וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הייטק ישראלית תובעת את מיקרוסופט על תחרות בלתי הוגנת

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 18:47

על רקע חששות רגולטורים מעסקת מייקרוסופט-אקטיויז'ן בליזארד, חברת FAST CORPORATE הישראלית תובעת את מיקרוסופט על חסימת חנות האפליקציות שלה, מחיקת מאות אלפי משתמשים ופגיעה בתחרות

edge מיקרוסופט. ShutterStock
edge מיקרוסופט/ShutterStock

תארו לכם שאתם משקיעים שלוש שנים מהחיים שלכם כדי לגדל סטארטאפ, לגייס מיליוני משתמשים, ולהפעיל פלטפורמה טובה ומועילה עבורם, רק כדי לאבד אותה ביום בהיר אחד בגלל החלטה שרירותית של ענקית טק אחת, מיקרוסופט. זה הסיפור של זאק דחוביץ', מייסד Fast Corporate, שהתעורר בוקר אחד לסיוטו הנורא ביותר של כל יזם.

בצעד יומרני משהו, חברת ההיי טק הישראלית הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א כתב תביעה ובקשה לצו מניעה נגד חברת מייקרוסופט קורפוריישן ומייקרוסופט ישראל, בגין פגיעה קשה בעסקיה וחשש למניעת תחרות. מדובר בהאשמות דומות מאוד לאלו שמתמודדת איתן ענקית טק אחרת, אפל, בימים אלה ממש, בין היתר בהובלת הרגולטור הבריטי וענקית הסטרימינג ספוטיפיי. ואולם במקרה זה התובעת אינה מבקשת פיצוי כספי אלא דורשת רק לעצור את ההתנהלות הפסולה ולהחזיר את המצב על כנו. הדיון בצו המניעה צפוי להתקיים מחר (שני) בבית המשפט המחוזי בת"א.

אז על מה בעצם התביעה?

Fast Corporate פיתחה תוכנה בשם PC APP STORE שהיא למעשה חנות אפליקציות הפועלת על גבי מערכות ההפעלה השונות של WINDOWS, ומספקת פלטפורמה מקורית ונוחה לשימוש אשר מנגישה, משווקת ומוכרת לקהל לקוחותיה שלל תוכנות ואפליקציות. לקוח המבקש לרכוש תוכנות או אפליקציות למחשב האישי או העסקי שלו, פשוט מוריד ומתקין את תוכנת ה-PC APP STORE במערכת ההפעלה של WINDOWS, ולאחר מכן מבצע רכישות דרך ה-PC APP STORE.

מכתב התביעה עולה כי מאז פיתוחה של תוכנת ה-PC APP STORE והוצאתה לשוק לפני כ-3 שנים, היא פועלת על גבי מערכות ההפעלה של WINDOWS באופן רציף וללא תקלות מיוחדות. אולם, "לאחרונה ממש, באופן תמוה ובלתי מוסבר, החליטו במיקרוסופט לחסום ולמנוע את התקנתה והפעלתה של תוכנת ה-PC APP STORE במערכות ההפעלה השונות של WINDOWS. בתוך כך, החליטו הנתבעות על דעת עצמן ובאופן חד צדדי לסווג את תוכנת ה- PC APP STORE כ"תוכנה לא רצויה פוטנציאלית" (Potentially unwanted program או בקיצור PUA)", נכתב בתביעה.

לדברי התובעת, ההחלטה נעשתה בחטף ובאופן חד צדדי ומבלי שניתנה למבקשת התראה מראש על כך וכתוצאה מכך, טוענת התובעת, נגרמו לה נזקים ישירים ועקיפים של מיליוני שקלים רבים.

מאות אלפי משתמשים נמחקו כלא היו

מבדיקת נתונים סטטיסטיים ראשוניים שביצעה החברה עולה כי ה-PC APP STORE הוסרה מכ-860,000 מחשבים של לקוחותיה, שהם יותר ממחצית מלקוחותיה הקיימים. באשר ללקוחות החדשים, מיקרוסופט חסמה מראש את הורדת והתקנת התוכנה למחשביהם.

כל זאת, למרות שלהחלטה לסווג את ה- PC APP STORE כתוכנה לא רצויה אין כל בסיס. יתרה מכך, המשיבות מפרסמות קריטריונים לצורך סיווגה של תוכנה תחת ההגדרה PUA, אולם PC APP STORE אינה עונה לאף אחד מקריטריונים אלו.

מיקרוסופט מחזיקה את השאלטר

בהקשר זה חשוב לציין כי גם מיקרוסופט משווקת ומוכרת תוכנות ואפליקציות שונות (כדוגמת Microsoft Office, Disney+, ESPN), והן עושות זאת הן באמצעות חנות האפליקציות שלהן הנקראת MICROSOFT STORE, והן דרך מערכת ההפעלה עצמה (באמצעות התפריט הנפתח בלחיצת כפתור ה-התחל. כך שלמעשה, והגם כי פערי הכוחות בין הצדדים משמעותיים, ניתן לומר כי שתי החברות הינן מתחרות בתחום שיווק ומכירת תוכנות ואפליקציות למיניהן.

עם זאת, יש הבדל חשוב אחד בין המבקשת לבין המשיבות. בעוד שחנות האפליקציות של מיקרוסופט כבר מותקנת על המחשב של הלקוח כחלק ממערכת ההפעלה של WINDOWS, את תוכנת ה- PC APP STORE הלקוח נדרש להוריד בעצמו, להתקין ולהפעיל על מערכת ההפעלה של WINDOWS.

אז מה הקשר לעסקת מייקרוסופט-אקטיביז'ן בליזארד?

בכתב התביעה מציינים כי בחודש ינואר 2022 רכשה מיקרוסופט את חברת הגיימינג העולמית Activision Blizzard בסכום אסטרונומי של 69 מיליארד דולר. "השתלטותה של המשיבה על חברת אקטיביז'ן העלתה למעשה אצל הרגולטורים בכל רחבי העולם חששות כבדים ומשמעותיים לפגיעה בתחרות והעלאת מחירים.

על מנת לנסות ולשכך את חששות הרגולטורים בעולם בנוגע לפגיעה בתחרות ולשכנעם לאשר את העסקה, מר בראד סמית', סגן יו"ר מיקרוסופט פרסם באתר האינטרנט של החברה הצהרת עקרונות בנוגע לפיתוח ושימוש בחנויות אפליקציות חיצוניות על גבי מערכות ההפעלה של מיקרוסופט בה הצהיר כי המשיבות מבקשות לקדם את התחרות בשוק חנויות האפליקציות ובכלל זה יאפשרו שימוש בחנויות אפליקציות חיצוניות במערכות ההפעלה WINDOWS.

"לאור זאת מתבקשת השאלה מדוע זה החליטו המשיבות לחסום את חנות האפליקציות של המבקשת - דבר העומד לא רק בניגוד לכללי התחרות ההוגנת, אלא בראש ובראשונה בניגוד גמור לעקרונות אותן אימצו המשיבות?", שואלת Fast Corporate.

גורם בחברה האשים ואמר כי "נראה כי למרבה הצער, בעניינן של המשיבות הצהרות לחוד ומציאות לחוד, שכן בפועל כל רצונן של המשיבות הינו לשמר שלא כדין את המונופול שלהם בתחום חנויות האפליקציות, למנוע כל תחרות בהן ולעשות עושר ולא במשפט על גבה של המבקשת, שכן חסימת תוכנת ה- PC APP STORE תביא למעבר של לקוחות לחנות האפליקציות של המשיבות עצמן."

טרם נמסרה תגובה רשמית ממיקרוסופט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully