וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלפונים סלולריים של מאות נרצחים ושבויים עדיין מוחזקים בידי חמאס

עודכן לאחרונה: 10.10.2023 / 1:50

מתקפת הפתע של חמאס לא פסחה על גזרת הדיגיטל. מאות מכשירים סלולרים ששייכים לחטופים ולנרצחים עשויים לשמש את המחבלים לאיסוף מידע ולפגיעה נוספת באזרחים חפים מפשע

בווידאו: ראש אכ"א מתייחס למלאכת זיהוי החללים, הפצועים והחטופים/צילום: דובר צה"ל

בעוד שמספר הפצועים וההרוגים ממשיך לעלות ועם ישראל מתגייס במלוא תפארתו לעזור ולסייע, הודעות שרצו היום בקבוצות הוואצאפ העיבו גם על רוח הנתינה וההתנדבות שכל כך מאפיינת אותנו בעתות מצוקה.

על פי החשד, המכשירים הסלולרים של החטופים וההרוגים מוחזקים בידי מחבלים, שעוקבים אחר ההתארגנויות בקבוצות הסיוע הרבות שנפתחו מאז תחילת הלחימה, במטרה להתעדכן בכל מה שנעשה כאן במישור האזרחי. הטענות לגבי המכשירים הסלולרים מצטרפות לעדויות של בני משפחה וחברים של כמה מהחטופים, שדיווחו כי קיבלו שיחות בערבית מהמספרים של יקיריהם.

כך תוודאו שאינכם מסייעים לאויב

במטה הסייבר הלאומי ציינו כי לא ניתן לשלול תרחישים לפיהם חמאס אכן עושים שימוש במכשירים הללו וגיבשו את המלצות הבאות:

  • אין ללחוץ על קישורים חשודים - בעיקר שמועברים בהודעות וברשתות.
  • גלו אחריות - הסתמכו על מקורות מידע מהימנים. הימנעו מהפצת שמועות ומידע לא מאומת, ומהעברת קבצים וקישורים חשודים שמקורם לא ברור.
  • קיבלתם בקשת סחיטה או בקשה למסור מידע אישי, סיסמה או קוד בוואטסאפ? - התעלמו! חיסמו את השולח ודווחו עליו לוואטסאפ בכפתור "דווח" שבהגדרות איש הקשר.
  • הגנו על מצלמת האבטחה שלכם - בידקו שמצלמת האבטחה בביתכם מוגנת על ידי סיסמה ייחודית שיצרתם ולא סיסמת ברירת המחדל.
  • גלו חשדנות מוגברת - בעיקר להודעות שמטרתן יצירת פאניקה ובהלה, ובידקו את אמינותן.
  • הגנו על הרשתות החברתיות והוואטסאפ שלכם - בחרו סיסמה קשה לניחוש והטמיעו אימות דו שלבי: קוד נוסף לסיסמה ברשתות ובוואטסאפ - קוד אישי נוסף לקוד במסרון.
  • הורידו מחנויות האפליקציות הרשמית רק את האפליקציה הרשמית של פיקוד העורף (זו שכתוב עליה פיקוד העורף).
  • אל תשתפו כל מידע שעשוי לשמש את האויב - במיוחד בקבוצות גדולות שאינכם מכירים את כל המשתתפים, היו ערים לשיתוף מידע רגיש או אישי או מידע שעשוי לשמש את האויב. אם זיהיתם שאחד המשתתפים בקבוצה מפיץ הודעות שטנה, הוציאו וחיסמו אותו מהקבוצה.
  • בכל חשד למתקפת סייבר ולבירור שמועות הקשורות לסייבר, חייגו למערך הסייבר הלאומי בחיוג מקוצר 119.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

והנה כמה המלצות מהשטח למנהלי הקבוצות

לצד כל אלה, ההמלצות שרצו במדיה הלכו על קו יותר מחמיר, והדגישו את תפקידם של מנהלי קבוצות בשמירה על ביטחון המשתתפים:

  • סגרו את הקבוצות לדיונים כך שרק מנהלים יוכלו לשלוח הודעות. משתתפים שירצו לשלוח הודעות יעבירו אותן למנהלי הקבוצות כדי שיוכלו לאמת את זהותם ולפרסם את ההודעה בשמם.
  • ליתר ביטחון, מומלץ למנות מספר מנהלים לכל קבוצה.
  • בדקו את רשימות המשתתפים בקבוצות - אם יש בהם שמות של הרוגים או חטופים, הסירו אותם מיד מהקבוצה ודווחו לכוחות הביטחון.
  • אם הקבוצה שלכם משוייכת לקהילה גדולה יותר, חשוב לבדוק גם את יתר הקבוצות בקהילה ולוודא שהמנהלים של אותן קבוצות מעודכנים בנהלים.

בדקו היטב למי אתם תורמים

כמו כן, האזרחים מוזהרים מפני קבוצות לגיוס תרומות בפייבוקס, ביט ושירותים פיננסיים דומים, שאנשי חמאס עלולים לעשות בהם שימוש באמצעות הטלפונים החטופים. בשל כך, מומלץ למקד את המאמצים בתרומות ציוד ומזון ובהתנדבות במקום בכסף. אם אין באפשרותכם לעזור בדרך אחרת, בדקו היטב מי עומד מאחורי הגיוס. צלצלו למספר הטלפון שבאמצעותו מעבירים את הכסף ובידקו מי נמצא מהעבר השני של הקו. אם יש לכם ספק לגבי זהות המתרימים, מצאו גוף אחר לתרום אליו.

באשר לקמפיינים באתרי גיוס המונים, בהודעה שהועברה פעמים רבות בוואצאפ ממליץ סמנכ"ל המכירות של geev, פלטפורמה לניהול קמפייני גיוס ברשת, על בדיקה פשוטה שניתן לבצע כדי לאמת את זהות המתרימים.

לדבריו, עמודי הקמפיינים באתרי הגיוס אמורים להכיל את שם ומספר העמותה שמארגנת אותם. חפשו אותם והצליבו עם המידע המופיע בגיידסטאר, אינדקס העמותות של משרד המשפטים, על מנת לוודא תאימות בין השניים. אם לא קיים מספר עמותה או שהפרטים בעמוד הגיוס שונים מאלו המופיעים בגיידסטאר, ההמלצה היא לא לתרום. מגייסים תרומות לתושבי הדרום? ודאו שהוספתם את פרטי העמותה הנכונים לקמפיין שלכם.

לסיכום,

כשהממשלה נכשלת פעם אחר פעם בהגנה על אזרחיה, ובעידן בו המידע של כולנו חשוף לעיני כל ברשתות, חשוב שנפתח מודעות לביטחוננו האישי והקהילתי ונלמד לשמור על עצמנו מכל משמר, לא רק בשטח אלא גם בגזרה הדיגיטלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully