וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידע זה כוח: ויקיפדיה פותחת את שעריה לכותבים עם אוטיזם

עודכן לאחרונה: 21.11.2023 / 12:06

בעוד ההיסטוריה נכתבת, ויקימדיה ישראל משיקה קורס כתיבה אנציקלופדית לאנשים על הרצף האוטיסטי וקוראת להגדלת הנגישות למידע אמין וחופשי

בעולם שבו נגישות למידע אמין הפכה לאתגר ממשי, המשימה של ויקימדיה ישראל היא לפעול להגדלת הכמות, האיכות והמגוון של הידע החופשי בעברית וערבית, למען הציבור הרחב והדורות הבאים. ישבנו לשיחה עם מיכל ונדר שוורץ, מנכ"לית ויקימדיה ישראל, כדי לשמוע כיצד פועל הארגון בימי מלחמה ולמה זה חשוב היום יותר מתמיד.

לדבריה, "אחרי 20 שנה, קשה לחשוב על עולם בלי ויקיפדיה, אבל אנציקלופדיה חופשית היא לא דבר מובן מאליו והיא נכתבת ע"י קהילה פעילה של מתנדבים הכותבים את דפי הוויקיפדיה הנקראת ע"י עשרות מיליונים של קוראים בחודש".

ואכן, הקורסים שמציעה ויקימדיה ישראל נועדו להכשיר ולהדריך כל העת כותבים וכותבות חדשים שיגדילו את היקף תרומות הידע החופשי ויצרו ידע אמין ומהימן עבור החברה הישראלית כולה. לאורך כל השנה ויקימדיה ישראל מציעה קורסי הכשרה לוויקיפדיה העברית המיועדים לקהלים מגוונים. כעת, היא יוצאת בקורס חדש וראשון מסוגו בעולם, המיועד לכותבים וכותבות הנמצאים על הרצף האוטיסטי.

למידע נוסף והרשמה לקורס היכנסו לקישור >>

איך כתיבה בויקיפדיה שונה, למשל, מכתיבה עיתונאית?

"הכתיבה בוויקיפדיה אינה 'זבנג וגמרנו', אלא צריכה לבוא מתוך היכרות עם כללי הכתיבה, סימוכין ומדיניות ונהלים של הקהילה. הקורסים שמציעה העמותה מאפשרים כניסה 'חלקה' לוויקיפדיה, הבנה של כללי הקהילה והנורמות המקובלות ובכך מסייעים לכותב/ת להשתלב באופן מיטבי בקהילת הכותבים ולהביא לידי ביטוי ידע חופשי. "

לדברי ונדר שוורץ, "היסטוריה לא נכתבת בזמן אמת, אלא בהסתכלות אחורה, ולמרות שויקיפדיה אינה מתיימרת להיות אתר חדשותי ולעדכן בכל רגע את הנתונים, כשהם הרבה פעמים אינם סופיים או מבוססים במלואם, ויקיפדיה היא תופעה ייחודית בהיסטוריה במובן הזה שהיא אנציקלופדיה שחלק מהערכים בה מתייחסים לאירועים אקטואליים שקורים בזמן אמת."

מה החשיבות המיוחדת של ויקיפדיה דווקא בימים האלה, כשנדמה שההיסטוריה נכתבת בזמן אמת?

"בעבר, כשאנציקלופדיה התייחסה לאירוע היסטורי, זה נעשה ממרחק של זמן. יש בזה גם אתגר לקהילת הכותבים כי אנחנו לא יודעים מה המשמעות של האירועים האלו. למשל, איזה נפח טקסט להקדיש להם, איך לפרש אותם, מה עיקר ומה טפל, כי הרבה פעמים דברים מתבהרים ממרחק של זמן. מצד שני, יש כאן הזדמנות מאוד גדולה מבחינת התיעוד ההיסטורי כי למעשה, הרבה אנשים יכולים להביא בזמן אמת את העובדות, את המסמכים, ואת התיעוד. זו הזדמנות ייחודית בהיסטוריה האנושית לאסוף המון ידע באופן יעיל ונרחב, ובכך החשיבות המיוחדת של ויקיפדיה."

"בנוסף, היסטוריונים שיכתבו על המלחמה ממרחק של זמן יוכלו לעשות שימוש בחומרים שנאספו מהציבור במהלך המלחמה עצמה. כמו כן, בעבר כשהציבור רצה לאסוף מידע על אירועים משמעותיים היה צורך לחכות עד שיאסף חומר ויכתבו מאמרים ו/או ספרים או לאסוף בעצמם ידיעות תקשורתיות שמפוזרות בהמון מקומות. ויקיפדיה מאפשרת לציבור בזמן אמת לצרוך מידע די מקיף שמבוסס על מקורות מידע שנאספו, נבררו ואומתו באמצעות חוכמת ההמונים", אומרת ונדר שוורץ.

"מיותר לציין שהחשיבות של כך רבה כי יש צורך מאוד גדול של הציבור לצרוך מידע ולהבין את המציאות. כמובן שלצד ההזדמנות ישנה גם סכנה של הטיות, איתה מתמודדים עורכי ויקיפדיה באופן מרשים ויומיומי", היא מוסיפה.

למה חשוב שיהיו נציגים ישראלים שישקפו את האמת על מה שקורה פה?

"השאלה הזו פחות רלוונטית לעמותת ויקימדיה שכן, העמותה פועלת ברובה בשפה העברית והערבית. קורסי העריכה שלנו מותאמים לכללים של הקהילה בוויקיפדיה העברית ורובם של העורכים באופן טבעי מישראל. אנחנו מקנים את הכלים לכתיבה בוויקיפדיה אבל כל עורך בוחר בעצמו את הנושא עליו הוא יכתוב."

על הפילוסופיה שעומדת מאחורי הרעיון הזה מוסיפה מיכל כי "יש לזכור שויקיפדיה היא מיזם שמבוסס על ההנחה שידע הוא לא עניין חד מימדי שמרוכז בידי אדם אחד, השייך לתרבות או לשפה מסויימים. ככל שנביא את מגוון הקולות לויקיפדיה בעברית ובשפות אחרות, אנחנו נשלים את הידע האנושי, המוטיבציה והנכונות של כותבים מאוכלוסיות שונות, בכללם אנשים עם מוגבלויות, להשתלב ולהשמיע את קולם בוויקיפדיה. הניסיון שיצבר והלקחים שיופקו ישמשו בהמשך לפיתוח מיזמים דומים עבור אוכלוסיות דומות בישראל ובפעילות ויקימדיה ברחבי העולם."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הקורס החדש שלכם מיועד ספציפית לאנשים על הרצף האוטיסטי. למה דווקא הם?

"הקורס הייחודי מאפשר לאנשים מהרצף האוטיסטי, שרבים מהם בעלי יכולות אינטלקטואליות יוצאות דופן, להשתלב בקהילת העורכים של ויקיפדיה בעברית", מספרת ונדר שוורץ.

ואכן, חוקרים רבים בעולם סבורים כי לחלק קטן אך משמעותי מהאנשים המאובחנים עם אוטיזם מציגים יכולות קוגניטיביות יוצאות דופן בתחום אחד או יותר, המאפשרות להם לתרום תרומה משמעותית לכוח העבודה. דניאל עמית, עורך וידאו צעיר, בחר להפוך את הסטיגמה ליתרון כשפרסם את הסרטון הבא וזכה לתגובות חמות:

התוכנית מתקיימת בשיתוף פעולה עם פרויקט רעים של החברה למתנסים, המפעילה קבוצות חברתיות ומלווה ילדים ומבוגרים על הספקטרום האוטיסטי בכל רחבי הארץ. "מדובר בקורס היחיד מסוגו בישראל ובעולם, שנועד להעצים את כוחם, יתרונם ונקודת המבט הייחודית של אנשים הנמצאים על הרצף האוטיסיטי, לצד חיזוק מיומנויות חברתיות, תמיכה וליווי רגשי", אומרת מיכל.

להרשמה לקורס לאוטיסטים לחצו על הקישור >>

איך הקורס החדש שונה מקורסי הכשרה קיימים לכותבי ויקיפדיה?

"קורס ההדרכה יונחה ע"י מדריך מקצועי מטעם ויקימדיה ישראל לצד מנחה טיפולי המומחה בתחום האוטיזם. הקורס יתקייים בחלקו בזום ובחלקו במפגש פנים אל פנים ויכלול 14 מפגשים (שמונה מפגשים מונחים ושש יחידות ללימוד עצמי)."

המשתתפים בקורס יחשפו לעולם הויקיפדיה וילמדו עקרונות הליבה של העריכה והכתיבה בוויקיפדיה:

  • כתיבה אנציקלופדית - איסוף מידע, כתיבה ניטרלית, הפניה למקורות, קישורים,
  • הטמעת המידע לתוך ויקיפדיה (מיומנויות בסיסיות של שימוש בטכנולוגיית ויקי).
  • במהלך הקורס ובין היחידות מבצעים המשתתפים פרויקט אישי של הרחבת ערך בוויקיפדיה.

הפרויקט מתבצע בזמן החופשי תוך שימוש בסביבת למידה עשירה ומובנית היטב, הכוללת סרטוני
הדרכה, שאלונים לבחינה עצמית, קטעי טקסט ועוד. מתנדבי ויקימדיה ישראל מלווים ומסייעים למשתתפים בין מפגש למפגש לאורך הקורס כולו ע"י חניכה פרטנית ובה הם מספקים משוב, תמיכה וליווי בפתרון בעיות ובמענה לשאלות. הליווי נמשך על פי הצורך גם עם תום הקורס, ללא מגבלת זמן. המנחה הטיפולי שילווה את הקורס יתן מענה לצרכים רגשיים וחברתיים ויסייע ביצירת הקבוצה כמקור לתמיכה והכלה עבור חבריה.

בנוסף, מסיימי הקורס מוזמנים למפגשי העשרה נוספים ולכלל פעילויות העמותה, ביניהן כנסים חצי שנתיים (כנס חורף וכנס קיץ) בהם מתקיימות הרצאות אורח בנושאים הנוגעים לעריכה בוויקיפדיה, לצד פעילות חברתית.

מה את יכולה לספר על הקורסים שלכם לקהל שאינו על הרצף האוטיסטי?

מי שאינם נמצאים על הרצף ומעוניינים ללמוד גם הם כיצד לכתוב תוכן לויקיפדיה, מוזמנים להצטרף לאחד הקורסים הייעודים שמריצה העמותה באופן שוטף:

  • קורס פתוח לקהל הרחב: בקורס המשתתפים לומדים את היסודות של ויקיפדיה, כולל כתיבה שיתופית, איסוף מקורות מידע וכתיבה מנקודת מבט ניטרלית.
  • קורס לגמלאים: הזדמנות ייחודית לגמלאים ולגמלאיות לחקור נושאים חדשים ולשתף את הידע והניסיון המצטבר לאורך השנים.
  • קורס לנשים: ויקימדיה ישראל מודעת לפער המגדרי בוויקיפדיה ופועלת באופן אקטיבי לצמצמו. אחת האסטרטגיות היא פתיחת קורסים ייחודיים לנשים, בהם המשתתפות מייצרות גם תכנים הקשורים למגדר והעצמה נשית.
  • קורס לנוער: קורס חוויתי מלווה בעשרה, משחקי וויקיפדיה ותרומה לקהילה.
  • קורס לישראלים בחו"ל: מיועד לישראלים החיים בחו"ל ומעוניינים להשתתף ביצירת ידע חופשי, לחזק ולשמר את הקשר עם השפה העברית והתרבות הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully