וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת איום ירי: פודקאסט ישראלי ראשון מוקלט על אדמת עזה

תומר שטרן

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 15:32

תחת אש, פצצות ותנועת מטוסים ערה, הפודקאסטרית אורין ג'ולי ישבה לשיחות מרגשות עם הלוחמות האמיצות ביותר בעזה כדי לשמוע את סיפורי הגבורה וליצור תכנים מעוררי השראה שיתנו לכולנו כוח להמשיך

אורין ג'ולי ורון בן עזרא בזמן הקלטת הפודקאסט בעזה.. wedo,
אורין ג'ולי ורון בן עזרא בזמן הקלטת הפודקאסט בעזה./wedo

המציאות בדיגיטל מקדשת סלוגנים קצרים ותוכן מהיר, אבל הפודקאסטים מציעים משהו אחר. הם מאפשרים לנו לחקור נושאים מורכבים בצורה שציוצים או סרטונים קצרים פשוט לא יצליחו לספר.

לאחרונה קיבלנו תפנית שלא ציפינו לה. עם תחילת המלחמה בין עזה לישראל, הרגשנו מחויבות לעשות את המעט שאנחנו יכולים ולהשתמש בפלטפורמה שלנו כדי לשתף סיפורים עמוקים ומעוררי השראה שחורגים מדיווח חדשותי טיפוסי. לכן, כשאורין ג'ולי ביקשה שנגיע לעזה כדי להפיק פרק חדש בפודקאסט שלה, "נפש לוחמת", לא היה שום ספק שאנחנו עושים את זה ומיד נרתמנו למשימה.

אורין, לוחמת בחטיבת החילוץ וההצלה של צה"ל, מפיקה כבר חודשים ארוכים פודקאסט בנושא בריאות הנפש וסיפורי התפתחות מעוררי השראה. כמו רבים, גם היא ירדה לשטח בדרום לפעילות מבצעית, וחזרה עם סיפורים מהממים ומרגשים על הלוחמות והלוחמים שלנו בשטח, שמחרפים את נפשם באומץ בל יתואר.

למה דווקא בעזה? לא יותר נוח להזמין את המרואיינים לאולפן ממוזג בתל אביב?

"באופן אישי, היה לי חשוב להכנס לשטח ולשמח את הלוחמים והלוחמות בתוך עזה. מעבר לצילום הפרק, הבאנו להם מתנות להעלאת המורל, ישבנו איתם, הקשבנו להם ודיברנו איתם. נתנו להם מקום לפרוק קצת ממה שהם חווים. הם מאוד שמחו והתרגשו ומבחינתי זה שווה הכל", מספרת אורין.

שבע שעות הסתובבה אורין עם צוות הצילום בצפון רצועת עזה, שטח אש מלא בהפגזות ופיצוצים, בחיפוש אחר הלוקיישן המדויק לצילום הראיונות, תוך התחשבות באיכות הסאונד והצילום. "מספר פעמים נאלצנו לעצור ולעבור ממקום למקום מתוך חשש לפגיעה, פיצוץ או ירי צלפים", היא מספרת.

ובכל זאת, היא לא ויתרה. לדבריה, "רצינו להעביר את התחושות האמיתיות והאותנטיות של הלוחמים והלוחמות מהשטח, להראות את מה שהם רואים וחווים שם ולתעד את זה. מעבר לכך, עצם העובדה שצילמנו פודקאסט ישראלי, אותנטי ועוצמתי על אדמת עזה ההרוסה, אחרי ה-7 באוקטובר, זה סוג של ניצחון בעיני, כי זה מראה שאנחנו לא מפחדים מהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

סיפורי הגבורה מתעוררים לחיים

במסגרת הפרק המדובר קיימה אורין ארבעה ראיונות מרתקים ומעוררי השראה עם לוחמי ולוחמות חילוץ והצלה, שחצו את הגבול לעזה בפעם הראשונה בחייהם. "הסיפורים ששמענו שם היו מרגשים והראו לנו את הכוח שיש ללוחמים והלוחמות שלנו בשטח. באנו כדי לחזק ויצאנו מחוזקים בעצמנו" מספרת אורין.

הראיון הראשון שעשינו היה עם רון בן עזרא, בת 20 מאשקלון בהכנה לקצונה, שנפגעה בראשה בשבעה באוקטובר, ועם כמה שזה לא מובן מאליו, בחרה לחזור לשדה הקרב אחרי שלושה שבועות של החלמה. רון לחמה ביום הראשון למלחמה באומץ לא יתואר כאשר הותקפה יחד עם שאר הכוח באש חיה. תוך כדי קרב יריות מתמשך בו נזרקו לעברם שני רימונים, כדור חדר את הקסדה של רון. דקות לאחר שפונתה לקבלת סיוע רפואי, המחבלים פוצצו את העמדה והיא איבדה ארבעה מחבריה לצוות.

לאחר מכן הכרנו את יריב ביבר, בן 20 מינוח-ג'ת, בן העדה הדרוזית ולוחם בהכנה לקצונה של יחידת חילוץ והצלה. ביום הראשון למלחמה, ביבר והצוות שלו הוקפצו משנתם, עלו על העמדות, זיהו את המחבלים והחלו קרב יריות מולם במטרה לשמור על הבסיס מאובטח. הם נלחמו טירונים לצד מפקדים, יהודים ודרוזים, כולם יחד. ביבר מספר על הזכות לקחת חלק במלחמה ולתרום ככל הניתן "כל עם ישראל אחים, כוחנו באחדותנו, ביחד נילחם וביחד ננצח".

לאחר מכן נודע לנו על סכנת ירי צליפה והיה עלינו לשנות את מיקום הצילומים של הפודקאסט. במיקום החדש הכרנו את אליה, מפקדת מחלקה בפלוגת רותם שבגדוד שח"ם, שסיפרה על בוקר השבת השחורה בו פיקדה על קורס הכנה למ"כים. תחילה הם חשבו שמדובר באירוע חילוץ שגרתי אולם מהר מאוד התברר להם גודל המצב. כעת, החיילים של אליה כבר לא טירונים, יחד הם נכנסו לעזה ופועלים בוקר עד ערב בעזרה ליחידות הלוחמות ובחילוץ בשטח. אליה מספרת על הרוח הטובה והמורל של החיילים, על גאוות היחידה של לוחמי חילוץ והצלה ועל החשש והפחד התמידי שמהול ברגשות גאווה והזכות לשמור על המולדת.

ברוח המלחמה, הפודקאסטרים עוברים לתוכן מעורר השראה

בשגרת היום יום שלנו, אנחנו מתמקדים בסיוע לחברות, עסקים ולאנשים פרטיים להפוך לקולות שאנשים מקשיבים להם. אנחנו הופכים אותם לוויראליים ברשתות החברתיות ומייצרים להם סמכות בתחומים שלהם בכך שאנחנו מייצרים עבורם תוכן ואסטרטגיות שיווקיות, לרוב למטרות עסקיות.
לאחרונה עם תחילת המלחמה, שמנו לב לשינוי במה שאנשים רוצים לשמוע. אנחנו רואים מגמה של מעבר לתכנים ערכיים ואידאולוגיים בהקשר המלחמה. 70% ממנחי הפודקאסטים איתם אנחנו עובדים שינו והתאימו את התוכן לרוח התקופה, מתכנים עסקיים ופרקטיים לעולמות רכים יותר כמו השראה, מניעת חרדות ועוד.

אחת הדוגמאות היא הפודקאסט של רפאל גואטה, בשם "נפקא מינה" שעולה בימים אלו לאוויר. רפאל הוא יבואן מתחום הרכב. בעקבות המלחמה הוא הרגיש כי לא יכול לשבת בשקט יותר וחייב לצאת ולהפיץ את התוכן שבו הוא מאמין ועל פיו הוא מחנך את ילדיו. אנחנו רואים שיותר ויותר אנשים כמו רפאל מגיעים לעולם הפודקאסטים מתוך מניע של שליחות ולא ממניעים עסקיים כמו רוב החברות שאנחנו רגילים לעבוד איתם בימי שגרה.

אחרי תקופה ארוכה של פילוג בעם, ערכים של אחדות תופסים חלק משמעותי, אחת הדוגמאות היא הפודקאסט "עם אחד- מחבקים את הבית" פרויקט שנוצר כדי לחזק את האחדות בעם ולתת כלים להתמודדות נפשית עם המציאות העגומה בה אנו חיים. בכל פרק מגיע אדם אחר שמשתף תוכן השראתי שמשאיר תקווה לימים טובים יותר בהם עם ישראל בטוח ומלוכד.

דוגמא נוספת היא צוריאל פרידמן, שמאז המלחמה מגיש את הפודקאסט "לצמוח עם הטראומה" בו הוא מספר על המעבר ממשבר למשמעות, להפיק לקחים ותובנות שיבנו את האדם להיות חזק יותר. פרידמן משתף מהניסיון האישי שלו, על הטראומה שעבר ועל החיים שעיצב לאחריה. הוא מקפיד לדבר על ההתמודדות ועל כך שכל אחד, גם אם זה לא מרגיש ככה, יכול לצאת מחוזק ממשברים או טראומות.

פודקאסט הוא המדיום של התקופה

הפודקאסטים כפלטפורמה משמשים כמקבילה מודרנית לגופי התקשורת המסורתיים שכולנו מכירים. בשונה מרדיו וטלוויזיה, פודקאסטים מאפשרים ליוצרים להפיץ תוכן שאולי לא ימצא את דרכו לערוצים המסורתיים, והמאזינים בוחרים באופן אקטיבי בתוכן המותאם לתחומי העניין שלהם. האוטונומיה הזו מאפשרת למארחי פודקאסטים להתייחס לנושאי נישה או כאלה שבמקומות אחרים התעלמו מהם, ומספקת מגוון רחב של נקודות מבט שעלולות להידחק לשוליים במדיה המיינסטרימית.

אני שמח על הזכות שניתנה לנו ללכוד את הסיפורים של הלוחמות והלוחמים שלנו ולספר על האומץ והגבורה שלהם במלחמה. מתוך אמונה שפודקאסט היא הפלטפורמה המתאימה ביותר להעברת העומק של סיפורי הגבורה הללו, הצוות עמד באתגרים כדי ליצור הפקה איכותית ולהגיש את החוויות האישיות של הלוחמים באופן אינטימי ולמרות תנאי השטח. זו ללא ספק אחת ההפקות הכי מרגשות ומשמעותיות שיצא לנו לקחת בהן חלק.


תומר שטרן הוא מנכ"ל wedo podcast

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully