וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטא מציגה את "ערוצים" בווטסאפ ופותחת שער לסוג חדש של פרסום בדיוור ישיר

עו"ד שרה צרפתי-כהן

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 19:00

באיחור של שנים אחרי טלגרם, מטא סוף סוף נכנסת למשחק הערוצים וסוחפת את המשתמשים בסערה. האם מדובר בסוג חדש של דיוור ישיר או שגם הטרנד הזה ידעך כלעומת שבא?

וואטסאפ. ShutterStock
וואטסאפ/ShutterStock

ב-2024, כבר לא צריך להיות כאן 11, ריאל מדריד או דובר צה"ל כדי לפתוח ערוץ פרסום גלובלי. שלושה עד חמישה קליקים והופ, יש לכם ערוץ אישי דרכו תוכלו לשלוח פרסומים למאות אלפי אנשים, ישירות לוואצאפ. אמנם מטא כהרגלה נכנסה למשחק אחרי כולם, אבל בהתחשב בכמות הערוצים שנתבקשתי לעקוב אחריהם השבוע, נראה שמהר מאוד היא תצליח לעבור את כולם.

שיטת הפעולה הידועה והאהובה על מטא היא לזהות טרנדים מוצלחים באפליקציות המתחרות ואז להעתיק אותן בבוטות למערכת שלה. כך עשתה עם הסטורי והריל של סנאפצ'ט וטיקטוק, ת'רדס של X (טוויטר לשעבר) והשבוע - ערוץ ווטסאפ אישי, פיצ'ר שקיים בטלגרם כבר מ-2015.

למה? כי היא יכולה. לפי נתונים של איגוד האינטרנט הישראלי, לוואטסאפ יש 134.9 מיליארד משתמשים פעילים בחודש, ולמעלה מ-90% מהמשתמשים הקבועים שלה, פעילים מדי יום. בממוצע, המשתמשים שלה חוזרים לאפליקציה 22 פעמים ביום, ומבלים בה כ-59 דקות ביום, וזה עוד לפני שפתחה את אפשרות הערוצים הפרטיים לכל משתמשיה.

אז מה זה בעצם ערוץ ווטסאפ?

הערוץ הוא למעשה קבוצה חד כיוונית להעברת מסרים. אנחנו מקבלים עדכונים ממנהל הערוץ ויכולים להגיב רק באימוג'ים. את הערוץ ניתן למצוא בלשונית הסטטוסים הישנה, שמעתה נקראת 'עדכונים'.

נדמה שמטא בחרה בלשונית זו כדי להרוג את הסטטוסים, שגם ככה היו בשלבי גסיסה. לאט לאט ידחקו הצידה הסטטוסים אשר נחשפים רק לאנשי הקשר שלנו. הערוצים שידחקו את הסטטוסים, יתחרו וינסו לדחוק הצידה גם את המתחרות הוותיקות, ערוצי היוטיוב, טיקטוק ועוד.

מטא כאמור לקחה את טעויות מתחרותיה ושדרגה את חווית הערוץ. לדוגמא, אם בטיקטוק ויוטיוב ניתן להגיב לסרטונים ולא רק באימוג'י, התגובות לעיתים לא נעימות במקרה הטוב ואסורות במקרה הפחות טוב. לכן, מטא חסמה את האפשרות להגיב על התכנים.

אפשר לצרוך אותם או שלא, בכל מקרה אם התוכן אינו מוצא חן בעיניכם תאלצו להסתפק באימוג'י כדי להביע את מורת רוחכם. כך מטא חסכה לעצמה ולמנהלים הרבה כאבי ראש בשירות הזה. המשתמשים מצידם יכולים לבחור האם לקבל את העדכונים בצורה של התראות "פוש", בדומה למבזקי חדשות, או להיכנס בזמנם החופשי ולבדוק מה התחדש. בצורה זו יצרה מטא למעשה קבוצה מאובטחת ואנונימית שמרכזת את כל העדכונים במקום אחד.

איך זה שונה מקבוצות או רשימות תפוצה שהיו עד היום בוואטסאפ?

  • ברשימת תפוצה, חובה להיות שמור בזיכרון של הטלפון של הנמענים על מנת שהם יקבלו את ההודעות שלנו. לעומת זאת בערוצים הם בוחרים לעקוב אחרינו ועל מנת לקבל את ההודעות הם לא צריכים לשמור את הפרטים בזיכרון.
  • בקבוצה ניתן להגדיר האם חברים יוכלו להגיב או לא. החברים מצפים להיות חלק פעיל מהקבוצה מה שמאלץ את המנהל/ת לפתוח אותה לתגובות לפחות מידי פעם כדי שחברים לא ינטשו. בעדכונים אפשרות התגובה חסומה מראש.
  • ערוץ וואטסאפ מאפשר לשלוח מסרים לאלפי אנשים ללא מגבלת משתתפים, בעוד שבקבוצות המגבלה היא עד 1024 חברים וברשימות תפוצה עד 256 חברים.
  • בקבוצת וואטסאפ, מנהל הקבוצה צריך לכתוב הגדרה ובה הוא נותן ערך, כללים להתנהגות בקבוצה ומצופה ממנו לעמוד בכללים אלו. אם החליט לעבור לקונספט אחר, על מנהל הקבוצה לשנות את הגדרתה. בעדכונים צריך לחשוב על שם קבוצה וזהו.
  • האנונימיות היא יתרון נוסף בערוצי ווטסאפ. מספרי הטלפון אינם חשופים לשאר חברי הקבוצה וכך גם הפרטים של מנהל הקבוצה.
  • העדכונים המתקבלים נשארים זמינים לצפייה במשך 30 ימים וניתן לצפות בהם גם אם לא הייתם חברים בזמן שנשלחו. לאחר תקופת הזמן הזו, שאגב ניתנת להגדרה, הם נעלמים מהערוץ.
  • ועכשיו לחיסרון העיקרי, כי איך אפשר בלי, נכון להיום אין אפשרות לגשת לראות את הערוצים בגלישה מהמחשב אלא רק מהטלפון.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כמה ערוצים נפתחו עד כה?

מטא אפשרה בתחילת השבוע לכל משתמשיה להשתמש באפשרות הערוצים ועד כה נפתחו אלפי ערוצים, חלקם עם עוקב אחד חלקם עם 20. הערוצים השולטים בשלב זה בישראל הם עדיין ערוצי התוכן. דובר צה"ל מככב עם 181K, כאן חינוכית אחריו עם 122K, ערוץ הספורט עם 39K וכתב חדשות 12, עמית סגל עם 26K. בזירה הבינלאומית התמונה קצת שונה. מועדון הספורט ברצלונה עם 22M עוקבים וריאל מדריד עם 39.5M. נטפליקס עם 31M ומארק צוקרברג עם 16M עוקבים.

בשביל מה בכלל צריך את זה כשהמדיה גם ככה מוצפת במידע?

ימים יגידו האם משתמשי ווטסאפ יצליחו לשחזר את הצלחת העוקבים כמו ביוטיוב ובטיקטוק, או שהטרנד החדש יגווע כמו ת'רדס. בעולם בו אנחנו ממילא מקבלים הודעות ישירות לווטסאפ האם יש צורך גם בערוץ? כשמדובר במותגים מסחריים כמו מקדולנד'ס, שמיהרו לפתוח ערוץ וגם לשלוח הודעה אישית לכל מי שהזמין דרכם בחודשים האחרונים, ספק אם יש לנו רצון או צורך לצרוך את התכנים שלהם בווצאפ. כנ"ל לגבי הקוסמטיקאית, עורכת הדין או הפסיכולוגית שלנו. לכל אלה יש היום זמן ומקום באפליקציות הסושיאל או באפליקציות ייעודיות וכמובן במייל. לא בטוח שנרצה לקבל את זה לוואטסאפ, שנתפסת יותר כאפליקציה למסרים מיידיים ופחות כפלטפורמת פרסום או מדיה חברתית. מה שבטוח, כשיהיה להם משהו באמת חשוב לומר לנו, הם יצרו איתנו קשר ישיר.

מצד שני, כבר הבנו שלכל לקוח יש ערוצים מסויימים בהם הוא מעדיף לקבל אינפורמציה ושמדובר לחלוטין בהעדפה אישית. יש כאלה שאוהבים לקבל הכל במייל, שם הכל מסודר לפי תאריך וניתן בקלות לחפש ולמצוא גם הודעות שנשלחו לפני שנים.

לעומת זאת, יש לקוחות שיעדיפו פלטפורמה פחות ישירה ואישית, כמו רשתות חברתיות, שם ניתן להגיב ולשתף חומרים עם אחרים. ולמרות שאצל רובנו הוואצאפ שמור לתקשורת אישית וישירה כמו עם בני משפחה, חברים לעבודה ואולי קבוצת הכדורגל השכונתית, להכל אפשר להתרגל. חוץ מזה, תסכימו איתי שלקבל הודעות לוואטסאפ מבר רפאלי או גל גדות זה די מגניב (אם כי שתיהן עדיין לא פתחו ערוצים).

וקצת פרקטיקה לסיום: איך פותחים ערוץ פרסום בוואטסאפ?

  • עוברים לטאב העדכונים בוואטסאפ.
  • לוחצים על כפתור ה-"+" בצד הערוצים.
  • בוחרים ב"יצירת ערוץ".
  • בחלון שנפתח לוחצים על "המשך".
  • בוחרים לוגו, שם ותיאור לערוץ החדש ולוחצים על "יצירת ערוץ".

כן, גם אנחנו פתחנו ערוץ וואטסאפ

רוצים להתעדכן בחדשות השיווק והדיגיטל של וואלה ישירות מהוואטסאפ? הצטרפו מכאן.


שרה צרפתי-כהן בעלים של משרד שרהפלוס, ייעוץ שיווקי ופיתוח עסקי באמצעות הדיגיטל ובינה מלאכותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully