וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנוקיה ועד טקה: סיפורם של לוגואים שעברו אבולוציה

עמי אשר

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 11:22

כמו בעלי חיים, הלוגואים עברו אבולוציה כדי להתאים את עצמם לשינויים ולהישאר רלוונטיים: כך קרה עם הירידה בשיעור האנאלפביתים ועלייתה של המדיה הדיגיטלית. ואילו שינויים תזמן לנו מהפכת ה-AI?

הלוגו העדכני של נוקיה.. 1000logos.net, צילום מסך
הלוגו העדכני של נוקיה./צילום מסך, 1000logos.net

למה האנושות זקוקה ללוגואים?

לוגו (בעברית, סמליל) הוא סמל ויזואלי המייצג את החברה ומשמש כפנים שלה ואחד מהרכיבים שעתידים להשפיע ולשכנע אותנו לבחור מוצר כזה או אחר. במהותו, לוגו משקף רעיונות, ערכים, תחושות, רגשות שהמותג רוצה להעביר לנו הצרכנים. הלוגו הוא הסמל שמעביר את כלל חווית השימוש במוצר על כל רבדיה והסימן שמבדל את המוצר ממוצר דומה לו ומכאן חשיבותו הרבה בשיווק. הלוגו הינו חלק מהותי בחוויית הלקוח המאפשר לצרכן 'להכיר' את המוצר עוד לפני שהשתמש בו וזאת בזכות צבעיו, צורניותו וכמובן הסלוגן שמתלווה אליו.

האבולוציה של תפיסת הלוגו

בעשורים האחרונים ניתן לצפות במספר מגמות ושינויים בתפיסת הלוגו. בעבר, ללוגואים היה תפקיד מכריע בבידול פריטים כאלה מאחרים בעיקר משום שמרבית האנשים לא ידעו קרוא וכתוב והסתמכו על תמונות, ציורים וסמלים. הלוגואים אפשרו סימון ואבחון פשוט של מוצרים כמשתייכים למותג כלשהו וערכיו. מתוך חשיבותם הרבה בהקשר הזה, בעבר, היה נהוג לחשוב כי לוגואים אמורים להישאר קבועים. כיום כבר ברור שלוגואים מסחריים צריכים להתעדכן במקביל לשינויים שהחברה שלנו עוברת, על מנת להישאר רלוונטיים לצרכים החדשים של החברה, תרתי משמע.

איך השתנה הלוגו של נוקיה לאורך ההיסטוריה.. 1000logos.net, צילום מסך
איך השתנה הלוגו של נוקיה לאורך ההיסטוריה./צילום מסך, 1000logos.net

טרנדים בולטים בעיצוב לוגואים של מותגים

Less is More - רבים מהלוגואים המודרניים עברו פשטות והתמקדות במינימליזם. המטרה היא ליצור תדמית נקייה וקלה לזיהוי, כפי שניתן לראות בעיצובים החדשים של לוגואים לחברות כמו Apple, Google ו-Nike. מעניינת במיוחד הדוגמה של NOKIA בשנת 1856, החברה הפינית 'נוקיה' שעברה מלוגו שכלל את שם החברה וחישוק ממנו יצאה דמות של דג סלמון (כמחווה לדגים ששחו בנהר הנוקיה בעיר), ללוגו מינימליסטי ב-2023. למעשה הלוגו כיום אפילו לא כולל את אותיות השם "NOKIA" במלואן.

בשנת 1856, החברה הפינית 'נוקיה' הייתה אז חברה לייצור נייר, שקיבלה השראה מדגי הסלמון ששחו בנהר הנוקיה, שעבר בעיר נוקיה שבפינלנד. הלוגו דאז כלל חישוק דרכו החישוק יצאה דמותו הריאליסטית של דג סלמון שפיו פתוח.

אישיות המותג - יותר ויותר חברות מבינות שהלוגו צריך לשקף לא רק את העסק אלא גם את אישיות המותג. לכן, חברות עושות שימוש בצבעים, פונטים וסגנונות גרפיים שמביעים את זהות המותג ואת ערכיו. דוגמה מעניינת במיוחד הוא הלוגו של חברת Amazon כולל חץ המחבר בין האות 'a' ל-'z', מה שמשדר את המסר שניתן למצוא באמזון כל דבר מא' ועד ת'.

רב-ערוציות לצד אינטראקטיביות ודינמיות - בעידן הדיגיטלי, לוגואים צריכים להתאים למגוון רחב של פלטפורמות, ממסכים גדולים ועד לסמארטפונים קטנים. לכן, לוגואים מודרניים מעוצבים כיום כך שיהיו קריאים ומובנים בכל גודל ובכל פלטפורמה. בנוסף, חברות רבות כדוגמת Google ו-Netflix משתמשות בלוגואים שמשתנים ומתאימים להקשרים שונים, מה שמעניק להם תחושה של חיות ודינמיות.

תחזוקה והתאמה דינמית - לוגואים מודרניים נבנים כך שיהיה קל לעדכן ולשנות אותם בהתאם להתפתחויות ולמגמות חדשות, כך שהמותג יוכל להמשיך להיות רלוונטי לאורך זמן לא ידרוש שינוי והשקעה נלווית גבוהה מעת לעת (שילוט, מיתוג נקודות מכירה וכו').

כשהמצלול של שם החברה משפיע על הלוגו

ב-100 השנים שבהם קיים מותג מוצרי החשמל טקה (TEKA) הלוגו שלט עבר מספר גלגולים. בתחילת הדרך, לחברה קראו TK והוחלט כי הלוגו יכלול את האותיות הראשונות של שמות המשפחה של מייסדי המותג, T ו- K. כשלושים ואחת שנה לאחר מכן, הוחלט להפוך את הצבעוניות של הלוגו לאדומה, עם קווי מתאר לבנים. בשנת 1964, צרכנים רבים הגו את שם המותג הגרמני TK כ-TEKA ומכאן נוספה המילה לשם החברה, וללוגו.

בשלושת השינויים הבאים שהלוגו עבר, הוא כלל בעיצובו את המילה TEKA והסיר לחלוטין את הסימן של האותיות TK כשהן מחוברות. כאמור, הלוגו עבר שינוי מהותי ולו רק בשל המצלול בו נהגו הלקוחות לכנות אותו - דוגמה מעניינת להמחשה של תחזוקה והתאמה דינמית.

האבולוציה של הלוגו של TEKA.. יח"צ,
האבולוציה של הלוגו של TEKA./יח"צ

לסיכום

לוגואים משפיעים מאוד על החלטת הקנייה והצריכה שלנו על ידי העברת רעיונות, ערכים ורגשות שקשורים למותג, ומאפשרים לנו 'להכיר' את המוצר עוד לפני השימוש בו. בעבר, היה נהוג לחשוב כי אין זה נכון לבצע שינויים בלוגואים וכי עליהם להישאר זהים. בראי מהפכת ה-AI יש שאלות מעניינות שצריכות להישאל

1. האם היכולת לצייר לעצב עם בינה מלאכותית יוצרת, תביא לתחלופה תכופה יותר של לוגואים - נוכח פישוט התהליך?

2. האם אנחנו עתידים לראות אלגוריתמים חכמים, כאלו שלומדים אותנו ומקנים לחברות את היכולת לבצע אדפטציה אישית בעיצוב הלוגו (פונט שימשוך אותנו יותר, גוון שונה וכו') בדומה לאלגוריתם של נטפליקס שמציג עבור משתמשים, תמונת נושא שונה עבור אותה הסדרה, לאחר שהוא לומד אותנו ויודע מה ימשוך אותנו להתחיל לצפות בה?


הכותב הוא עמי אשר, סמנכ"ל מקסימדיה מערכות שיווק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully