וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל מתגייסת למאבק בפייק ניוז: כך תעריכו את אמינות המידע שאתם רואים ברשת

עודכן לאחרונה: 7.4.2024 / 16:28

לכבוד יום בדיקת העובדות הבינלאומי, גוגל מפרסמת ארבע תכונות חיפוש שיכולות לעזור להעריך מידע במהירות ולקבל הקשר כדי להבין מה אתם רואים באינטרנט

איך נזהה בינה מלאכותית/מערכת וואלה

בעודנו עדים לפריחה חסרת מעצורים של תחום ה-AI, גורמים רבים כבר עושים שימוש בטכנולוגיה למטרות פייק, תוך שהם זורעים מצגי שווא ומידע כוזב בתודעת הציבור כאילו היו עובדות מוגמרות. כל אלה הפכו את הצורך לבחון כל פיסת אינפורמציה בשבע עיניים לחיוני מאי פעם. יום בדיקת העובדות הבינלאומי, שנוסד ב-2016 על ידי רשת בדיקת העובדות הבינלאומית (IFCN), מצוין מדי שנה ב-2 באפריל בהוקרה לעבודתם החיונית של בודקי עובדות ברחבי העולם, בדיוק למטרה זו.

מטרותיו של יום בדיקת העובדות הבינלאומי הן:

  • להעלות את המודעות לחשיבותה של בדיקת עובדות בעידן של מידע מזויף ודיווחים מטעים.
  • לחגוג את עבודתם של בודקי עובדות המסכנים את עצמם לעתים קרובות כדי להביא את האמת לציבור.
  • לקדם שיתוף פעולה בין ארגוני בדיקת עובדות ברחבי העולם.

השנה, יום בדיקת העובדות הבינלאומי מתמקד בנושא "בדיקת עובדות בעידן של חוסר אמון". אירועים רבים יתקיימו ברחבי העולם כדי לדון באתגרים ובדרכים לקידום בדיקת עובדות יעילה ונגישה יותר.

יום בדיקת העובדות הבינלאומי הוא תזכורת חשובה לכך שבדיקת עובדות היא חיונית לדמוקרטיה בריאה, ומי כמונו בישראל מבין את החשיבות של זה. על ידי בדיקת עובדות, אנחנו מגנים על עצמנו מפני מידע מטעה, כך שנוכל לקבל החלטות מושכלות יותר ולקדם שיח ציבורי מבוסס עובדות. לרגל המאורע, גוגל מציינת ארבעה כלים שלה שזמינים כעת ב-40 מדינות, שיסייעו לגולש העצמאי לבצע בדיקת עובדות על תכנים שהוא מוצא בגוגל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

סקרנים לגבי שמועה שרצה ברשת? מהיום בדיקת העובדות תופיע בתוצאות החיפוש

גוגל מקלה על מציאת בדיקות עובדות שפורסמו על ידי מקורות עצמאיים וסמכותיים באינטרנט. אם מאמר בדיקת עובדות רלוונטי לשאילתה שלכם, ייתכן שתראו תצוגה מקדימה שלו מופיעה בתוצאות החיפוש שלכם. תוצאות אלו יציגו גם קטעים שיעזרו לכם לקבל הקשר מהיר לגבי שמועות או טענות ספציפיות. לדוגמא, כששאלנו את גוגל האם מארק צוקרברג ואילון מאסק באמת התנשקו באמבטיה, התוצאה הראשונה שקיבלנו כבר הסגירה הכל.

בדיקת העובדות של גוגל בפעולה.. Google, צילום מסך
בדיקת העובדות של גוגל בפעולה./צילום מסך, Google

וזו התמונה המדוברת שלא יוצאת לנו מהראש (למרות שיש עוד הרבה אחרות)

קבלו מידע על מקורות מידע בתוצאות החיפוש

התכונה 'מידע על תוצאה זו' מאפשרת לקבל הקשר לגבי אתר אינטרנט לפני שתלחצו עליו. לאחר שביצעתם חיפוש, לחצו על שלוש הנקודות לצד כל אחת מתוצאות החיפוש ותיפתח לכם חלונית שתציג את הגוף העומד מאחורי המידע. הקשה על "מידע נוסף על דף זה" תציג את המידע הזמין הרלוונטי ביותר אודות האתר, למשל הערך שלו בויקיפדיה (במידה וקיים) ואזכורים שלו באתרים רלוונטיים בעלי סמכות באינטרנט. עם מידע זה, תוכלו לקבל החלטה מושכלת יותר לגבי אמינות התוכן שאתם רואים וקוראים.

תחת "מידע על תוצאה זו" תוכלו למצוא פרטים חשובים אודות הגורם שפירסם את המידע.. Google, צילום מסך
תחת "מידע על תוצאה זו" תוכלו למצוא פרטים חשובים אודות הגורם שפירסם את המידע./צילום מסך, Google

עורכים מחקר ברשת? אל תדלגו על סייר בדיקת העובדות

סייר העובדות עוזר לעיתונאים ובודקי עובדות לחפור עמוק יותר. כשאתם מחפשים נושא, תוכלו למצוא בקלות בדיקות עובדות שנערכו על ידי ארגונים עצמאיים מרחבי העולם. כעת, גוגל מרחיבה את בדיקת העובדות גם לחיפושי תמונה. בעבר, בגרסת בטא, תכונה זו איפשרה להעלות או להעתיק את הקישור של תמונה לסייר בדיקת העובדות כדי לראות אם נעשה בה שימוש בבדיקת עובדות קיימת. עיתונאים ובודקי עובדות יכולים כעת להשתמש בו גם דרך ממשק ה- API של Fact Check Tools, המאפשר להציג בדיקות רלוונטיות שבוצעו עבור תמונה ספציפית.

סייר בדיקת העובדות של גוגל חושף כי תמונה מהרשת שמציגה לכאורה את הפצצת בית החולים אל שיפא בעזה צולמה למעשה הרבה לפני המלחמה.. Google Fact Check Tools, צילום מסך
סייר בדיקת העובדות של גוגל חושף כי תמונה מהרשת שמציגה לכאורה את הפצצת בית החולים אל שיפא בעזה צולמה למעשה הרבה לפני המלחמה./צילום מסך, Google Fact Check Tools

קבלו מידע חשוב על תמונות ברשת

"מידע על תמונה זו" נותנת לכם דרך מהירה לבדוק את הרקע וההקשר של תמונות שאתם רואים בגוגל. כדי לגשת לכלי זה, כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על שלוש הנקודות לצד תמונה בתוצאות של תמונות ולבחור ב"מידע על תמונה זו" כך שתוכלו לראות פרטים כמו:

  • היסטוריה של תמונה: מתי התמונה או תמונות דומות נראו לראשונה בחיפוש, והאם היא פורסמה בעבר בדפי אינטרנט אחרים?
  • כיצד אתרים אחרים משתמשים בתמונה ומתארים אותה: מה יש למקורות אחרים, כמו אתרי חדשות ואתרי בדיקת עובדות, לומר על התמונה?
  • מטא דאטה של תמונה: איזה מידע הצמידו היוצרים או המפרסמים לתמונה (למשל כותרת, תיאור ותגיות).

כלים אלה יכולים לעזור לכם לקבל את ההקשר שאתם צריכים כדי להרגיש בטוחים יותר לגבי מה שאתם רואים באינטרנט - בין אם זה באמצעות בדיקת התמונה או המקור ממנו הגיע המידע שאתם קוראים.

השוואת תכונות בדיקת עובדות של גוגל עם כלים אחרים

התכונות החדשות של גוגל מציעות יתרונות רבים, אבל בהתחשב בהיקף הפייק ניוז וסילופי העובדות שצצים חדשות לבקרים, יתכן שהן לא יספיקו כדי לחשוף את מלוא המידע הדרוש. לשם כך, כלים דומים שמציעים ארגונים אחרים עשויים לסייע.

NewsGuard, למשל, הוא כלי עצמאי שמספק דירוג אמינות לאתרי חדשות. NewsGuard משתמש במערכת ניקוד מבוססת קריטריונים שקופים, כמו שקיפות, אחריות עיתונאית, והימנעות מהטיה. כלי זה זמין כתוסף לדפדפן וניתן להשתמש בו גם בחיפוש אינטרנט.

PolitiFact, לעומת זאת, הוא אתר אינטרנט המתמקד בבדיקת עובדות של הצהרות פוליטיות. PolitiFact משתמש בצוות של עיתונאים מנוסים כדי לבחון טענות, ולסווג אותן כ"אמת", "רובן נכון", "לרוב שגוי", "שקר", או "לא הוכח".

חשוב לציין שלכל כלי יש יתרונות וחסרונות משלו. NewsGuard נותן דירוג אמינות כולל לאתרי חדשות, בעוד PolitiFact מתמקד בהצהרות פוליטיות ספציפיות. שימוש במגוון כלים במקביל יכול לסייע למשתמשים לקבל תמונה רחבה יותר של אמינות המידע שהם צורכים.

קידום והעלאת מודעות לבדיקת עובדות

יתכן שכבר נתקלתם בכלי בדיקת העובדות של גוגל ואף עשיתם בהם שימוש, או שפשוט התעלמתם והמשכתם הלאה לחיפוש שלכם. כך או כך, עצם ההנגשה של כלי בדיקת העובדות הישר בתוצאות החיפוש, שמיליארדי משתמשים בכל העולם נחשפים אליהן מדי יום, מקדמת בדיקת עובדות וחשיבה ביקורתית בקרב משתמשים וניתן לצפות שיותר ויותר אנשים ישתמשו בכלים אלה כדי לקבל החלטות מושכלות יותר ולמנוע הפצת מידע כוזב.

עם זאת, חשוב לציין שגוגל אינה הגורם היחיד שיכול לקדם בדיקת עובדות. נדרש שיתוף פעולה בין ארגונים, ממשלות, וחברות טכנולוגיה נוספות כדי להבטיח שלכולנו תהיה גישה חופשית למידע אמין ומהימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully