וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 עקרונות שיעזרו לכם לזהות תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 18:44

נמאס לכם להיות פתי מאמין לכל דבר? המדריך הבא יעזור לכם לזהות מתי התמונות שאתם נתקלים בהן ברשת אמיתיות ומתי הן פרי יצירתם של מנועי בינה מלאכותית

איך נזהה בינה מלאכותית/מערכת וואלה

הבינה המלאכותית עברה כברת דרך ויכולה להגיע להישגים שלפני כמה שנים יכולנו רק לחלום עליהם, כמו יצירת תמונות היפר-ריאליסטיות תוך שניות על סמך תיאור מילולי בלבד. תוכנות רבות לייצור תמונות בינה מלאכותית הופיעו בשנים האחרונות ברחבי האינטרנט. אתרים פופולריים ליצירת תמונות כוללים את Stable Diffusion ,Midjourney, Dall-E ועוד רבים אחרים.

בעוד שמשתמשים אחראיים יותר (או כאלה שמצייתים לחוקים החדשים באיחוד האירופי) יודיעו לקורא שהתמונות נוצרו באמצעות בינה מלאכותית, ייתכן שאחרים לא; ואמנם רבות מהתמונות הללו משמשות בשביל הכיף, אבל האפשרויות לרמאות והונאה הן בלתי מוגבלות. במיוחד כאשר אין אף חוק האוסר הפצה של פייק ניוז, פיתוח אסטרטגיות לזיהוי זיופים פוטנציאליים הפך למשימה חשובה, אז איך עושים את זה? אספנו 10 עקרונות פשוטים שמומלץ להיצמד אליהם.

1. כשזה צריך היה להופיע בכותרות

אם התמונה המדוברת נראית כמו משהו שצריך היה להופיע בחדשות, אבל במקום זה היא מסתובבת ברשתות החברתיות, רוב הסיכויים שמדובר בתמונה מלאכותית. קחו את רעידת האדמה הגדולה בקסקדיה של 2001: האירוע עצמו לא קרה מעולם, אבל ברגע שתמונות מלאכותיות שלו נפלטו מהסאברדיט של Midjourney, הוא הפך לאמיתי עבור כל אלה שלא טרחו לבדוק את העובדות. סדרת התמונות המתארת את ההרס בצפון מערב האוקיינוס ​​השקט - כבישים שקרסו, עובדי הצלה מתרוצצים ואזרחים מבוהלים - יצרה נרטיב מגובש שיכול בקלות לשכנע את הצופה שמדובר באירוע אמיתי. חיפוש תמונה הפוך (reverse search) באמצעות כלים כמו Google Lens יכול לחשוף את האמת, אבל גם אז, צריך לחפור עמוק כדי להגיע אליה.

כמובן שיש גם מקרים שהחיפוש מיותר, כי אנחנו יכולים לשער מראש שמדובר בפייק גם בלי שנזדקק לבדיקה, למשל כשאנחנו רואים את מארק צוקרברג ואילון מאסק, יריבים מושבעים בעולם האמיתי, לפתע מתנשקים באמבטיה:

2. הכל מתחיל בידיים

אמנים בשר ודם יסכימו שידיים הן בין האיברים היותר מאתגרים לציור. נראה שזה נכון גם למחוללי תמונות בבינה מלאכותית ולכן, אחת הדרכים הפשוטות יחסית לזיהוי תמונות שנוצרו על ידי AI, בהינתן כמובן שמדובר בתמונות המציגות בני אדם, היא להסתכל מקרוב על הידיים.

שש אצבעות או יותר, זוויות מוזרות, אצבעות ארוכות בצורה יוצאת דופן, או דרכים מוזרות להחזיק חפצים הן כולן בעיות נפוצות בתמונות שנוצרו על ידי AI. בנוסף, בינה מלאכותית לרוב תתקשה עם תמונות בעלות מספר שכבות. לדוגמא, החלק העליון של מקל הליכה עשוי להיות גלוי מעל הרגל, בעוד שהחצי התחתון לא.

על פני השטח, זה קצת מוזר, שכן הבינה המלאכותית מין הסתם מודעת לכך שלבני אדם יש חמש אצבעות על כל יד, אולם יחד עם זאת, כיוון שהן לא תמיד מופיעות בתמונות של בני אדם ולעתים חלק מהאצבעות מסתירות את האחרות, מנועי הבינה המלאכותית מתקשים לצייר אותן ואת התוצאה כולנו כבר מכירים. ניתן לשער שאתגר זה לא יימשך זמן רב ושמתישהו, מהנדסי ה-AI ימצאו דרך להילחם בתופעה, אולם עד שזה יקרה, אנחנו יכולים לשמוח שיש לנו דרך קלה יחסית לזהות ולאתר תמונות מלאכותיות מבלי שנצטרך להשתמש בכלים מיוחדים.

נסו לספור את האצבעות.. Stable diffusion, עיבוד תמונה
נסו לספור את האצבעות./עיבוד תמונה, Stable diffusion

3. תמונות עם טקסט

שילוב של טקסט בתוך הגרפיקה מהווה גם הוא דרך קלילה יחסית לזהות תמונות מלאכותיות. זה יכול להיות שמות רחובות, מודעות, שלטי חוצות, סימוני כבישים, או כל חלק בתמונה המכיל טקסט שאינו המוקד העיקרי של התמונה.

כמו ידיים, מחוללי תמונות בינה מלאכותית לא ממש מבינים את החשיבות של טקסטים בתמונות. הם יידעו לשלב משהו דומה אבל לא בהכרח יוודאו את המשמעות של הטקסט. מרווחים מוזרים בין אותיות, טקסט שמיושר בצורה מוזרה, אותיות הפוכות ומילים חסרות משמעות הם כולם סימנים שהתמונה נוצרה באמצעות בינה מלאכותית.

בעוד שמחוללי תמונות בינה מלאכותית נעשים מתוחכמים יותר וסוג זה של "שגיאה" יתוקן ככל הנראה בהדרגה, לעת עתה, זו יכולה להיות דרך שימושית מאוד לזהות תמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית. בתמונה הבאה, המילה Jamaica חוזרת על עצמה במספר וריאציות, שאף אחת מהן אינה נכונה. ככל הנראה, אמן אנושי לא היה עושה את הטעות הזאת.

JAMACA או JAMIACA? כך או כך ה-AI מפשל.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
JAMACA או JAMIACA? כך או כך ה-AI מפשל./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

4. אם זה נראה טוב מדי כדי להיות אמיתי

סימן אזהרה נוסף לכך שבינה מלאכותית הייתה יכולה ליצור תמונה היא לבדוק עד כמה התמונה נראית מושלמת. אמנם זה לא דבר בטוח, כי רבים משתמשים בתוכנות ובפילטרים לעריכת תמונות בימינו, אבל זה יכול להיות סימן אזהרה ראשוני.

למשל, עור חשוף ומשטחים מחוספסים, עשויים להיראות נקיים מדי כאשר נקבוביות עור, פגמים, צלקות ופגמים אחרים נעלמים מהם לחלוטין. באופן דומה, סימטריה מושלמת מדי בפנים של אדם עשויה גם היא להיות רמז שמשהו כאן לא טבעי, שכן רוב בני האדם אינם סימטריים במאה אחוז. אפילו הדוגמנית הכי מושלמת באינסטגרם תראה צל כלשהו של אנושיות בצורה של נקודת חן, קמט קטן בשולי העין או שונות עדינה במרקם ובצבע הפנים.

בנוסף, בינה מלאכותית יכולה להתקשות מאוד עם שיניים ואוזניים אנושיות בשל גודלן הקטן והשונות הגבוהה מאדם לאדם. לדוגמא, שיניים הנוצרות בינה מלאכותית עשויות להיראות קטנות, צפופות מדי, מחודדות או פשוט מושלמות מדי.

קולקציית תמיכה בישראל בעזרת בינה מלאכותית. אינסטגרם mysocial_il, צילום מסך
קולקציית תמיכה בישראל בעזרת בינה מלאכותית/צילום מסך, אינסטגרם mysocial_il

5. אם זה ציור, בדקו את משיכות המכחול

כשמדובר בציורים, טריק חכם הוא להגדיל את התמונה ולבדוק אם יש משיכות מכחול. סביר להניח שהן יהיו שם, אבל שימו לב היטב לדפוס העומד מאחוריהם. לעתים קרובות, הוא יהיה אקראי לחלוטין ואולי לא יהיה הגיוני ביחס לציור.

אם יש לכם ניסיון בהסתכלות על ציורים אמיתיים, זה אמור להתברר מיד, אבל אפילו חובבי אמנות מתחילים יכולים לזהות שמשהו לא ממש כשורה. ייתכן שתראה גם כתמים מוזרים או מיזוג של חלקים מהציור ברקע, שלא היו שם אם הציור היה אמיתי. כדאי גם לחפש אלמנטים דיגיטליים כמו פיקסלציה שנראית לא במקום.

צוייר בכישרון רב, אבל האם הוא אמיתי?. Stable diffusion, עיבוד תמונה
צוייר בכישרון רב, אבל האם הוא אמיתי?/עיבוד תמונה, Stable diffusion

6. רקע מטושטש או אלמנטים מוזרים ברקע

לעתים קרובות, AI משקיע מאמצים ביצירת קדמת התמונה, ומשאיר את הרקע מטושטש או לא ברור, כדי למנוע מכל פרט חריג לבלוט יותר מדי. סרקו את האזור המטושטש כדי לראות אם יש קווי מתאר כלשהם שניתן לזהות שלא ממש מתיישרים עם המציאות.

בעוד שניתן לטשטש בקלות רקע צילום אמיתי, רקע מטושטש לחלוטין אמור להיות דגל אדום שנועד לכסות על טעויות כאשר מדובר ברקע עם פרטים רבים. כך למשל, בניינים או מאפיינים אדריכליים אחרים עשויים שלא להיות מיושרים כראוי, או שלקירות עשויים להיות עיקולים מוזרים. תקרות עשויות להיות משופעות ללא כל סיבה נראית לעין, או במקרה של קהל גדול, רקע מטושטש עשוי להסתיר שגיאות משמעותיות, כמו איברים חסרים או אנשים בעלי שלוש עיניים שכדאי לשים לב אליהם.

חיפה אחרי פגיעת טילים: יצירת בינה מלאכותית. DALL-E-2,
גם בלי הטילים, קל לראות שהתמונה הזאת לא אמיתית לפי הבניינים./DALL-E-2

7. תמונות מבריקות מדי

תמונות שנוצרו על ידי AI לרוב חסרות טקסטורות מציאותיות, מה שמקנה להן מראה מבריק ודומה לפלסטיק, בדומה לדמויות משחקי וידאו. תמונות רבות שנוצרו בינה מלאכותית מכילות ניגוד בין רקע מטושטש לקדמה חלקה ופריכה. המראה המוזר הזה מורגש ביצירות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית ודימויים פוטו-ריאליסטיים לכאורה. התמונה הבאה אמנם מציגה סוג של גיבור על, אך לולא החליפה המבריקה יתר על המידה, בהחלט ניתן היה לחשוב שמדובר בצילום אמיתי.

כמעט השתכנענו, אבל זה היה מבריק מדי.. Dall-E 3, עיבוד תמונה
כמעט השתכנענו, אבל זה היה מבריק מדי./עיבוד תמונה, Dall-E 3

8. חוסר הגיון ואי עמידה בחוקים פיזיקליים

פריטים מהחיים האמיתיים מצייתים לחוקי הפיזיקה, בעוד שתמונות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית יכולות להכיל תוספות לא מציאותיות. לשם כך, בדקו אלמנטים שונים כמו תכשיטים, זוויות של תאורה, ואברי גוף כדי למצוא מוזרויות, עיוותים וחוסר תאימות. למשל, בתמונה הבאה הכל נראה בסדר במבט ראשון, אבל כשמתעמקים בפרטים מגלים ברך שמסובבת אחורנית, ומשהו שנראה כמו קליפת שום במקום עגיל באוזן.

כמעט מושלמת, אבל לא.. Stable diffusion, עיבוד תמונה
כמעט מושלמת, אבל לא./עיבוד תמונה, Stable diffusion

9. האמת נמצאת בפרטים הקטנים

כיוון שבינה מלאכותית מחברת את יצירותיה מעבודות מקוריות של אחרים, היא יכולה להיות מאוד לא עקבית. כאשר בוחנים תמונה לאיתור סימנים של AI, התקרבו ככל האפשר והתמקדו בכל חלק בנפרד. רוב הסיכויים שתבחינו בפיקסלים תועים, קווי מתאר מוזרים וצורות שלא במקומן.

למשל, התמונה הבאה, שהסתובבה ברשת זמן קצר לאחר ה-7 באוקטובר, נראית רגילה במבט ראשון, אולם מבט מקרוב חושף פרטים משונים: חייל עם שלוש רגליים, מרפק שמסתובב אחורנית וחיוכים מעוותים.

למה לזייף תמונות מלאכותיות כשיש כל כך הרבה עדויות אמיתיות?. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
למה לזייף תמונות מלאכותיות כשיש כל כך הרבה עדויות אמיתיות?/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

10. זיהוי בינה מלאכותית באמצעות... בינה מלאכותית!

אם שום דבר אחר לא עוזר, כלי חיפוש תמונה כמו Google Images או TinEye יעזרו לזהות אם תמונה מסוימת כבר הועלתה לרשת ואם כן, היכן היא פורסמה. השימוש בכלים חינמיים אלה הוא די פשוט, אם כי התשובה לא בהכרח תעיד אם מדובר בתמונה מלאכותית או לא.

לשם כך, ניתן להשתמש באתרים וכלים עצמאיים או להוריד ולהתקין הרחבות לדפדפן כדי לקבוע בקלות את האותנטיות של תמונה בלחיצה אחת בלבד. לדוגמא, תוסף "Hive AI Detector" יודיע מה הסיכוי, באחוזים, שתמונה מסוימת נוצרה על ידי בינה מלאכותית, ואף יגיד לכם איזה מנוע AI שימש ככל הנראה ליצירתה. בנוסף, התוסף מדגיש את אזורי התמונה שסביר להניח שנוצרו על ידי בינה מלאכותית.

הכלי הזה יגיד לכם מה הסבירות שתמונה מסוימת נוצרה באמצעות בינה מלאכותית, ואיזו תוכנה יצרה אותה.. Hive Moderation, צילום מסך
הכלי הזה יגיד לכם מה הסבירות שתמונה מסוימת נוצרה באמצעות בינה מלאכותית, ואיזו תוכנה יצרה אותה./צילום מסך, Hive Moderation

לסיכום

חשוב לציין שטכנולוגיית ה-AI הולכת ומשתפרת מדי יום, וככל שזה קורה, האינדיקטורים שמנינו כאן עשויים להפוך לפחות אמינים. מצד שני, גם כלי הבדיקה הולכים ומשתכללים וגם אנחנו בני האדם הופכים להיות פחות תמימים ויותר חשדניים. בכל מקרה, אם תשמרו את הכתבה הזאת במועדפים ותחזרו אליה בכל פעם שיש לכם ספק לגבי מקורה של תמונה כזו או אחרת, רוב הסיכויים שלא יצליחו לעבוד עליכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully