וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממנהרות עזה למשרדים בהרצליה: איך לדעת מה קורה בשטח האויב, דרך הרשת

עודכן לאחרונה: 27.6.2024 / 10:40

המלחמה הגדילה משמעותית את הביקוש לאנליסטים דיגיטליים שיודעים למפות את פעילות האויב ברשת ולאתר סיכונים בזמן אמת. ​​אז מהו אנליסט דיגיטלי, מה חשיבותו ואיך ניתן להשתלב במקצוע?

InsAIghts Academy - המכללה למידענות דיגיטלית.. PenLink-Cobwebs,
InsAIghts Academy - המכללה למידענות דיגיטלית./PenLink-Cobwebs

"ברשת ישנה ערימה אינסופית של מידע, וצריך לדעת היכן ואיך לחפש את המידע, איך להנגיש אותו ואיך להפיק ממנו תובנות ומידע ישים" אומר ​​מידן ברנד, מנהל חטיבת המודיעין בחברת PenLink-Cobwebs כדוגמה, הוא מספר כיצד, באמצעות מודיעין רשתי, הם זיהו שימוש בארנקי ביטקוין לצורך העברת כספי טרור:

"נתקלנו בפוסט של גיוס כספים ברצועת עזה עבור צעצועים לילדים. הפוסט התמים לכאורה פורסם בקבוצות תומכות חמאס והוא שותף על ידי גורמים רבים בחו"ל, בעיקר באירופה, מה שמיד הדליק נורה אדומה. בפוסט הופיע מספר ארנק ביטקוין, לכאורה אנונימי. כאשר ניתחנו וחקרנו את הארנק הייחודי ניתן היה להצביע במהירות על היותו 'לא תמים', כאשר הוא פורסם על ידי חשבונות חמאס, ובפרט על ידי פעילי הזרוע הצבאית של התנועה, עז-א-דין אל-קסאם ופעילי היחידה הימית שלהם (הקומנדו הימי). כאשר העמקנו בארנק עצמו ניתן היה לראות שהוא משוייך לארנקים שנמצאים תחת סנקציות אמריקאיות וכאלו שהינם חשודים, ומתקיימות העברות כספים בין אותם ארנקים של גיוס הכספים עבור צעצועים לילדים ברצועה לבין ארנקי הזרוע הצבאית של החמאס. כמובן שהעברנו את המידע לטיפולם של הגורמים הרלוונטים".

מה זה בעצם אנליסט (מידען) דיגיטלי? מה הוא עושה ביומיום?

"האנליסט הדיגיטלי אוסף, מנטר ומנתח מידע במגוון ערוצים, כלים ושיטות ניתוח, במטרה לחלץ תובנות מבוססות ביג דאטה, תוך שימוש באלגוריתמים של בינה מלאכותית. המידע מאפשר לארגונים ולחברות, כמו גופי ביטחון לאומי, אכיפה ושירותים פיננסיים, לקבל תמונת מצב מדויקת והחלטות באופן מושכל", מסביר עומרי טימיאנקר, מייסד שותף בPenLink-Cobwebs, ומוסיף כי "מדובר במקצוע בעל חשיבות עליונה, המסייע לתעד, לנתח ולהפיץ מידע במהירות ובדיוק, והביקוש למיומנויות אלו נמצא בעלייה מתמדת. בעולמות הפרטיים, אזרחיים ופיננסים, האנליסטים מסייעים למצוא מידעים ברשת בנוגע להלבנת הון ומימון טרור, כמו גם ניתוח ישויות לעולם הדו-דיליג'נס והאבטחה", מסביר .

"כעת, כאשר ישראל מאוימת בכל החזיתות, ישנם צרכים חדשים בתפיסת הביטחון של ישראל. הצורך לאסוף, לנתח ולהפיץ מידע מדויק במהירות הפך לקריטי, הן למגזר הציבורי והן למגזר הפרטי, ומידענים דיגיטליים, הידועים גם כאנליסטים דיגיטליים, נדרשים כיום יותר מתמיד כדי להבטיח שהמידע המגיע לציבור ולמקבלי ההחלטות הוא מדויק, רלוונטי ומהימן", מסביר עומרי.

עמרי טימיאנקר.. PenLink-Cobwebs,
עמרי טימיאנקר./PenLink-Cobwebs

מהלחימה בעזה להייטק בהרצליה

כדי לענות על צרכים אלה, החברה משיקה בימים אלה את InsAIghts Academy, מכללה ללימודי מידענות דיגיטלית, במתחם טכנולוגי מתקדם שהוקצה לטובת המכללה במשרדי החברה בהרצליה פיתוח. מדובר בתוכנית ייחודית וראשונה מסוגה בעולם, שתיפתח בספטמבר והוכרה על ידי משרד העבודה, כך שחיילים ולוחמים משוחררים יוכלו להשתמש בכספי הפיקדון לצורך רישום לתוכנית.

מידן מסביר כי "הצורך בהקמת המיזם התעורר מתוך הבנה ש"מדובר בעולם תוכן מקצועי ייעודי ודינמי ונדרשת הכרות אינטימית ומתמדת עימו. זאת לצד צורך גובר בארגונים הממשלתיים במומחי תוכן מקצועיים שייתנו מענה לדרישות הארגונים". הוא מוסיף כי היה להם חשוב לאפשר לקשת רחבה של חיילים להשתלב במקצוע, "לא רצינו שזו תהיה נחלתם הבלעדית של חיילי היחידות הטכנולוגיות והמודיעיניות - אלא מקצוע שניתן להנגיש וללמד כמעט כל אחד ואחת".

הקורס יכלול מגוון רב של נושאים בתחום המידענות הדיגיטלית ולא נדרש ניסיון או ידע קודם. בין היתר, ילמדו המשתתפים על אתיקה בעולם המודיעין הגלוי, שימוש במנועי חיפוש שונים באינטרנט, מיצוי מידע מרשתות חברתיות, היכרות עם הרשת העמוקה (Deep Web) והרשת האפלה (Dark Web), כלי בינה מלאכותית מתקדמים מסוגים שונים, Prompt Engineering ועוד. המטרה היא להכיר מקרוב את עולם המודיעין הרשתי, כלומר, מודיעין שניתן להפיק ממידע גלוי ברשת.

אילו יכולות נדרשות למי שמעוניינים להיות אנליסטים דיגיטליים?

עמר ברקאי, אנליסט דיגיטלי ב-PenLink-Cobwebs, הגיע לתפקיד לאחר שירות בחיל המודיעין, אך לדבריו, לא חייבים להיות יוצא חיל המודיעין כדי להשתלב בתחום. הוא מציין כי "במיוחד בימים אלו בהם תוכן רב בעל חשיבות אדירה נמצא ברשתות כבדרך אגב, חשיבותו של האנליסט הדיגיטלי אשר נדרש לשלוט בכל שכבות הרשת מקצה לקצה, יודע לספק תמונת מצב ממשית על המתרחש בשטחי מדינת ישראל ובשטחי אויב כאחד, ועושה זאת בזמן תגובה קצר עקב חשיבות המשימה, היא עצומה".

בתשובה לשאלה אילו מיומנויות נדרשות לתפקיד, אומר ברקאי כי להשקפתו "אנליסט דיגיטלי חייב להיות בראש ובראשונה גמיש מחשבתית. מעבר להכרת המקורות הקיימים ושיטות המחקר השגרתיות, חייב האנליסט לחשוב בכל עת על שיטות נוספות לאיסוף המידע הרלוונטי, להכיר עולמות תוכן חדשים ולהיות מוכן לשינויי קיצון בתחום. עולם התוכן מתקדם, מתפתח ומשתנה בקצב ייחודי, ולכן ליכולתו של המידען להתפתח במקביל יש השלכות קריטיות על יכולותיו המבצעיות בעולמות המחקר הרלוונטיים".

למה דווקא עכשיו?

"המידע ברשת הוא אינסופי ודינמי, והזירה הדיגיטלית רק הולכת ומתפתחת משנה לשנה. אם בעבר התבססנו על מודיעין קלאסי, הרי שהיום הזירה המודיעינית התרחבה לממדים עצומים עם אתגרים רבים. בשעה שישראל נמצאת באחת המלחמות המורכבות והקשות בתולדותיה, חשוב שנמשיך לפתח את יכולות המודיעין הגלוי של המדינה וגופיה השונים, ולפתח את דור העתיד שידע להפיק מהמידע הקיים את המרב ולמצות אותו עד תום", מסכם מידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully