וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסטוריה המפתיעה של האימוג'י: איך הפכו הסמלים הצבעוניים לשפה אוניברסלית?

אסף גרין

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 11:43

בעידן הדיגיטלי המודרני, כשמילים לעתים קרובות אינן מספיקות, האימוג'יז הפכו לשפה אוניברסלית וכלי עוצמתי לביטוי רגש. אבל מתי בכלל הם הגיעו לחיינו ואיך הם שינו את הדרך בה אנחנו מתקשרים? לכבוד יום האימוג'י הבינלאומי שחל היום, חזרנו בזמן כדי להבין איך הכל התחיל

אימוג'י. ShutterStock
אימוג'י/ShutterStock

מאז המצאתם לפני כעשרים וחמש שנה, האימוג'ים הפכו לחלק בלתי נפרד מהאינטראקציות המקוונות שלנו, חוצים מחסומי שפה ומוסיפים עומק למסרים שלנו. היום, ה-17 ביולי, אנו חוגגים את יום האימוג'י העולמי, מחווה לסמלים הקטנים והצבעוניים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתקשורת המקוונת שלנו.
מועד החגיגות אינו מקרי. הוא נבחר כיוון שזה התאריך המופיע על גבי אימוג'י "לוח השנה" באייפון. חגיגה זו מדגישה את ההשפעה והמשמעות העמוקה של האימוג'ים בחיינו.

אז איך הכל התחיל?

האימוג'ים הראשונים שהופיעו היו פשוטים מאוד ושונים ממה שאנחנו מכירים כיום. בתחילת שנות ה- 70, מדען המחשבים סקוט פלמן יצר סמלילים ראשונים שלמעשה חיברו בין סימני פיסוק. את חלקם אנחנו מכירים עד היום, ממש כמו זה :) זה היה הניסיון הראשון ליצור שפה דיגיטלית חדשה שאינה מורכבת מאותיות ומילים.

אולם הקפיצה המשמעותית של האימוג'ים לתודעת ההמונים התרחשה ביפן של שנות התשעים, כאשר שיגטקה קוריטה ויקי ססהרה, צמד מעצבים בתאגיד הענק היפני NTT DOCOMO, התבקשו למצוא דרך להפוך את שירותי הדואר האלקטרוני בטלפונים הניידים לנגישים יותר עבור משתמשים צעירים.

הם יצרו את הסט הראשון של 176 אימוג'ים, ששאב השראה ממקורות מגוונים כמו מנגה יפנית, תחזיות מזג אוויר ושלטי רחוב, כדי ליצור מגוון רחב של סמלים קלים להבנה ולשימוש בתקשורת דיגיטלית.

זה המקום לציין שהכתב היפני הוא בין המורכבים בעולם ובנוי מאלפי סמלים וציורים שלעתים נבדלים זה מזה על ידי קו בודד אחד. המצאת האימוג'יז סיפקה ליפנים ובפרט לדור הצעיר דרך נוחה וזריזה לתקשר זה עם זה מבלי שיצטרכו לציית לכללי הדקדוק הנוקשים של השפה היפנית.

האמוג'ים, שנועדו להעביר רגשות ומידע בצורה תמציתית, קלילה ומושכת ויזואלית, תוך התמודדות עם המגבלות המוקדמות של תצוגת הטלפון הנייד, הפכו במהרה לפופולריים בקרב לקוחות החברה.

תוך זמן קצר, ספקי סלולר ומפתחי תוכנה אחרים החלו לשלב את האימוג'ים במוצרים שלהם. זה סימן את תחילתה של תופעה עולמית שחוללה מהפכה בתקשורת הדיגיטלית. המשתמשים עברו במהירות לתקשר באמצעות אימוג'ים, אשר החליפו הודעות טקסט קצרות ומשעממות.

במהלך העשור הבא, השימוש באימוג'ים התפשט לכלי תקשורת דיגיטליים נוספים והתרחב לאוסף של מאות ואז אלפי אייקונים המכסים כמעט כל היבט בחיי היום-יום.

עוד על ההיסטוריה של האימוג'יז בסרטון המעולה הזה של ערוץ היוטיוב Evolutione.

כשהאימוג'י הפך לתופעה עולמית

ב-2010, האיחוד העולמי לתקשורת אימץ את האימוג'י כתקן עולמי לתקשורת ניידת. חברות הטכנולוגיה הגדולות בעמק הסיליקון זיהו במהירות את הפוטנציאל בהענקת "פנים" ייחודיות לאפליקציות והשירותים שלהן וכך אפל, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט החלו לעצב גרסאות משלהן של אימוג'ים.

תרומתה של NTT DOCOMO לעולם האימוג'ים חורגת מעבר להמצאתם הראשונית. כחברת התקשורת המובילה ביפן, החברה המשיכה לחדש ולהרחיב את היצע האימוג'ים שלה, ולהציג סטים חדשים הכוללים מגוון רחב של דמויות, חפצים וסמלים המשקפים את הצרכים וההעדפות המתפתחות של משתמשים ברחבי העולם.

בנוסף NTT הייתה מעורבת באופן פעיל בקידום השימוש באימוג'י כאמצעי תקשורת חלופי. באמצעות יוזמות כגון Unicode Consortium, החברה קידמה הכללה של אימוג'ים מגוונים מבחינה תרבותית, המייצגים אנשים ממוצא אתני, מגדרים ורקעים שונים. גישה זו סייעה לטפח אמפתיה, חיבור והבנה גדולים יותר בעולמנו המחובר יותר ויותר.

מהפכה בתקשורת האנושית

כיום, האימוג'ים הם דרך התקשורת המועדפת במרחב הדיגיטלי. יותר מ-5 מיליארד אימוג'ים נשלחים ברחבי העולם מדי יום, והמספרים ממשיכים לעלות. הם הפכו לכלי תקשורת כמעט אוניברסלי, מעבר לשפה, ולחלק בלתי נפרד מהתקשורת הבינאישית.

להמחשה, הגרף הבא מראה את הרגלי השימוש של אמריקאים באימוג'יז: בסקר משנת 2023, 34% מהנשאלים בגילאי 18-29 ו-28% מבני ה-30-44 העידו כי הם משתמשים באימוג'יז מספר פעמים ביום. יתר הנשאלים משתמשים בהם מדי יום או כמה ימים, ורק 3% אינם משתמשים באימוג'ים כלל.

הרגלי השימוש של אמריקאים באימוג'יז.. Statista, צילום מסך
הרגלי השימוש של אמריקאים באימוג'יז./צילום מסך, Statista

ההמצאה היפנית שהפכה לאוניברסלית לא רק שינתה את צורת התקשורת שלנו, אלא גם הפכה לחלק בלתי נפרד מהתרבות הדיגיטלית העולמית, מגשרת על פערי שפה ותרבות. האימוג'ים אפשרו לנו לעבור מטקסט יבש לעולם עשיר של ביטוי גרפי, להעביר מסרים מורכבים בצורה גרפית, פשוטה וידידותית, או להוסיף גוונים רגשיים שמפיחים חיים בשיח הדיגיטלי המשמים.

האימוג'י בעתיד - בינה מלאכותית, מציאות מדומה ורבודה

גם כשהעולם הדיגיטלי משתנה ללא הרף, האימוג'ים, לפחות בזמן הקרוב, לא הולכים לשום מקום. יתכן שנראה יצד אימוג'ים הופכים לחוויה אינטראקטיבית ותלת-ממדית, משתלבים במציאות מדומה ורבודה (VR/AR) ואף מותאמים אישית באמצעות בינה מלאכותית, כך שהטלפון החכם שלנו ידע להפיק אימוג'י ייעודי בהתאם למצב הרוח שלנו ברגע נתון. בנוסף, ייתכן שנראה אימוג'ים המשתנים בזמן אמת בהתאם לנתונים חיצוניים משתנים כמו מזג אוויר או איכות האוויר.

הגבול בין תקשורת מילולית לוויזואלית ימשיך להיטשטש, כאשר אימוג'ים ישתלבו באופן חלק יותר בשיח היומיומי והמקצועי כאחד. יחד עם זאת, האתגר יהיה לשמור על הפשטות האוניברסלית של האימוג'ים, תוך אימוץ חדשנות טכנולוגית. ככל שהעולם יהפוך למחובר יותר, האימוג'ים עשויים להתפתח לשפה גלובלית חזותית, המעשירה את התקשורת האנושית בדרכים שטרם דמיינו.


אסף גרין הוא דירקטור פיתוח עסקי ב - NTT ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully