וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיימינג ועד קריפטו: הטכנולוגיות שמתו ב-2022

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 9:33

גם השנה, לצד חדשנות חסרת תקדים בתחום ה-AI, מאות מוצרים ושירותים של ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם מצאו את עצמם בקבר. אז מה הפסדנו, ולמה זה לא הצליח?

השנה, נוסף על ההשקות הרגילות של סמארטפונים מהדור הבא, מחשבים ניידים, מערכות הפעלה ומכשירי בית חכם, ראינו התפוצצות של ממש בכל מה שקשור לבינה מלאכותית, ממחוללי טקסט ותמונות ועד מנועי המלצות תוכן ייעודיים ברשתות החברתיות. פלטפורמות הסושיאל השתנו גם הן באופן ניכר כשהעבירו את הדגש מהצופים והקוראים אל יוצרי התוכן.

אבל לצד החדשנות שעלתה לכותרות, מוצרים ושירותים רבים באותה מידה הושבתו לתמיד, ועל כל מוצר מצליח ראינו מאות אחרים נכשלים ונגנזים. כישלונות, כך מסתבר, לא פוסחים גם על התאגידים הגדולים והמצליחים בעולם, שממשיכים לנסות דברים חדשים וללמוד בדרך הניסוי. לקראת 2023, החלטנו להתעכב על כמה מהשירותים והמוצרים שירדו מגדולתם, כדי לנסות להבין למה זה לא עבד ולהפיק לקחים להמשך.

ינוחו על משכבן בשלום: הטכנולוגיות שכבר לא איתנו.. Pixabay.com
ינוחו על משכבן בשלום: הטכנולוגיות שכבר לא איתנו./Pixabay.com

מיזוג וצמצום שירותים בגוגל

גוגל סטאדיה - אחרי חודשים של שמועות והכחשות, גוגל הודיעה סוף סוף בספטמבר שהיא מתכננת לסגור את שירות המשחקים שלה Stadia, שהושק בנובמבר 2019 ו"לא הצליח להדהד בקרב הצרכנים", לדבריה. Stadia הציעה חווית משחק באיכות גבוהה בטלפון ובמחשב האישי, אך פיגרה בטלוויזיה. לשחקני סטאדיה תהיה גישה לספרייה ולנתוני המשחק שלהם עד 18 בינואר 2023, וגוגל מנפיקה החזרים עבור רכישות של חומרה, משחקים ותוספות. מבחינת גוגל, שהשקיעה הון עתק בפיתוח הפלטפורמה, מדובר בכישלון חרוץ, אבל כמו שאנחנו מכירים אותה, היא לא מתכוונת לזרוק את כל המאמץ הזה לפח. גוגל מתכננת להשתמש בטכנולוגיית משחקי הענן שמאחורי Stadia עבור פרויקטים עסקיים אחרים. "אנו רואים הזדמנויות ברורות ליישם את הטכנולוגיה הזו בחלקים אחרים של גוגל כמו YouTube, Google Play ומאמצי המציאות הרבודה (AR) שלנו - כמו גם להפוך אותה לזמינה לשותפי התעשייה שלנו, מה שמתיישר עם המקום בו אנו רואים את עתיד המשחקים", אומר הריסון. בינתיים, צוות Stadia ימשיך בעבודתו במחלקות אחרות של Google.

אפליקציית YouTube Go, שהיתה מיועדת לאזורים ולמכשירים עם קליטה חלשה אפשרה להוריד סרטונים ולצפות בהם אופליין. לטענת החברה, לאחר השיפורים שביצעה באפליקציה הראשית שלה, Go הפך למיותר: "יוטיוב השקיעה בשיפורים לאפליקציית YouTube הראשית שגורמים לה לבצע ביצועים טובים יותר בסביבות אלו, ובמקביל מספקת חווית משתמש טובה יותר הכוללת את כל הקהילה שלנו. באופן ספציפי, שיפרנו את הביצועים עבור מכשירים מיושנים או כאלה שצופים ביוטיוב ברשתות איטיות יותר. אנחנו גם בונים בקרות משתמש נוספות שעוזרות להפחית את השימוש בנתונים ניידים עבור צופים עם נתונים מוגבלים." כך למשה יוטיוב חוסכת לעצמה את התחזוקה, התפעול והעדכונים ובאותו הזמן מספקת שירות טוב יותר למשתמשיה.

Google Hangouts - גוגל התכוננה לפטירתו של Google Hangouts מאז 2018, אבל רק השנה היא סוף סוף ביצעה את המעבר ל-Google Chat. מי שלא משתמש באפליקציות הצ'אט של גוגל אולי לא שם לב, שכן החברה העבירה אוטומטית שיחות Hangouts ישנות לאפליקציית Chat, שהיא כעת חוויית הצ'אט המוגדרת כברירת מחדל בתוך ג'ימייל.

אפליקציית Google Street View המציגה צילומי לוויין של רחובות תיסגר בתחילת 2023 כיוון שאותה פונקציונליות בדיוק זמינה גם באפליקציית מפות גוגל. בנוסף הודיעה החברה בנובמבר כי גם "מצב נהיגה" של Google Assistant ייסגר גם הוא. "מצב נהיגה" יישאר זמין למשתמשי מפות גוגל.

Google Currents, הגרסה הארגונית של Google+‎, תיסגר ב-2023 ותוחלף ב-Spaces, מקום ייעודי לארגון אנשים, נושאים ופרויקטים שהשיקה גוגל בשנה שעברה, בדגש על אינטגרציה הדוקה עם מוצרי Google Workspace, כולל Gmail, יומן, Drive ו-Meet, לשיתוף פעולה חלק גם מרחוק. התוכן והקהילות שנותרו ב-Currents יועברו ל- Spaces. ציר זמן להצטרפות להעברת נתונים ואבני דרך אחרות, כמו גם הנחיות שיסייעו במעבר, יפורסמו בחודשים הקרובים.

Waze Carpool: שירות הנסיעה השיתופית של וויז, הנמצאת בבעלות גוגל, יכול היה להיות בשורה של ממש לפקקים ולזיהום האוויר, אבל חוויית המשתמש של הטרמפיסטים והנהגים היתה כל כך גרועה שזה מעולם לא באמת עבד כמו שצריך. בהודעת החברה נכתב: "בתקופה האחרונה אנחנו מזהים מגמת שינוי בדפוסי הנהיגה בכבישים. בעוד שווייז הייתה בעיקר אפליקציית נסיעות לפני מגפת הקורונה, כיום כמות הנסיעות לצורך טיולים וסידורים עלתה על נסיעות יומיומיות. אנחנו גאים במה שהשגנו באמצעות ווייז קארפול, ומודים לקהילת הקארפול על העבודה המשותפת לצמצם את כמות המכוניות על הכביש". השירות ירד מהאפליקציה בספטמבר.

סגירת פרויקטים מחוסר עניין לציבור במטא

מאמרים מיידיים (Instant articles) - פייסבוק חיזרה זמן רב אחרי מפרסמים, עם תוצאות מעורבות. בשנת 2015, כשיותר אנשים קראו חדשות בטלפון, היא השיקה את "מאמרים מיידיים", שהציג מאמרים בתוך אפליקציית פייסבוק לנייד, לחוויית קריאה מהירה פי 10 מאשר יציאה לאתר חיצוני (גוגל הלכה בעקבותיה כמה חודשים לאחר מכן עם AMP). אבל כפי שמטא אמרה לאקסיוס באוקטובר, "פחות מ-3% ממה שאנשים ברחבי העולם רואים בפיד של פייסבוק הם פוסטים עם קישורים למאמרי חדשות, לכן זה לא הגיוני להשקיע יתר על המידה באזורים שאינם מתאימים להעדפות המשתמש". מי שבנה קהל עוקבים באמצעות המאמרים המיידיים ייאלץ לעבור ללינקדאין או להקים אתר עצמאי לפני שאלה ייעלמו סופית באפריל 2023.

אינסטגרם זנחה את Boomerang ו-Hyperlapse, האפליקציות העצמאיות שלה, ב-1 במרץ, זמן קצר לאחר הפסקת התמיכה באפליקציית IGTV, "כדי למקד טוב יותר את המאמצים שלנו באפליקציה הראשית", לדברי אינסטגרם. היא מדברת כמובן על Reels, מנוע הוידאו החדש ליצירת סרטונים קצרצרים דמויי טיקטוק, אשר מופיעים כעת באופן בולט יותר באינסטגרם.

קניות בשידור חי בפייסבוק: התכונה אפשרה לבעלי עסקים להציג ולמכור מוצרים בסרטונים חיים, לענות על שאלות ולקבל משוב בזמן אמת, אך עם עלייתה של טיקטוק, ביטלה מטא את שידורי הקניות ועודדה סוחרים להתנסות במודעות Reels בפייסבוק ובאינסטגרם. קניות בשידור חי באינסטגרם ימשיכו לפעול, ויאפשרו למשתמשים לתייג עד 30 מוצרים ב-Reels. עסקים עם חנויות התומכות בקופה יכולים לשתף פעולה עם יוצרים אחרים ולתזמן שידורים עד שלושה חודשים מראש.

אפליקציית גיימינג בפייסבוק: המאמץ של מטא להתחרות ב-Twitch -ב- Youtube הסתיים באוגוסט, כאשר חלק ניכר מהתכונות הוטמע לתוך האפליקציה הראשית שלה. מטא השקיעה סכום כסף ניכר והחתימה יוצרי תוכן גדולים מ-Twitch ו-YouTube על עסקאות בלעדיות ארוכות שנים. למרות זאת, בחרה מטא למקד את מאמציה בתחום הגיימינג בעולמות ה-VR והמטאוורס.

Facebook Diem: פרויקט המטבעות הקריפטוגרפיים שיזם מארק צוקרברג, מייסד מטא, נסגר השנה משיקולים רגולטוריים. מטרת הפרויקט היתה ליצור מטבע חדש מבוסס בלוקצ'יין שאנשים יוכלו להשתמש בו בקלות מכל מכשיר נייד, מבלי לשלם עמלות נוספות עבור העברות מטבע. עם זאת, מחוקקים ורגולטורים בארה"ב ובאירופה חששו שפרויקט מטבעות הקריפטו יעניק לחברות של צוקרברג יותר מדי כוח על המערכת הפיננסית העולמית. המאבקים להשיג אישור רגולטורי גרמו בסופו של דבר לשותפיו של צוקרברג בפרויקט - כולל PayPal, eBay, Stripe, Mastercard וויזה - להיחלץ מהפרויקט תוך פחות משנה מיום הקמתו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

בעיות רגולטוריות ותדמיתיות באמזון

תוכנית "Sold by Amazon" אפשרה לקמעונאים בפלטפורמה לתאם מחירים עם מוכרי צד שלישי, במקום להתחרות בהם. התובע הכללי של וושינגטון, בוב פרגוסון, אמר שהוא מפר את חוקי ההגבלים העסקיים. "אמזון ריסנה באופן בלתי סביר את התחרות על מנת למקסם את הרווחים שלה ממכירות צד שלישי, שהיווה קביעת מחירים בלתי חוקית", הודיע בינואר. החברה ספגה קנס של 2.25 מיליון דולר ולאחר מכן סגרה את התוכנית "נמכר על ידי אמזון". אמזון הציעה את התוכנית מ-2018 עד 2020 על בסיס הזמנה בלבד. היא הזמינה כמה מאות מוכרי צד שלישי שאיתם היא התחרתה בעבר על מכירות מקוונות באמזון ובפלטפורמות מסחר אלקטרוני אחרות. "צרכנים מפסידים כאשר ענקיות כמו אמזון קובעות מחירים כדי להגדיל את הרווחים שלהן", אמר פרגוסון.

במסגרת תוכנית השגרירים של אמזון, שכרה החברה עובדים במשרה מלאה כדי שיצייצו מסרים חיוביים על העבודה במרכזים הלוגיסטיים של החברה, אבל על רקע דיווחים על תנאי העסקה גרועים, כמו גם טקטיקות של ביטול איגודי עובדים, החברה ניתקה בשקט את תוכנית השגרירים בינואר.

Amazon Drive, לשעבר Amazon Cloud Drive, הושק ב-2011 כדי לספק אחסון בענן, גיבוי קבצים, שיתוף קבצים והדפסת תמונות. עם זאת, הפוקוס עובר כעת ל-Amazon Photos. תחרות הייתה ככל הנראה הגורם העיקרי למותו של אמזון דרייב, אחרי הכל, אינספור ספקים מציעים אחסון ענן זול בימינו, כולל Google Drive, Dropbox, Box ו-OneDrive. התמחור של Amazon Drive אפילו לא היה תחרותי במיוחד - 119 דולר לשנה עבור 2 TB, תעריף זהה לזה שמציעות המתחרות דרופבוקס ו-Google Drive. לפי Statista, אמזון דרייב היה שירות אחסון הענן הפופולרי ביותר נכון לספטמבר 2021, לפני iCloud ו-OneDrive. כיוון ש-Amazon Photos מציעה למעשה את אותו שירות, היעלמותו של הדרייב אומרת שרק קבצים שאינם נתמכים על ידי Amazon Photos יצטרכו למצוא בית חדש בשירות אחסון ענן אחר. האפליקציות של Amazon Drive הוסרו מחנויות האפליקציות של iOS ואנדרואיד, והתמיכה בהעלאת קבצים באתר Amazon Drive תסתיים ב-31 בינואר, לפני כיבוי מלא בסוף 2023.

חנויות פיזיות של אמזון: ב-2015, לאחר שעזרה להכחיד את חנויות הספרים בארה"ב, אמזון נכנסה לתחום בעצמה ופתחה את רשת חנויות Amazon Books - ייצוג פיזי של החנות המקוונת שלה. בהמשך היא הרימה חנויות פופ-אפ ונכנסה לחנויות נוחות וסופרים כמו Go ו- Whole Foods. אבל החידושים של החברה לא הספיקו כדי להתמודד עם הבהלה לקניות מקוונות שאמזון עצמה הניעה. גם הקורונה לא עזרה והחנויות הפיזיות, שהיוו רק 3% ממכירות אמזון, לא הצליחו לעתים קרובות לעמוד בקצב הצמיחה בעסקים האחרים של החברה. אמזון הודיעה במרץ כי תסגור את כל 68 החנויות הקמעונאיות וחנויות הפופ-אפ בארה"ב ובבריטניה.

אז מה אפשר ללמוד מזה?

נתחיל מהנתון המעודד: אם יש לכם סטארטאפ בתחילת הדרך ואתם לא מבינים למה הוא לא ממריא, תמיד תוכלו לעשות PIVOT ולהעביר את הפוקוס למקום אחר. גם אם השקעתם את הנשמה ואת החיים ואתם מאמינים ברעיון שלכם מכל הלב, אם אין לו ביקוש ורווחיות, תצטרכו להיפרד ממנו לשלום, אבל אם יש מה ללמוד מענקיות הטכנולוגיה, זה שהן אף פעם לא מוותרות. למרות מאות ואולי אלפי כשלונות לאורך השנים, הן ממשיכות לנסות דברים חדשים וללמוד בדרך הניסוי. הן יודעות שסטטיסטית, לא כל מוצר יעבוד, אבל מה שכן מצליח מכסה בסופו של דבר על עלויות הפיתוח של כל יתר הפרויקטים. ואם יישום אחד של טכנולוגיה לא מצליח כי אין לו שוק, תמיד אפשר למצוא לה יישום אחר.

מעודד גם לדעת שיש מי ששומר על האינטרס הציבורי, בין אם זה במקרה של אמזון שקבעה מחירים באופן לא חוקי, או המקרה של מטא, שתכננה לצבור כוח פיננסי בלתי סביר באמצעות מטבעות דיגיטליים. בעוד שהטכנולוגיה כל הזמן מתפתחת, כלבי השמירה של הדמוקרטיה ממשיכים לעמוד על המשמר ומצליחים במידה רבה לרסן את הכוח שהצטבר בידי התאגידים עד שהן נאלצות לבצע שינויים אסטרטגיים במוצרים שלהן.

לבסוף, תמיד יש את עניין הביקוש וההיצע. למרות שיש להן את כל הדטא בעולם, מסתבר שגם ענקיות הטכנולוגיה לא תמיד מצליחות לדייק בתחזיות שלהן, ומה שהיה נראה כמו השקעה טובה רק לפני שנה התברר כלא כלכלי או לא רלוונטי. בעוד שהמגמה הכללית בגוגל היא לקבץ יכולות שונות למספר מצומצם של אפליקציות, היעדר רווחיות במוצרים הגנוזים של מטא ואמזון מעיד כנראה שלא נראה אותם יותר לעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully