וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר ליופי: האם AI מסוגל לייצר קריאייטיב בעל ערך אסטרטגי?

עמרי בר זאב

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 13:21

חודשים אחרי שכלי גרפיקה מבוססי AI כמו DALL-E ו- MIDJOURNY פרצו לחיינו, ערכים, אסטרטגיה מובהקת ובידול עדיין נעדרים מהתוצרים שלה. כיצד יוכלו אנשי הקריאייטיב להסיר את האיום על המקצוע ולצאת מנצחים?

האם הבינה המלאכותית יכולה להתחרות בבינה האנושית?. Pixabay.com
האם הבינה המלאכותית יכולה להתחרות בבינה האנושית?/Pixabay.com

הקלות שבה ניתן, בעזרת מחוללי תמונות מבוססי כלי בינה מלאכותית, לייצר ויז'ואלס יפים ומהירים, ללא צורך באנשי עיצוב וקריאייטיב, היא בלתי נתפסת; תוך כמה רגעים, כל אחד יכול ליצור אימג'ים מופלאים של כמעט כל דבר, ולהפוך בין לילה למעצב/ת פנים, מאייר/ת ספרי ילדים, ומה לא?

אותה קלות מאפשרת לייצר תוצאה שהיא אולי יפה ואסטטית, אך אינה יכולה להחליף תהליך קריאייטיבי שלם. האסתטיקה המיידית, יחד עם העובדה שכל אחד יכול ליצור כל דבר, מייצרת כמעט זילות של מקצועות הקריאייטיב. הבינה המלאכותית יודעת כבר היום להפיק תוצרים מדהימים מבחינה אסתטית, אבל האם היא תוכל ללמוד לייצר קריאייטיב בעל ערך אסטרטגי?

קריאייטיב יש, אבל מה עם הבידול?

כאשר אנו יוצרים אימג'ים ותוכן בתוך עולמות הבינה המלאכותית אנו למעשה מתארים באופן מילולי את מה שאנחנו רוצים לעשות או מעלים תמונה קיימת כרפרנס. אותו תיאור או תמונה נכנסים למעשה למעין "קופסא שחורה", שמתוכה יוצאים מספר אימג'ים, שכמעט תמיד יראו נהדר, אולם בהסתכלות רחבה יותר, ואחרי שהכלים הללו נמצאים בשימוש כבר מספר חודשים, אנחנו רואים שמאחורי האסתטיקה, קשה למצוא ערכים, אסטרטגיה מובהקת ובידול, כיוון שלאותה "קופסא שחורה" כבר יש "סגנון" משל עצמה וכיוון שהיא עדיין לא יודעת "לטעון" את התמונה בערכי מותג, לייצר תחכום, כפל משמעות, ועוד המון פרמטרים חשובים שהם אלו אשר מייצרים עבור מותגים בידול וערך אסטרטגי.

כלי AI כמכפילי כוח

כלי הבינה המלאכותית הם ללא ספק כלים חשובים ותוספים משמעותיים למקצועות הקריאייטיב, וכבר היום הם הופכים לחלק בלתי נפרד מארגז הכלים החדש שלהם, אולם בסופו של יום, כמו כל טכנולוגיה חדשה, הם כלים - חזקים, מהירים, מיוחדים ומרתקים - אבל הם לא תחליף לאנשי קריאייטיב. שימוש נכון וחכם בהם יכול להעצים את היצירתיות, להעלות את קצב העבודה ולקצר תהליכים ברמה שטרם הכרנו, אבל הם עדיין רק כלים, וחשוב מאוד לזכור זאת.

מומחים בתחום הבינה המלאכותית טוענים שהכלים שיש בידינו כיום הם רק קצה הקרחון. בעוד שהתקדמותה של הבינה מלאכותית מאפשרת לאמן מודלי AI במאפיינים מסוימים של יצירתיות, המומחים מטילים ספק באיזו מידה בינה מלאכותית יכולה ללמד את עצמה מהי יצירתיות, והאם כלי הבינה המלאכותית יכולים ליצור יש מאין, ללא הדרכה ואינפוט מצד המשתמשים.

כמו כן, נשאלת השאלה האם לכלי AI ישנה היכולת להבין בסוף התהליך מהו התוצר הנכון עבור הצורך העסקי או האסטרטגי של לקוח הקצה, ולא רק לייצר תמונה יפה שמתכתבת עם תיאור מילולי כלשהו.

בסופו של יום, המטרה של כלי הבינה המלאכותית היא כאמור לא להחליף את אנשי הקריאייטיב, התוכן והפיתוח, אלא לספק להם כלים לפיתוח טכניקות עבודה חדשות שיעצימו את היצירה שלהם, ושלל אינטראקציות שיהוו מכפיל כוח אקספוננציאלי אל מול קצבי העבודה והפיתוח שאנו מכירים כיום והשוק זקוק להם.

למה אפשר לצפות?

בחודשים ובשנים הקרובות יהיה עלינו, כאנשי קריאייטיב ותוכן, לחקור את כלי הבינה המלאכותית, להשקיע זמן בהבנת היתרונות והחסרונות שלהם, ולפתח תהליכים אשר בעתיד יהיו חלק אינטגרלי מתהליכי היצירה שלנו.

כלי הבינה המלאכותית ישנו ללא ספק את הדרך בה אנחנו יוצרים, ויאפשרו להרבה יותר אנשים נגישות גבוהה יותר ליכולות שלא היו להם קודם, אך כלים אלו יחליפו רק את האנשים אשר לא ישכילו לאמץ את היכולות, שבעתיד יהפכו להיות חלק אינטגרלי מחיי היום יום שלנו.

התופעה של אנשים לא מקצועיים שהופכים בין לילה ל"יוצרי תוכן" של בינה מלאכותית לא תחזיק מים לאורך זמן. כפי שאמר ג'ון סמית', מנהל מולטימדיה וחזון בחטיבת המחקר של IBM: "קל לבינה מלאכותית להמציא משהו חדשני באופן אקראי, אבל קשה מאוד להמציא משהו שהוא חדשני, בלתי צפוי ושימושי".


עמרי בר זאב הוא מייסד שותף בחברת Manyone המתמחה בעיצוב ואסטרטגיה בינלאומית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully