וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"באותה קטגוריה עם סין": ההפיכה המשפטית עושה לישראל נזק מיתוגי

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 13:33

בזמן שכלכלנים ברחבי העולם מזהירים מהשלכותיה ההרסניות של ההפיכה המשפטית, בסביבת ראש הממשלה עסוקים בקמפיין אגרסיבי של דריסת המתחרים, סילוף עובדות והנדסת תודעה. איזה צד ינצח? מסתבר שהכל עניין של שיווק

מפגינים מוחים נגד השינויים במערכת המשפט, תל אביב. 4 בפברואר 2023/רוני כנפו

ההפיכה המשפטית בהובלת ראש הממשלה הנאשם בפלילים עושה לישראל נזק מיתוגי של ממש וכבר עכשיו, עוד בטרם אושרה בכנסת, היא מצליחה לערער את היסודות שנבנו כאן במשך עשרות שנים בעמל כה רב. תעשיית ההייטק המפוארת של ישראל, הגאווה הלאומית שלנו, שנשענת במידה רבה על השקעות מחו"ל, נאלצת כבר עכשיו להתמודד עם מציאות של סגירת ברזים כלכליים ומשקיעים שמקבלים רגליים קרות.

לדברי טוביאס ג'ודין, ראש המדור הבינלאומי ברשות להגנת המידע הנורבגית, ישראל מסתכנת בביטול הסטטוס הירוק שלה באיחוד האירופי אם היא לא יכולה להוכיח ששופטים ישראלים יעמדו בסטנדרט האירופי של עצמאות מספקת, לשמור על זכות האדם להגנת המידע, ולהבטיח שאיש לא יוכל להפוך את החלטותיהם של שופטים. אי עמידה בתנאים אלה משמעותה שישראל תיכנס לקטגוריית המדינות שלא ניתן להעביר אליהן נתונים באופן חופשי מאירופה, לצד דיקטטורות אחרות כמו סין, איראן וצפון קוריאה.

בתוך כך, בנקי ההשקעות הבינלאומיים JP Morgan ו-Goldman Sacks הזהירו השבוע שההפיכה המשפטית עלולה להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. המשמעות של זה בפועל היא סגירת ברזי הכסף מצד אירופה ושאר העולם ופגיעה בשיתופי הפעולה המסחריים של ישראל בזירה הבינלאומית. כל זה לא נראה טוב, אבל זה לא מפריע לממשלה להמשיך בשלה ולרמוס בדרך את מוסדות החוק, כשהיא מתמקדת בטשטוש וסילוף העובדות בפני הציבור והתקשורת.

מניפולציה שיווקית בחסות הממשלה

רק בשבוע שעבר נתניהו העלה סרטון בו התהדר בכך ש-JP Morgan תומך לכאורה ברפורמה, כשהוא מסתמך על התייחסות של אנליסט זוטר שאינו מייצג את עמדת החברה, בניסיון להציג כלכלה חזקה ולמסמס את החששות המוצדקים. לזה קוראים בשיווק ריפריימינג - הוצאת נושא מהקשרו במטרה להדגיש יתרון יחסי.

אבל באזהרת הבנק אין שום דבר אופטימי. היא מדברת על ההשפעה השלילית שתהיה להפיכה המשפטית, במידה ותעבור, על משקיעים מעבר לים. בנק ההשקעות הבריטי מדבר על זה גם. למעשה, למעלה מ-300 כלכלנים, בניהם נגיד בנק ישראל, חתמו על אזהרה שההפיכה המשפטית תקריס את הכלכלה, תפגע בדירוג האשראי, תבריח משקיעים, ותגרום לעוד המון השלכות שליליות.

טדס גדמינאס, כלכלן מטעם בנק ההשקעות Goldman Sacks, כתב בשבוע שעבר כי "כל המשתתפים בשוק הביעו דאגה מאי הוודאות הפוליטית הפנימית, שעשויה להכביד על הסנטימנט ולהשאיר את המטבע חשוף. ספציפית, הרפורמה השיפוטית השנויה במחלוקת הביאה לשביתות באזורים עירוניים גדולים והעלתה חששות מצד מנהיגים עסקיים".

מנהיגי העולם מתחילים להתעורר ולא רק ללחוש בחדרי חדרים. כותרת בעיתון הצרפתי LE MOND שפורסמה בזמן ביקור רשמי של נתניהו בפריז ציטטה את מקרון מביע חשש מההפיכה המשפטית בישראל בפני מקורביו: "אם הרפורמה הזאת תעבור כפי שהיא, פריז תיאלץ להסיק שישראל התנתקה מתפיסת הדמוקרטיה המשותפת לשתי המדינות, צרפת וישראל."

בעצם, מקרון שם תו תקן דיקטטורי על הרפורמה. אם היא תיושם, זה אומר שישראל התנתקה מתפיסת הדמוקרטיה, והפכה לדיקטטורה. אבל כמו תמיד, שופרות נתניהו משדרים עסקים כרגיל, לא מדברים על הביקורת של מקרון ומפרסמים דווקא את התמונה הזאת שבה נראים נתניהו ומקרון מחובקים:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הקמפיין של נתניהו

לנוכח הביקורות, גורמים מדיניים וכלכליים מסביבת נתניהו אומרים שמקרון לא מבין את הפרטים, הכלכלנים לא קראו את הצעת החוק, JP מורגן ובנק ההשקעות הבריטי לא יודעים הכל, הם לא בקיאים בפרטים. השקרים של נתניהו ממשיכים להיחשף, גם בתחום הכלכלה.

רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, נתניהו יוצא בקמפיין אגרסיבי שמטרתו לקדם חקיקה שתציל אותו מגזר הדין בגין עבירות השוחד, המירמה והפרת האמונים המיוחסות לו, וכדי להמשיך להחזיק בכוח העצום שצבר, הוא דוהר במהירות לעבר הפיכה משטרית בלתי חוקית כאשר הוא מפר את כל כללי היסוד שעל בסיסם קמה מדינת ישראל - מדינה יהודית ודמוקרטית - תוך שימוש בשקרים ותעמולה, הליכת אימים על שומרי הסף של הדמוקרטיה ובראשם היועמ"שית, אי עמידה בהסדר ניגוד העניינים שהוא מחויב לו על פי דין, ונקיטת מהלכים דרמטיים כדי לחלץ את עצמו מהדין.

כל ממשלה סבירה כבר מזמן הייתה אומרת סטופ-כיבוי-אישור, אבל מהשניה שהממשלה הזאת נכנסה לכנסת, היא שועטת לעבר דריסת מערכת המשפט באופן שישרת את כל חלקי הממשלה: קיצוני הימין יוכלו להפקיע אדמות פלסטיניות, החרדים יקבלו פטור משוויון בנטל, ופושעים, מורשעים או מואשמים, ימשיכו לכהן בעמדות מפתח, למנות את מקורביהם, ולהחזיק את המדינה בביצים.

גיוס שגרירי מותג

במונחים שיווקיים, הסכמי הקואליציה התנהלו בשיטת הפרסונליזציה. לכל אחד מראשי הקואליציה נבנתה חבילת שירותים והטבות מותאמת אישית לצרכי המגזר אותו הוא מייצג. בתמורה, ראשי הקואליציה הפכו לשגרירי המותג שנקרא ביבי. הבעיה העיקרית - המותג לא לקח בחשבון את עניין ה-ROI. נשאלת השאלה, כמה עוד, מלבד הדמוקרטיה, יצטרכו ראשי הקואליציה להקריב על גב כולנו, כדי למלא את חלקם בעסקה?

ואיך אפשר שלא להזכיר את הספינים על מתווה ההידברות מטעם הנשיא. אל תתבלבלו לרגע: איש לא יסתפק בחצי דיקטטורה, ואיש אינו מוסמך לנהל מו"מ כזה בשם הציבור, שרובו המוחץ תומך בדמוקרטיה. מעל הכל, מתווה ההידברות נועד לפרק את המחאה ולהרדים אותה, כאשר הנשיא משרת את נתניהו ופועל בשליחותו. כך בעצם גויסה הסמכות העליונה ביותר במדינה מלבד ראש הממשלה לטובת הרפורמה, במה שמכונה בשפה המקצועית "שיווק משפיענים".

ביסוס אוטוריטה וחיסול התחרות

אם פסקת ההתגברות תאושר, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט ברוב של 61 חברים. בנוסף, שר המשפטים לוין מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה פסלה היועמ"שית גלי בהרב מיארה את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. משמעות הדבר שניתן יהיה להעביר חוקים בלתי חוקיים.

"לא ניתן להעניק לשלטון כוח בלתי מוגבל ולהסתפק בהכרעת הרוב ככלל הכרעה יחיד", אמרה היועמ"שית, אשת מקצוע המשרתת את האינטרס הציבורי ואיננה דמות פוליטית, העומדת כיום בפני מתקפה חסרת תקדים וכבר יצאו איומים ממקורבי לוין לפטר אותה. לדבריה, "כוח שלטוני בלתי מוגבל הוא מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמנהל תקין. שינויים משטריים צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור תוך גיבוש הסכמה רחבה".

היועץ המשפטי של ועדת החוקה גור בליי, מהייעוץ המשפטי של הכנסת, פרסם ביום שישי חוות דעת לפיה אם ההפיכה המשפטית תאושר בכנסת, יש להחילה רק מהכנסת הבאה ולא באופן מיידי. את המסמך פרסם לקראת הדיונים ברפורמה שנמשכים בוועדת חוקה.

בתגובה, הקואליציה תוקפת ומסיתה נגד מוסד היעוץ המשפטי לממשלה כחלק מבליץ החקיקה, כשהיא מנפנפת בתוצאות הבחירות כאילו היו אסמכתא שרצון העם הוא דיקטטורה.

איש לא הסביר לציבור שבבחירות האלה מצביעים בין דמוקרטיה לדיקטטורה. הם החביאו את הפרטים ועימעמו את המסר ועכשיו הם מנסים להגיד שזה מה שהציבור בחר. אבל כששמחה רוטמן מגיש הצעות חוק מבלי להתייעץ עם היועמ"ש, מנהל את הדיונים בדורסנות, ומעיף את האופוזיציה מהחדר, זו לא חקיקה, זה שינוי משטרי.

בינתיים כל ההתנהלות מראה שהלכה למעשה, הקואליציה כבר מתנהלת כדיקטטורה, וזה רק רמז למה שיקרה אם היא תצליח בהפיכה המשפטית. נתניהו כהרגלו פועל בערוצים הבירוקרטים ומשגר מכתב לשופטי בג"ץ כדי שיתנו לו שבועיים למתן תגובה. דרעי ממשיך לקיים פגישות מקצועיות בביתו ולקדם חוקים אנטי דמוקרטיים כאילו שהוא שר למרות אות הקלון שעל ראשו, ומול כל זה ניצבת התנגדות אזרחית רחבה ומה שנראה כתחילתה של התנגשות בין הרשויות: מערכת המשפט והקואליציה, שומרי הסף והציבור, שיוצא לרחובות בהמוניו.

כשהקמפיין נכשל, זה הזמן ללכת הביתה

אין ספק שנתניהו מצטיין בשיווק, אבל במצב הנוכחי, כל הציוצים והטיקטוקים שבעולם לא יוכלו לכסות על העוול שהאיש הזה עשה וממשיך לעשות למדינה.

בכל ההיסטוריה של מדינת ישראל מעולם לא הייתה קואליציה כל כך רחבה שמסכימה על דבר אחד: ראשי משק, כלכלנים, בנקים, אוניברסיטאות וסגל אקדמי, כלות וחתני פרס ביטחון ישראל, רופאים, קציני קבע, מילואימניקים, משפטנים, יזמים, מנהלים בכירים בהייטק ובתעשייה, מהנדסים, חקלאים, הורים, סטודנטים, דתיים וחילונים, ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז, יהודים ושאינם יהודים, והמחאה רק הולכת וגדלה.

לראשונה, חברות וארגונים רבים במשק נוקטים עמדה ומתבטאים נגד מהלכי הממשלה. ממטה מחאת עובדי ההייטק נמסר כי "ההפיכה המשטרית היא הסכנה הגדולה ביותר להייטק הישראלי. בלי בתי משפט עצמאיים לא תהיה חדשנות, לא יצירתיות, לא משקיעים, ולא חברות בינלאומיות שעד היום בחרו להקים כאן מרכזי פיתוח".

בעצומה מטעם קהילת האגריפוד-טק, שהפכה את ישראל לאבן שואבת עבור השקעות ושיתופי פעולה עם חברות המזון הגדולות בעולם, יצרה אלפי מקומות עבודה, משכה השקעות זרות בהיקף של מיליארדי דולרים ומיצבה את ישראל כמוקד עולמי מרכזי של אחת מתעשיית העתיד, נכתב:

"קהילת הפודטק מתנגדת לפגיעה בעצמאות מערכת המשפט, ובאופייה הדמוקרטי של ישראל. אנחנו חוששים מההשפעות מרחיקות הלכת של מימוש תוכניות הממשלה לשינוי מהותי במערכת המשפט על כלכלת ישראל בכלל ועל תעשיית האגריפוד-טק בפרט. רצונם של משקיעים זרים להשקיע במדינה ללא מערכת משפט עצמאית וחסונה יפגע באופן דרמטי. בנוסף, יכולתן של חברות צעירות ומבטיחות לשתף פעולה עם ענקי המזון הגלובליים תהיה מוטלת בספק."

כשהייטק הופך לדבר פוליטי

בעוד שישנה הסכמה רחבה נגד הרפורמה המשפטית, יש מי שמאשימים את המחאה: "במקום להיאבק בסיטואציה שנוצרה במשק העולמי ולנסות לשפר את המצב, אנחנו מרעים אותו", אומר עו"ד דניאל דמבוריץ, המלווה סטארטאפים בעולמות הטק. "אני תמה על אנשי הייטק, וזה כולל משקיעים, יזמים, סטארטאפים מאוד מעניינים ועורכי דין במגזר העסקי, שפשוט מחליטים לירות בנגמש. זה לא שאני לא מבין מאיפה הם באים, אבל מכאן ועד לייצר היסטריה שמדליקה את הנורות אצל שאר העולם, זה קצת לירות בנגמש. אם הרפורמה המשפטית באמת תשנה דברים, ובעוד 4 שנים ילכו לבחירות ותקום ממשלת שמאל, הם יוכלו למנות איזה שופטים שהם ירצו. זה סוף העולם?"

ובכן, כש-185 מרצים למשפטים, חברי סגל בכיר במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, חותמים על גילוי דעת נגד ההפיכה המשפטית שמקדמת הממשלה, זה אומר דרשני. בהודעה שפורסמה מטעמם נכתב: "אנו מתנגדים נחרצות למהפך שמבקשת הממשלה לעשות בשיטת המשטר בישראל, במסווה של 'רפורמות'. מינוי שופטים על ידי הקואליציה בלבד, ביטול הביקורת השיפוטית כמעט לחלוטין, ביטול מוסד היועצים המשפטיים כשומרי סף, פגיעה בתקשורת החופשית - כל אלה משמעותם שלא תהיה מערכת משפט עצמאית בישראל, לא תהיה הפרדת רשויות ולא יהיה שלטון חוק. אין שום דמוקרטיה בעולם שמתקיימת בצורה כזו. מכלול ההצעות הוא מזעזע ומסוכן, ויביא לפגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח בישראל, ולאובדן המבנה הדמוקרטי של המדינה".

בינתיים, בכל יום נוספות למחאה עוד קבוצות, עוד עצומות, עוד התארגנויות ועוד מוקדים שנפתחות בהם הפגנות. במוצ"ש האחרון קמו 30 מוקדי מחאה ברחבי הארץ, חלקם במעוזי ליכוד ידועים כמו בית שמש ואשדוד, וגם שם אלפי אנשים יצאו לרחובות בגשם כדי להגיד: לא נתנו לזה מנדט. גם ישראלים בחו"ל הרימו הפגנות ב-22 מוקדים ברחבי העולם.

"מדינת ישראל נמצאת במשבר מנהיגותי ופוליטי שלא ידענו כמותו מאז הכרזת העצמאות. אזרחים רבים חרדים לעתיד המדינה. שלטון הרוב אינו עריצות הרוב, יוזמת החקיקה היא הפיכה משטרית", האשים שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון. "הממשלה עבריינית ולא חוקית. דגל שחור מתנוסס מעליה. החברה הישראלית מגיעה למשבר לאחר תהליך של הסתה, שיסוי ופילוג, אין לי ספק שהוא נעשה בכוונת תחילה על ידי מי שהסתבך אישית ובנה את התמיכה בו על בסיס מכונת רעל שקרית ומסוכנת. אני קורא לארגונים לאפשר לשבות".

איך ממשיכים מכאן?

בלתי נמנע שנתניהו יצא לנבצרות. הקמפיין כשל, העם לא השתכנע והעולם מגנה את הרפורמה. זה הזמן של ראש הממשלה לרדת מהכיסא ולעשות חשבון נפש עמוק עם עצמו עד להכרעת הדין. את הנזק המיתוגי שכבר נעשה לאומת הסטארטאפ, כמו גם את נזקי השוחד, המירמה והפרת האמונים, ההשתלטות על התקשורת, הסחר הסודי בצוללות, מכירת מאגרי הגז לטייקונים, ויתר הפשעים של האיש הזה, יקח עוד שנים לתקן, אבל הצעד הראשון הוא להוציא אותו מהמשחק ומוטב שישב מאחורי סורג ובריח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully