וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות שגרמה לאיש העשיר באסיה לאבד 90 מיליארד דולר ולרדת מנכסיו

רעות גולדמן

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 10:01

גאוטם אדאני היה לא עד מזמן "האיש העשיר באסיה", אך פרסום דוח שחשף הונאות בחברה שלו גרר את החברה למטה בין לילה. כיצד פרסום אחד יכול לשנות הכל, והאם לתדמית יש כוח גדול יותר ממה שחשבנו?

גאוטם אדאני. Wikimedia Commons, the free media repository, אתר רשמי
גאוטם אדאני/אתר רשמי, Wikimedia Commons, the free media repository

צרות של עשירים

לא מזמן הוא עוד הספיק לרכוש את נמל חיפה, ועכשיו נראה שהספינה שלו שוקעת. המיליארדר ההודי גאוטם אדאני נמצא בצרות: דו"ח חמור שפרסמה חברת השורט ליסט האמריקאית הינדבורג על קבוצת אדאני שבבעלותו קבע כי הקבוצה "עוסקת זה עשרות שנים במניפולציה בוטה של מניות ובזיוף פנקסים".

השפעה מרחיקת לכת

על פי ה-CNN, מאז מפרסום הדו"ח, המשקיעים ברחו וקבוצת אדאני איבדה יותר מ-90 מיליארד דולר משוויה. התגובה של אדאני לדו"ח לא כללה תשובות לטענות החמורות של הינדבורג. במקום זה, הוא משך את הדיון לתחום הגיאו-פוליטי וטען כי "לא רק שמדובר בהתקפה לא צודקת על חברה ספציפית, אלא מדובר במתקפה מחושבת על הודו". כנראה שאדאני לא השיב באופן ענייני על הטענות, אך הניסיון שלו לגרור את השיח לכיוון פטריוטי ולאומי הוא לא מקרי.

אחרי שנים של קולוניאליזם בריטי, אדאני מאמין שיש לו סיכוי לגייס את דעת הקהל ההודית לטובתו בפרשה הזאת. ייתכן שהוא גם מצפה לתמיכה של גורמים אנטי-מערביים אחרים. בסופו של יום, מי שעד לא מכבר החזיק בתואר "האיש העשיר באסיה" מבין כעת מה החשיבות של תדמית ודעת קהל ציבורית. ואם התרחיש הזה של מיליארדר שהעסק שלו מתרסק בעקבות פרסום שלילי בתקשורת נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה.

ההונאה הגדולה של FTX

לאחרונה פורסם במגזין פורבס כי חברת הקריפטו המתרסקת FTX חייבת כסף לכל חברות הטכנולוגיה הגדולות והרשתות החברתיות: גוגל, מטא (פייסבוק), אמזון אפל, טוויטר ועוד.

כזכור, FTX התרסקה לאחר שתחקיר שפורסם עליה במגזין CoinDesk חשף כי ההון של חברת האחות של FTX, אלמידה, מגיע בעיקר במטבעות ש-FTX עצמה מנפיקה ולא מנכסים עצמאיים. כלומר, FTX הנפיקה מטבעות וירטואליים משלה והזרימה אותם לחברה האחות. הדבר דומה לבנק שמדפיס כסף ומזרים אותו לנכסים שלו.

התחקיר כאמור הוביל לנפילה של FTX. משקיעים בחברה שלא הספיקו למשוך את הכסף בזמן איבדו את כל ההשקעה, ובעל החברה סאם בנקמן פריד איבד 94 אחוז משווי המניות שלו ביום אחד. זו כמובן, הצרה הקטנה ביותר שלו. לפני חודשיים, האדם שגרר השוואות "מחמיאות" לנוכל ברני מיידוף, נעצר בבהאמס וצפוי להיות מוסגר לאמריקה, שם מחכות לו שנים ארוכות בכלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

כוחה של תדמית

המקרים של FTX ושל קבוצת אדאני מלמדים אותנו כי תדמית היא אולי הדבר הכי חשוב לחברה. לא משנה כמה משאבים יש לחברה, וכמה טוב המוצר שלה, ברגע שהתדמית נפגעת, גם המשקיעים וגם הלקוחות בורחים, ויש לכך השלכות חמורות.לראיה, רק לאחרונה ראינו את מניית קסטרו מתרסקת לאחר שמבצע חיסול המלאי שלה יצא מפרופורציה.

החשיבות העצומה של תדמית היא הסיבה שחברות יוקרה בתחום האופנה משקיעות יותר כסף במסעות פרסום מאשר בייצור המוצר עצמו. היא מסבירה גם למה חברה כמו קוקה-קולה, שגם ככה שולטת בשוק הישראלי, מפרסמת פה בכמויות מאסיביות, ולמה אפילו חברת החשמל, שהיא בכלל מונופול ששייך למדינה, קונה זמן פרסום בערוצים המסחריים ומשקיעה בקמפיינים.

זה נכון גם בתחום כמו ההיי-טק והסטארט-אפים. אמנם יש חשיבות למוחות החריפים, איכות הניהול, רמת החדשנות ואיכות המוצר. אך בסופו של דבר, בלי התדמית הנכונה לא ניתן לגייס השקעות שיאפשרו ליזמים לפתח את המוצר.

לסיכום

בעולם בו אנו חיים היום, כאשר כולנו צורכים תקשורת וחדשות בקליק בנייד או דרך הטלוויזיה, מספיק פרסום שלילי אחד שיהדהד בכדי להפיל חברות ענק. האירועים המטלטלים האחרונים של קבוצת אדאני וחברת FTX מלמדים אותנו שמה שהיה נכון לתקופת התנ"ך נכון גם היום: "טוב שם טוב משמן טוב".


רעות גולדמן היא מנכ"ל קבוצת Geomatrix, חברת ועדת "הלסינקי" בבי"ח בלינסון, וחברת דירקטוריון בעמותת נאמני בי"ח שניידר לילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully