וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 כשלים גלובליים בשוק ובתעשייה שמשפיעים על כולנו

רותם מי-טל

עודכן לאחרונה: 24.3.2023 / 9:57

מלבד הסערה סביב הרפורמה המשפטית בישראל, שלושה כשלים מגה-מהותיים שכולם תולדה של הרבעון הנוכחי מבשרים על כאוס גלובלי חסר תקדים, וזאת רק ההתחלה

סיליקון ואלי בנק. Justin Sullivan, GettyImages
סיליקון ואלי בנק/GettyImages, Justin Sullivan

בשנת 2005, על רחבת מסדר קבלת התואר מאוניברסיטת סטנפורד, סטיב ג'ובס סיפק לעולם את אחד הציטוטים הכי מוכרים בנושא חיבור נקודות שונות בציר הזמן:

"You can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future."

ג'ובס דיבר על השראה להצלחה, אבל היום, יותר מתמיד, נכון ללמוד מדבריו גם על מאזנים ותמורות גיאו-פוליטיות בכלכלה העולמית, בתעשיית ההייטק, בבנקאות הפיננסית וכמובן גם ברשתות החברתיות ובשוק ההון והמסחר. האחד משפיע על השני, השני מאלץ את השלישי וכמו בשיר הפותח של הסרט והמחזמר "מלך האריות", אנחנו כולנו חלק מגלגל החיים, או לפחות מנסים להבין טוב יותר לאן העולם הולך.

הנאום המלא כאן:

כשל ראשון - מלחמה קרה בטיקטוק

אפליקציית הסרטונים הוויראלית טיקטוק, שפותחה על ידי חברת bytedance הסינית מבייג'ינג, היא הרבה יותר מרשת חברתית. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לה לאסוף, לתעד ולסווג מידע, להריץ עליו אלגוריתמים ולהפיק ממנו תובנות שלא היו מביישות את מערכת Skynet מסדרת סרטי Terminator המיתולוגית בכיכובו של ארנולד שוורצנגר.

היא בנויה באופן כל כך חכם ובו זמנית כל כך מאיים משתי הסיבות הבאות, הראשונה, כחברה טכנולוגית סינית, bytedance מחויבת בשקיפות ובמסירת מידע לממשל הסיני בכלל ולגופי המודיעין הממשלתיים בפרט. המשמעות של זה היא שלממשל סין יש גישה מלאה לכל השרתים והענן כולל ספריות הסיווג והבקרה.

כלל הפעילות ומאגרי המידע יושבים בסין אך מרבית המשתמשים נמצאים בכלל בארה"ב. עם יחסי אמון שבריריים והאשמות הדדיות בריגול בין שתי המעצמות, אפשר להבין למה ארה"ב מודאגת מהפופולריות הגוברת של טיקטוק.

בשנים האחרונות ובפרט ברבעון הנוכחי, ארה"ב פועלת נחרצות כדי לבחון אפשרויות של איסור שימוש בטיקטוק ברחבי ארה"ב. בתחילה, היא אסרה את האפליקה על גורמי ממשל, צבא וביטחון, ובימים אלה היא מקיימת וועדות מקצועיות כדי לבחון כיצד ניתן להשליך את הסנקציה על כלל הציבור האמריקאי.

ואיפה הכשל? זוכרים את סנאפצ'אט שהוספדה בשנה שעברה? ובכן, המנייה של החברה האמריקאית אשר נוסדה בשנת 2011 על ידי שלושה סטודנטים מאוניברסיטת סטנפורד (אותה סטנפורד מהנאום של סטיב ג'ובס), מראה טיפוס מעניין למעלה וזה אולי אינדיקטור לירידת האחת ועליית האחרת. האם משפיענים ויוצרי וידאו יתחילו להשקיע את הזמן שלהם בפלטפורמה הצהובה? אם הם רוצים להמשיך להיות ויראליים בארה"ב, כנראה שלא תהיה להם ברירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כשל שני - קריפטו ובנקים של הייטק

כלל בסיסי במאקרו כלכלה אומר שכדי שאחד יצליח, אחד אחר צריך להתרסק. יש אנשים שקנו השבוע בתים ויש אנשים שאיבדו אותם.

בסוף שנה שעברה, המון פרשנים צעקו מעל כל פלטפורמה אפשרית את מילת האל-חזור, מיתון. ומנגד, פרשנים סקפטיים יותר ענו להם שבשביל מיתון צריך שבנקים אמריקאיים יפלו, בדיוק כמו שקרה ב-2008 במשבר הסאב-פריים. והנה, ברבעון א' של שנת 2023, בנקים אמריקאיים אכן נופלים. סילקון ואלי בנק (SVB), שהיה ידוע במתירנות כלפי ענף ההייטק, הוא סנונית ראשונה ואף מתבקשת, והוא בוודאי לא האחרון.

בנקים נופלים הם צרה אמיתית ומוחשית ל-99 אחוז מהשוק. סקטור אחד שכרגע צוהל הם מומחי הקריפטו אשר גם הם זעקו מעל לכל פלטפורמה אפשרית שהבנקאות המסורתית ומטבעות הפיאט אינם יציבים ושצריך פתרון מבוזר. והנה הנבואה מגשימה את עצמה, לפחות חלקית, מכיוון שגם סטארטאפים של קריפטו משלמים משכורות לעובדים ותמורות לספקים במטבעות פיאט, ורבים מהם ניהלו חשבונות ב-SVB. כמו שאמר לי אחד המנכ"לים מהתחום השבוע, שכיאה לאיש קריפטו, העדיף להישאר בעילום שם: "לשוק זה מעולה, לי אישית כרגע זה קצת פחות טוב".

צדק המנכ"ל, ערך הביטקוין עלה השבוע ב-28%. מומחים מאסכולות שונות מסכימים כי מדובר בתוצאה ישירה של קריסת בנק SVB ואובדן האמון ביציבות הבנקים לנוכח המיתון.

כשל שלישי - המטריקס

תמצית העלילה של טרילוגיית המטריקס המופלאה של האחים וצ'אוסקי, אשר לאחר התאמה מגדרית הפכו לאחיות וצ'אוסקי הוא מאוד פשוט מאוד קודר. בינה מלאכותית מייצרת מכונות, המכונות צריכות אנרגיה, מקור האנרגיה הינו עבודה וחיים, את העבודה והחיים מספקים בני האדם, אז המכונות והבינה המלאכותית מחשיכות את העולם, משעבדות את בני האדם, מייצרות בידור חלופי בצורת סימולציה ויזואלית וקוצרות משאבים (אנרגיה) לתועלתן.

עכשיו בואו נדבר על רבעון א' של שנת 2023. מנועי בינה מלאכותית ומודלי שפה כאן כדי להישאר והם ממשיכים לצאת בגרסאות חדשות שרק הולכות ומשתכללות (ע"ע 4 GPT ו-Midjourney 5).

ההשקות הנוכחיות הגבירו את הזעם והתסכול בקהילות האומנים, הסופרים, יוצרי התוכן והמוזיקאים, שטענו כי מודלי השפה, עיבוד התמונה ולמידת המכונה נשענים על דאטה של תוצרים קיימים, כמו אומנות, ספרות, ויצירות של בני אנוש, ולכן מדובר בגניבה רעיונית ואולי אף הפרת זכויות יוצרים קולקטיבית ומתמשכת של הקניין הרוחני והיצרני של אותם אומנים.

בנוסף, היכולת הטכנולוגית של מנועי הבינה המלאכותית, אשר לא חדלה מלשפר את עצמה ונהנית ממשאבים כמעט אין סופיים שרק תעשיית ההייטק יכולה לספק, מייצרת מפלצת דיגיטלית שלעולם אינה שבעה מצריכת דאטה אנושי, אך בה בעת מייתרת את עבודתם של העוסקים במלאכה ואף יותר גרוע מכך, את פרנסתם.

קשה לייצר אומנות על בטן ריקה. אדם צריך להתפרנס ולכן ברבעון הזה החלו להירקם עור וגידים קולקטיבים אשר שוכרים עובדים זמניים לצורך עבודת תיוג דאטה לטובת מיון, סיווג, תיוג אימון ושיפור מודלים של מערכות בינה מלאכותית. רבות מהידיים העובדות הינם אומנים אשר צריכים להתפרנס ממשלח יד אשר אינו קריירה מחייבת ותובענית אך בו זמנית מרגישים בנוח בסביבת מחשב ודאטה וויזואלי. בכך למעשה הם מאמנים בשכר מינימום את המכונה הטכנולוגית אשר מסוגלת לייתר את עבודתם בשנים הקרובות. או במילה אחת - מטריקס.

לסיכום

רבעון א' של שנת 2023 רץ על סטרואידים והנבואות לא מפסיקות להתממש. רוב השינויים אינם מיידים, אבל כשהם קורים זה כמעט וודאי. אם יש עדיין נפחי זכוכית או חרשי מתכת, רוב הסיכויים שהם נצר לדורות של נפחים וחרשי מתכת, שהעבירו את המלאכה הזו מדור לדור. התעשייה לא צריכה חרש מתכת כדי להכין סיר יצוק, סירים קונים בחנות או מזמינים ממפעל סיני באינטרנט.

כשלים זה סיפור אחר, הם מידיים והם אוטואימוניים. כשזה קורה, זה קורה מהר וזה קורה חזק, ובדר"כ זה אירוע סינגולרי ויחידני. הרבעון הנוכחי טרף את הקלפים בכל המובנים, והוא עדין לא הסתיים. איך תראה שנת 2023? אולי זה הזמן ליישם את העצה של סטיב ג'ובס ולנסות לחבר את הנקודות.


רותם מי-טל הוא מנכ"ל אסגארד מערכות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully