וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשכולם מפטרים, אפל עומדת איתנה. איך היא עושה את זה?

אבי ניר

עודכן לאחרונה: 29.3.2023 / 8:56

בתקופה האחרונה התרגלנו לראות כותרות על פיטורים בהייטק, אבל חברה אחת בולטת בהיעדרה מרשימות הפיטורים: אפל. אז מה עושה החברה כדי להשאיר את העובדים אצלה, ומה נוכל ללמוד מזה על שימור ההון האנושי שלנו?

משרדי אפל בסיצ'ואן, סין.. Unsplash
משרדי אפל בסיצ'ואן, סין./Unsplash

פיטורים כמוצא אחרון

מנכ"ל אפל, טים קוק, הגדיר פיטורים כ'מוצא אחרון' ופועל אקטיבית כדי לא להגיע לשם. אחד הצעדים שהוא עשה היה להפחית משכרו ומדובר בקיצוץ לא קטן. בתחילת השנה, קוק הודיע על קיצוץ וולונטרי בשכרו בשיעור של 50% לשנה זו, בשווי של 49 מיליון דולר. כלומר, המנכ"ל, כאחראי העליון לתוצאות החברה הודיע על הורדת שכרו כצעד של הכרה במצב החברה והתגייסות לסייע.

בשאר החברות, כמו אלפבית או מטא, המנכ"לים אולי לקחו אחריות על הטעויות הניהוליות שתרמו ליצירת גלי הפיטורים הנוכחיים, אך לא שמענו על כך שהם התנדבו לקצץ בשכרם או בחבילת התגמול שלהם כצעד של נטילת אחריות. צעד זה משמעותי מסיבה נוספת, אם בסופו של דבר לא תהיה ברירה אלא לפטר עובדים תהיה הבנה בקרב העובדים, המפוטרים והנשארים בחברה, כי ההנהלה באמת עשתה כל מאמץ לא להגיע לפיטורין, שבאמת היו המוצא האחרון כדי לשמור על החברה.

אל תגזימו בגיוסים

צעד נוסף קשור למדיניות הגיוסים. בזמן שבסיליקון ואלי היתה עלייה די מטורפת בגיוס עובדים, אפל הגדילה את מצבת העובדים שלה בקצב איטי יחסית, ושמרה פחות או יותר על אותו שיעור גיוס מאז 2016, על פי פורבס. בכך היא חסכה תוספת גדולה להוצאות הקבועות של החברה. יתרה מכך, ברור שאם אין בחברה עודף של עובדים אז היא גם לא חייבת לפטר, כי יש לה עוד הרבה דרכים אחרות להתייעל.

כדי לסבר את האוזן, אמזון הודיעה בסוף 2022 על כוונתה לפטר 27,000 עובדים בתהליך שצפוי להתפרס על פני 2023, זאת לאחר שב-2021 היא גייסה לא פחות מחצי מיליון עובדים והגיעה למיליון עובדים, והפכה למעסיק השני בגודלו בארצות הברית אחרי וולמארט. שנה לאחר מכן, החברה הרחיבה את כוח האדם שלה ב-310,000. לפני הודעת הפיטורים שלה, דווח כי אמזון העסיקה 1.5 מיליון עובדים, כולל צוות תאגידים ומחסנים.

אפל לעומתה הוסיפה פחות מ-7,000 משרות בשנת 2020, ובספטמבר 2022 דווח כי החברה העסיקה 164,000 עובדים במשרה מלאה.

חשבו את ההוצאות

התקופה הנוכחית היא לא תקופה לפזרנות בהוצאות. זה אומר שאפשר להוריד את ההוצאות על אירועים, נופשים, ימי גיבוש, משלוחי אוכל ופינוקים במקררים. סביר כי מרבית העובדים יעדיפו לקבל תקציב קטן יותר לפינוקים מאשר לאבד את מקום העבודה שלהם. גם בנושא זה אפל מתנהלת קצת אחרת. החברה תמיד הייתה שמרנית יחסית בכל הקשור להטבות ופינוקים לעובדים ועם זאת, אתם יכולים להיות בטוחים שאף אחד שם לא רעב ללחם.

בנוסף, אפל פועלת על מנת להוריד את הוצאותיה. במסגרת הצעדים שננקטו אפל מעכבת תשלום בונוסים לחלק מהצוותים ומקפיאה גיוסים בחטיבות רבות. אחד השינויים שאימצה החברה הוא שינוי מועד תשלום בונוסים לחלק מהעובדים - צעד שישפיע בעיקר על חטיבות התפעול והקמעונאות. עד כה חילקו באפל בונוסים וקידומים פעם או פעמיים בשנה, בהתאם לחטיבות. ואולם, במסגרת התוכנית החדשה לא יחולקו בחודש הבא בונוסים, לא יוכרז על קידומים וכל החטיבות יקבלו בונוס חד-שנתי בלבד - באוקטובר.

כל הצעדים הללו נועדו להקטין את ההוצאות השוטפות של החברה, האם ניתן לפצות את העובדים על כך בדרך כלשהי?

דרך אחת לתגמל את העובדים כשרוצים לחסוך בהוצאות היא להעניק להם אופציות - במידה והדבר רלוונטי לאותה חברה. אופציות הן תגמול שלא פוגע בתזרים המזומנים של החברה, אך מדלל את אחזקותיהם של בעלי המניות. בנוסף, כדאי מאוד לעובדים לקבל את האופציות כששווי המניה נמוך, למשל כשהסטרטאפ בתחילת דרכו או כאשר החברה מאבדת משוויה, כפי שקורה לרבים בחודשים האחרונים. כאשר החברה תתאושש ומנייתה תזנק, הם ירוויחו רווח משמעותי.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

בשורה התחתונה

למרות ששווייה הכולל של אפל גדול יותר משל 90% ממדינות העולם, מדובר בחברה שלאורך שנים הקפידה על התנהלות כלכלית נבונה. שמרנות בהוצאות תמיד הוכיחה את עצמה בזמנים קשים, ואילו פזרנות מביאה כמעט תמיד לוויתורים כואבים כאשר הספינה מיטלטלת. תקופות כאלה הן הזדמנות לבחון מחדש את הוצאות הארגון, כמו גם את מערך התפקידים בארגון ואת יעילותן של היחידות השונות בארגון ולשאול את עצמנו האם כולם באמת נחוצים? האם אפשר היה לארגן אותם אחרת? ומה עוד ניתן לעשות כדי לחתוך בהוצאות כאשר פיטורים הם מוצא אחרון?


אבי ניר הוא מייסד ומנכ"ל Compvision

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully