וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להשיק קמפיין מימון המונים בהדסטארט - המדריך המלא

דני אור

עודכן לאחרונה: 25.4.2023 / 19:23

מימון ההמונים כבר הוכיח את עצמו כשיטה יעילה לגיוס הון, שגם מסייעת ליצור בסיס לקוחות ראשוני, אבל מה בעצם נדרש כדי להשיק קמפיין גיוס מוצלח ואיך עושים את זה נכון? דני אור, מנהל אתרי האימפקט של הדסטארט, שהפכה שם נרדף לתחום, מסביר

נניח שיש לכם רעיון למוצר, אבל אין לכם כסף כדי להתחיל לפתח אותו. בנוסף, כדי לחזק את הביטחון בפוטנציאל ההצלחה של המוצר, אתם רוצים שקהל היעד שלכם יתנסה ויחווה דעה.

אפשרות אחת היא לקחת הלוואה או להקדיש משאבים קיימים למוצר, שטרם בדקתם את הכדאיות שלו, אבל החסרונות הברורים הופכים את האופציה הזאת להימור מסוכן.

גיוס הון ממשקיעים יהיה רלוונטי במקרים בהם מדובר בחברה מבוססת או סטאטרפ, אבל הוא פחות מתאים ליזמים מתחילים שרוצים לבחון היתכנות כזו או אחרת, ובטח שלא לסופרים, אמנים וכיוב'.

האפשרות השלישית, שבה נתמקד כאן, היא מימון המונים (Crowd Funding), שיטה לגיוס כספים מכמות גדולה של תומכים ובמגוון סכומים לפי יכולתם.

הפעילות בתחום מימון ההמונים החלה בשנת 2008, עם פלטפורמות בינלאומיות כמו Kickstarter ו-Indiegogo, ובישראל תפסה תאוצה עם כניסתה של הדסטארט לשוק לפני קצת יותר מעשור.

תחת קבוצת הדסטארט פועלות ארבע פלטפורמות:

  • Headstart שעוסקת בגיוס מימון עבור מיזמים שונים (סרטי קולנוע, ספרים, עסקים קטנים ועוד)
  • Giveback העוסקת במימון המונים מבוסס תרומות
  • Beactive שנועדה לגיוס תמיכה לקידום מאבקים ציבוריים ומשפטיים
  • Fundit העוסקת בחיבור בין משקיעים ליזמים ובעלי חברות

סוף מעשה במחשבה תחילה

קמפיין מימון המונים מוצלח אמור להסתיים כשהכסף הדרוש לפרויקט אצלכם בחשבון תוך זמן קצר, אבל הדרך לשם עשויה להיות מורכבת ומאתגרת יותר ממה שחשבתם. לאחר שבחרתם פלטפורמה מתאימה לגיוס עולה השאלה מאיפה בכלל מתחילים? בדיוק בשביל זה בנינו עבורכם ציר זמן של שלבים ומשימות שיעזרו לכם להיערך בצורה הטובה ביותר, טרם הקמת הפרויקט ובמהלכו. כך תיגשו לתכנון פרויקט מימון ההמונים שלכם:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שלב ראשון - מקהילה לקהילה

זה הזמן לעורר מעורבות ברשתות החברתיות, כיוון שעיקר הפעילות תהיה שם. מומלץ להבין וללמוד את כל אחד מהיתרונות של העמודים שלכם, בין אם מדובר בעמוד פרטי או עסקי.
אם בבעלותכם קהילה מקוונת או עמוד, זה הזמן להשקיע בקמפיין להגדלת כמות החברים, לצד פרסום תוכן והגברת נוכחות באמצעות תוכן רלוונטי שמדגיש את היתרונות שלכם. אם אין לכם קהילה שאתם מנהלים, תוכלו לחבור לקהילות קיימות שעוסקות בנושא.

שלב שני - מיקוד קהל היעד

ממש כמו בכל קמפיין אחר, חשוב להבין היכן נמצא קהל היעד של הפרויקט, ואיך מגיעים אליו. כדאי לבחון פלטפורמות רלוונטיות כמו אתרים, עמודי פייסבוק וקבוצות לפי נושא הגיוס, שאולי ניתן יהיה לפרסם בהן את הפרויקט.

עוד מומלץ לבדוק האם יש מובילי דעת קהל או משפיענים שהנושא רלוונטי להם וישמחו להעלות פוסט או סטורי בנושא. אם לכם חברים, קולגות או מכרים עם הרבה עוקבים, שמנהלים קהילות או שפעילים מאוד ברשת, גייסו גם אותם למהלך. עזרה מהאדם הנכון עם הקשרים הנכונים יכולה להיות שווה הרבה יותר מתרומה כספית.

שלב שלישי - חלוקת אנשים למעגלים

ערכו רשימה של כל האנשים שאתם מכירים, חלקו אותם למעגלים על בסיס קרבה והסבירות שיתמכו בפרויקט שלכם. המעגל הראשון ובעל החשיבות הגבוהה ביותר יורכב מאנשים שאמורים לתמוך בפרויקט במהלך 48 השעות הראשונות. לכן, תרצו לפנות אליהם באופן אישי שבוע לפני שהגיוס עולה לאוויר, ולהסביר על חשיבות התמיכה שלהם. את המעגלים הבאים יש להרכיב לפי רמת קרבה, ולתכנן מראש מתי לפנות אליהם ובאיזו פלטפורמה.

שלב רביעי - מחקר

זה הזמן לחפש פרויקטים בעלי מאפיינים דומים לפרויקט שלכם, לנסות להבין את דרך הפעולה שלהם ואת אופן הצגת הפרויקט. אם יש פרויקט שמצא חן בעיניכם, כדאי לחפש את שם הפרויקט ברשת ולראות מה היו תוצאות הקמפיין ואילו מין אנשים תרמו לו.

שלב חמישי - קביעת סכום היעד

עליכם להבין מה סכום המינימום שאתם צריכים לגייס כדי להצליח להוציא את הפרויקט לפועל. הסכום צריך להיות מדויק ככל האפשר ולשקף את כל ההוצאות הצפויות להקמת הפרויקט. זכרו לכלול בחישוב גם את התשורות לתורמים שלכם, ולקחת בחשבון את עלויות הייצור והמשלוח, עמלת האתר, ועלויות לא צפויות.

שלב שישי - הפקת סרטון

לאחר שהתחלתם בתהליך הקמת הפרויקט מול צוות אתר מימון ההמונים, מומלץ להתחיל בהפקת סרטון קצר שמציג את הפרויקט שלכם. סרטון כזה אינו חובה כמובן, אך הנתונים מראים שגיוסים שבחרו ליצור סרטון לקידום הצליחו לגייס סכומים גבוהים בהרבה. סרטון הוא ההזדמנות הכמעט יחידה של התומכים להכיר אתכם באמת, לשמוע את הקול שלכם ולראות אתכם פנים מול פנים, ואין ספק שתחושת הכרות מעלה משמעותית את הסבירות שיתמכו בגיוס שלכם.

שלב שביעי - הכנת התוכן

כדי לא להיות בלחץ בזמן הגיוס, מומלץ לכתוב חלק מהפוסטים מראש, ולהכין גאנט של עליית פוסטים לפי תאריכים. חשבו על פוסטים יצירתיים ומעוררי תגובות. את חלקם אפשר לסיים בשאלה כדי לעודד מענה. דאגו להכין מראש עזרי שיווק לשלב הקמפיין - פתחו שפה עיצובית, צילומים ובאנרים בהם תוכלו להשתמש בשלב הגיוס. אם תקופת הקמפיין כוללת חגים או מועדים ראויים לציון, כמו יום האישה למשל, קחו זאת בחשבון והכינו מראש תכנים מתאימים.

שלב שמיני - קביעת מועד לתחילת הקמפיין

כשמתחילים לתכנן פרויקט גיוס, חוזרת השאלה מתי הכי כדאי לעלות לאוויר. התשובה, לרוב, טמונה בהיכרות של יזם הפרויקט עם קהל היעד, אך ישנם ימים מיוחדים שיכולים להתאים למטרת הפרויקט, ודווקא סביבם כדאי לעלות.

לדוגמא, עמותת ברק שמגייסת עבור מרכז מורשת והנצחה ברמת הגולן מנהלת בימים אלה גיוס מימון המונים באתר Giveback לחטיבת השריון המיתולוגית 188. מועד הגיוס נבחר בסמוך לימי הזיכרון והעצמאות ולקראת ציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים בה לקחה חלק החטיבה. התוצאה? למעלה מ-800 אלף ש"ח כבר גויסו לטובת להקמת מרכז המבקרים, שעתיד להיות מופעל באופן שוטף עבור בוגרי החטיבה, בני משפחותיהם והציבור הרחב, והקמפיין עדיין לא הסתיים.

שלב תשיעי - שיווק וניהול קהילה

הערכו להשקת הפרויקט: השקיעו זמן בניסוח פניות ישירות ואישיות עבור חברי המעגל הראשון ובנו תכנית שיווקית שתפרט איפה, מתי ואיך תשווקו את הפרויקט שלכם. אם אתם מתכננים שיווק באמצעות קידום ממומן, זה הזמן לפתוח חשבון מודעות בפייסבוק ולהטמיע פיקסל בעמוד הפרויקט.

שלב עשירי - הפרויקט באוויר! מה עושים עכשיו?

את 72 השעות הראשונות כדאי להקדיש להפצה שקטה למעגל הראשון, באמצעות שיחות או הודעות. כדאי להימנע מהפצה מאסיבית, ולהפיק לקחים מהתגובות שהתקבלו. חלק קשה אבל מומלץ ומשמעותי הוא להתגבר על המבוכה ולבדוק מה חשב דווקא מי שלא תמך בפרויקט. יתכן שהיצע התשורות לא מספיק מזמין או שהפרויקט לא מספיק ברור וכדאי לעבור שוב על העמוד שלכם.

העבודה על גיוס המונים היא עבודה יומיומית הדורשת חשיבה יצירתית. צריך לנסות להגיע לכל המעגלים שמכירים אותך ואנשים בעלי עניין לגיוס שלך, חלק מעבודת ההכנה טרם הגיוס אמורה לענות על השאלה "איך אני מצליח כל הזמן לייצר נושאים ותכנים נוספים לגיוס" ולראות אם יש נושאים אקטואלים שמתחברים לגיוס, שלא תוכננו מראש.

אין כללי אצבע, ומה שמתאים לגיוס אחד לא בהכרח יתאים לגיוס אחר. כל גיוס הוא שונה, כל יזם שונה ומגיע עם הסיפור והקשרים שלו. חיו את הקמפיין יום יום, דעו להתאים את הגיוס לסביבה שלכם וליום יום. לכל גיוס יש את רגעי המשבר ומנסיוננו, הכל יכול לקרות. המשיכו לעבוד עד השניה האחרונה והכי חשוב, אל תתייאשו!


דני אור הוא מנהל אתרי האימפקט בקבוצת הדסטארט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully