וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מנזילים כסף לעובדים - והאם זה הכרחי למיתוג המעסיק?

עודכן לאחרונה: 7.5.2023 / 8:57

בימים של משבר כלכלי, קושי לגייס הון ודחיית הנפקות, עובדים ומנהלים בחברות שמחכות לאקזיט מבקשים להנזיל הון ולממש את ערך המניות שלהם. איך זה עשוי להועיל לחברה ומה הקשר למיתוג מעסיק?

מניות. Giphy
מניות/Giphy

מודל חדשני בעולמות הסקנדרי (מכירה של מניות קיימות מבעל מניות אחד לשני) שהתפתח לאחרונה ותופס תאוצה, בעיקר בארה"ב אבל גם מתחיל לעשות עלייה לישראל, הוא תוכניות נזילות הון לעובדים, שמנוהלת ע"י החברה עצמה. כך הנהלות של חברות הייטק פרטיות משתפות פעולה עם העובדים, במטרה לאפשר אירועי נזילות למניות שהוענקו להם במסגרת עבודתם.

תוכנית הנזלת המניות מאפשרת לאותם עובדים "להיפגש עם הכסף" עבורו טרחו רבות, בתהליך מסודר ובנקודות זמן שנקבעו מראש, ללא קשר להחלטות החברה בנוגע להנפקתה או לאירוע אקזיט כזה או אחר. כך הופך האקזיט מעניין חד-פעמי לאירוע מחזורי, התורם לשביעות רצון העובדים ולמיתוג מעסיק חזק.

תכניות נזילות הן גם מה שמאפשר לסטרטאפים וחברות הייטק להתחרות על הטאלנטים הטובים ביותר בשוק אל מול תאגידי ענק וחברות ציבוריות, שמציעות לעובדים רכיבי מניות משמעותיים. לכן, זהו כלי משמעותי ביותר לשימור העובדים, הטאלנטים וההנהלה הבכירה, וחברות רבות מבינות זאת.

שוחחנו עם חיים שיף, מנכ"ל קבוצת הסקנדרי Elephant שהסביר את היתרונות הבולטים של תכנית נזילות לחברות, ליזמים ובעיקר לשביעות רצון העובדים, שיפור בתנאים, וחיזוק מיתוג המעסיק של הארגון.

מה היתרונות העיקריים של תכנית נזילות?

"ראשית, המהלך תורם לשימור העובדים. טאלנטים רבים ציפו לאירוע האקזיט, כדי לממש את מניותיהם ולקבל תגמול על עבודתם המסורה בארגון. כאשר האקזיט הולך ומתרחק, התוכנית תאפשר נזילות חלקית לעובדים- והתגמול הזה מאפשר לשמר אותם, במקום שיבחרו לנדוד לארגון אחר עם האופציות שלהם "מחוץ לכסף". בנוסף, המהלך ימחיש להם הלכה למעשה את השווי של האופציות שיש בידיהם, ויעודד אותם להמשיך להשקיע את מיטב כישרונם בחברה.

המהלך מסייע להרחיב את קהל המשקיעים של החברה. תוכנית נזילות היא דרך להכניס משקיעים חדשים ואיכותיים שרק הם נחשפים לתוכנית הנזילות. משקיעים אלו יכולים פוטנציאלית להיות גם חלק מסבבי הגיוס הבאים של החברה. העסקה מעניקה גישה למשקיעים שלא נמצאים בפרופיל הקלאסי שמשתתף בסבבי הגיוס של החברה, אבל ברגע שהם נכנסים לחברה הם בהחלט משקיעים פוטנציאליים להמשך.

יתרון נוסף הוא היכולת של החברה עצמה לתמחר את המניות. כאשר משיקים תוכנית נזילות, החברה יכולה לנהל את התהליך ולהגדיר מראש כמה נזילות (כלומר כמה אופציות) לאפשר לכל מוכר. כמובן שחשוב מאוד לשמור על איזון בין הענקת נזילות לבין שימור האינטרס של העובד בחברה גם לאחר מכן- שיהיו לעובד ביד אופציות עתידיות למימוש בהמשך דרכו המקצועית בחברה.

חשוב לציין כי תוכנית נזילות מתאימה לחברות מתקדמות ובשלות יותר, ושיש להן צורך בהענקת נזילות - כלומר, שצריכות לתת אוויר ותמריץ לעובדים ולעובדות בצורה שתשרת את מטרות החברה".

איך זה עובד?

חברות שמעוניינות להנזיל כספים לעובדיהם, על בסיס האופציות שניתנו להם, יפעילו בשיתוף פעולה עם קרנות הסקנדרי תכנית נזילות. ברוב הארגונים המהלך מתבצע יחד עם מחלקת משאבי אנוש, בקטגוריה של שימור עובדים, כחלק ממכלול התנאים המשלימים בהם ניתן לתגמל את העובדים.

כך למעשה, הנזלת המניות הופכת לאירוע קבוע ומחזורי בארגון, כחלק מתוכנית העבודה השנתית. המהלך הופך להיות גורם משמעותי שניתן לתגמל עובדים באמצעותו, ואחד התנאים שמועמדים מתעניינים לגביו עוד בשלב הריאיון לעבודה.

עובד חדש שנכנס לחברה יודע שאם הוא יתמיד בתפקיד, בעוד שנתיים הוא יוכל לממש ולמכור את המניה שלו, או לשמור אותה ולחכות שהערך שלה יעלה. מדובר בנכס עתידי לכל דבר ועניין, שגם תורם למאמץ המשותף בצוות וגם מסייע למשוך עובדים שבאמת מאמינים בחברה שלכם.

לסיכום

שוק הסקנדרי העולמי מגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה וצפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות, בכל העולם ובישראל בפרט. יותר ויותר חברות מבינות את החשיבות של עסקאות סקנדרי לשימור העובד לטווח הארוך, לתרבות ארגונית מתגמלת ולמיתוג מעסיק חזק שייתן בידול אל מול המתחרים הרבים בשוק. במציאות הכלכלית של היום, מיתוג המעסיק של חברות המאפשרות נזילות לעובדיהן, יתחזק משמעותית יחד עם שביעות רצון העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully