וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמדו מסיילספורס: כך תמנעו השתלטות עוינת על הסטארטאפ שלכם

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 11:24

סיילספורס, גאווה ישראלית ואחת מחברות התוכנה המצליחות בעולם, נתונה כבר תקופה תחת ניסיון השתלטות עוינת מצד משקיעים אקטיביסטים. איך היא הגיעה למצב הזה ומה תעשו כדי שזה לא יקרה לחברה שלכם?

פגישה עסקית בין שני גברים לאישה. ShutterStock
פגישה עסקית בין שני גברים לאישה/ShutterStock

כשסיילספורס, אחת מחברות ה-SaaS המצליחות ביותר בעולם, הודיעה בנובמבר 2022 שהיא לא תספק תחזית הכנסות לשנה הבאה, זה היה הלם. כשמשלבים את היעדר התחזית עם פרישתם של שלושה מנהלים בכירים בחברה תוך שבוע בתחילת דצמבר, מצטיירת תמונה של חוסר יציבות חריג בשביל ענקית כמוה.

נראה שהחדשות הללו הפחידו את המשקיעים, כי מניית החברה ירדה בכמעט 17% במהלך 5 ימים והגיעה לשפל שלא נראה בחברה מאז 2019. ואולם, דוח הרווחים האחרון של סיילספורס לשנת 2022 כלל הכנסות גבוהות מהמצופה. זה היה ניצחון נחוץ עבור החברה, שעומדת בפני לחץ גובר מצד משקיעים אקטיביסטים רבי עוצמה שמאיימים להשתלט עליה.

עם רווח שנתי של יותר מ-31 מיליארד דולר ומענקי פרישה אסטרונומיים למנכ"לים היוצאים, הלחץ מצד המשקיעים לפטר 10% מהעובדים לא עשה טוב לתדמית של החברה, שמנסה למתג את עצמה כמעסיקה אחראית. גם הדיווח שסיילספורס שילמה לשחקן מתיו מקונוהיי 10 מיליון דולר כדי שישמש כיועץ, רגע אחרי שפיטרה 8,000 מעובדיה, לא עזר למיתוג של Salesforce. ואולם נראה שבחברה החליטו להתכופף לשתי הדרישות הללו.

באופן דומה, הניסיון של גורמים בממשלה לחוקק חוקים שיגבילו את בג"צ הוא סוג של השתלטות עוינת: קודם מבטיחים מושב במעגל מקבלי ההחלטות, ואז עם הכוח הנצבר דוחפים מהלכים שמשרתים אינטרסים אישיים, גם ללא הסכמת הציבור.

בחזרה לסיילספורס, החברה הצהירה כי הפיטורים הם תוצאה של ראורגניזציה פנימית בחברה, בניסיון לשלב טוב יותר את החברות הרבות שרכשה בשנים האחרונות, בניהן Tableau, MuleSoft ו-Slack, ולהתאים את משאביה החדשים לשאיפותיה האסטרטגיות, אבל מביני דבר יודעים שהקרקע בחברה רחוקה מלהיות יציבה כבר תקופה.

על רקע ביצועים כל כך מוצלחים, מנהלי החברה לכודים בין מבקרים עם אג'נדות סותרות, למשקיעים שנושפים בעורפם, וכל זה תוך כדי ניסיון לנהל חברה. אם לשפוט לפי שווי המניה, נראה שבסיילספורס הצליחו להתגבר על המשבר, לפחות לעת עתה.

מה זה בכלל משקיע אקטיביסטי?

משקיע אקטיביסטי הוא בעל מניות שמשתמש בנתח ההון שלו בתאגיד כדי להפעיל לחץ על ההנהלה. לשם השוואה, הצעת רכש מלאה היא התחייבות הרבה יותר יקרה וקשה. במקרה של סיילספורס, נתח קטן בחברה הספיק למשקיעה אליוט מנג'מנט להשיק קמפיין מוצלח ולגרור אחריה משקיעים נוספים. בגדול, משקיע מדובר שרוכש פוזיציה בחברה על מנת להפעיל לחץ על ההנהלה כדי שתקבל את האסטרטגיות שהוא מציע, לרוב במטרה למקסם את ערך המניות.

תבינו, מיתוג לא מסתכם בעיצוב המראה והתחושה, וגם לא בערכים מנוסחים היטב או בהצהרות של המותג על עצמו. כשזה נוגע למשקיעים ובעלי עניין, כל צעד ושעל שיקחו מנהיגי החברה ומייסדיה ייבחן ב-7 עיניים. אם הם לא יאהבו את מה שהם רואים, הם יכולים להחליט להתערב ולנכס לעצמם את השליטה בחברה, גם אם עשיתם הכל נכון.

מהי השתלטות עוינת?

השתלטות עוינת מתרחשת כאשר חברה נרכשת בכוח ובאגרסיביות על ידי חברה אחרת, ללא הסכמתה, ממש כמו חטיפה ארגונית, על מנת להשיג שליטה בחברה. החברה הרוכשת רואה פוטנציאל בנכסי היעד ורוצה להשתלט עליהם כדי לקצור את הפירות.

משקיעים אקטיביסטים עשויים להשתמש בטקטיקות שונות כדי להשתלט על החברה. אחד הצעדים הנפוצים הוא לרכוש מספיק מניות כדי להשיג מקום והשפעה במעגל ההחלטות. במקביל, הם עשויים לנהל קמפיין בקרב המשקיעים ובעלי השליטה האחרים על מנת שיתמכו בהשתלטות העוינת.

דרך נוספת בה משקיעים עשויים להשתלט על חברה היא למנף חוב קיים כדי ללחוץ על החברה להיכנע. ככל שהמשקיע יכול לשים את ידו על יותר שטרות חוב, כך היכולת שלו לכופף את החברה כרצונו הופכת חזקה יותר. בשלב הבא, המשקיע עשוי לדרוש מושב בדירקטוריון, או לדחוף את החברה למכור נכסים כדי להפחית את עומס החובות שלה. אם החברה תמשיך להיאבק ולא תוכל לעמוד בקצב תשלומי החוב שלה, המשקיע יכול להסתער ולרכוש עוד שטרות חוב נוספים במחיר מוזל. בסופו של דבר, אם החברה לא יכולה לשלם, המשקיע יכול להשתמש בבעלותו על ניירות החוב הללו כדי להשתלט על החברה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חברות נוספות שעברו השתלטות עוינת

ב-1994, בניסיון להרחיב את אימפריית המדיה שלה, רכשה Viacom נתח נכבד ממניות Blockbuster, אז חברה מצליחה להשכרת סרטי וידאו. לפני שבלוקבאסטר הבינה מה קרה לה, ויאקום כבר נכנסה פנימה והשתלטה על החברה. מאז, בלוקבאסטר התמוטטה, עולם השכרת הוידאו הפך לנחלת העבר, ורק Viacom ממשיכה להנות ממעמד גבוה בתעשיית הבידור הביתי.

בשנת 2003 ענקית התוכנה אורקל ביצעה מהלך דומה על חברת PeopleSoft, מה שגרר מאבק משפטי שנמשך יותר משנה עד שאורקל יצאה מנצחת. ואיך אפשר שלא להזכיר את ההשתלטות העוינת של אילון מאסק על טוויטר בשנה שעברה. מאבק משפטי חריף שהסתיים בניצחון של האיש העשיר בעולם, שלא מפסיק לעשות פרובוקציות מאז.

ואולם לא הכל שחור. לאורך ההיסטוריה ראינו כמה וכמה חברות שהצליחו להדוף השתלטות עוינת מצד משקיעים. יאהו למשל השתמשה באסטרטגיית גלולות רעל כדי לסכל הצעה ממיקרוסופט ב-2008.

איך אפשר להתגונן מפני השתלטות עוינת?

כיזמים, אם מיהרתם לקבל כספי משקיעים בלי לרדת לעומק הפרטים, כי חשבתם שלא תשיגו משהו טוב יותר, או שלא הכרתם את התהליך; אם לא עשיתם מו"מ שדואג לאינטרסים שלכם, ולא יצרתם הגנות ועוגנים משפטיים שישמרו את שליטתכם בחברה; וגם אם אתם עושים עבודה מצוינת בניהול החברה, אבל יש סביבכם גורמים אינטרסנטים צרי עין שחושבים שהם מבינים יותר טוב מכם מה צריך לעשות, ויש להם עמדת כוח בחברה או בדירקטוריון, גם אתם עלולים למצוא את עצמכם יום אחד תחת השתלטות עוינת.

אחת הדרכים להוריד משקיעים כאלו מגב הסטארטאפ שלכם היא ביצועים טובים שמעלים את מחיר המניה. סיילספורס סימנה וי על התיבה הזו עם דוח רבעוני מדהים, והביסה את הספקנים בפער גדול. זה קנה לה קצת זמן, אבל לא בטוח שזה יספיק כדי להרחיק את המשקיעים האקטיביסטים.

עם זאת, רוב החברות יתקשו להגיע לביצועים טובים כשמשקיעים אקטיביסטים נושפים בעורפם. אסטרטגיות נוספות להגנה מהשתלטות עוינת כוללות יישום הוראות זכויות בעלי מניות, גלולת רעל, או רכישה חוזרת של המניות במטרה להעלות את מחירן.

גלולת רעל היא מנגנון הגנה שהופך את ההשתלטות העוינת לפחות אטרקטיבית על ידי דילול מניות חברת היעד או העלאת עלות הרכישה. המנגנון מופעל ברגע שמשקיע חיצוני רוכש מניות בהיקף החוצה את הרף שנקבע (בדרך כלל 15%). אז, באופן אוטומטי, מופעלת הנפקת זכויות לבעלי השליטה הקיימים, וחבילת המניות שרכש הגורם העוין מידללת באופן ניכר.

מנגנון זה משדר למשקיעים אקטיביסטים שניסיונות לרכישת החברה צריכים להתבצע בצורה מסודרת מול הנהלת החברה ולא על ידי איסוף מניות בשוק, והוא נועד למנוע מצב בו משקיע מקבל שליטה בחברה. בנוסף משקיע כזה לא יוכל לאחד כוחות עם בעלי מניות נוספים כדי להשתלט על החברה, שכן במקרה כזה גלולת הרעל תפגע בכולם כאילו היו גוף אחד. עם זאת, כבר היו מקרים בהם גם זה לא עזר, תשאלו את טוויטר.

לסיכום,

אם הורגלנו לחשוב שכל מה שמעניין משקיעים זה כסף, בא הסיפור הזה ומוכיח שגם משקיעים יכולים לפעמים להיות בבונים שנאבקים על טריטוריה. האם הדו"ח המבטיח של סיילספורס ירחיק את המשקיעים האקטיביסטים, והאם היא תצליח לשמור על מגמת הצמיחה מבלי לפטר עוד עובדים? יתכן שנקבל תשובות לחלק משאלות הללו ב-31 במאי, אז תפרסם החברה את הדוח הרבעוני הראשון שלה לשנת 2023. דבר אחד ברור: זה לא הולך להיות קל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully