וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפכנו בעיה לאומית ליתרון מיצובי מובהק

שחר עצמון פלג

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 10:53

בעולם בו המדיה מוצפת והקשב שואף לאפס, הצורך בייחודיות ובידול לא פוסח על אף אחד, ולא משנה כמה המטרה טובה וראויה. בקרן הישג, התומכת בחיילים בודדים, מצאו דרך יצירתית ליצור בידול ועל הדרך לתת מענה לאחד האתגרים הגדולים של מדינת ישראל

הערים הגדולות, נתוני הגיוס לצה"ל במסגרת ליגת הערים. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
החיילים הבודדים - השגרירים של ישראל בתפוצות/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

נתחיל מהסוף: כל מי שרוצה לייצר לעצמו ייחוד ובידול, רצוי שיתחבר לבעיה או לצורך מסוים, יאמץ אותו ויכניס לתוכו צבר רעיונות ומטרות שממקסמות את הארגון או החברה שאותה הוא מוביל.

ניקח לדוגמא את נושא החיילים הבודדים. הקהילה החשובה הזו היא חוד החנית של החברה הישראלית ומהווה הוכחה לסיפור של האתוס הציוני. קרנות רבות נלחמות על האפשרות לתת מלגות ובית חם לחיילים הבודדים בישראל, כדי שאלו יצאו מצה"ל וישתלבו בהצלחה בתפקידי מפתח בחברה הישראלית. כקרן שפעילה מאז שנת 2004, הבנו שכדי להיות ייחודיים בנוף עלינו לייצר מיצוב ולתת ערך מוסף עבור כל חייל שמגיע אלינו לקרן.

אז איך הופכים את המשימה הזו למשימה עם ערך מוסף - כזו שמצד אחד נלחמת על החייל הבודד, ומנגד מעניקה לנו יתרון מיצובי בענף? הבנו שכמו כל חברה שרוצה לבלוט בענף כלשהו, גם אנחנו, כקרן שמגייסת כספי תורמים, צריכים ייחודיות ובידול שיציבו אותנו בקדמת המאבק למען החיילים הבודדים. לא הסתפקנו רק במתן מלגות בשווי של עשרות מיליוני שקלים בשנה, ויצאנו במהלך רחב היקף שסייע לנו ליצור בידול ייחודי עבור הקרן.

להפוך אתגר להזדמנות

בשנים האחרונות נחשפנו, כמו כל הישראלים, למגמה מטרידה ומרתקת בו זמנית שטמונה בבעיית ההסברה של מדינת ישראל. אחרי שבחנו את האתגרים והיכולות, הבנו שיש פה וואקום רעיוני, שפתרון שלו עשוי להעניק לנו נקודת בידול חזקה מאוד.

החלטנו לקחת את נושא ההסברה ולמנף אותו ל"ישראלי היפה" - להסליל חיילים בודדים - מלגאים של הקרן לדיסצפלינות השפעה לאומיות השונות ויעדנו אותן למלגאים השונים, כמובן בהתאם ליכולות שלהם - אלה שבארץ ואלה שבחו"ל - מתוך הבנה שהם כולם פועל יוצא של האתגרים השונים במדינה ולכולם נדרשת הסברה והשפעה.

כל מנהל שיווק יודע שכדי לייצר בידול הוא חייב זהות מובחנת ושונה. הבחירה שלנו להתמקד בפן ההסברתי ולהציג את היופי של ישראל באמצעות מלגאים שהם חיילים בודדים הפכה להצלחה כשהניעה מגוון שיתופי פעולה עם גופים אקדמיים ומקומות עבודה. אנחנו סייענו בהכשרה ובחיבור של אותם מלגאים שלמדו, הוסללו והתברגו במגוון תפקידים חשובים ובעלי השפעה.

כל מלגאי של הקרן שהשתלב בתפקיד השפעה לאומי וגלובלי הפך למעשה לשגריר של ישראל בעצם נוכחותו ותפקידו. בעשייתם הם/ן זוכים לספר את הסיפור הציוני, לעצב את האתוס הישראלי העכשווי, ובעיקר לתת מענה לא רשמי לבעיית ההסברה הלאומית של ישראל.

ברמה המיתוגית, הבחירה לבדל את עצמנו בחיבור לבעיה אקוטית לאומית ולהציג את פניה היפות של ישראל היא למעשה WIN WIN - שכן גם המדינה זוכה לחיזוק לאומי ומנגד גם אנחנו בקרן הצלחנו להתבדל ולהפוך לא רק לבית לחיילים בודדים, אלא גם למפעל שמייצר לוחמי השפעה בחזיתות השונות ומציג את פניה היפות של ישראל במנעד רחב של תפקידים בעלי השפעה לאומית.

כל זה בא לחזק את מה שבעולם השיווק יודעים כבר מזמן: בידול ומיצוב ייחודי הוא כזה שמתחבר לבעיה או לצורך קיומי וממלא את הוואקום שהיא מותירה. הבידול הזה מצליח ליצור הבחנה בינינו לבין הקרנות האחרות. חייל בודד שמגיע אלינו יודע שאצלנו הוא לא רק יקבל מלגה אלא גם אפשרות להתברג בתפקידי השפעה בכירים. מי שרוצה לעלות ארצה ולהתגייס לצה"ל בתנאים מעולים, לקבל מלגה עשירה ונדיבה ובעיקר, לתת למדינה תרומה שערכה לא יסולא בפז, מקומו איתנו.

נבחרת המשפיענים של הקרן

בוגרי הקרן, שהגיעו לארץ כחיילים בודדים, נהנים ממעטפת לימודית, תעסוקתית וחברתית ומוסללים לתפקידי השפעה שמציבים אותם בחזית ההסברה של מדינת ישראל.

ג'יין, בוגרת של הקרן וחיילת בודדה, עוסקת כיום בחינוך ופיתוח תכניות לימודים בחינוך לקיימות ואזרחות גלובלית, ומנהלת את המרכז להנדסה גלובלית וסניף מהנדסים ללא גבולות בטכניון. כבר בתקופתה כחיילת היא נמשכה לתחום החינוך אך שאפה לתת ערך מוסף של ממש. בקרן זיהינו את הפוטנציאל שלה ובנוסף למילגה המלאה שקיבלה, שמימנה לה את הלימודים והמחייה, סייענו לה בחיבור והכוונה לתפקידים בהתאם ליכולות שלה. כיום ג'יין ועמיתיה פועלים בין השאר בכפר מויגיטו בקניה, שם הם מסייעים בפיתוח פתרונות הומניים וטכנולוגיות מצילות חיים בתחום המים, ובמחנות הפליטים שעל גבול פולין ואוקראינה, שם הם מפעילים תכניות חינוכיות ומספקים תשתית לקורסי תכנות והנדסה מרחוק.

רייצ'ל, בת 31 מקנזס סיטי, ניהלה את כל האופרציית הסיוע ההומניטרי שסיפקה ישראל לפיליפינים לאחר שזו נפגעה מטייפון בעוצמה גבוהה מאוד בסוף 2021. במסגרת עבודתה בארגון ישראייד היא סייעה בשיקום מקורות מי שתייה שנפגעו בטייפון, וסייעה לנערות בכפרים שנהרסו. גם כאן הקרן הייתה לעזר בחידוד, דיוק והכוונה לתפקיד שתפור על מידותיה. המלגה והתמיכה המלאה שקיבלה מאיתנו כללו הכוונה וחיבור סייעו לה להגיע לתפקידה הנוכחי. לאחרונה חזרה רייצ'ל לארץ כדי לנהל שותפויות עסקיות בעמותת 'הגל שלי', שמפעילה 7 מרכזי גלישה חינוכיים לנוער בסיכון, לאורך חופי ישראל.

מחמד הייב, מלגאי וחייל של הקרן, משמש כיום כדובר השגרירות הישראלית בהודו, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם. הקרן סייעה לו בטיפוח, חיבור והגשמה בין השאר באמצעות מלגת לימודים ומעטפת חברתית, לימודית ותעסוקתית שטיפחה אותו ואיפשרה לו לבנות קריירה בתחום הדיפלומטיה.

לסיכום,

המלגאים הללו ועוד רבים אחרים שהגיעו לתפקידי השפעה שונים עומדים היום בחזית ההסברה של הקרן ומייצגים נאמנה את פניה היפות של ישראל ברחבי העולם. כך, על ידי חיבור לבעיה קיימת, הצלחנו ליצור ערך לא רק עבור החיילים הבודדים שאנחנו תומכים בהם אלא לחברה הישראלית בכללותה.

שחר עצמון פלג היא סמנכ"לית קרן הישג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully