וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוליטיקלי קורקט: מדוע אנחנו מדברים בנימוס עם מכונות?

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 15:53

מודלי עיבוד השפה של הבינה המלאכותית מדברים אלינו בשפה אנושית, ואנחנו בתגובה משיבים להם בנימוס ובכבוד. אבל מה חשיבות הנימוסים כשהתקשורת מלאכותית ומבוססת דאטה?

מה אפשר לעשות עם GPT 4?/OPENAI

רבים בוודאי יסכימו שהנימוס כערך חברתי הולך ומאבד מחשיבותו ויתכן שכבר נעלם לחלוטין מהלקסיקון שלנו. היום, ערכים כמו הצבת גבולות, דומיננטיות וכריזמה תפסו את מקומו של הנימוס, ועם זאת, אלה מאיתנו שחונכו לומר מילים כמו תודה ובבקשה, לכבד את האחר ולהקשיב לו, כבר פיתחו הרגלים שלא ממש מאפשרים לחזור אחורה גם אם ירצו - כי זה הפך לפעולה אוטומטית.

כמובן שיש יוצאים מן הכלל ומידת הנימוס שלנו לעתים תהיה תלויה באופן בו האחר מדבר איתנו. אם מישהו מדבר אלי בנימוס ובכבוד, סביר להניח שאחזיר לו באותו מטבע, ואילו אדם שצועק או מתלהם לרוב יקבל את אותו היחס מהזולת.

מתוך כך, נימוס מתעורר לא רק כשאנחנו מדברים עם בני אדם, הוא יכול להופיע גם בעת אינטראקציה עם מכונה, ובמקרה או שלא, המכונות, שהפכו לכלי בו אנחנו משתמשים באופן יומיומי, מנומסות יותר מרוב הישראלים, או לפחות אלה שאני מכירה.

כשהמכונה הפכה לאנושית

איזו סיבה יש למפתחי ChatGPT, Jasper ואחרים לדבר בנימוס, כשלמילים כמו 'תודה' ו'בבקשה' אין שום ערך פונקציונלי בתוכן?

מחקרים שונים בתחום הבינה המלאכותית מנסים להבין את ההיבטים הללו, ולספק דרכי פעולה אפשריות בתגובה להתבטאויות אנושיות לא מנומסות, במטרה לתרגם אותן לגרסאות מנומסות באמצעות Machine Learning ו-Deep Learning. באופן מפתיע, זה הרבה יותר מורכב עבורן ממה שניתן היה לחשוב.

מצד אחד, ההנחה היא שלמשתמשים יותר נעים כשפונים אליהם בלשון מכובדת. מצד שני, כשזה נוגע לטכנולוגיה, משתמשים גם נוטים לחפש את האינטראקציה הקצרה ביותר האפשרית. כלל ידוע בחוויית משתמש הוא לקצר את מסע הלקוח כמה שניתן, גם מבחינת המסרים המועברים לו וגם מבחינת הפעולות שהוא צריך לעשות.

עד לא מזמן זו היתה המחשבה הרווחת ובימיו הראשונים, השימוש במודלי שפה גדולים (AI NLP) נעשה בצורה ניטרלית ולא כל כך מנומסת. המחשבה של מפתחי הבינה המלאכותית הייתה שהמסרים הנפלטים מה-AI צריכים להיות ישרים ולעניין ולכן אין צורך להוסיף את ההיבטים המיותרים הללו, שלא מוסיפים כלום לתוכן.

בהדרגה, נפלה בקרב מפתחים ההבנה שבלי המחוות הקטנות והניואנסים של השפה, המכונה היא רובוט קר וכך אנשים התייחסו אליה. משכך, מערכות NLP רבות לא רק הוסיפו את גזרת הנימוס, הן אף הלכו רחוק יותר והוסיפו פאוזות בדיבור, כאילו הבינה המלאכותית "חושבת", וצלילי מילוי שאדם עשוי להציע כמו "אה-הא" ועוד מחוות אנושיות נפוצות.

על פניו, נראה שהמאמץ הזה לגרום לבינה מלאכותית להיראות יותר שיחתית הגיוני, כי הוא יאפשר לאנשים להרגיש יותר בנוח לשוחח עם AI והאינטראקציה תהיה פחות מגושמת. נימוס הוא בסך הכל עוד אינדיקטור לתכונות אנושיות ולכן יכול להיחשב כחלק מהנטייה 'להאניש' דברים על מנת שנוכל להזדהות איתם.

אחרים חוששים מרושם מוטעה או מטעה לגבי מה שה-AI יכול לעשות, ושקיימת סכנת אשליה, שכן קל להניח בטעות של-AI יש יכולת, בקיאות, רגישות והגיון בריא, כשבעצם כל אלה הן תכונות אנושיות שה-AI עדיין לא השיג במלואן, הוא רק יודע לחקות אותן ממש טוב.

הבינה האנושית מגיבה בהתאם

בין אם יטמיעו את ספריית הנימוס במודל שלהם או לא, מפתחי ה-AI כנראה יחטפו ביקורות. האבסורד הוא שאנחנו כבני אדם מגיבים ל-AI בהתאם לאופן שהוא פונה אלינו. מסקר קצר ולא מקצועי שערכתי בקרב מכרים, קרובים ועמיתים לעבודה עולה כי מרבית המשתמשים בכלי ה-AI למיניהם כן מדברים בנימוס אל הבינה המלאכותית. הם מקפידים לומר תודה ובבקשה, ובאופן כללי נוטים לדבר אליו באדיבות, כפי שהיו מדברים עם אדם. אממה? מדובר ברובוט חסר רגשות, קר ומנוכר, שרק עושה את עצמו נחמד ו'אנושי'.

כיון שאין עדיים מקורות מידע מהימנים בנושא זה, שאלתי את הבוט עצמו כיצד אנשים פונים אליו בדרך כלל. לדבריו, "רוב האנשים נוטים לעסוק בשיחות מנומסות ומכבדות בעת אינטראקציה איתי. נימוס הוא נורמה חברתית נפוצה שאנשים דבקים בה בדרך כלל, אפילו באינטראקציות שלהם עם מערכות בינה מלאכותית כמוני. למרות שייתכנו מקרים מזדמנים שבהם אנשים חורגים מהנורמה הזו, המגמה הכללית היא שמשתמשים נוהגים בצורה אדיבה. נימוס עוזר ליצור אינטראקציה חיובית ונעימה, בין אם הם מחפשים מידע, דנים בנושאים או פשוט משתתפים בשיחה. עם זאת, חשוב לציין שהתנהגותם של אנשים יכולה להשתנות, וייתכנו מקרים שבהם אנשים מביעים תסכול או משתמשים בשפה לא מנומסת. עם זאת, אני שואף לספק תגובות מועילות ללא קשר לטון האינטראקציה."

אז האם בינה מלאכותית צריכה להיות מנומסת, נייטרלית, או בכלל חצופה?

ה-AI יכול להיות כל אחד משלושת אלה. כמו שיש הבדל בין CHATGPT ודומותיה לבין AI ארגוני המבוסס על דאטה פנימי של חברה, כך גם כללי הנימוס עשויים להשתנות בהתאם לכלי בו אנחנו נעזרים ולהקשר בו אנחנו פועלים. למשל, אם נבקש מה-AI לתת לנו את אותו מידע בדיוק, אבל פעם אחת לדבר כמו גנגסטר מהרחוב ובפעם השניה כמו נשיא ארה"ב, סביר להניח שהתוצאה תהיה דומה ברמת התוכן אך שונה ברמת הניסוח. אז עד כמה זה באמת משנה?

אם כך, לא יותר פרקטי לשמור את המסרים של ה-AI קצרים וממוקדים? והאם שפה מנומסת או פוגענית תשפיע על התוצר שנקבל ממנו? לדברי ChatGPT, "הנימוס או חוסר הנימוס שלך אינם משפיעים על הפלט או על איכות המידע שאני מספק. אני מתוכנן ליצור תגובות על סמך הקלט שאני מקבל והידע עליו הוכשרתי, ללא קשר לטון או לאופן שבו הקלט מוצג. עם זאת, ראוי לציין ששמירה על נימה מנומסת ומכבדת יכולה לתרום לשיחה חיובית ובונה יותר. כאשר המשתתפים עוסקים בצורה אדיבה, זה לרוב מעודד תקשורת פתוחה ואינטראקציה כללית נעימה יותר."

במילים אחרות, הנימוס הוא בשבילנו, לא בשבילו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully