וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלף עם הרוח: איך להתמודד עם גוסטינג בעולם העסקי?

אבי צדקה

10.7.2023 / 14:52

מדוע לקוחות יעדיפו להיעלם במקום להגיד שהם לא מעוניינים, ואיך ניתן להתגונן מפני התופעה? ד"ר לינקדאין יצא לבדוק

קיבלה הודעה מרוח רפאים. ShutterStock
קיבלה הודעה מרוח רפאים/ShutterStock

אתם מכירים את הסיטואציה. לקוח חדש מגיע, יש שיחה טובה ושני הצדדים מתלהבים. אתם מסכמים שתשלחו הצעת מחיר ותדברו אחרי זה. אתם מאפיינים את העבודה ושולחים את הצעת המחיר, ואז פונים בווטסאפ לוודא שקיבל. אין תשובה ואתם מתקשרים, הוא לא עונה.

ובכן, צר לי לבשר שחוויתם גוסטינג, תופעה שהגיעה מעולם הדייטינג, אבל בשנים האחרונות היא חוזרת בחסות המעבר לעבודה מהבית ועבודה היברידית, שם כבר לא צריך להסתכל בעיניים כדי לסגור עסקה עם לקוח.

תופעת הלקוח הנעלם לא חדשה ולא מאתמול

ברגע שהלקוח נעלם זה יכול להשליך עלינו ישירות אנחנו מתחילים בבדק בית ומשחזרים את הכל. את השיחה, את הפניות, אולי המחיר הרתיע את הלקוח? אולי התנאים? ולאן הוא נעלם?

"היי אבי, ראיתי את הצעת המחיר, זה פחות מתאים לי כרגע, אבל אני שומר את המספר שלך, תודה על זמנך". 5 שניות ובווטסאפ אפשר גם להקליט. תשובה פשוטה ומכבדת שאינה מתעלמת.

לפעמים התשובה יכולה להיות גם "זה המחיר שאני משלם ללקוח, אני לא יכול לשלם את זה לספק", תשובה לגיטימית. אבל היעלמות מוחלטת, אחרי שכבר השקענו בשיחות, מחקר ואיסוף נתונים, וגיבוש הצעת מחיר, היא לא מקצועית. הסיבות, מסתבר, יכולות להיות מגוונות, ויש אפילו מחקרים בנושא.

גוסטינג פסיכולוגי

מחקר של ה-American Psychological Association על תופעת הגוסטינג ברשתות החברתיות קבע שיש השלכות לשני הצדדים. כ-50% ממבצעי הגוסטינג היו אדישים ולא הביעו רגשות, בעוד היתר הביעו חרטה ואשמה.

התוצאות אצל מי שחווה גוסטינג היו לא פחות מעניינות. חלקם דווחו על גדילה ותובנות שקיבלו לגבי עצמם בעקבות הגוסטינג, ובטווח הארוך רבים מהם דיווחו על תחושות של חוסר אמון, דחייה, והאשמה עצמית.

כן, מי שחווה גוסטינג וחושב רק הוא מרגיש מזופת, כנראה טועה. אני זכיתי לראות את זה בלייב, כאשר חבר טוב הפנה אלי את דוד שלו, ודוד שלו עשה לי גוסטינג, והחבר דיווח שהדוד מרגיש אשמה וחרטה. שבוע אחרי, הדוד חזר אלי והתנצל. סלחתי, כולנו בני אדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כולנו עושים גוסטינג, אבל למה?

מחקר נוסף שנערך לאחרונה בידי החוקרת כריסטינה לקפור מאוניברסיטת ג'ורג'יה בדק את התופעה בעולם הדייטינג וניסה למצוא את הסיבות לגוסטינג. המחקר מצא שכמעט שני שלישים מהמשתתפים ביצעו גוסטינג ואף חוו אותו בעצמם. המחקר ניסה לבדוק אם יש קשר בין תכונות או מאפיינים אישיים אצל הנבדקים, לבין גוסטינג.

"עבור אלה שעשו להם גוסטינג, הרצון בסגירת מעגל (Closure) הגדיל את עוצמת הפגיעה מהגוסטינג. כשנבדק עם רצון עז בסגירת מעגל נזכר בתקופה שבה הוא חווה גוסטינג או נדחה ישירות, זה פגע בו יותר מנבדק עם צורך נמוך בסגירת מעגל." אך גם התופעה החיובית התקיימה: "הנבדקים עם צורך גבוה לסגירת מעגל הרגישו רגשות חיוביים יותר אחרי שנזכרו ברגעים בהם הם קיבלו הכרה מבן הזוג שלהם (ההפך מגוסיטנג)."

לתפקיד של הטכנולוגיה במערכות היחסים שלנו יש גם משמעות. בעבר היו לא מעט מחקרים על האופן שבו אנשים יוזמים, שומרים ומסיימים מערכות יחסים ללא השימוש טכנולוגיה, אך ככל שהתקשורת האנושית עוברת למדיה חברתית, אפליקציות היכרויות, הודעות טקסט או זום, מערכות היחסים הללו יכולות להשתנות. תכונות אינדיבידואליות, כמו הרצון לסגור, ישפיעו על האופן שבו אנו משתמשים בטכנולוגיות החדשה בחיינו.

"כעת, כמעט כולם משתמשים בטכנולוגיות האלה כדי לתקשר ולתחזק את סוגי היחסים השונים האלה", אמרה לקפור. "הידיעה מתי הטכנולוגיות הללו יכולות להועיל לבניית קשרים חברתיים או לשמור על הרווחה האישית שלך, לעומת הידיעה מתי הן עלולות להזיק, היא המטרה הסופית של מה שאני מקווה שהעבודה שלי בתחום הזה תעביר לציבור."

מסקנות אפשריות ומה ניתן לעשות?

כבר ראינו שיש לא מעט סיבות לגוסטינג, כמובן שלא נוכל להכליל את כולם, אבל מהניסיון שלי נוכל לדבר על מספר סוגים מרכזיים שאני חוויתי ומה ניתן לעשות:

  • גוסטינג כשמגיע התשלום - לא ממש גוסטינג, יותר התנהלות לא תקנית של גבייה ותשלום. אם אפשר, השתדלו לקבל את התשלום מראש, או באשראי ובמידת הצורך לערב עו"ד או את המחלקה משפטית.
  • גוסטינג כשמגיע הרגע לדבר על המחיר - במקום להגיד "יקר לי", הלקוח נעלם. זה יכול לנבוע מכך שהוא לא רוצה עימותים. תבינו שאתם לא אשמים, זה שלו. אם הוא לא יכול להתמקח או להסביר שהמחיר לא מתאים לו, הוא כנראה גם לא יסביר למה הוא לא אהב את העבודה, טוב שהסתיים.
  • גוסטינג כשרוצים לקבוע שיחה נוספת - סגרתם הצעת מחיר והלקוח כבר "חם" לשיחת פתיחה. ואז התשלום לא עובר והוא נעלם. קצת יותר מורכב, מהניסיון שלי, זה יכול לקרות בגלל שינויים בחברה, או אפילו בתקציב. קרה לי מקרה שהגורם שנעלם פשוט פוטר מהחברה. נסו להיות סבלנים ולמצוא דרכים עקיפות להגיע אליו, למשל ברשתות החברתיות.
  • גוסטינג באמצע תהליך, אחרי התשלום - גוסטינג מוזר, אבל אפשרי. הלקוח שילם הכל מראש ולמרות שהתהליך לא הסתיים הוא לא עונה. במקרים אלו הייתי שולח מייל נעים של "היי משה, חיפשתי אותך ולא הצלחנו לתאם. נשאר לנו לעשות A,B,C דבר איתי כשתוכל, הזמינות שלי לפרויקט תהיה בהתאם ללו"ז". כך אתם מכסים את עצמכם במקרה שהלקוח פתאום יחזור ויחליט ש"זה דחוף". זה לא.
  • גוסטינג כשרוצים להמשיך לעבוד ביחד בעבודה חדשה - סיימתם עבודה או פרויקט והלקוח מרוצה וקבע איתכם שיחה להמשך העבודה, איזה כיף! אבל אז… דממה. לפעמים מדובר בשיקולים של לו"ז, ואולי הוא באמת יחזור. במקרה זה אני ממליץ על אסקלציה של ווטסאפ, מייל, וטלפון בהכרח בסדר הזה. תמשיכו בחיים, יש עוד דגים בים.

לסיכום

מי מאיתנו לא חווה גוסטינג? בעסקים, ביחסים, במקום העבודה, מהספקים, כולנו היינו שם. חשוב שנדע את הסיבות ואיך להתמודד איתן. לפני שעושים גוסטינג צריך לזכור את המצווה של "ואהבת לרעך כמוך", או יותר נכון את הפירוש שלה: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". וגם אם חווינו גוסטינג אכזרי, לא נחזיר את ה"טובה" לאדם הבא.

אבי צדקה הוא מומחה לינקדאין לחברות וארגונים ומנכ"ל חברת ד"ר לינקדאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully