וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנות התמחור: 5 מודלים שיעזרו לכם לתמחר את המוצר או השירות שלכם

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 8:53

בין אם מדובר ברכב חדש, חופשה או מצרכים בסופר, תמחור ממלא תפקיד מכריע בתהליך קבלת ההחלטות של הצרכן. אז מהם מודלי התמחור הנפוצים, איך נכון לתמחר מוצרים ושירותים בענפים שונים, ומה חשוב לקחת בחשבון?

מחירון מוצרים בבית קפה.. Pexels.com
מחירון מוצרים בבית קפה./Pexels.com

בכל הנוגע לתמחור, אין גישה שמתאימה לכולם. כל עסק חייב לקחת בחשבון גורמים שונים המשפיעים על תפיסת הערך של הלקוח, לרבות ערך בפועל וערך נתפס, תנאי תשלום ותהליכי קבלת החלטות, שעשויים לכלול הערכת חלופות, משא ומתן או התחייבויות מסוגים שונים.

גורמים כמו תכונות המוצר, ההטבות המוצעות ללקוח, מוניטין החברה וטיב השירות נכנסים כולם לשיקולי הקניה של הלקוח. המחיר צריך לשקף לא רק את הערך הממשי של המוצר או השירות אלא גם את הערך הנתפס בעיני הלקוח. עסקים ומותגים בתחילת הדרך או על סף פיבוט חייבים לשקול בכובד ראש את מודל התמחור שלהם, ולוודא שהוא תואם את אסטרטגיית השיווק והמטרות העסקיות שלהם.

ערך בפועל לעומת ערך נתפס

שיקולים כמו מוניטין המותג, איכות, נוחות ותחרות משחקים תפקיד מכריע בהחלטות הרכישה של צרכנים, ורבים מוכנים לשלם יותר עבור מוצר או שירות שהם תופסים כבעל ערך גבוה יותר, גם אם הערך בפועל זהה לחלופה זולה יותר.

ערך בפועל מתייחס לעלות הייצור והאספקה של מוצר או שירות. לדוגמא, במסעדה או מפעל מזון, הערך בפועל כולל מצרכי מזון, משכורות עובדים, דמי שכירות, חשבונות ומיסים, תשלום לספקים ועוד.
לעומת זאת, ערך נתפס הוא התפיסה של הלקוח לגבי כמה שווה המוצר או השירות. ערך נתפס גבוה יכול לגרום לכך שלקוחות יהיו מוכנים לשלם יותר מהעלות של המוצר בפועל. למשל, המותג לואי ויטון מייצר תיקים בעלות של 200 דולר לפריט, אך המוניטין והיוקרה שלו מאפשרים לו למכור אותם בעשרות אלפי דולרים.

מודלי תמחור נפוצים

מודל התמחור הישיר הוא המודל הקלאסי שבו הלקוח משלם מחיר נקוב עבור מוצר או שירות. מודל זה עובד היטב עבור חנויות ועסקים המשווקים מוצרים או שירותים ישירות לצרכן. זה יכול להיות מוצרי צריכה קלאסיים כמו מזון וביגוד, שירותים ספציפיים המתומחרים לפי שעה כמו ניקיון או בייביסיטר, או אפילו שירותים עסקיים כגון בניית אתר או ייעוץ שיווקי.

בהיותו מודל התמחור הנפוץ והוותיק ביותר, תמחור ישיר לרוב יהיה מקובל על הצרכנים, אבל בעוד שעסקים מבוססים וגדולים קובעים מחירים שרירותיים שאינם נתונים למשא ומתן, עסקים קטנים לרוב יידרשו לגמישות רבה יותר בנוגע למחיר. כאן נכנסת לתמונה מלאכת המיקוח, במסגרתה ניתן להוסיף או להסיר שירותים ספצפיים, להציע מודל תשלומים נוח באשראי, או להציע אפשרויות מימון שיסייעו ללקוח לקבל את החלטת הקניה.

כשמדובר בשירותים דיגיטליים, הצעת מנוי או ריטיינר נחשבת בטוחה יותר עבור העסק ואף משתלמת יותר בטווח הארוך כיוון שהיא מסייעת לשמר לקוחות. במודל זה לקוחות משלמים סכום חודשי קבוע עבור גישה מתמשכת למוצר או שירות. מודל זה נפוץ בענפי התוכנה, התוכן והסטרימינג, וכן בעסקים פיזיים המציעים שימוש ממושך בציוד, כמו בריכות שחיה וחדרי כושר או השכרת מכוניות.

מודל תמחור נוסף נקרא Pay-as-you-go. במודל זה לקוחות משלמים רק על מה שהם משתמשים. למשל, מחוללי טקסט ותמונות מבוססי AI עשויים לגבות מחיר פר תמונה או פר תוצר, בהתאם לכמות השימוש. במודל זה, לקוחות קטנים יכולים ליהנות מחבילת שירותים מלאה בלי לשבור את הכיס. החיסרון במודל הוא שאין ערובה לזרם הכנסה קבוע, מה שעלול ליצור בעיות תזרימיות עבור העסק. למי זה כן מתאים? שירותים חיוניים כמו בנקאות או ביטוח, בהם התחרות נמוכה ונאמנות הצרכנים נמדדת בשנים או אפילו בעשורים.

במודל שלם כפי יכולתך או Name your price, הלקוח מחליט כמה ברצונו לשלם עבור המוצר או השירות. מודל זה עשוי להתאים לעמותות וגופים ללא מטרות רווח, או לעסקים המציעים שירותים דיגיטליים שלא מצריכים השקעה שוטפת מצידם, כמו מאגרי מדיה חינמיים או תוספים לדפדפני האינטרנט השונים, כדרך לומר תודה למי שיצר אותם.

עם שיווק מתאים, תמחור במודל זה עשוי ליצור באזז ולהיות מאוד אפקטיבי במשיכת לקוחות חדשים, שיהנו מתחושת שליטה במחיר, אך אינו מבטיח הכנסות ואף עשוי להסתיים בהפסדים. עם זאת, מודל זה עשוי לעבוד נהדר עבור סטארטאפים ועסקים חדשים המעוניינים להתנסות במודלי תמחור שונים על מנת למצוא את התמחור הנכון ביותר עבור הלקוחות שלהם, או עבור מוצרים בהם התגמול העיקרי של החברה בעבור השירות איננו כספי - למשל מוצרים שאוספים דאטה על משתמשים.

לבסוף, תמחור דינמי מתייחס לשינויים במחיר של מוצר או שירות בהתאם לפרמטרים שנקבעו מראש. לדוגמא, חברות תעופה עשויות להציע תמחור שונה בהתאם לשעות ההמראה והנחיתה והביקוש במדינת היעד. מהסיבות האלו, אפשר לפעמים למצוא מבצע זול ברגע האחרון לפני הטיסה, שאחרת הייתה משמעותית יקרה יותר. אותו הכלל תופס גם לגבי מבצעי סוף עונה, מכירות חיסול תקופתיות, מבצעי סוף יום והזדמנויות קניה נוספות שהישראלים פשוט עפים עליהן.

אז איזה מודל הכי מתאים לעסק שלכם?

את השאלה הזאת תרצו לשאול מוקדם ככל האפשר וכדי לענות עליה תצטרכו לעשות מחקר מקיף, גם של הצרכנים וקהלי היעד וגם של המתחרים הקיימים בשוק. לכל מודל תמחור יש יתרונות וחסרונות משלו ונסיבות ספציפיות שהופכות אותו לכדאי. למשל, תמחור ישיר הוא הפשוט ביותר לתפעול כשמדובר בניהול מלאי, אך הוא אינו מציע גמישות ללקוח כלל. מנויים יספקו הכנסה יחסית קבועה ויציבה, אך עשויים להרתיע לקוחות שמפחדים מהתחייבויות. תשלום לפי שימוש ושלם כפי יכולתך יספקו ללקוחות גמישות, אך כמות ההכנסות עשויה להיות בלתי צפויה וליצור בעיות תזרים.

לסיכום, תמחור הוא היבט מכריע בכל עסק, קטן כגדול. על ידי הבנת הערך הממשי והנתפס ומתן אפשרויות תשלום גמישות, עסקים יכולים לקבל החלטה מושכלת לגבי אסטרטגיית התמחור שלהם. בחירת המודל הנכון והמתאים ביותר עבור העסק או המותג שלכם יכולה לעשות את כל ההבדל בין הישרדות להצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully