וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעת AI ראשונה בהוליווד: סקרלט ג'והנסון נגד Lisa.ai

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 15:34

השחקנית המוכשרת נקטה בצעדים משפטיים נגד אפליקציית AI שהשתמשה בשמה, בקולה ובדמותה לצרכים מסחריים ללא רשותה. בהוליווד מקווים כי התביעה תשים סוף לתופעה המטרידה

טריילר "האלמנה השחורה"/דיסני ישראל

המודעה בת ה-22 שניות שפורסמה בטוויטר על ידי חברת LISA.ai הציגה אוואטר של השחקנית שנוצר באמצעות בינה מלאכותית, אולם בדיעבד התברר כי החברה לא קיבלה את רשותה של ג'והנסון לעשות שימוש בדמותה וכי היא איננה מייצגת אותה. כעת, עורך דינה של ג'והנסון נוקט בהליכים ומציין כי הם רואים את הדברים בחומרה רבה.

הפרסומת נצפתה ב-28 באוקטובר ומאז נעלמה מהאינטרנט. על פי הדיווחים, היא מתחילה בסרטון ישן של ג'והנסון מאחורי הקלעים של הסרט "אלמנה שחורה", בו היא אומרת, "מה קורה חברים? זו סקרלט ואני רוצה שתבואו איתי...". לאחר מכן, הגרפיקה מכסה את פיה והמסך עובר לתמונות שנוצרו על ידי AI. חיקוי של קולה של ג'והנסון ממשיך לדבר בשבחי האפליקציה: "זה לא מוגבל לאוואטרים בלבד. אפשר גם ליצור תמונות עם טקסטים ואפילו סרטוני AI משלכם. אני חושבת שאסור לכם לפספס את זה," אומר קול שנשמע כמו ג'והנסון.

באותיות הקטנות מתחת לפרסומת נכתב כי התמונות הופקו על ידי ליסה AI ושלדוברת אין קשר לחברה, ואולם ככל הנראה, הדיסקליימר החביב הזה לא מספיק כדי להוריד מהם את התביעה מטעם השחקנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מתוך הדף של LISA.AI  בחנות האפליקציות של גוגל.. Google Play, צילום מסך
מתוך הדף של LISA.AI בחנות האפליקציות של גוגל./צילום מסך, Google Play

ומה אומר החוק?

למדינות רבות יש חוקים נוקשים בכל הנוגע לזכות לפרטיות. ספציפית בקליפורניה, שימוש בלתי מורשה ב"שם, קול, חתימה, תמונה או דמות" של אדם למטרת פרסום או קידום מכירות נחשבת כעילה לתביעה. עם זאת, מקרים קודמים מסוג זה נפתרו עד היום מחוץ לכתלי בית המשפט באמצעות הסכמים. במקרה זה, התביעה מקווה לעשות סדר וליצור תקדים אשר ישפיע לא רק על המקרה הספציפי הזה אלא גם על מקרים דומים שעשויים לצוץ בהמשך.

נכון להיום, האפליקציה עדיין זמינה בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל, אולם ככל הנראה, זה רק עניין של זמן עד שאפליקציות מסוג זה יצטרכו לתת דין וחשבון על תוצרים המפרים זכויות יוצרים או עושים שימוש שלא כדין בדמותם של אנשים מפורסמים למטרות מסחריות.

טכנולוגיית הדיפ-פייק ממשיכה להתפתח

אם רק לפני כמה חודשים, נתקלנו במודעות דומות שעשו שימוש בתמונות בלבד, שכללו בין היתר גם סלבים ישראלים כמו רותם סלע ומירי מסיקה, היום, התפחותה של טכנולוגיית הדיפ-פייק מאפשרת ליצור גם סרטונים מזוייפים, והם כבר הרבה יותר משכנעים מכל מה שראינו עד היום.

אם זה לא מספיק, פיצ'ר חדש של חברת מטא מזמין אנשים "לשוחח" עם אוואטרים של הסלבים האהובים עליהם. למרות שלא נעשה שימוש מפורש בשמם, הדמיון של אותם אוואטרים לדמויות אמיתיות כמו קנדל ג'נר ופריס הילטון עשוי בהחלט להטעות את הצופים שפחות מעורים בפרטים. ואולם, רבים טוענים שעצם השימוש בדמותה איננו הבעיה, אלא העובדה שזה נעשה לצורך מסחרי.

תקדים היסטורי

כמובן שג'והנסון אינה השחקנית הראשונה ששמה ודמותה נגנבו ועשו עליה מניפולציות לצורך פרסום, אולם היא מקווה להיות האחרונה. בחודש שעבר, טום הנקס פנה לרשתות החברתיות כדי להזהיר את מעריציו מפני סרטון תדמית לתוכנית שיניים הכוללת גרסת AI של השחקן. "לְהִזָהֵר! ... אין לי מה לעשות עם זה", כתב הנקס בסטורי שלו באינסטגרם.

כעת, מומחים רבים להגנת הפרטיות עוקבים בדריכות אחר משפטה של ג'והנסון ומחכים להכרעה שתשפוך אור על מקרים דומים גם בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully