וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים חדשים חושפים התנהלות מסוכנת של מטא כלפי קטינים

עו"ד שני מזרחי

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 11:53

מטא ידעה על משתמשים קטינים, התעלמה והמשיכה לאסוף מידע לגביהם, כך עולה ממסמכים חדשים שהוגשו לבית המשפט במחוז הצפוני של קליפורניה, בתביעת הענק של 33 מדינות בארה"ב נגד חברת מטא

עד כמה הילדים שלכם מוגנים ברשת?. Pexels.com
עד כמה הילדים שלכם מוגנים ברשת?/Pexels.com

33 מדינות בארצות הברית הגישו תביעה נגד מטא בגין הפרה של החוק הפדרלי להגנה על פרטיות ילדים בכך שהמשיכה לאסוף מידע אישי של ילדים, כך עולה ממסמכים חדשים שהוגשו לבית המשפט ונחשפו בניו יורק טיימס.

האישומים החדשים נגד מטא הם המשך של תביעה פדרלית ענקית שהוגשה בחודש שעבר על ידי התובעים הכלליים של קליפורניה. במסגרת התביעה המקורית שהוגשה לבית המשפט, קליפורניה, קולורדו ו-31 מדינות נוספות מאשימות את מטא כי משכה ילדים קטינים לרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, תוך שהיא מסתירה מחקרים פנימיים המצביעים על הנזקים למשתמשים בכלל ולילדים ובני נוער בפרט.

כעת, ממסמכים נוספים שהוגשו ונחשפו עולה כי מטא ידעה שקטינים משקרים לגבי גילם במטרה לפתוח חשבונות ברשתות החברתיות שלה, ובמקום להסיר, למחוק ומלכתחילה לא לאפשר את פתיחתם של חשבונות אלה, היא המשיכה לאסוף מידע אישי של ילדים, לרבות מיקומם וכתובת המייל שלהם. כל זאת ללא אישור של הורי הקטינים ותוך הפרה של חוק פרטיות ילדים הפדרלי.

כזכור, בתחילת נובמבר הוגשה גם בישראל בקשה לתביעה ייצוגית נגד מטא בגין אישומים דומים, ולמרות שהליך האישור נמצא רק בראשיתו וצפוי להיות ארוך, חשיפת הממצאים החדשים בארה"ב צפויה להשפיע לטובה גם על השתלשלות האירועים ברמה המקומית.

הסוד הגלוי של מטא

בתביעה נטען כי "העובדה שמיליוני משתמשי אינסטגרם הם מתחת לגיל 13 היא סוד גלוי, אשר מתועד באופן שגרתי, מנותח בקפדנות ומאומת". הסוד בחברה ידוע ואף נשמר בקנאות בתוך החברה, מחשש שמא ייחשף לציבור הרחב.

המסמכים שהוגשו בתביעת ההמשך חושפים ושופכים אור חדש על התביעה המקורית. ממסמכים אלו נראה כי במשך שנים אינסטגרם "חשקה ורדפה" אחרי משתמשים קטינים. מטא, לטענת התביעה, לא הציבה בראש סדר העדיפויות שלה יצירת מערכות אפקטיביות לבדיקת גיל - להיפך. במקום ליצור מנגנון אפקטיבי לגילוי הגיל, היא השתמשה בגישות אשר אפשרו לקטינים לשקר לגבי הגיל על מנת לזכות בחשבון המיוחל.

בנוסף, התביעה מאשימה את מטא בכך שלמרות הצהרותיה הפומביות בקונגרס לפיהן תהליך בדיקת הגיל היה אפקטיבי, ולמרות הטענה כי הסירה חשבונות קטינים כשנודע לה עליהם, המנהלים, כך מסתבר, ידעו על מיליוני משתמשים מתחת לגיל המותר העושים שימוש בפלטפורמה, ולא עשו דבר.
כך מצוין כי מתחילת שנת 2019 ועד כה הוגשו למטא למעלה מ-1.1 מיליון דיווחים על משתמשי אינסטגרם מתחת לגיל 13 אך זו השביתה רק חלק קטן מהם, לטענת התביעה.

ממסמכי התביעה עולה כי מטא עקבה אחרי אחוז של בני 11 ו-12 אשר השתמשו באינסטגרם מידי יום והיא גם ידעה דרך ערוצי הדיווח שלה על חשבונות ששייכים למשתמשים קטינים ספציפיים, אבל התעלמה מהם ואפשרה להם להמשיך כל עוד החשבונות לא הכילו ביוגרפיה או תמונות של המשתמשים.

מטא מקטינה ראש - בארה"ב לא מוותרים

החברה מבחינתה פרסמה הצהרה ביום שבת לפיה במשך למעלה מעשור היא עובדת על מנת להפוך חוויות מקוונות לבטוחות ומתאימות לבני נוער. "המדינות מתארות באופן שגוי את העבודה שלנו באמצעות ציטוטים סלקטיביים ומסמכים שנבחרו בקפידה", טענה מטא והוסיפה כי תנאי השימוש של אינסטגרם אוסרים על שימוש מתחת לגיל 13 בארצות הברית וכי לחברה יש אמצעים להסרת החשבונות הללו כאשר הם מזוהים. כמו כן ציינה החברה כי אימות הגיל הוא אתגר מורכב בייחוד עבור משתמשים שאין להם תעודות זהות או רישיון נהיגה.

האמנם זה מורכב כל כך לדרוש צילום תעודת זהות של ההורים או את אישורם המפורש, בטרם מכניסים ילדים תמימים לעולם שאין ממנו חזרה, כדי למנוע את הנזקים החמורים שגורמות הפלטפורמות לנפשם של קטינים? על כך מטא תצטרך לתת דין וחשבון, אולם את הנזק שנעשה כבר לא ניתן יהיה להשיב.


עו"ד שני מזרחי היא בעלים של משרד אסטרטגיה, יח"צ ותוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully