וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש אחרי תביעת הענק בארה"ב, בקשה לתביעה ייצוגית נגד מטא בישראל

עודכן לאחרונה: 7.11.2023 / 13:26

בתביעה נטען כי החברה גורמת במכוון להתמכרות של ילדים ובני נוער לפייסבוק ואינסטגרם ומזיקה לבריאותם הנפשית והפיזית. כל זה אינו חדש, אבל הגיע הזמן לשים לזה סוף

השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת מטא, המפעילה בין היתר, את פייסבוק ואינסטגרם, שתיים מפלטפורמות הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר בעולם עם מיליארדי משתמשים, שרבים מהם קטינים.

בבקשה ובכתב התביעה שהוגש באמצעות עוה"ד חגי קלעי ואוהד רוזן נטען כי הרשתות נוקטות בפרקטיקות של פיתוח טכנולוגי, שיווק והפעלת הפלטפורמות שבבעלותן, תוך ניצול רגישותם הפסיכולוגית של קטינים, ומבצעות עליהם מניפולציות שנועדו לגרום להם להשתמש יותר ויותר בפייסבוק ואינסטגרם עד כדי "התמכרות" אליהן, שהיא בעלת השפעות הרסניות על בריאותם הנפשית והפיזית של קטינים, ילדים ובני נוער כאחד.

קנסות רבים כבר הוטלו על החברה במדינות שונות בגין התנהלות זו, שהיא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי שלה, אולם הונה הרב מאפשר לה לשלם אותם ולהמשיך בשלה באין מפריע.

מעניין לציין כי כתב התביעה אינו מתייחס לפלטפורמות האחרות הנמצאות בניהולה של מטא - וואטסאפ הפופולרית ו-Threads שעוד נמצאת בחיתוליה.

באופן פרדוקסלי, רק לפני חודשיים יצאה מטא ישראל בקמפיין משפיעניות גדול שנועד להעלות מודעות לבטיחותם של קטינים ברשת, אולם את התביעה זה לא שכנע שכן כל הקמפיינים שבעולם לא יעזרו כאשר מקור הבעיה במודל העסקי ובאלגוריתמים עליו נשענות הפלטפורמות הללו.

סופר נני מרגיעה את ההורים בסטורי מהכנס של מטא./מיכל דליות

הכל חלק מהאלגוריתם

פייסבוק ואינסטגרם, כחלק מאסטרטגיה מתוכננת, מעצבות ומתכננות את הפלטפורמות כך שינצלו מאפיינים נוירולוגים ופסיכולוגיים של המשתמשים, במטרה להאריך את משך הזמן בו הם שוהים בפלטפורמות אלו ויוצרים אינטראקציות דרכן, וכן לגרום להם להיכנס בפרקי זמן קצרים והכל כדי למקסם את הרווחים של הפלטפורמות על חשבון הבריאות ואיכות החיים של הקטינים.

בין הטכניקות לעידוד שימוש כפייתי והתמכרות, במיוחד אצל ילדים ובני נוער, ניתן למצוא אלגוריתמים מתוכננים המציגים תוכן קיצוני ופוגעני שמעורר תגובה חזקה ולכן מעודד אינטראקציה וחזרה לפלטפורמה, "פידים" שמעודדים גלילה אינסופית, תכונות המעניקות 'חיזוקים חיוביים' זמניים (כפתורי לייק), שגורמות לשחרור מנות דופמין וגורמות למשתמש לרצות לחזור על הפעולה שגרמה לכך וכן מעודדות השוואה חברתית בלתי פוסקת. תכונות נוספות דוגמת התראות, פושים, אישורי קריאה ועוד אשר גורמות למשתמש מחויבות להישאר בפלטפורמה או להיכנס אליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מימדי הנזק עצומים ונרחבים

כל אלה נכונים לכלל משתמשי הפלטפורמות, אולם קטינים, לפי הבקשה, חשופים באופן ייחודי למניפולציות שהפלטפורמות מבצעות, וזאת לאור השלב ההתפתחותי בו נמצא מוחם, שמקשה עליהם לווסת התנהגויות מסוימות ולדחות סיפוקים, והעובדה שקטינים מצויים בשלב של עיצוב האישיות והזהות החברתית שלהם ובשל כל אלו עוסקים תדיר בהשוואות חברתיות ובחיפוש אחר פידבק חיצוני להתנהגותם ופעילותם מבני גילם".

הנזקים הם חמורים לרבות, בעיות דימוי גוף, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, חרדה, דיכאון בדידות ועוד. לטענת המבקשות, מטא מודעת היטב לנזקים ששימוש יתר בפלטפורמות גורם וכי מחקרים פנימיים שערכו בעצמן מצביעים על נזקים אלו. אולם למרות זאת, הן ממשיכות וימשיכו לשווק לילדים ולבני נוער.

דורשים רפורמה להגנה על הקטינים ברשת

בניגוד למטא, גוגל הכריזה על רפורמה משמעותית להגנה על קטינים מתחת לגיל 18 בפלטפורמת יוטיוב, והשיקה את יוטיוב קידס המאפשרת לילדים ובני נוער תוכן בטוח. בתוך כך, הפסיקה לאפשר הצגת מודעות מותאמות אישית לקטינים מתחת לגיל 18 וערכה שורה של שינויים ביחס למשתמשים קטינים אשר נועדו לצמצם את ההתמכרות שלהם לפלטפורמות של גוגל, לרבות תזכורות ל'זמן שינה' ו'הפסקה'.

טענות אלו עומדות בבסיס תביעת ענק שהגישו בחודש שעבר 41 מדינות בארצות הברית נגד מטא. אולם, לטענת המבקשות, התביעה בארה"ב מתייחסת לדין האמריקאי ומתמקדת בפעילות מטא בארצות הברית והשפעתה על קטינים שם. לאור הפעלה דומה והשפעות דומות, הוגשה כאמור תביעה השבוע גם בישראל בבקשה להורות למטא להפסיק לאלתר את המשך הפגיעה ולפצות את קבוצת הנפגעים בסכום מוערך של למעלה מ-2.5 מיליון שקל. וואלה! שיווק ודיגיטל תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ולעדכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully