וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית נגד לינקדאין בישראל: הסוף לשיטת מצליח במנויי הפרימיום?

עו"ד שני מזרחי

עודכן לאחרונה: 29.11.2023 / 15:47

במסגרת העליהום הכללי על הרשתות החברתיות, כעת מגיע גם תורה של לינקדאין לתת הסברים על ברירת מחדל שהיתה נהוגה בפלטפורמה עד לאחרונה וגרמה למשתמשים לשלם על מנוי פרימיום מבלי שבחרו בכך

לינקדאין. ShutterStock
לינקדאין/ShutterStock

נראה כי בתקופה האחרונה יש אינפלציה בתביעות ובתובענות ייצוגיות נגד רשתות חברתיות. פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק ועכשיו גם לינקדאין עומדות כולן למשפט, כל אחת בנסיבותיה הייחודיות.

מי שוותיק בפלטפורמה ודאי זוכר את הנוהל המגונה של החברה, במסגרתו היא היתה נכנסת לתיבת הדואר של משתמשים ושולחת בשמם הזמנות לכל אנשי הקשר שלהם, כדי שאלה יצטרפו לחבריהם שכבר נמצאים בלינקדאין.

במקרה זה הוגשה בישראל ייצוגית נגד לינקדאין כבר ב-2013, ולאחר אישור הבקשה במסגרת הסדר פשרה, שאושר באוקטובר האחרון, היא נאלצה להפריש כ-3.5 מיליון שקלים לטובת קרן התביעות הייצוגיות שלה, שנועדה בדיוק למצבים כאלה, בגלל פגיעה בפרטיות ופרסומת אסורה.

הפעם, התביעה והבקשה לנהל את התביעה כתביעה ייצוגית הוגשו בשל הפרה של חוק הגנת הצרכן בישראל. התובעים, רעות לוי וניצן יעקובי, הגישו את התביעה ואת הבקשה לנהל אותה כתובענה ייצוגית באמצעות עו"ד שלום אבן לבית המשפט המחוזי מרכז.

כוחה של ברירת מחדל

לטענת התביעה, שני התובעים בזמנים שונים ביקשו להתנסות במנוי הפרימיום של לינקדאין, אשר הוצע לחודש בחינם, ובתום החודש גילו להפתעתם, שהמנוי לא הופסק וכי הם חויבו בסכומים של 249 ו-209 שקלים. מכיוון שביום פתיחת החשבון המשתמש מחויב לתת פרטי אשראי, הרי שלרשת יש גם את פרטי האשראי של המשתמש מבעוד מועד, אולם, לפי התביעה, פרט זה אינו מעניק לה רשות לגבות כספים מאותו כרטיס.

לטענת התובעים, ובניגוד לחוק הגנת הצרכן, ברירת המחדל של לינקדאין היתה להאריך את המנוי אוטומטית אלא אם לקראת תום התקופה הודיע המשתמש כי הוא אינו מעוניין להמשיך, אולם החוק קובע כי ברירת המחדל בעסקאות מסוג זה אמורה להיות הפוכה, ולהתארך רק במקרה בו המשתמש נתן לכך הוראה מפורשת.

אבל אם חשבתם שכאן הסתיימו הטענות, טעות בידכם. נוסף על ברירת המחדל הפסולה, בתביעה מציינים כי לינקדאין לא איפשרה להם לבטל את העסקה, למעט בשבעת הימים שלאחר מועד החידוש האוטומטי, וזאת עד לתום התקופה בעבורה שולם המנוי. בכך למעשה לינקדאין מתעשרת על חשבון המשתמשים.

כשהתובעים נרשמו למנוי הפרימיום ל'חודש ניסיון חינם', שניהם היו תחת הרושם כי בתום התקופה המנוי יופסק אוטומטית, כך נטען בכתב התביעה. עוד טוענים כי גם כשביקשו לבטל את המנוי התברר להם כי יאלצו לשלם חודש נוסף מאחר ופנו 7 ימים לאחר גביית הכסף. התנהלות זו מהווה הפרה של מספר הוראות דין ובין היתר מדובר בהטעיה חמורה של התובעים ויתר המשתמשים שהתקשרו עמה לצורך רכישת שירות פרימיום.

למה זה חשוב?

לינקדאין היא רשת ששירותה המרכזי הוא יצירת פרופיל מקצועי באמצעותו ניתן ליצור קשרים עסקיים וחברתיים עם משתמשים אחרים ברשת, והיא נחשבת כיום לא-ב בעולם העסקים לכל מי שמעוניין למצוא עבודה, להציע משרות, לגייס הון או לשווק ללקוחות עסקיים.

נכון לשנת 2022, ללינקדאין יש כ-2.35 מיליון משתמשים בישראל, והמספר הזה רק הולך וגדל.
הפרופיל הבסיסי ניתן למשתמשים בחינם אך בהמשך ניתן לרכוש שירותים נלווים שיעניקו למשתמש יתרונות על פני משתמשים אחרים. מסתבר כי הצעות החברה התכופות, במסגרתם ניתן לקבל חודש התנסות בשירותי הפרימיום בחינם, הן מלכודת דבש למשתמשים התמימים, שבקלות יכולים ליפול בפח ולהמשיך לשלם על שירותי הפרימיום לאחר תקופת ההתנסות, גם מבלי שהתכוונו לעשות זאת.

בשל כך, התובעים מבקשים מבית המשפט לנהל את התביעה כתביעה ייצוגית במסגרתה ייצגו השניים את כלל משתמשי הפלטפורמה אשר רכשו מנוי פרימיום מלינקדאין ונפגעו מפעילות זאת.

במסגרת התביעה, הם מבקשים להחזיר את הכספים לכל אחד מחברי הקבוצה ולפצותם ובנוסף להורות ללינקדאין לשנות את ברירת המחדל כך שהמתנסים במנוי פרימיום לא יצטרכו לבקש שלא להמשיך את המנוי, ותוקפו יפקע בתום 30 ימים אלא אם המשתמש ביקש מפורשות להאריך אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אנחנו בטח לא פראיירים

אם בתחילתו של העידן הדיגיטלי, משתמשים קיבלו ברירות מחדל מעין אלה כמצב נתון שאין מה לעשות לגביו, היום הולכת ומתגבשת בקרב צרכנים ההבנה שיש דברים שלא צריך לקבל, גם אם מדובר בתאגידי ענק.

אם היה מדובר רק במקרה אחד, אפשר היה לחשוב שמדובר בהתקטננות, הרי מה זה 240 ש"ח לעומת העלויות של תביעה משפטית מול חברה ענקית כמו לינקדאין? אולם כשמסתכלים על כמות המשתמשים שסבלו מאותה בעיה וספגו בשקט את ההפסד, הסכום המצטבר הוא אסטרונומי. תובענות ייצוגיות, שנועדו בדיוק למצבים כאלה, מעניקות לאזרח הקטן את הכוח הדרוש כדי להילחם בשיטות מצליח מעין אלה ולהבטיח שתאגידי ענק כמו לינקדאין ישאו במחיר עבור מעשיהן הפסולים.


עו"ד שני מזרחי היא בעלים של משרד אסטרטגיה, יח"צ וכתיבת תוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully