וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלטורה מקימה את מאגר התוכן הגדול ביותר בישראל ללוחמי הסברה דיגיטליים

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 14:29

במקביל להצטברות העדויות מאסון ה-7 באוקטובר, היעלמותם של תכנים רבים מהרשת מקשה על הנצחת האירועים וההוכחה שהם בכלל קרו. בחברת קלטורה החליטו להרים את הכפפה והקימו את מאגר התוכן הגדול ביותר, שישמש את ישראל לצרכי הסברה ובהמשך להעמדת הפושעים לדין

"ממש אחרי ה-7 באוקטובר חשבנו איך אנחנו יכולים לתרום למאמץ הלאומי. די מהר הבנו שהערך הגדול ביותר שאנחנו יכולים לתת הוא בתחום הטכנולוגי", מספר ליעד אשכר, סמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי בחברת קלטורה, המספקת שירותי ענן ואחסון וידאו לארגונים גדולים, מוסדות אקדמיים וגופי מדיה בכל העולם.

"לקחנו כלים שמשמשים את הלקוחות שלנו, ועשינו להם הסבה להסברה. בנינו פורטל וידאו והתחלנו לעבוד עם מעל 15 גופי הסברה שונים כגון מערך ההסברה הלאומי, משרד החוץ, חברות מדיה כמו ערוץ 12, משרדי פרסום כמו מקאן, גיטם וראובני-פרידן, וחברות טכנולוגיות כמו מטא ואחרות, במטרה לאגד את כל תכני ההסברה המאומתים תחת קורת גג אחת. כך נולד פורטל ההסברה Stand 4 Israel, שהוא המאגר הגדול ביותר שיש היום לתכני הסברה ממקורות מאומתים", מספר אשכר.

"העבודה נעשתה בשיתוף מתנדבים מטעם קלטורה, שסייעו בסידור התכנים, אימות המידע וארגון האתר. אנחנו לא מסתמכים על מקורות כמו הטלגרם והרשתות החברתיות אלא מביאים רק תכנים שעברו תהליך וריפיקציה, בין אם הוא בוצע על ידינו או על ידי ספקי התוכן שאנחנו עובדים איתם וסומכים עליהם. בנוסף, תרגמנו חלק גדול מהתכנים לעשרות שפות, בין אם בתרגום אנושי או בעזרת AI, ובנינו גופי תוכן ייעודיים לכל שפה. סך הכל, מאז הקמת האתר ועד עכשיו, כבר הגענו למעל חמשת אלפים תכנים ומעל מיליון צפיות, ואנחנו מחפשים איך אפשר להמשיך להפיץ אותו לארגונים בחו"ל וגם לתת יותר ערך למשרדים הממשלתיים שנעזרים בו".

אשכר לא שוכח לתת קרדיט גם לשותפים שסייעו לו בתהליך המורכב הזה. לדבריו, "כדי לשכלל את יכולות המערכת, גייסנו כמה שותפים לדרך - חברת GlossAI שמאפשרת תיוג אוטומטי של התכנים, יצירת תקצירים טקסטואליים לסרטונים, ותרגום לשפות שונות, וחברת BlueSkai שאחראית על אגף התכנים המסווגים באתר, שאנחנו מכנים אותו iWitness".

מהם האתגרים המרכזיים שפגשתם בתהליך הזה?

"קודם כל תיעוד. אחד היעדים שלנו זה לתעד את כל מה שקרה, והבעיה הגדולה היא שהרבה מהתכנים שרצו ברשת בתחילת המלחמה בסופו של דבר נמחקו או הוסרו, בין אם זה מהטלגרם או ממקומות נוספים, כיוון שהם קשים לצפיה או כי הם מפרים את המדיניות של הפלטפורמות בהן הם פורסמו. זו הסיבה שאנחנו עובדים עם גופים רשמיים ומנסים לאחסן כמה שיותר תכנים על גבי המערכת של קלטורה, שעובדת בצורה מאובטחת ואינה נתונה לכללים שרירותיים כמו שיש ברשתות החברתיות.

בנוסף, חלק מהתכנים הללו לא יכולים להתפרסם בפומבי כי הם מהווים סכנה לביטחון המדינה. לשם כך יצרנו פרויקט מקביל שנקרא IWITNESS, שבו אנחנו מאחסנים תכנים מסווגים שלא פתוחים לציבור הרחב ומיועדים לגופים מאושרים כמו זק"א, משרד רה"מ וצה"ל."

אנחנו חיים בעולם בו השקר לעתים קרובות מאפיל על האמת. איך אתם מוודאים שהתכנים שעולים אצלכם אכן מאומתים ואמינים?

"אנחנו מקבלים מידע ממקורות יחסית אמינים כמו חמ"לים אזרחיים ומשרדים ממשלתיים. בהתחלה עשינו וריפיקציה ידנית באמצעות צוות מתנדבים מתוך החברה שעבר בעצמו על כל פיסת תוכן כדי לוודא את האמינות שלה, את מקור המידע והרזולוציה שלה, וכל זה בלו"ז מאוד קצר. היום אנחנו כבר עובדים עם ארגון מתנדבים שיושב תחת מערך ההסברה הלאומי, שיש לו הליך וריפיקציה משל עצמו ועובר בין היתר אישור של היועמ"ש, אז זה קצת יותר מסודר. בנוסף אנחנו עובדים עם חברת Clarity שמבצעת תהליך וריפיקציה אוטומטי ולמעשה בודקת האם התוכן אותנטי או שהוא נוצר ע"י AI. מתוך אלפי תכנים שקיימים באתר, מאות עברו אישור ממשלתי, ומאות נוספים עברו וריפיקציה של קלטורה. בנוסף, אנחנו מאפשרים למבקרי האתר לפלטר את התכנים על פי הוריפיקציה שהם עברו, כך שכל משתמש יכול לבחור את הגוף שהכי אמין בעיניו ולשתף רק את התכנים שאושרו על ידו."

אוקי, אז יצרתם מאגר ענק של סרטונים. עכשיו מה עושים בעניין ההפצה?

"היות ובמקרה של Stand4Israel מדובר במאגר פתוח, כל אחד יכול לשתף תכנים מתוך הפלטפורמה או להוריד אותם למכשיר שלו ולהעלות לאן שהוא רוצה. לגבי האתר הסגור של iWitness, זה מיועד רק למי שיש לו הרשאות מתאימות כי צריך אישור מיוחד להפיץ אותם, אותו גורמים רלוונטים יכולים להשיג דרך מקום העבודה, בין אם זה זק"א, גופי תקשורת או משרדים ממשלתיים."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

למה בעצם צריך מאגר מסווג, המדינה לא דואגת לזה?

"זה נחוץ כי יש הרבה גורמים שמאחסנים חומרים במקומות שונים ובסופו של דבר הם נעלמים. אפילו בגוגל דרייב, שזה בעיקרון אחסון פרטי, יש מדיניות שמאפשרת להם למחוק תכנים בתנאים מסוימים".

אשכר מספר שממש לפני השיחה שלנו, התקשר אליו מישהו שמנהל אתר עם תכנים מאוד קשים לצפיה שמתארים את הטבח שקרה. "אמנם מדובר באתר פרטי, אבל הוא מאוחסן על שרתי גוגל. ברגע שהם הבינו שזה תכנים שאסור להפיץ, הוא איבד אותם. בגלל שאנחנו חברה ישראלית ויש לנו שליטה מלאה על חוות השרתים, אנחנו יכולים להבטיח שאצלנו זה לא יקרה. אמנם יש תכנים שאנחנו לא נפיץ כי זה בעייתי, אבל אנחנו כן יכולים להבטיח שהם לא ילכו לאיבוד."

לדבריו, "בסוף מדובר בראיות לכל דבר, ואצלנו הן נשמרות כחלק מהארכיון הלאומי. גם אם רק בעוד שנתיים יחליטו מה לעשות איתם, כשזה יגיע לנושא של תביעות וועדות חקירה, חשוב שיהיה בנתיים מקום אחד שדואג שהדברים האלה לא ילכו לאיבוד. בנוסף, יש אנשים שבכלל לא מאמינים שהטבח קרה, וחושבים שמדובר בפרופגנדה, אז זה מאוד עוזר בהסברה לקהילה הבינלאומית."

בשבועות האחרונים ראינו דיון סוער לגבי השאלה האם צריך או לא צריך להפיץ את סרטון ה-47 דקות של דובר צה"ל. מה עמדתך?

"זה לא ממש משנה מה עמדתי כי אני לא זה שמחליט. אנחנו ספק טכנולוגיה ואנחנו מפיצים רק תכנים שאושרו להפצה על ידי הגורמים הרשמיים. אנחנו רוצים לעזור ולכן אני לא חושב רק על האינטרס של ישראל אלא גם על המשפחות השכולות והחטופים. בסופו של דבר, אם נציג משהו שיפגע אפילו בצורה הכי פשוטה ברגשות של אנשים שנפגעו מהטבח, אז בעיניי זה לא שווה את זה. "

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully