וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילון סלנג אמריקאי הגדיר "ישראלי" באופן מסית ומבזה - האם יש מה לעשות?

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 10:34

התנועה למאבק באנטישמיות מבקשת את עזרת הציבור בהפעלת לחץ על מילון הסלנג המקוון שהגדיר "ישראלי" בתור "אדם שלוקח בכוח רכוש שאינו שלו", במטרה לשים סוף להסתה המטרידה

ריטה שרה "התקווה" בצעדת ענק נגד אנטישמיות בלונדון/יח"צ

Urban dictionary, מילון סלנג אונליין המאפשר לגולשים להזין בעצמם פירוש למושגים שונים ולפרסמם על גבי האתר התברר לאחרונה כאתר מסית ואנטישמי כאשר הגדיר "ישראלי" כ"אדם שאומר לך שהרכוש שלך הוא שלו (כשהוא כמובן לא), ודורש ממך פשוט לתת לו את הרכוש הזה, ואם אתה מסרב, הם לוקחים אותו בכוח והחוק איכשהו יהיה לטובתם".

באתר, יש לציין, ניתן להזמין כל מונח ולהדפיסו על חולצות, כובעים וספלים, כך שאת המסר המבזה סביר להניח שתמצאו לא רק באתר עצמו אלא גם בבתים של שונאי ישראל בעולם.

ISRAELED - ההגדרה המילונית על פי Urban Dictionary. Urban Dictionary, צילום מסך
ISRAELED - ההגדרה המילונית על פי Urban Dictionary/צילום מסך, Urban Dictionary

בעקבות הדברים ולאחר שקיבלה פניות רבות, פנתה התנועה למאבק באנטישמיות ברשת למנהלי האתר בבקשה להסיר את התוכן האנטישמי בטענה להפרה של הכללים ולהסתה, אולם גם היום, כמעט חודש לאחר מכן, פניותיה לא נענו.

ברק אהרון, מנהל תחום ניטור בתנועה למאבק באנטישמיות ברשת מסר לוואלה: "עצוב לראות איך שונאי ישראל מנסים להנציח את השנאה ולהפיץ אותה בכל דרך אפשרית. במקרה הזה לא מדובר ברשת חברתית אלא באתר שהוא מילון של מושגים וסלנג. נראה שיש אנשים או קבוצות שעושים מאמץ להפיץ שנאה נגד ישראל ואנטישמיות בכל דרך, מה שגורם להם להיות מאוד יצירתיים. פנינו לאתר בבקשה מנומקת להסיר את הערך בטענה שהוא פוגעני ותחת קטגוריה של שיח שנאה. אנחנו ממתינים לתגובת האתר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לא רק נגד ישראלים

ואולם, משיטוט באתר נראה כי ישראלים אינם היחידים שסובלים מיחס מפלה באתר. מונחים רבים נוספים המופיעים באתר מציגים שנאה במידה שווה גם לשכנינו הפלסטינים.

לדוגמא, המונח Gazalighting מתאר "קבוצת טרור מעזה המבצעת טבח, ולאחר מכן מכחישה זאת ומאשימה את הקורבן", ואילו המונח Hamasexual מתואר כ"מישהו שנמשך מינית או רומנטית לחמאס ו/או לפעילי התנועה לשחרור פלסטין, במיוחד לאחר ה-7 באוקטובר 2023". המונח האחרון אף מציין את האבסורד המובנה בתנועת המחאה "Queers for Palestine" - קבוצה דומיננטית באופן מפתיע של להט"בים הפועלים למען שחרור פלסטין, בעוד שבפועל פעילים כאלה יימצאו בסכנת מוות בשניה שידרכו על אדמת פלסטין.

עוד "פניני חוכמה" מבית היוצר של Urban Dictionary. Urban Dictionary, צילום מסך
עוד "פניני חוכמה" מבית היוצר של Urban Dictionary/צילום מסך, Urban Dictionary

על כך אומר ברק: "כל שיח שנאה הוא רע. האתר הזה מפיץ שנאה למיליונים. כתנועה למאבק באנטישמיות ברשת אנחנו פועלים רק בהקשר של אנטישמיות ושנאה כלפי ישראל. יכול להיות שיש שם תכנים שפוגעים באחרים, אבל זה לא הופך את התכנים האנטישמיים לליגיטימיים."

אני מראה לברק את הממצאים והוא מוסיף נקודה חשובה: "צריך גם להתייחס לזה שזו פלטפורמה שכנראה מפרסמת ללא הבחנה, ואין לה בקרה לגבי מה נכנס ומתפרסם בה, שזה בעייתי כשלעצמו.
אבל כמו שברשתות החברתיות יש את כל סוגי השנאה, גם כאן אנחנו לא יכולים למגר לחלוטין את התופעה, אז אנחנו מתעסקים בתוכן שקשור אלינו שמפריע לנו. היתר לא רלוונטי אלינו."

איך זה שונה מתוכן אנטישמי ברשתות החברתיות?

"ברשתות חברתיות זה יותר מסודר כי יש הגדרות מאוד ברורות של מה זה שיח שנאה ויש הנחיות שקובעות מה מותר ומה אסור. הפעם קצת חרגנו ממנהגנו כי פנו אלינו כמה פעמים לגבי זה בחודש האחרון וכמובן כי זו תקופה רגישה, אז החלטנו לפנות ולנסות להשפיע אפילו שזה קצת מחוץ לסקופ שלנו." הוא מספר.

"אולי זה לגיטימי בארה"ב כי שם, לפי החוקה, חופש הדיבור מעוגן בחוק ומותר להגיד כמעט הכל, ולכן חוקית אי אפשר לגרום להם להסיר את התוכן, אבל כן יש להם אחריות. צריך לזכור שמדובר באתר גדול. זה אמנם לא אינסטגרם אבל זה גם לא בדארק נט. זו לא איזו קבוצה איזוטרית, זו חברה מכובדת וגדולה בסן פרנסיסקו. אז כמו שפנינו לפייסבוק לגבי תכנים פוגעניים והם הסירו אותם, אנחנו מצפים ש-Urban dictionary יעשו את אותו הדבר. אפילו טיקטוק, שידועה כמי שבחרה את הצד הפלסטיני, אם מסבירים ופועלים לפי הכללים אז גם שם אפשר להסיר תוכן כי יש להם אחריות משפטית על כל מה שמתפרסם שם."

ברק, מה עם קצת הומור יהודי? אחרי הכל מדובר באתר סאטירי

"זה לא משנה. אנחנו כתנועה מתעסקים בהסרת תוכן אנטישמי שפוגע ביהודים. היה חשוב לנו לפנות אליהם כי ברגע שמפרסמים כזה דבר אז במישרין או בעקיפין מסייעים לשיח של שנאה. תחשבי על מי שלא נחשף לסלנג כזה, שהוא תוכן של שנאה, אבל עמוק בלב היו לו אולי מחשבות אנטישמיות שהוא לא העז לבטא בקול. דבר כזה יכול להעצים כל מיני דעות שעד עכשיו נותרו במגירה, והדרך משם לתקריות אלימות היא מדרון חלקלק. כבר למדנו שלמציאות הוירטואלית יש קשר ישיר למציאות הפיזית שלנו, וגם ככה זו תקופה לא טובה ליהודים בעולם ובארה"ב בפרט, אז למה לתת לזה יד?", אומר ברק.

איך אתם יכולים לעזור?

השבוע מציינים בעולם את יום השואה הבינלאומי באווירה מתוחה במיוחד. זה הזמן להיכנס לאתר של Urban Dictionary ולדווח על התוכן הפוגעני על ידי סימונו בדגל וכן לשלוח להם מייל (אפשר להיעזר בנוסח הזה) שיסביר מדוע נפגעתם מהתוכן, בדרישה להסירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully