וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקשים להתנסח מול שונאי ישראל ברשת? פלטפורמת AI חדשה תעשה זאת במקומכם

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 19:50

פלטפורמת הסברה מבוססת AI שפותחה עוד לפני המלחמה קיבלה דחיפה רצינית בעקבות העליה במקרי האנטישמיות בעולם והשנאה הגואה כלפי ישראל ברשת. המטרה: לאפשר לכל אדם לענות באופן רהוט לכל טענה אנטי ישראלית באמצעות עובדות וראיות מוצקות

כך הבינה המלאכותית מסייעת לגולשים לנסח תגובות לשונאי ישראל./AI4Israel

אם עד המלחמה 'הסברה' היתה מונח שרק מעטים הבינו את תכליתו, ומשרד ההסברה היה בזבוז כספים מיותר לכל הדעות, ד"ר עמיר גבעון היה ללא ספק מהראשונים שראו את הנולד. "לפני כ-15 שנים, הרגשתי צורך עז להשתלב באופן אקטיבי בהסברה וחיזוק הזיקה בין הקהילה היהודית האמריקאית והקהילה הישראלית. מאז, כבן אדם טכני, הצלחתי להביא את הכישורים שלי למגוון פיתוחים טכנולוגיים וניהוליים בתחום", הוא נזכר.

במקביל לקריירה אקדמית ענפה באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית, בסוכנות החלל האמריקאית נאס"א וכסטרטאפיסט בתחום הבינה המלאכותית, עמיר בנה את AI4Israel - פלטפורמה מבוססת AI שלימים תתברר כמרכיב חיוני במלחמת ההסברה הישראלית. כבר 25 שנה שהוא חי בארה"ב אך לדבריו, "ניתן להוציא אותי מישראל, אך לא ניתן להוציא את ישראל ממני".

יתכן שבתור ישראלי שחי בגולה, עמיר ראה כבר אז את מה שבישראל קל לפספס. לדבריו: "הקהילה היהודית בתפוצות אינה מלוכדת כלל וכלל. ההסברה היהודית בתפוצות מורכבת ממגוון קבוצות אינטרס קטנות ומדי יום אנחנו נתקלים בסיטואציה של "too many cooks". כל קבוצה עובדת עם אג'נדה משלה ללא גורם מאחד שמבצע תיאום בין כלל הגופים, ושיתופי פעולה דורשים משא ומתן קדחתני. היהודים בתפוצות צריכים את ה- Martin Luther King שלהם שיהווה גורם מתאם והשראה לאחדות יהודית בתפוצות."

ובכן, עד שזה יקרה, עמיר לא קופא במקום ובעזרת הטכנולוגיה וכמה שותפים נאמנים, הוא מרים מערכת יוצאת דופן שיש לה תשובה רהוטה לכל טענה.

להרים טלפון לנועה תשבי ויוסף חדאד

עמיר מספר שמטרת הכלי היא לחזק, להעצים וללמד פעילים ברשת (ומחוצה לה) לענות תשובות מוחצות לטענות אנטי ישראליות או אנטישמיות, המבוססות על ידע היסטורי נרחב, עובדות, וכמובן מבנה תשובה נכון.

"הדוגמא שאני תמיד נותן היא שהייתי רוצה שכל פעיל/ה ברשת שרוצה לענות לטענה אנטי-ישראלית יוכל להרים טלפון לנועה תשבי או יוסף חדאד שיאמרו לו מה לענות, אבל זה לא בדיוק אפשרי", מספר עמיר. "מטרתנו היא להיות פלטפורמת המידע המלאכותית שתתמוך בכל מיזמי ההסברה על כל צורותיהם - ממדיה בטיקטוק עד דיונים אינפורמטיביים ברדיט".

"בנוסף, אנחנו עובדים על חלק "חינוכי" במערכת שיאפשר לאנשים ללמוד על הזווית הישראלית ויהודית של הסכסוך, ועל מנוע חיפוש שיאפשר ליוצרי תוכן ומשפיענים לאתר תכנים רלוונטיים כגון דוחות, סרטונים, ראיות וכתבות התומכות בישראל ומסבירות את הצד הישראלי.

בהמשך, נפתח ממשק למפתחים (API) שיאפשר לקבוצות אחרות להשתמש במידע ובתכנים שלנו בצורה אוטומטית ואוטונומית ולפתח יישומים חדשים שיתמכו בהסברה הישראלית. לדוגמה, באמצעות ממשק שכזה, יהיה ניתן לפתח תוספים לדפדפן שיעזרו לכתוב תגובות ולחשוף fake news בצורה אוטומטית יותר. "

עובדים על הסברה עוד לפני המלחמה

"אני אדם מדעי ודעתן מטבעי, אבל כשזה מגיע לנושא הסכסוך, תמיד הרגשתי שהמידע, העובדות והידע לא נגישים מספיק לקהל הרחב כדי לבצע הסברה אפקטיבית. ברגע שפיתוחים טכנולוגיים בתחום הבינה המלאכותית כדוגמת ChatGPT הבשילו, הבנתי שיש להם פוטנציאל ענק לשנות את ההסברה מקצה לקצה ומיד ידעתי שזה הכיוון שארצה להתמקד בו", הוא ממשיך.

"אחד השותפים במיזם, אריאל בלומנטל, הוא חבר ותיק שאיתו כבר עבדתי על מיזמים אחרים בתחום ההסברה. אריאל הוא מומחה בעניני מסג'ינג ונרטיב שעובד עם StandWithUs וארגונים אחרים. הוא פנה אלי כ-6 חודשים לפני המלחמה, לגבי רעיון לתסריט שרצה לפתח בנושא AI ובמקום, דיברנו כמה שעות על הרעיון של כלי שיעזור לפעילים בעזרת ChatGPT וכלים אחרים מבוססי AI. למחרת כבר היה אבטיפוס עובד עם מאגר תוכן מצומצם כדי להוכיח היתכנות.

חצי שנה לפני המלחמה, פנינו לכמה ארגונים גדולים וידועים עם הרעיון והדמו, אבל אף אחד מהם לא רצה להיות מעורב, בעיקר כי לא חשבו ש-AI בשל מספיק כדי לעזור במערכה. כשהתחילה המלחמה, ועם העלייה האסטרונומית של גילויי אנטישמיות בעולם, הבנו שצריך לזוז מהר, ופעלנו בלילות בעצימות כדי לאסוף חומרים, לסדר את המאגר ולהרחיב את פיתוח הבינה המלאכותית סביב נושא ההסברה".

זה היה השלב בו התחלנו לראות מגוון מיזמים דומים צצים כמו פטריות אחרי הגשם, אבל בשונה מרוב הפרויקטים הללו, שפותחו בעקבות אסון ה-7 באוקטובר, לעמיר ואריאל כבר היה מודל שעובד.

אחרי כמה סופי שבוע בהם עבדו על פיתוח המיזם, פנה אליהם רועי זכות, סמנכ"ל טכנולוגיה בסטאראטפ Aterian אותו סייע להנפיק ב-NASDAQ, שהיה בעברו מנהל בכיר ב-IBM וניהל מגוון פרויקטים טכנולוגיים מורכבים בתחום ה-AI, בנוסף לרקע שלו בפסיכולוגיה ומדעי המוח. "רועי זיהה צורך דומה מאוד בשימוש בבינה מלאכותית להסברה והרעיונות שלנו התחברו באופן טבעי", מספר עמיר.

"רועי, שהצטרף בזמן המלחמה, עבד איתנו ימים כלילות כדי לבנות מחדש ולשפר את הכלי כך שיוכל לשרת אלפי משתמשים ולהמשיך להתרחב. כיום מעורבים 6 אנשים בניהול המיזם בתחומים השונים - מעיצוב ועד ניהול קהילה. בנוסף, כ-20-10 אנשי תוכן מעורבים ברמות שונות של ניהול האינפורמציה ומספר אנשי טכנולוגיה עוזרים בהכנסת פיתוחים נוספים למוצר", מספר עמיר.

הוא מוסיף ש"לא מזמן פתחנו קבוצת פייסבוק העונה לשם Speak up for Israel, ובשונה מקבוצות רבות אחרות של שיתוף חומרי הסברה, מטרת הקהילה שלנו היא לחזק ולהעצים פעילים ופעילות בידע איך לפעול טוב יותר ברשת כדי להצליח לשנות דעות שליליות על ישראל ופעילות צה"ל. רועי, אריאל ואני נושאים כרגע בעלויות ההרצה של הכלי בענן ועובדים על גיוס המונים לצורך מימון המשך חייו של הכלי כדי להמשיך ולהעצים פעילים ברשת."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אחד הדברים שהכי פוגעים במאמצי ההסברה הוא טיעונים לא אובייקטיבים. מאיפה מגיעות התשובות בפלטפורמה?

"גם אני וגם רועי מגיעים מרקע מדעי מובהק, מקום בו חיפוש אחר האמת הוא הלחם והחמאה. מהאקדמיה למדנו שהאמת מגיעה רק בדמות של נתונים, תיקוף והצלבת מקורות שונים העצמאיים זה מזה. משכך, אנחנו משתדלים לבסס את תשובותינו (ודעותינו) על מגוון מקורות ופרספקטיבות ואיננו מסתפקים בדיווח יחיד, אפילו אם הוא מגיע ממקור אמין. שנינו מגיעים כל אחד ממקום שונה בקשת הפוליטית וזה עוזר לנו לאזן את התוכן ולשמור על בלמים ואיזונים", מספר עמיר.

"בסיס הידע של הבינה המלאכותית שלנו משלב נתונים אובייקטיבים יבשים (מספרים, סטטיסטיקות, דוחות) וכן נאומים ותכנים שפורסמו על ידי מצטייני הסברה ידועים כגון בן שפירו, נועה תישבי, יוסף חדאד, דאגלס מורי ואחרים", מספר עמיר. "הבינה המלאכותית שמימשנו יודעת לאסוף את החומרים הכי רלוונטיים לכל שאלת משתמש ולהרכיב תשובה אפקטיבית, חדה וחד משמעית בנושא. בהמשך, התשובות הנוצרות על ידי הבינה המלאכותית עוברות עריכה וטיוב על ידי מומחה התוכן וההסברה שלנו וכך נוצרת מערכת סימביוטית של אדם ובינה מלאכותית שנועדה להבטיח את איכות ועקביות התשובות בנושאים השונים".

איך אתם מספיקים לעמוד בקצב כאשר בכל יום צצות טענות חדשות שחלק גדול מהן שקרי לחלוטין?

עמיר מציין ש"קודם כל, ניטור והכנה מראש של תגובות לטיעונים אנטי-ישראליים חדשים הם קריטיים לבלימת ההתפשטות של אותם טיעונים. למרות שרוב הנרטיבים האנטי-ישראליים אינם חדשים וקיימים כבר שנים, הראיות והתשובות המגנות מפני נרטיבים אלו אינן זמינות מספיק ומתפתחות כל הזמן. יש צורך לעדכן את העמדה הנגדית ככל שהמציאות מתפתחת ולנטר מפני נרטיבים חדשים ומסוכנים שעלולים לפגוע בלגיטימציה הבינלאומית של ישראל."

הוא מוסיף כי "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת לנו לזהות נושאים שחוזרים על עצמם ולאסוף סטטיסטיקה סביב האתגרים החדשים בהסברה הישראלית והטענות האנטי-ישראליות החדשות שצצות. אנו רואים את הנושאים החדשים צצים בזמן אמת בפיד מיוחד שבנינו, מנטרים את עלייתם למיינסטרים ומטייבים את התשובות שהמערכת נותנת עבורם. באמצעות הכלי, יש לנו את היכולת גם לתדרך משפיענים ומומחי הסברה על אתגרים חדשים בזמן אמת וגם להבטיח עקביות ושטף במתן התשובה כך שלא נוצרות גרסאות שונות של ההסברים אשר נוטות להוריד מאמינות העמדה הישראלית."

אבל למרות הקידמה הטכנולוגית, בצוות של עמיר מבינים שהתערבות אנושית היא הכרחית. "הכלי שלנו, בשונה מכלים רבים אחרים, משלב בינה מלאכותית עם צוות מתנדבים מומחים בתחום ההסברה. המערכת שלנו לומדת עם הזמן על קבוצות נושאים פופולריות והמומחים מספקים תשובות ספציפיות וכתובות בצורה ידנית. זו כמובן עבודה איטית, ולכן נעשית ע"י תיעדוף של המערכת לפי פופולריות או ע"י ראיית הנולד על נושאים שצצים בחדשות וברשתות ואנחנו יודעים שפעילים יתחילו להיתקל בהם. לדוגמא, כשבית החולים הופצץ והיו הוכחות שזה נעשה ע"י הג'יהד האיסלמי - המערכת שלנו כבר היתה מוכנה לתת לפעילים תשובה. בנוסף, המומחים שלנו מזהים כל יום נושאים, לפי המשתמשים והפופולריות של הטענות שהם מביאים, שצריך לאסוף עבורם חומר כדי שהמערכת תיתן תשובות טובות יותר בעתיד. אז עם הזמן, אנחנו מסוגלים למפות את המרחב הזה של טענות אנטי-ישראליות בצורה טובה ומשתפרת כל הזמן."

בעוד הדעה הרווחת היא ש'המערב הליברלי' הקיצוני הוא ממובילי המאבק האנטי-ישראלי, הצוות של עמיר דווקא מזהה גרעין מוסלמי מהגר ברור בתוך קבוצות אלו. על כך הוא מספר: "חלקנו מסתערבים לתוך הפגנות אנטי-ישראליות כדי ללמוד על דרך פעילותם ועל הנפשות הפועלות. לצערנו, מספר המוסלמים בעולם גדול במיני מונים ממספר היהודים ולכן צעקותיהם נשמעות חזק יותר. הדרך היחידה שלנו לאזן את הקולות היא על ידי אוטומציה והפצה של תשובות עקביות ואמינות בכל הערוצים".

בעולם שכל כך רווי בדיסאינפורמציה, איך מבחינים בין אמת לשקר?

"כמו שאר האזרחים, אין לנו גישה ישירה למידע מהממשלה וצה"ל ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו לברור את הדיסאינפורמציה מהאמת ולייצר תוכן שנועד לחזק את האמת ולהילחם בדיסאינפורמציה. היכולת שלנו לעקוב אחר טיעונים חדשים שעולים בזמן אמת, דרך פעילות המשתמשים שלנו במערכת, מאפשרת לנו לראות איך שקרים מתפתחים ומתחילים לצוף.

אנחנו רואים בפלטפורמה שלנו ופלטפורמות נוספות לניטור תוכן כלי מהותי במלחמה בדיסאינפורמציה, והיינו שמחים שלעם ישראל וגם לממשלת ישראל תהיה גישה רחבה אליו. כמו כולם, גם אנחנו הופתענו מאוזלת היד של משרד ההסברה הישראלי ואנחנו רק מייחלים ליום בו נוכל לשתף איתם פעולה באופן רשמי.

המון משפיענים הראו כמה המפגינים האנטי-ישראליים חסרי ידע בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולמזרח התיכון, ואנחנו רואים קשר ישיר בין ההתלהמויות האזרחיות הללו לבין מיסי השפתיים שממשלות כמו קנדה ומדינות אירופה משחררות על מנת לרצות את אזרחיהם. הצהרות אלו מחלישות את הלגיטימציה ומייצרות מנגנון שמלבה את ההתנגדות לנרטיב הישראלי ויושב בניגוד מוחלט להשגת מטרות המבצע והשבת הביטחון לאזרחי ישראל.

אנחנו רואים חשיבות מכרעת בזיהוי מוקדם של טרנדים וטיעונים אנטי ישראליים והיכולת להילחם בהם בעודם קטנים, לפני שהם תופסים תאוצה. אנחנו רואים קשר ברור בין חוסר ההסברה של טיעונים אלו ואחרים לשתיקתם של גופים הומניטריים בכל הנוגע לזוועות ה-7 באוקטובר וגם להצהרות "הפסקת האש" שאנו שומעים מאזרחים ומדינות כאחד".

איזו חשיבות יש לזה? אנשים בכלל מעוניינים באמת?

עמיר מספר כי "ישנה קונספציה בקרב יהודים בתפוצות וישראלים ש'לא ניתן לשכנע את המשוכנעים' ולכן אין טעם לייצר דיון או שיח איתם. אנחנו דווקא רואים חשיבות מכרעת ביצירת דיאלוג מבוסס נתונים ותשובות עקביות ורואים אנקדוטלית כיצד אנשים משתכנעים ברגע שמציגים בפניהם טיעונים לוגיים חזקים ומבוססי מקורות.

מניסיוננו, הדרך הכי חזקה להשפיע על דור ה-Z אשר מוביל את המאבק האנטי ישראלי ברשת היא באמצעות הפקת תכנים חזקים ומשמעותיים והפצתם בפלטפורמות בהם הם "לומדים", כגון טיקטוק ואינסטגרם.

ההסברה צריכה להימצא היכן שהקהל נמצא ולהיות מותאמת לפלטפורמה. אנחנו שואבים השראה ממסבירים כגון נועה תשבי, יוסף חדאד ואחרים שמנצלים פלטפורמות אלו בצורה יעילה והיינו שמחים לשתף איתם פעולה בהמשך. כפועל יוצא, אנחנו עובדים גם על פיצ'רים למערכת שנועדו לסייע ולמכן (automated) הפקה של תכני מדיה באמצעות בינה מלאכותית שיתאימו להסברה בפלטפורמות אלו."

הוא מציין ומדגיש שלא כל פוסט דורש תגובה: "אנחנו יודעים שתגובות, ללא קשר לתוכנן, נתפסות כ-engagement בידי האלגוריתמים של פלטפורמות הסושיאל ומובילות להפצה יותר רחבה של הפוסט. לכן אנחנו רואים חשיבות לכלים והתארגוניות כגון Digital Dome אשר מתאמים דיווח מרוכז על פוסטים של פייק ניוז והסתה. עם זאת, מתחילת המלחמה אנו רואים כי הרבה מהפלטפורמות הגמישו את הכללים בכל הנוגע להסתה אנטישמית ואינן מסירות פוסטים אלו במהרה ולעיתים בכלל. דבר זה מייצר צורך ב"תגובה ישראלית" בתוך פוסטים אלו כך שעמדתינו תהיה לפחות מיוצגת ותוכל להשפיע על הקוראים הבאים, אלו השקטים ואלו שעל הגדר, גם אם לא תצליח להשפיע על המגיבים ויוצרי התוכן המסית בעצמם".

כשאני מבקשת לשמוע איזה מין טיעונים יוצא לו לראות בפלטפורמה שהם שקר מוחלט, עמיר מונה טענות שנשמעות כאילו נלקחו מסרט מד"ב:

  • צה"ל לובש חיתולים בקרבות (המקור הוא כנראה מסיבת עיתונאים של חמאס בה זה נטען).
  • בשנות ה-80 המודיעין הישראלי סימם אוכלוסיה על ידי הכנסת סמים לתה במכוני יופי בגדה המערבית.
  • רופאים ישראלים קוצרים איברים של פלסטינים (טענה שנתמכה בין היתר על ידי הדוגמנית ג'יג'י חדיד).
  • ישו, דוד המלך ומשה רבינו היו כולם פלסטיניים.
  • פלסטין היא מדינה דמוקרטית.

"אלו כמובן טיעונים מגוכחים שכל בר-דעת יודע שאינם נכונים, אבל כשזה מגיע ממגוון משפיענים אנטי-ישראליים בכל הפלטפורמות אנשים מתחילים להאמין לזה, מפרסמים את זה בכל מקום וכך אנחנו נחשפים לזה ורואים איך שקרים הופכים בעיני רבים ל'אמת'" אומר עמיר.

עם זאת, הוא מציין כי נתונים ודאטא זה לא הכל: "אנחנו לומדים כי טיעונים מגוחכים דורשים תשובות מגוחכות ורואים בהגכחה כלי שהוא לעיתים הרבה יותר יעיל מתשובה מוסברת היטב. יש מספר יוצרי תוכן ישראלים שעושים עבודה מעולה בתחום זה כמו דני בולר ואנחנו חושבים שהכוח הוא באיזון ותקיפה משולבת - הגחכה היכן שרלוונטי ודיאלוג מנומק במקביל."

מה התכניות שלכם לעתיד?

עמיר מציין כי בימים אלו המערכת עוברת שיפורים המאפשרים לבינה המלאכותית לבחור ולהציג כחלק מהתשובה גם מסמכים, כתבות, סרטונים ודוחות שיחזקו את הטענה ויתנו לה נופך יותר אובייקטיבי.

"הפיתוח הגדול הבא שאני מאוד מתרגש ממנו וכבר הוכחנו היתכנות הוא סגירת מעגל עם יצירת תוכן כחלק מהתשובה. במילים אחרות, המערכת שלנו כבר עכשיו, ע"י איסוף הנתונים של השימוש, מצביעה לנו על קבוצות נושאים מאוד פופולריות שפעילים נתקלים בהן ברשת. בעזרת בינה מלאכותית, אנחנו לוקחים טענה, את התשובה והתוכן ממאגר הידע שלנו שהבינה המלאכותית השתמשה בו כדי ליצר את התשובה, ויוצרים תסריט של 60 שניות. כעת, בעזרת מערכות שונות שמבוססות בינה מלאכותית (איך לא), אנחנו יוצרים סרט של 60 שניות שלמעשה משמש כתשובה בצורה של סרט לטענה המקורית. סרט כזה לוקח לנו היום כ-15 דקות לייצר, בעלות של פחות מ-$3. לדעתי, לתת תשובה בצורה כזאת של טקסט, סרט ותוכן לימודי זה העתיד של העצמת פעילים ברשת.

אחד הכלים הנוספים שאנחנו עובדים עליהם הוא מנוע חיפוש מבוסס AI לראיות התומכות בעמדה הישראלית. הרעיון הוא שמשפיענים ואף פוליטיקאים יוכלו להשתמש במנוע הזה כדי למצוא את מגוון המקורות המסקרים את הסכסוך באופן אמין ויעזרו להם להביא טענות מבוססות נתונים ומקורות אמינים כדי להילחם בטיעונים האנטי-ישראליים. למשל, באמצעות כלי זה, משפיען יוכל למצוא דוחות של האו"ם, כתבות וידאו, סרטונים ומידע גם מלפני עשור או יותר, המצביעים על השימוש של חמאס במבנים אזרחיים ובתי חולים לצורך לחימה - נרטיב שהמערב מסרב להאמין לו - ולתקוף את הנרטיב בצורה יותר אפקטיבית ובאמצעות תוכן שמעורר הרבה יותר מעורבות.

מנוע כזה יוכל לתת עדויות אמינות מגופים בהם קהל היעד האנטי-ישראלי תומך - כגון האו"ם, BBC ו-CNN, שכן למרות ההשתקה הנוראית של הנרטיב הישראלי שגופים אלו מבצעים, מדי פעם ובעיקר בעבר, הם שחררו תוכן שתומך בטענות הישראליות. שימוש בתוכן כזה הוא בעל פוטנציאל הרבה יותר גבוה ליצירת שינוי תודעתי מאשר ציטוט של דובר צה"ל, גוף תקשורת ישראלי או פוליטיקאי מקומי, שנתפסים כלא אמינים בקרב קהל יעד זה. ברגע שמספיק תוכן ייאסף למנוע חיפוש כזה, לא מן הנמנע שנוכל לשכלל אותו עד כדי יצירת תוכן וידאו וכד' באופן אוטומטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully