וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפל מוותרת על המונופול בשוק האפליקציות, אבל ספוטיפיי עדיין לא מרוצה

עו"ד שני מזרחי

עודכן לאחרונה: 31.1.2024 / 14:31

עשרות שנים של פעילות בשוק נטול מגבלות רגולטוריות הצמיחו מונופולים טכנולוגיים רבי עוצמה. כעת, חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי מנסה לעשות סדר בבלגן, אך הבשורה של אפל, תגובת השוק והמחאה הבלתי מתפשרת מצד ספוטיפיי מרמזות שמדובר בטיפה בים

אפסטור. ShutterStock
אפסטור/ShutterStock

הבשורה של אפל ותגובות השוק לפתיחת התחרות מרמזות על כך שהמחוקקים, שעד כה אפשרו לענקיות הטק לפעול ללא מגבלות רגולטוריות, יידרשו לחקיקה נשכנית יותר.

"חוק השווקים הדיגיטליים" (DMA) של האיחוד האירופי הוא הצעד החקיקתי המשמעותי ביותר, ויכנס לתוקפו בחודש מרץ הקרוב. החוק נועד לאסדר את פעילותן של ענקיות הטכנולוגיה, כולל מנועי חיפוש, דפדפנים, עוזרים וירטואליים, מערכות הפעלה, שירותי המחשוב בענן ושירותי פרסום בדיגיטל שיש להם מחזור שנתי של 7.5 מיליארד יורו ומעלה באיחוד האירופי ו-45 מיליון משתמשים פעילים.

במסגרת החוק, חברות יצטרכו להגביל את השימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, ייאסר עליהן להפלות מפרסמים שלא מוכרים את שירותיהן ועוד. בהמשך, הוא יחייב אותן לאפשר התקנת יישומים של צדדים שלישיים במערכות ההפעלה שלהן, לאפשר ניוד אפקטיבי של נתונים לפלטפורמות ושירותים אחרים ויאסור מתן עדיפות למוצרים של החברה.

כזכור, עד היום גבתה אפל דמי שימוש אסטרונומיים בסך 30% מהכנסותיהם של מפתחי אפליקציות בהן מתבצעים תשלומים, מנעה מאותם מפתחים לקבל תשלומים באופן חיצוני, והפלתה לרעה אפליקציות שמתחרות באופן ישיר במוצריה.

בתגובה לחוק החדש, בסוף השבוע שעבר בישרה אפל כי תאפשר התקנה של חנויות אפליקציות אחרות על מכשיריה, וכי מפתחי אפליקציות יוכלו לעשות שימוש במערכות תשלומים חיצוניות.

ומה באותיות הקטנות?

  • משתמשי אפל יוכלו להנות מאפליקציות מתחרות חיצוניות, אבל כל אפליקצייה (IOS) תעבור תהליך אישור של אפל.
  • המפתחים יוכלו לגבות כסף באמצעות מערכות תשלום חיצוניות ללא עמלות, מלבד עמלה נוספת בגובה של חצי יורו בשנה על כל משתמש מעל מיליון משתמשים.
  • מפתחים שיבחרו לגבות תשלומים דרך האפסטור יהנו מעמלות מופחתות: מ-30% ל-17% ומ-15% ל-10% בהתאם לסוג העסקה, בנוסף לעמלה נוספת של 3%.
  • באשר לדפדפן, אפל תציג מסך שיאפשר למשתמשים לבחור את דפדפן ברירת המחדל שלהם.

הצהרתה של אפל נראית אטרקטיבית במבט ראשון, והיא מותאמת ועומדת בדרישות "חוק השווקים הדיגיטליים". אולם הספקים והמפתחים אשר קראו את האותיות הקטנות מבינים שמדובר באותה גברת בשינוי אדרת ושאפל לא באמת מעוניינת להוריד את סף הכניסה לעולמה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ספוטיפיי לא מתרשמת

וכמו תמיד, הראשונה להגיב להכרזה של אפל היתה כמובן ספוטיפיי, שכבר שנים מתריעה נגד ההתנהגות המונופוליסטית של אפל ואף יצאה בעבר למחאה חריפה נגד ענקית הטכנולוגיה. בפוסט ארוך ומפורט בבלוג שלה, היא תיארה באריכות את הנזק המוסווה שבכניעתה לכאורה של אפל:

"כפי שאפל הראתה זה עתה לעולם, הם לא חושבים שהכללים חלים עליהם... הם אמנם התנהגו רע במשך שנים, אבל זה לוקח את רמת היוהרה למקום חדש לגמרי. בתואנת שווא של ציות וויתורים, הם הציגו תוכנית חדשה שהיא בדיחה מוחלטת. בעיקרו של דבר, המס הישן הפך לבלתי מקובל במסגרת ה-DMA, אז הם יצרו מס חדש שמתחזה לציות לחוק".

התנאים החדשים, בליווי התראותיה של אפל למשתמשים בדבר נזקים, הונאות, רמאויות, תוכן בלתי חוקי ופוגעני שיפגע בבטיחות ובפרטיות המשתמשים מרמזות על מטרתה האמיתית של אפל - להרתיע את המשתמשים משימוש בחנויות ומערכות תשלומים חיצוניות. למרות ההתרגשות מכניסתו של חוק השווקים הדיגיטליים, הרי שאפל מצאה את הדרך לרוקן אותו מתוכן.

מנכ"ל ספוטיפיי דניאל אק אף הגדיל לעשות ושיתף את מחשבותיו ב-X

כפי שספוטיפיי היטיבה להסביר, "למה שאפל תגבה תשלום שנתי קבוע עבור כל משתמש? מס זה מהווה חסם למפתחים שתוהים האם החנות תעבוד להם. הלכה למעשה, כדי שזה יעבוד בשבילם הם צריכים להישאר עם פחות ממיליון לקוחות. כלומר, הם יחשבו פעמיים אם הם רוצים לצמוח בטווח הארוך. האגרה תיגבה על ידי אפל גם אם משתמשים הורידו את האפליקציה ומעולם לא השתמשו בה ופשוט שכחו למחוק".

לדבריו, "מהתנאים החדשים של אפל נראה כי המפתחים נמצאים במצב בלתי נסבל. אם יישארו ב-App Store וירצו להציע תשלום משלהם בתוך האפליקציה, הם ישלמו עמלה של 17% ועמלה ליבה נוספת של חצי אירו בשנה לכל התקנה, מה שמשאיר אותם במצב די זהה לכללים הישנים."

לשיטתו של אק, המצב הנוכחי אפילו יותר גרוע: "המס החדש על הורדות ועדכונים יכול להרקיע שחקים ומן הסתם יגדיל את עלות רכישת הלקוחות (customer acquisition) וזה בגלל שהספקים ייאלצו לשלם על כל התקנה או עדכון, בין אם מדובר באפליקציה חינמית או בתשלום, גם אם בפועל המשתמשים כבר לא משתמשים בשירות."

החלום ושברו?

השווקים, המשתמשים, המפתחים וחברות הסטארט אפ למיניהן, ציפו לכניסתו של חוק "השווקים הדיגיטליים" לתוקף לפחות בקרב הצרכנים האירופאים. אולם, התנאים והסייגים בליווי זריעת הפחד בקרב משתמשיה מרמזים על כך שפתיחת התחרות לה ציפו וקיוו איננה אמיתית. היא אמנם עומדת בדרישות החוק, אך ספק רב אם היא מיטיבה עם הספקים או עם המשתמשים ונראה שלעת עתה, הכוח יישאר מרוכז בידיה של אפל.

המהלך הנוכחי הוא צעד בכיוון הנכון. יחד עם זאת, כמנהיגה ומובילת דרך בעולם הדיגיטל ניתן היה לצפות מאפל ליותר ממס שפתיים. דומה כי גם משתמשים שיבחרו במתחרים ייאלצו לשלם על כך יותר. זו לא היתה כוונת המחוקק, ואם המטרה היא תחרות דיגיטלית אמיתית שתתבטא בכיס הצרכנים, נראה שהוא יידרש לצעדים דרסטיים נוספים.


עו"ד שני מזרחי היא בעלים של משרד אסטרטגיה, ניהול משברים ויח"צ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully