וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האישה 2024: מה באמת עושים בהייטק כדי לקדם נשים?

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 11:07

יום האישה הבינלאומי מתקרב, ומהותו לציין ולהעלות את המודעות למאבקן ההיסטורי של נשים לשוויון זכויות ולחגוג את הישגיהן. אך בשנת 2024, מעמד האישה עדיין מוטל בספק בתחומים רבים, בעיקר בשוק העבודה בו הפערים המגדריים עמוקים יותר

על פי מדד המגדר לשנת 2023, עומק האי שוויון בין נשים וגברים בשוק העבודה מגיע ל-40%. זה נובע מהירידה בייצוג נשים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי, הפרטי, בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, בסגל הבכיר באוניברסיטאות ועוד. בנוסף, המדד מראה כי מאז שנת 2019 גדל באיטיות הפער המגדרי בשכר החודשי הממוצע, והפער המגדרי בשכר השכירים בישראל הוא השני בגובהו בקרב מדינות ה- OECD.

עם זאת, בתעשיית ההייטק, רואים כי המצב הוא קצת אחרת, ויש יותר נכונות לשלב נשים. על פי דוח של רשות החדשנות על מצב הנשים בהייטק עולה כי בשנת 2023 חלה עלייה של כ-14% במספר השכירות בענף. כמו כן, המון חברות פועלות בדרכים שונות על מנת לקדם נשים ולעודד נשים להיכנס לתעשייה, בין אם על ידי תוכניות הכשרה, עידוד ליזמות, הקמת קבוצות ייעודיות או שיתופים פעולה עם ארגונים שונים.
שוחחנו עם כמה דמויות בכירות בחברות שפועלות יום יום כדי לסגור את הפער המגדרי.

איך לפנות למשקיעים?

בקרן ההון סיכון StageOne הקימו לפני כ-3.5 שנים תוכנית בשם Female Founder Office Hours בעקבות ההבנה כי בעולם הטכנולוגי יש לא מעט שכירות בהייטק אך פחות יזמיות. מדובר בתוכנית לנשים יזמיות המעוניינות לקבל טיפים וייעוץ מקצועי מהזווית של המשקיעים. עד היום נפגשו בקרן עם מעל 120 יזמיות בשלבים שונים, לפני או אחרי גיוס.

יעל אקשטיין, סמנכ"לית השיווק בקרן סטייג'וואן, מציינת כי "העצמה וקידום נשים ביזמות זה לא רק הדבר הנכון לעשות, זה הדבר החכם לעשות. בעולם הטכנולוגי של היום ובעיקר בישראל, יש לא מעט נשים שכירות בהייטק מכל גווני הקשת, אך יש מיעוט ביזמיות. אחת התובנות שעלו בעקבות התכנית היא כי קיים שוני בין סטארטאפים של גברים לעומת נשים.

אנחנו רואים יותר יזמיות שמתעסקות בתחומים "רכים" של סיוע, ופחות בטכנולוגיה עמוקה כמו סייבר ו-AI. וכדי לחדד, יש המשתמשות בטכנולוגיות AI אך לא עמוקות. זה מציג את הצד האמפתי בנשים, וזה מתבטא בטכנולוגיות שלהן, בעיקר בריאות דיגיטלית, בריאות נשים, טכנולוגיות של AD TECH, לימוד ילדים, בריאות הנפש, רפואה דיגיטלית, לייף סטייל, וולנס וקיימות, וכמובן שגם זה צריך לבוא לידי ביטוי בעולם ההייטק והיזמות. אני חושבת שהצלחתה של ישראל בהיי-טק ויזמות בתחומים יותר רכים יכולה מאוד לתרום לנו כמדינה, ואני ממש מאמינה שכאשר אנו תומכים ומעודדים נשים ליזמות, אנחנו לא רק מנצלים את הפוטנציאל שלהן אלא גם מניעים חדשנות, צמיחה כלכלית וקידמה חברתית".

חינוך נשים למצוינות

חברת סיילספורס, המובילה העולמית ב-CRM וטכנולוגיית ענן, שמה דגש רב על נושא השוויון בחברה ועל ושוויון מגדרי בפרט. החברה פועלת לקידום ושוויון הזדמנויות בקרב נערות ונשים בתעשיית הייטק באמצעות קבוצת שוויון ייחודית לנשים תחת השם SWN (Salesforce Women Network), הדואגת להתפתחות המקצועית והאישית של עובדות סיילספורס ובניית תוכניות לקידום אישי ומקצועי לנשים בתוך החברה ומחוצה לה.

כמו כן, כחלק מתוכנית הלמידה השוטפת של החברה, סיילספורס בנתה תכנית בשם Rise, תכנית למידה ופיתוח חצי שנתית המיועדת לעובדות החברה שאינן מנהלות ורוצות לנתב את הקריירה שלהן לקריירת ניהול, במסגרתה הן מקבלות את הכלים והמיומנויות הנדרשות למסלול קריירה ניהולי. בנוסף, החברה השיקה לאחרונה תוכנית קידום מקצועי להייטקיסטיות בחופשת לידה בשיתוף עם ארגון WOMAN2WOMAN מבית עמותת בוגרי 8200 ועיריית תל אביב, שמטרתה לקדם נשים לתפקידי מפתח בעולם ההייטק בישראל.

"סיילספורס דואגת להתקדמותן והתפתחותן של נשים בכל שלב במסע שלהן. זאת, בין היתר, באמצעות הכשרות מיוחדות, סדנאות, ותנאי עבודה מיטיבים אשר מאפשרים להן לפתח קריירה משגשגת". אומרת אודליה רוזנפלד, מנהלת אחריות חברתית בסיילספורס ישראל וממובילות SWN. "מעבר לפעילויות הפנים ארגוניות, אנו משתפים פעולה עם גופים מובילים לקידום נשים כדי לעודד יותר נשים בכל שלב בחייהם, מתיכון, לימודים אקדמאיים ואף אימהות להיכנס לעולמות ההייטק".

WIN-WIN

בחברת HP indigo קיימת קהילה ייחודית שמטרתה לקדם ולהעצים נשים בתוך הארגון. WIN או Women's Impact Network היא קהילה בתוך הארגון שמטרתה לקדם ולהעצים את עובדות החברה ולהעלות מודעות לשוויון מגדרי וחברתי בקרב כלל העובדים.

הקהילה מתנהלת כארגון בתוך ארגון שמובל על ידי העובדים בהתנדבות מלאה עם מבנה ייחודי של בעלי תפקידים ויו"ר הארגון, חלי לוי. בזכות הקהילה שקמה בשנת 2019 הגיעו בחברה לתוצאות משמעותיות כמו הכפלה של אחוז הנשים במשרות טכנולוגיות, אחוז הנשים בכלל החברה.

הקהילה מייצרת פלטפורמות ארגוניות שמאפשרות לעובדות להתפתח על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל האישי שלהן בארגון כגון: הרחבה וקידום תוכניות למידה לנשים בתפקידים טכנולוגיים, נטוורקינג וחיבור עם קהילות נשים אחרות בתוך ומחוץ לארגון, קידום שיוון מגדרי בתוך ארגון, פיתוח תוכניות מנטורינג ייחודיות, העלאת מודעות להזדמנויות פיתוח ותכנון הקריירה, ויצירת תוכניות פיתוח אישי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מזה 13 שנים פועל בחברת NESS פורום WOMENESS אשר הוקם על מנת להביא לשוויון מגדרי בכל הדרגים, לרבות בדרגי הניהול הבכירים. חלק משמעותי מפעילות הפורום מוקדש ליצירת מודעות ומניעת עיוורון למקומות בהם עלול להיווצר חוסר שוויון. פעילות הפורום נועדה לעודד עובדות שמעוניינות בכך, להאמין ביכולותיהן ולפעול לקידומן, לעורר השראה ומודעות לכללי המשחק הארגוני ולתת כלים לעובדות ומנהלות כיצד להתקדם ולקדם נשים אחרות. בין פעילויות הפורום: מפגשים מעוררי השראה עם נשים חזקות המהוות מודל לחיקוי (את לא יכולה להיות מה שאת לא רואה), עידוד הגשת מועמדויות למכרזים פנימיים, סיוע ביצירת נטוורקינג פנים ארגוני לנשים, מנטורינג למנהלות צעירות על ידי מנהלות בכירות בחברה, סדנאות אשר מתמקדות במתן כלים ניהוליים למנהלות, מפגשי TED ועוד.

בת-שבע בוקר, סמנכ"לית בכירה ויו"ר פורום WOMENESS בחברה אומרת "אנחנו גאים בכך שבנס - חברה טכנולוגית, 50% מכלל העובדים הן עובדות. אנחנו לא מאמינים באפליה מתקנת, כל אישה שממונה למשרה כלשהי, תמונה כי הייתה המועמדת הטובה ביותר ולא כי היא אישה. אנחנו יודעים שנשים יכולות למלא כל תפקיד ומבינים שחברה שיש בה שוויון מגדרי מצליחה יותר עסקית".

יונית לנדוי, סמנכלית משאבי אנוש HP indigo: "קהילת ה-WIN הוקמה במטרה להעצים את עובדות החברה, מתוך הבנה בחוזקות וביכולות הייחודיות שיש להן, זאת בנוסף לכישורים טכנולוגיים ומקצועיים. הקהילה מקבלת תמיכה מלאה מצד ההנהלה והפעילות לגיוון והכלה נמצאת בליבת העשייה כחלק מהתרבות הארגונית וכמשאב מרכזי לחדשנות שמוביל את החברה".

הסיפור מתחיל בגן

בחברת אינקרדיבילד, חברת הייטק בתחום התוכנה, מעודדים ופועלים לקידום נשים בתפקידים טכנולוגיים וזהו חלק מההווי היומיומי בחברה.

מעבר לעובדה שבאינקרדיבילד כ-75% מההנהלה הן נשים ושבראשה עומדת מנכ"לית, תמי מזאל שחר, בחברה פועלים לאורך כל השנה להעלאת המודעות לשוויון הזדמנויות ואף לעשייה בפועל.

אחד הדברים הבולטים הוא העשייה החברתית ופעילויות ההתנדבות שהחברה מקדמת סביב נושא זה, לדוגמא ליווי של עמותת עתיד פלוס, הכוללת בין היתר ליווי והכשרה של נערות בפריפריה וחשיפתן למקצועות הטכנולוגיים, כאשר תמי, המנכ"לית משמשת ב-6 השנים האחרונות כמנטורית וחברת דירקטוריון בעמותה. בנוסף דואגים לקיים שיתופי פעולה ופרוייקטים עם גופים שמקדמים נשים כדוגמת Women in Gaming ישראל, המיטאפיסטיות וקהילת נשים בהייטק ועוד.

כמו כן, כחלק ממדיניות החברה להוות מודלינג נשי בתחום ה-TECH, הושם דגש על נושא החינוך מתוך מחשבה ואמונה ששוויון מתחיל כבר בתודעה של הדור הצעיר. ⁠החברה הפיקה סדרת ספרי ילדים (כדור הבדולח של סופי, סופי היזמית וסופי ומעבדת החלומות) שתורגמו למגוון שפות ונועדו לחשוף ילדות וילדים מגיל גן למקצועות השונים והמגוונים בהייטק. הרעיון נולד מתוך מטרה לעודד ילדות לחשוב באופן שונה על העתיד שלהן ולהנגיש להן בצורה קלילה, בשימוש בחרוזים ואיורים את מקצועות ההייטק והטכנולוגיה.

איילת המר, סמנכ"לית משאבי האנוש של אינקרדיבילד: "הנוכחות הנשית בתעשיית ההייטק וכן, התפקידים הניהוליים בהם נשים יכולות להשתלב הינה סוגייה שעולה יותר ויותר לסדר היום הציבורי וגם בתוך החברות עצמן. לנו, חברות ההייטק ולמי שעומד בראשן, יש השפעה רבה ויכולת לייצר גיוון והכלה לא רק בתוך החברה שלנו אלא גם מחוצה לה, עשייה שתביא לשינוי בהווה אך גם בעיצוב העתיד, ותשפיע על הנוכחות הנשית שנראה בתפקידים מובילים במשק. באינקרדיבילד נושא זה מהווה חלק בלתי נפרד מה DNA של החברה, החל מהרכב ההנהלה שבו רוב נשי ועד לעשייה היומיומית שמלווה את פעילות החברה - העסקית והחברתית."

הטובות לניהול

תוכנית "נטורליות Women Leadership Program" של חברת ההייטק נטורל אינטליג'נס היא תוכנית במסגרתה מנהלות בכירות בארגון מלוות את עובדות החברה במטרה לסייע להן בהתפתחות שלהן בקריירה, להעצים אותן, ולתת להן כלים להתקדמות והתפתחות אישית ומקצועית. שלושה מחזורים הסתיימו בהצלחה ובחודש מרץ הקרוב לרגל יום האישה הבינלאומי יושק המחזור הרביעי של התוכנית, בה לקחו חלק כבר עשרות עובדות בנטורל אינטליג'נס.

התוכנית כוללת שמונה פגישות מנטורינג אישי 1:1, ולצד זה יש למנטוריות קבוצת עמיתות ללמידה משותפת תוך שהן שומרות על דיסקרטיות מלאה של העובדות אותן הן מלוות. הצימודים נעשים בתהליך חשיבה מעמיק שכולל את הנושאים עליהם המנטי (העובדת) רוצה לעבוד, לצד החוזקות, היכולות והערך המוסף שכל מנטורית יכולה להביא לתהליך מתוך ניסיונה המקצועי.

נעה חן, מנהלת תחום גיוון והכללה במחלקת משאבי אנוש בנטורל אינטליג'נס: "כדי לייצר שינוי ולקדם שוויון מגדרי בנינו בנטורל אינטליג'נס תוכנית מקיפה הנוגעת בכל מחזור חיי העובד.ת בארגון, החל מתהליכי גיוס, למידה, תקשורת פנים וחוץ ארגונית ועד לעשייתנו החברתית. תוכנית המנטורינג "נטורליות" הינה חלק אינטגרלי מתרבותנו הארגונית שמדברת מגדר. התוכנית מקדמת ומפתחת את נשות החברה, מעודדת אותן לעבוד עם חוזקותיהן ומעצימה את עבודתן היומיומית. בזכות התוכנית ופעילותנו הענפה בנושא השוויון המגדרי עלה אחוז המנהלות בארגון מ-35% ל-40% בשנתיים האחרונות והיד עוד נטויה. התוכנית מייצרת חיבורים בינאישיים ומקצועיים משמעותיים בין נשים בארגון ופועלת בהצלחה למען שוויון מגדרי בארגון בו ישנן 52% נשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully