וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מראה לאפל מי הבוס ומחזירה את פורטנייט למכשירי אפל

עו"ד שני מזרחי

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 11:12

מאבקי הכוח בין אפל ואפיק ממשיכים כאילו מדובר במשחק חדש של פורטנייט. 24 שעות בלבד לאחר שהודיעה על סגירת חשבון המפתחים של אפיק, אפל חוטפת מהאיחוד האירופי ומתקפלת. אז מה בדיוק קרה שם?

גיף פורטנייט. Giphy
באפיק חוגגים ניצחון בקרב, אבל המלחמה מול אפל עוד ארוכה/Giphy

כשאפיק גיימס פיתחה את גרסת פורטנייט "הצלת העולם", ספק אם דמיינה שהיא תמצא את עצמה במלחמה מול ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. בין אם משחקים מול יריב אחד או מול 100 יריבים, המטרה בכל המשחקים של פורטנייט היא להישאר השורד האחרון. לכאורה, משחק פשוט, אך ללא אסטרטגיה חכמה, התבוסה תהיה מהירה.

כשהמשחק הופך למציאות

משחק הפורטנייט מרובה המשתתפים נכנס לחיינו ביולי 2017. הבידול שלו היה בכך שכלי הנשק שמקבלים במשחק מאפשרים לאסוף משאבים, מהם אפשר לבנות מבנים ומגנים. מה שהפך את המשחק לפופולרי ביותר הוא שאף אחד מהסיבובים אינו דומה לסיבוב הקודם ויש המון גורמים שמשפיעים על מידת ההצלחה של המשתתף. המשחק הפך לתופעה תרבותית בעולם הגיימינג ובאמצעות חנות הרכישות, אפיק גיימס גרפה לכיסה הרבה מאוד כסף. במציאות, היכן שיש כסף יש מלחמות.

כאן הדברים מתחילים להסתבך ושתי ענקיות הטכנולוגיה אשר שולטות בסמארטפונים באמצעות חנויות האפליקציות, נוגסות בהכנסות של אפיק גיימס ודומותיה בהיטל עמלה של 30% (היטל שירד לאחרונה ל-17% בעקבות כניסת חוק השווקים הדיגיטליים לתוקף - על כך בהמשך).

במציאות, אפיק אינה יכולה לקנות גרזן שיאפשר לה לחצוב משאבים ולבנות מגנים כמו ששחקני פורטנייט יכולים לעשות, והמגנים שלה הם למעשה משפטיים. אבל גם במציאות נראה שאין סיבוב אחד דומה לקודמו.

אפיק נלחמת בענקים

את המאבק מול ענקיות הטכנולוגיה התחילה אפיק גיימס לפני למעלה מ-3 שנים עם הגשת תביעות נגד אפל וגוגל. אל מול גוגל נראה שהמשחק פשוט יותר ובדצמבר האחרון אפיק רשמה ניצחון ענק כשחבר המושבעים קבע פה אחד שגוגל ניצלה את כוחה המונופולי בכל הסעיפים.

המשחק מול אפל שונה לחלוטין. בסיבוב הראשון בין השתיים, אפיק תבעה את אפל בטענה כי היא מנצלת את כוחה המונופולי. זה הסתיים בכישלון מוחץ ובשנת 2021 אפל זוכתה ב-9 סעיפים מתוך 10 סעיפים. אפיק ערערה לבית המשפט על ההחלטה אך ללא הצלחה. בסעיף הנותר, קבעה השופטת כי על אפל להפסיק למנוע הפניית משתמשים לחנויות חיצוניות כדי להשלים רכישות.

רגע לפני כניסתו לתוקף של חוק השווקים הדיגיטליים באירופה, אפל בישרה כי תאפשר למפתחי אפליקציות לעשות שימוש במערכות תשלומים חיצוניות, וכן תאפשר למשתמשים להתקין חנויות אפליקציות אחרות על מכשיריה.

לרגע נדמה היה שאפיק ניצחה את הסיבוב, אבל כשקראו את האותיות הקטנות של ההודעה הבינו באפיק שמדובר באריזה יפה בלבד. מנכ"ל אפיק גיימס, טים סוויני צייץ ב-X כי הבשורה למעשה מכריחה את המפתחים לשלם "עמלות זבל", ורמז שהיא מאלצת מפתחים לבחור בין תנאים לא חוקיים או תכנית אנטי תחרותית בלתי חוקית. סוויני הבטיח שימשיך להילחם למען שבירת המונופול של ענקיות הטכנולוגיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חוק השווקים הדיגיטליים גובר על חוק החוזים - גם בארה"ב

הציוץ כנראה הרגיז את אפל, שמהר מאוד מצאה פרצה משלה, הפעם בחוק החוזים. זמן קצר לפני כניסת חוק השווקים הדיגיטליים, סמנכ"ל השיווק הבכיר באפל, פיל שילר, פנה בכתב לסוויני בניסיון לוודא שאפיק לא תפר את הסכם חשבון המפתחים של אפל. סוויני מצידו הגיב כי אפיק פועלת "בתום לב", אך תגובתו לא סיפקה את אפל, שהודיעה לאפיק כי התגובה אינה אמינה ולכן לאפל יש זכות חוזית לבטל את החוזה בין השתיים.

אפיק לא נשארה חייבת וכתבה בבלוג שלה כי המהלך נוגד את חוק השווקים הדיגיטליים שנכנס לתוקפו בשבוע שעבר. סוויני הוסיף, "אפל מראה למפתחים אחרים מה קורה כשמנסים להתחרות בה".
24 שעות בלבד לאחר מכן, אפל הודיעה כי התחייבה לאיחוד האירופי שיחזיר את חשבון המפתחים של אפיק למכשירי אפל. זאת למרות שמדובר בשתי חברות אמריקאיות, שאמנם יש להן משתמשים באירופה, אך הן עצמן לא כפופות לחוק האירופי. מסתבר שהכוח של הנציבות האירופית אינו מוגבל רק לאירופה, והיא פועלת במהירות כדי לאכוף את חוק השווקים הדיגיטליים בקרב ענקיות הטק. כך גם לפי דבריו של סוויני בבלוג החברה.

על פי הגרדיאן, החזית הבאה אותה צפויה אפיק לכבוש היא החזית האוסטרלית. אחרי שתביעותיה נגד אפל וגוגל באוסטרליה הוקפאו עד להכרעה לתביעות בארצות הברית, נראה כי הן צפויות להיות מוכרעות בקרוב.

לסיכום, המאבקים והמלחמות בין אפל לאפיק מספקים הדגמה חיה לכוחה של הנציבות האירופית גם מחוץ לגבולות היבשת. בעוד שרשמית, חוק השווקים הדיגיטליים הוא חוק מקומי של אירופה, ההשפעה שיש לנציבות על ענקית טכנולוגיה כמו אפל מאפשרת לה לאכוף אותו גם בארה"ב, וזאת למרות ההתחייבות החוזית שאמורה לכאורה להגן על אפל. מקרה הבוחן הזה הוא מסר ברור לכל חברת טכנולוגיה שתבחר לנצל את כוחה המונופוליסטי: אירופה לא תעבור על זה בשתיקה.


עו"ד שני מזרחי היא בעלים של משרד אסטרטגיה, יח"צ וניהול משברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully