וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות משפחתיות מהוות יותר מ-70% מהתמ"ג העולמי. איך הן עושות את זה?

חגית אבן צור

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 16:29

בעוד כל העולם מתאים עצמו לשינויים הדרמטיים התכופים בכלכלה ובטכנולוגיה, חברות משפחתיות מראות עמידות לצד הישגים עסקיים מרשימים לאורך שנים. איך הן עושות את זה? מחקר של מקינזי שפורסם בנובמבר האחרון חשף את הנוסחה המדויקת

בווידיאו: על חשיבות עריכת הסכמים בעסק משפחתי/אולפן וואלה!

חברות משפחתיות ממלאות תפקיד מרכזי בכלכלה העולמית - תפקיד שלעתים קרובות לא מדובר או מוערך. חברות משפחתיות מהוות יותר מ-70 אחוז מהתמ"ג העולמי, הן מייצרות מחזור של בין 60 טריליון ל-70 טריליון דולר בשנה, אחראיות על בערך 60 אחוז מהתעסוקה העולמית ומשחקות תפקיד קריטי בתמיכה בחינוך, שירותי בריאות ופיתוח תשתיות ברחבי הקהילות שלהם ברחבי העולם.

המחקר האחרון של McKinsey מאשש את יכולת ההסתגלות, העמידות, החוסן וההשפעה של חברות משפחתיות: לעסקים אלה יש את המבנים והפרקטיקות הטובות ביותר הנדרשות כדי לעמוד באתגרים עסקיים בזמנים לא יציבים. ובכלל, הם מציגים ביצועים חזקים יותר מאשר עסקים שאינם בבעלות משפחתית.

לאורך שנים, עובדה ידועה בקהילה העסקית, שחברות משפחתיות מספקות תשואות כוללות גבוהות יותר לבעלי המניות (TSR) בהשוואה לחברות אחרות, אך הסיבות העיקריות לביצועים גבוהים יותר היו פחות ידועות עד כה. המחקר מספק נוסחה מוכחת ומנותחת היטב, המפרטת את הגורמים להצלחתן של החברות המשפחתיות לאורך שנים, באופן שניתן ללמוד וליישם.

המחקר בחן 600 חברות משפחתיות ציבוריות, 600 חברות ציבוריות שאינן בבעלות משפחתית. בנוסף, נערכו ראיונות עומק עם 20 מנהלים בכירים מקרב החברות המשפחתיות המצליחות ביותר בעולם.

המחקר מוכיח כיצד חברות משפחתיות הן בעלות יתרון תחרותי משמעותי כמעט בכל פרמטר שנבחן, לאורך שנים, גם בתקופות משבר כגון משבר האשראי ב-2008 ומשבר הקורונה. וזאת, למרות שחברות משפחתיות מתמודדות, בנוסף לתנודות השוק הכלליות, עם אתגרים ייחודיים להן - על כך במאמר אחר.

החוקרים בחנו את המאפיינים המשותפים לכל החברות משפחתיות, וספציפית המאפיינים המשותפים לבעלי הביצועים הגבוהים, אלו המאפשרים להם להשיג ולשמור על יתרון תחרותי.

החוקרים מאפיינים נוסחה המורכבת מ-4 דפוסי חשיבה ו-5 דרכי פעולה.

ארבעת דפוסי החשיבה המשותפים לחברות המשפחתיות המצליחות ביותר בעולם:

1. מחויבות למטרה נשגבת יותר מעשיית רווחים
המחקר מראה ש-93 אחוז מהמשיבים מהחברות משפחתיות עם הביצועים הגבוהים ביותר מאמינים שלחברה שלהם יש מטרה ברורה מעבר ליצירת ערך לבעלי המניות. תחושת המטרה הזו יכולה ללבוש צורות רבות. זה יכול להיות במבט פנימה המתמקד בבניית מורשת החברה למשל, או על ידי שמירה על מוניטין חזק, הגנה על תדמית המותג, או טיפוח תרבות ארגונית חזקה. זה יכול להיות מופנה כלפי חוץ, ממוקד במקסום הערך עבור הלקוחות, או יצירת השפעה חיובית בקהילות שלהם. בחברות משפחתיות, מוכנים להשקיע את הזמן והמשאבים הדרושים כדי להביא את המטרה הזו להגשמה.

2. ראייה ארוכת טווח
מנהיגי חברות משפחתיות בעלות ביצועים טובים מציינים את נקודת המבט ארוכת הטווח שלהם כאחת משלוש הסיבות המובילות להצלחתם. הם מייעלים ללא רחמים את התהליכים העסקיים למטרת אריכות החיים והחוסן של הארגון, גם אם זה בא על חשבון ביצועים לטווח קצר.

3. שמרנות כלכלית
באופן כללי, חברות משפחתיות נוטות להיות זהירות כלכלית, עם יחסי מינוף נמוכים. חברות משפחתיות מעדיפות לעתים קרובות להשקיע את כספן בשיווק, מכירות, ייצור ועוד, ופחות משקיעות בתחומים בעלי סיכון גבוה כגון מחקר ופיתוח.

עסקים בבעלות משפחתית מחלקים בממוצע דיבידנדים נמוכים יותר מאשר עסקים שאינם בבעלות משפחתית. המחקר גילה שחברות משפחתיות, באופן כללי, נוטות להשקיע מחדש בעסק במקום לחלץ כמה שהם יכולים מהחברה באמצעות דיבידנדים. לחברות בבעלות משפחתית יש בממוצע יחסי מינוף נמוכים יותר מאשר לעסקים שאינם בבעלות משפחתית.

4. תהליכי קבלת החלטות יעילים
השיחות שערכו החוקרים עם מנהיגי חברות משפחתיות מצביעות על יעילות רבה יותר בקבלת החלטות, בין היתר בגלל שני גורמים: תהליכים מרכזיים אך גמישים ועובדים מעורבים.

למרות קיומן של ועדות לקבלת החלטות בנושאים שונים, ההחלטות המשמעותיות שמקבלים מנהיגים וצוותים בביצועי חברות משפחתיות מושפעות בדרך כלל מאדם בודד או מכמה מבני משפחה להם יש את הכוח לפעול בצורה נחרצת יותר ממנהיגים בחברות שאינן חברות משפחתיות. בנוסף לזה, היתרון בעובדים מעורבים הוא שברגע שההחלטה מתקבלת, קל יותר להוציא אותה לפעול.

דרכי הפעולה האסטרטגיות המשותפות לחברות המשפחתיות המצליחות ביותר בעולם:

1. גיוון רחב בתחומי ההשקעות
החברות המשפחתיות להן הביצועים הטובים ביותר משיגות יותר ממחצית מההכנסות שלהן מפעילות עסקית שנמצאת מחוץ לעסק הליבה שלהם.

2. חלוקת משאבים מחדש באופן דינמי אקטיבי ותכוף
מחקר ישן יותר של מקינזי הוכיח שהקצאת משאבים תכופה היא אחת הדרכים הטובות ביותר להשיג צמיחה בארגון. חברות שמקצות מחדש משאבים לעתים קרובות יותר הוכחו כמפיקות תשואה גבוהה משמעותית לבעלי המניות, חוות יציבות ארוכת טווח בתשואות, ויש להן סבירות גבוהה יותר להימנע מרכישה או פשיטת רגל.

מנהיגים מחברות משפחתיות בעלי ביצועים טובים, איתם החוקרים שוחחו, אומרים שהם נוקטים בפעולות ספציפיות, ובמקרים מסוימים אפילו שינויים תרבותיים, כדי להגן מפני אינרציה. מנהיגים אלו מייחסים את הצלחת החברה למעורבותם הישירה והאישית של המייסדים והיותם מהמרים מחוננים.

3. יעילות בתפעול ובהשקעות
כפי שצוין קודם לכן, בשנות חייהן הראשונות, חברות משפחתיות נוטות לביצועים עסקיים טובים יותר מאחרים מכיוון שהן יכולות להקצות הון בצורה יעילה יותר. אבל ככל שהחברות האלו גדלות ומתרחבות, הביצועים הטובים שלהן נוטים להגיע יותר מפעולות של תפעול יעיל. מעניין לציין שהחברות משפחתיות הטובות ביותר יכולות לעשות את שניהם.

4. השקעת משאבים רבים בגיוס, טיפוח ושימור טאלנטים
החברות משפחתיות עם הביצועים הגבוהים ביותר אובססיביות לניהול ושימור כישרונות. רבות מחברות אלה משתפות פעולה לאורך שנים עם מוסדות אקדמיים כדי למשוך אליהן את הבוגרים המוכשרים ביותר, משקיעות בטיפוח האטרקטיביות של המותג עבור האנשים הבולטים בתחום, משקיעות במשכורות גבוהות למנהלים, ושומרות את המנהלים הטובים ביותר קרוב לבעלים. הן משקיעות בטיפוח הטאלנט לאורך שנים, ולראיה, הוותק הממוצע בחברות אלו הוא פי 3 מחברות לא משפחתיות.

5. אופטימיזציה מתמדת של מנגנוני הניהול
המחקר מגלה כי חברות משפחתיות מצליחות מנהלות ברצינות רבה את ההפרדה בין ענייני משפחה ועסקים. רוב המשיבים בחברות עם הביצועים הטובים ביותר מגלים שיש תיעוד רשמי בחברות שלהם עם הנחיות ברורות לגבי התפקידים והאחריות של בני המשפחה. יותר מ-90% מהמשיבים עם ביצועים טובים יותר אמרו לנו שיש דירקטוריון יעיל ובלתי תלוי. אחוז גבוה מהמשיבים מדווחים שלחברות שלהם יש פורום רשמי שנפגש בקביעות כדי לדון בנושאים משפחתיים ועסקיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לסיום, עובדה מעניינת

החברות המשפחתיות המצליחות בעולם שוכרות שירותיהם של מומחים ויועצים באחוזים גבוהים הרבה יותר מכל האחרים. הן מעריכות את הידע הנצבר אצל מומחים בתחומים שונים ולא מהססות להשתמש בו.

המחקר מעמיק את הידע הקיים לגבי מידת הצלחתן של חברות משפחתיות. בעוד שבעבר הנחת המוצא הייתה שחברות משפחתיות הן רווחיות יותר, החוקרים מביאים נוסחה מוכחת לניהול מוצלח של חברה משפחתית לאורך שנים. החוקרים מציינים כי להערכתם כל חברה שתיישם את הידע הזה תייצר צמיחה ושגשוג.

חגית אבן צור היא יועצת אסטרטגית בכירה בקבוצת Smc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully