וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרת הדיברות של ניקיון פסח דיגיטלי

אושר עשור

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 13:04

בפסח הזה מנקים לא רק את הבית אלא גם את האמצעים הדיגיטליים שברשותנו. אושר עשור, מנהל הסייבר של AUREN ישראל, עם עשרה טיפים לשמירה על מרחב דיגיטלי נקי ובטוח

פעם בשנה עושים ניקיון פסח במרחב הדיגיטלי.. Pexels.com
פעם בשנה עושים ניקיון פסח במרחב הדיגיטלי./Pexels.com

לצד הניקיון הפיזי הנהוג במחוזותינו לקראת הפסח, לא פחות חשוב הניקיון הדיגיטלי שיעזור לנו לשמור על המכשירים שלנו, להאריך את משך חייהם ולהגן עלינו מפני פגעים ואיומים שונים. ככל שהממד הוירטואלי תופס נתח גדול יותר מהזמן שלנו, כך אנו צפויים לראות בעתיד כי נוהג הניקיון מתקבע משמעותית גם באמצעים הדיגיטליים והופך למנהג בפני עצמו.

לקראת הפסח הקרוב, עשרה כללים בסיסיים לניקוי המרחב הדיגיטלי:

1. עברו על רשימת הסיסמאות שלכם

חשוב לעדכן ולחזק את הסיסמאות שלנו פעם בשנה לכל הפחות. עברו על רשימת הסיסמאות שלכם וצמצמו כפילויות. הגדירו סיסמאות חדשות ארוכות ומורכבות, המשלבות אותיות גדולות וקטנות, מספרים ותווים מיוחדים. הימנעו מסיסמאות גנריות כמו Password!, 123456, 123qwe, Aa123456, כיוון שאלו הסיסמאות הראשונות שכל האקר מנסה. כדאי להימנע משימוש במידע אישי בסיסמאות ולהשתמש בסיסמה ייחודית לכל שירות.

שקלו להשתמש בכלי ניהול סיסמאות. כלים אלו יכולים לעזור לכם ליצור ולאחסן סיסמאות בטוחות וייחודיות לכל השירותים שאתם משתמשים בהם, מה שמקל על הצורך לזכור סיסמאות מורכבות. לבעלי האייפונים -אצלכם זה כבר מובנה ב-Keychain . הקפידו להשתמש בו בחוכמה.

2. הפעילו מנגנון הזדהות כפולה (אימות דו שלבי) בכל הערוצים הדיגיטליים

ודאו שהפעלתם את מנגנון ההזדהות הכפולה בכל השירותים החשובים, כדי להגביר את האבטחה ולמנוע גישה לא מורשית אפילו אם הסיסמה נחשפת. אם טרם עשיתם זאת, עברו אחד אחד על ההגדרות של כל שירותי הסושיאל שלכם, והפעילו אימות דו שלבי. אם אתם עובדים עם כלים דיגיטליים כמו אתר, מערכות דיוור, CRM, תכנות הנהלת חשבונות או שירותים ממשלתיים, עברו גם עליהם כדי לוודא שאיש לא יוכל לגשת אליהם מלבדכם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

3. בדקו את הרשאות הגישה של אפליקציות ושירותים

רבים מאיתנו מעניקים הרשאות לאפליקציות ושירותים שונים ללא מחשבה כדי להנות מהתחברות מהירה (לוגין עם גוגל/אפל/פייסבוק ושות'). פעם בשנה כדאי לעבור על רשימת האפליקציות והשירותים שיש להם גישה למידע האישי שלכם ולשקול האם אכן יש צורך בכל ההרשאות שניתנו, בדגש על הרשאות מיקום, הרשאות קריאת קבצים במערכת ההפעלה, וגישה לאלבומי תמונות. לדוגמא, לטלגרם שלי אני לא נותן גישה לכל אלבום תמונות אלא רק לתמונות ספציפיות שאישרתי גישה אליהן.

4. רעננו את הגדרות הפרטיות ברשתות חברתיות

רשתות חברתיות כמו Facebook, Instagram, ו-Twitter מציעות הגדרות פרטיות שונות שיכולות להשפיע על מי רואה את המידע שאתם משתפים. קחו זמן לבדוק ולהתאים את ההגדרות הללו לרמת הפרטיות שנוחה לכם. שאלו את עצמכם איזה מידע אתם רוצים לחשוף לאנשים מרמות הכרות שונות וצרו היררכיה של חשיפה היכן שמתאפשר.

5. עדכנו תוכנות ומערכות הפעלה

חשוב לוודא שכל התוכנות ומערכות ההפעלה על כל המכשירים שלכם מעודכנות לגרסה האחרונה. עדכונים אלו כוללים לעיתים קרובות תיקונים לחולשות אבטחה שיכולות להפוך אתכם לפגיעים לתקיפות סייבר. במרבית המקרים היצרן לא יתאר איזה בעיית אבטחה נפתרה, אלא יגדיר זאת כ"תיקוני באגים". זה נכון למחשב שלכם, למכשיר הסלולר שאיתכם ובמקרים מסויימים גם לרכב החכם שלכם - אל תחכו שנה שלמה לעדכוני אבטחת מידע.

6. ארגנו קבצים ותיקיות

למי מאיתנו אין קבצים כפולים, תיקיות ריקות ומסמכים שהגיעו בטעות לתיקיה הלא נכונה? כמו שלקראת פסח אנחנו מארגנים את הבית, חשוב לארגן גם את התכנים הדיגיטליים שלנו, העסקיים והפרטיים, על המכשיר ובענן. העניקו לתיקיות ולקבצים שמות ברורים, ספציפיים ואינפורמטיבים שיעזרו לכם למצוא אותם בקלות בעת הצורך. למשל, במקום "דוח שנתי", נקרא לקובץ "דוח אסטרטגיה שיווקית לשנת 2023".

7. מחקו אפליקציות שאינן בשימוש ונקו תיקיות הורדה וזבל

קבצים שהורדתם או קיבלתם ואינכם זקוקים להם יותר ובמיוחד אפליקציות שאינן בשימוש תופסים שטח אחסון ועלולים להיות פתח לניצול לרעה. נקו את תיקיות ההורדה והזבל באופן קבוע כדי למנוע סיכון מיותר. בנוסף מומלץ לוודא כי אתם מכירים את כלל השירותים שנמצאים אצלכם על המחשב או על הטלפון. מצאתם תוכנה שאתם לא מזהים או לא זוכרים שהתקנתם? חפשו את שם החברה וודאו שלא מדובר בתוכנה זדונית. מחקו קבצים מיותרים והיעזרו במומחים במידת הצורך.

8. צמצמו רשימות דיוור

רבים מאיתנו נרשמים לרשימות דיוור ואתרים שונים ושוכחים מהם. זה זמן טוב לבדוק לאילו רשימות דיוור רשומים ולבטל הרשמה לאלה שאינן רלוונטיות יותר. זה יכול לעזור להפחית את הסיכון ל"פישינג" ולהוריד את כמות הספאם בתיבת הדוא"ל שלכם. לדוגמא, כל מיני מועדוני צרכנות שנרשמתם במכוון או שלא, ומפציצים בהודעות שיווקיות. המלצתי היא לקבל מיילים שרלוונטיים ולצמצם את הספאם ככל הניתן. ככה גם קל יותר לזהות מייל חריג.

9. בדקו ונקו מכשירים ישנים

אם יש לכם מכשירים ישנים שאינכם משתמשים בהם כמו טלפונים, טאבלטים ומחשבים, זה זמן טוב לבדוק אותם. העבירו מידע אישי לענן ומחקו אותו מהמכשיר לפני שתמכרו, תמסרו או תזרקו אותו, כדי למנוע גישה לא מורשית למידע האישי שלכם.

10. הגדירו גיבויים אוטומטיים

גיבויים קבועים של המידע החשוב יכולים להיות קריטיים במקרה של תקלה טכנית או תקיפת סייבר. הקפידו על הגדרת גיבוי אוטומטי שוטף לענן או לדיסק חיצוני, גיבויים תקופתיים יכולים להציל את המידע שלכם ממתקפות מחיקת מידע וכופר.


אושר עשור הוא מנהל הסייבר של AUREN ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully