וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהתפטרות בשידור חי ועד החרטה הגדולה: 10 באזוורדס שמשבשים את עולם העבודה

עודכן לאחרונה: 30.4.2024 / 12:22

לפני שנתיים, ההאשטאג #QuietQuitting התפוצץ בטיקטוק ונבחר על ידי מילון קולינס לאחד מ-10 הביטויים של השנה. כעת, 'Quit-Tok' הוא התוספת האחרונה לרשימת המגמות המדאיגות שצמחו בעולם העבודה מאז הקורונה. חברות בעלות תרבות ארגונית רעילה הולכות להתחרט על זה בענק

"הצטרפו אלי בזמן שמפטרים אותי".. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"הצטרפו אלי בזמן שמפטרים אותי"./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum או בקיצור WEC) מפרסם 10 באזוורדס בולטים שצמחו בשנים האחרונות בעולם העבודה ובפרט מאז כניסתם של מודלי עבודה היברידיים על שלל צורותיהם למיינסטרים.

בסביבת העבודה שלאחר הקורונה, עבודה היברידית הפכה לנורמה עבור רבים. על פי דוח עתיד המשרות לשנת 2023 של הפורום הכלכלי העולמי, חמישית מהארגונים מאמינים שהצעת הזדמנויות מרוחקות והיברידיות יותר עשויה להגביר את זמינות הכישרונות.

אבל עבודה היברידית אינה חפה מאתגרים, כפי שיעידו הבאזוורדס שהיא עצמה הביאה לעולם. מאז שמגיפת הקורונה החדירה לשוק את דפוס העבודה ההיברידי, כל מיני באזוורדס צצו ועלו במדיה החברתית כדי לבטא היבטים שונים של המגמה. ה-WEC מוסיף כעת את הקוויט-טוק לרשימת המגמות שיכתיבו את הטון בשוק העבודה בשנים הקרובות, ומגבה את הטענות בשלל מחקרים וחוות דעת מקצועיות:

1. 'Quit-Tok' - פיטורין בשידור חי בטיקטוק

משתמשים בפלטפורמת המדיה הסינית עזבו את עבודתם בשידור חי במטרה להביא לשקיפות רבה יותר לגבי המתרחש במקום העבודה אותו הם עוזבים.

אם תיכנסו לטיקטוק ותריצו חיפוש של ההאשטאג #layoff תמצאו סרטונים רבים של צעירים שמצלמים את עצמם מפוטרים. כשמנהלים מבצעים שיחות פיטורין בזום או בטלפון, קל לאותם מפוטרים להקליט את השיחה ואז להפיץ אותה כנקמה בחברה.

@itsgivingheather watch me realize im getting laid off lol i think this was one of the nicest layoffs tbh. ANYWAY, send me unemployed tips or jokes. Please. #layoffs ♬ original sound - Heddy

בז'אנר נוסף של סרטונים שהפך גם הוא ויראלי, אנשים מתפטרים מעבודתם בשידור חי או מדברים על כוונתם לעשות זאת וגם מסבירים באריכות מדוע. תופעה זו ידועה גם כ'התפטרות בקול רם', בשונה מ'התפטרות שקטה'. המגמה מתגברת כאשר עובדים מבקשים לחשוף תנאי העסקה גרועים או ניהול גרוע של החברה.

@pasha you all secretely fantasize about this ? so here is your resignation template for when that day comes ? #comedy #jobs ♬ dear manager - Pasha Grozdov

2. התפטרות שקטה או שכיבה שטוחה?

התפטרות שקטה מוגדרת על ידי קולינס בתור "התרגול של לא לעשות יותר עבודה ממה שהחוזה מחייב לעשות, ולהשקיע יותר זמן בפעילויות אישיות; הנוהג של ביצוע עבודה מועטה או לא לעבוד כלל, תוך כדי נוכחות במקום העבודה".

בספטמבר 2022, להאשטאג quietquitting היו 17 מיליון צפיות בטיקטוק ועד ינואר 2023 היו לו יותר מ-462 מיליון. בין אם מדובר בטרנד של מקום עבודה או סתם תופעת מדיה חברתית, שורשיו בתנועה אחרת משנת 2021: 'Laying flat' - שכיבה שטוחה או טאנג פינג בסינית, זה לחיות חיים רגועים יותר ולהימנע משחיקה.

באזוורד נוסף שהוא אבולוציה של ההתפטרות השקטה נקרא Career cushioning - ריפוד קריירה. זה המקום שבו אנשים מבלים פחות זמן בהתמקדות בעבודה הנוכחית שלהם ויותר זמן בשיפור מיומנויות ובהסתכלות על שוק העבודה למקרה שהשפל הכלכלי יוביל אותם לאבטלה. לינקדאין גילתה שמשתמשים בפלטפורמה עסקו בהוספת מיומנויות לפרופילים שלהם לא מעט ב-2022 - עם 365 מיליון מיומנויות שנוספו לפרופילים במהלכה, עלייה של 43% מ-2021.

3. Proximity bias - כשהעבודה מהמשרד מוערכת יותר

כשאנשים החלו לחזור למשרד לאחר הסרת הגבלות הקורונה, היו אזהרות לגבי ההשפעה השלילית של "הטיית הקרבה" על אלה שהמשיכו לעבוד מהבית. במחקר אמריקאי של חברת Envoy, רובם המוחץ של המנהלים (96%) אמרו שהם מעריכים את העבודה המופקת במשרד יותר מאשר עבודה שנעשתה מהבית.

אנט ריוויס, מנהלת האנשים הראשית של פלטפורמת מקום העבודה Envoy, שביצעה את הסקר, אמרה ל-CNBC: "מנהלים ועובדים צריכים להיות מאוד מכוונים לכלול את עמיתיהם שאינם נמצאים שם בתרבות המשרדית" והוסיפה כי "יש פער גדול בין האופן שבו מנהיגים ועובדים רואים פרודוקטיביות".

4. פרנויית פרודוקטיביות

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר ל-BBC בזמנו שהעבודה מהבית עוררה "פרנויית פרודוקטיביות" בשאלה האם העובדים עושים מספיק בבית. הוא אמר ל-BBC שהגיע הזמן להתגבר על הפרנויה כי "כל הנתונים שיש לנו מראים שיותר מ-80% מהעובדים העצמאים מרגישים שהם מאוד פרודוקטיביים - אלא שההנהלה שלהם חושבת שהם לא פרודוקטיביים".

פער זה בפרספקטיבה על האופן שבו מנהיגים עסקיים ועובדים רואים עבודה היברידית הוא אחד הממצאים העיקריים בדוח מדד העבודה של מיקרוסופט מ-2022. "פרנויה של פרודוקטיביות מסתכנת בהפיכת עבודה היברידית ללא ברת קיימא. מנהיגים צריכים להתרחק מהדאגה שהאנשים שלהם לא עובדים מספיק ולעזור להם להתמקד בעבודה החשובה ביותר", נכתב בדו"ח.

5. להטוט בין שתי משרות או 'תעסוקת יתר'

כשיוקר המחייה העולמי הולך וגובר ועבודה אחת לא מספיקה, אנשים רבים נוטלים על עצמם עסקים מהצד ואפילו משרה מלאה שנייה כדי לשלם את החשבונות, מבלי לספר למעסיקים שלהם. התופעה לא חדשה, אבל היא הולכת ומתפשטת בהודו בקרב עובדי טכנולוגיה, בעיקר בגלל שעבודה מרחוק מאפשרת את זה. סמנכ"ל משאבי אנוש באחד הסטארטאפים המצליחים בהודו אמר שיש לנרמל אותה כעתיד העבודה.

התופעה, הידועה גם בשם "תעסוקת יתר" או 'moonlighting', הופכת למגמה גם בארה"ב, שם הוקמה קהילת Overemployed.com המעודדת אנשים לעבוד בשתי עבודות בו זמנית כדי לפזר סיכונים ולהגדיל את החופש הכלכלי.

6. 'הון חברתי' - התמריץ של העובדים לחזור למשרד

ההזדמנות להתחבר עם עמיתים לעבודה היא מניע עצום לחזרה למשרד, כך נכתב בדו"ח של מיקרוסופט, כאשר יותר מ-80% מבני דור ה-Z והמילניום טענו ששיתוף פעולה עם חברים לעבודה שווה את הנסיעה למשרד.

לינדה גרטון פרופסור לניהול פרקטיקה ועתיד העבודה בבית הספר למינהל עסקים בלונדון היא תומכת נלהבת של יחסי ידידות בעבודה.

"כאשר כל כך הרבה שעות מושקעות בעבודה, אנחנו צריכים מישהו שמבין את המצב שלנו - מכיר את הגורמים המעורבים, הדינמיקה המשרדית והתרבות הארגונית הכללית. ידידות בעבודה יכולה לעזור לפריקת מתח שגרתית", כתבה גרטון במאמרה שפורסם ב- MIT Sloan Management Review.

לדבריה, נשים במיוחד נוטות למעורבות גבוהה יותר בעבודה כאשר יש להן חבר או חברה טובה בעבודה, על פי מחקר של גאלופ. "יש לי חברה קרובה בעבודה ואני חולקת איתה את הדאגות, ההצלחות והתסכולים הפנימיים שלי. החיים שלי מרגישים כאוטיים לפעמים, אבל החברות שלנו הייתה כוח יציב ומטפח. שיתוף מחזק את תחושת השייכות", הוסיפה גרטון.

7. 'כלל 90 הימים'

בסקר של פלטפורמת הגיוס האמריקאית Jobvite, כמחצית מהנסקרים חיפשו עבודה באופן פעיל או תכננו לעשות זאת במהלך 2023, אולם במבט לאחור, כמעט שליש מהם עזבו מקום עבודה בשלושת החודשים הראשונים.

זה העביר את הדגש למגמת גיוס המכונה כלל 90 הימים. מומחי גיוס אומרים שאם תצליחו להשאיר עובד חדש בעבודה במשך 90 הימים הראשונים, יש סיכוי גבוה יותר שהוא או היא יישארו בחברה זמן רב יותר. עם פוקוס על ההצטרפות, חברות מתמרצות עובדים לסייע בגיוס חברים ומכרים באמצעות בונוסים המשולמים להם לאחר 90 יום שהעובד החדש נמצא בתפקיד.

8. קצין עבודה מרחוק ראשי

המגיפה הייתה נקודת מפנה לחברות שאימצו מודלים של עבודה היברידית מלאה, במיוחד במגזר ה-IT, כאשר 94% מהנסקרים בארה"ב עברו לעבודה היברידית.

כדי להבטיח שעבודה מרחוק במודל היברידי אכן עובדת, כמה עסקים הציגו את התפקיד הבכיר של קצין עבודה מרחוק ראשי. צ'ייס וורינגטון, המחזיק בתפקיד בחברת התוכנה Doist, אמר ל-BBC: "הנוף השתנה בעקבות המגיפה. רצינו אסטרטגיה מגובשת ביצירת קשרים עמוקים יותר, הן באופן אישי והן באופן וירטואלי."

9. גיוס שקט

גיוס שקט היה מגמת העבודה המובילה שחברת המחקר והייעוץ בתחום ה-IT גרטנר צפתה ב-2023, כדי לנטרל "התפטרות שקטה". היא מתוארת על ידי מנהלת המחקר הבכירה של גרטנר, אמילי רוז מקריי, כ"רכישת טאלנטים מבלי להעסיק עובדים חדשים במשרה מלאה". לפי גרטנר, זה יכול להיות באחת מכמה דרכים:

  • התמקדות בניוד פנימי של טאלנטים כדי להבטיח שהעובדים יתמודדו עם סדרי העדיפויות החשובים ביותר ללא שינוי במספר העובדים.
  • הרחבת והשבחת הזדמנויות לעובדים קיימים תוך מתן מענה לצרכים ארגוניים מתפתחים.
  • גישות אלטרנטיביות, כמו מינוף רשתות בוגרים ופרילנסרים כדי להביא טאלנטים באופן גמיש רק לפי הצורך.

10. 'החרטה הגדולה'

עם מספר שיא של אנשים שעזבו את עבודתם בשנת 2022, היו צפוי שחלקם יתחרטו על זה. סקר של חברת Paychex האמריקאית מ-2023 מצביע על כך ש-8 מתוך 10 אנשים שעזבו במהלך "ההתפטרות הגדולה" מתחרטים שעשו זאת. רוב אלה שחווים את "החרטה הגדולה" הם בני דור ה-Z. הסיבות העיקריות מאחורי מגמת העבודה החדשה הזו הן שאנשים מתגעגעים לעמיתיהם לעבודה ולמשכורות שלהם.

לסיכום, מערכת היחסים בין עובדים למעסיקים ממשיכה להיות סוערת

למרות שמחקרים רבים כבר בוצעו כדי למדוד את האפקטיביות והכדאיות של עבודה מהבית ועבודה היברידית, אין היום מסקנה חותכת שתכריע לכאן או לכאן והדעות של העובדים והמנהלים חלוקות. בסופו של יום, התנהגויות רעילות בעבודה לא התחילו כשעברנו לעבוד מהבית והחזרה למשרד היא לא מה שתכחיד אותן, אלא אסטרטגיה מגובשת שעיקרה ביצירת קשרים עמוקים יותר. יתכן שבישראל, נוכח כל מה שעברנו בחצי שנה האחרונה, הדברים נראים אחרת, אולם המגמה הרחבה יותר של טיפוח אישי ומקצועי והעדפת עצמי על פני מקום העבודה תקיפה וכנראה תמשיך להיות תקיפה גם בארצנו הקטנטונת, לטוב ולרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully