וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבינה המלאכותית מזיזה את הגבינה בארגונים. מי יתרגל ומי ישאר מאחור?

יוסי חיימוב

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 7:08

במשך שנים התרגלו חברות וארגונים לעבוד עם מערכות ERP, CRM ועוד. לפתע, מגיעה הבינה המלאכותית ומציעה עוד ועוד פיצ'רים ותובנות חדשות שטורפות את הקלפים. כיצד יגיב השוק לשינויים והאם מערכות הניהול הן נחלת העבר?

כשכל המידע במקום אחד, אפשר להכיר את הלקוח מקרוב ולחזות מראש את כוונתו.. Fireberry,
כשכל המידע במקום אחד, אפשר להכיר את הלקוח מקרוב ולחזות מראש את כוונתו./Fireberry

לרוב הציבור, המושג ERP לא אומר כלום, אבל לחברות וארגונים רבים, מדובר במרכיב עיקרי וחשוב לשלוות הנפש של המנהלים הבכירים. Enterprise Resource Planning System או בעברית - מערכת לתכנון משאבי ארגון (ERP), מטפלת בכל צרכי עיבוד הנתונים בארגון על מחלקותיו השונות - משאבי אנוש, כספים, שיווק, תפעול וכד', ומאחד את כלל מערכות המידע למערכת אחת אחידה ומשותפת.

מערכות אלו, על יתרונותיהן וחסרונותיהן, נמצאות איתנו למעלה מ-30 שנה וצלחו איתנו את המעבר ממחשבי PC למובייל ולענן אבל בפועל, שום דבר לא באמת השתנה. היה לנו מסך, הזנו נתונים לתוכנה וקיבלנו סוג של דו"ח או המלצה לפעולה. ואז באה הבינה המלאכותית ולוקחת את אותן מערכות צעד אחד קדימה. צעד גדול מאוד.

כשמיקרוסופט מסמנת שהבינה היא הדבר הבא לארגונים

הבינה המלאכותית לא הופיעה מחלל ריק. בשנת 2015 הגעתי למשרדי מיקרוסופט ברדמונד כדי להשתתף במפגש של שותפי אפליקציות עסקיות מובילים מכל העולם. לארוחת הבוקר הצטרף סאטיה נדלה, שנכנס אז לתפקידו כמנכ"ל החדש של מיקרוסופט. נדלה דיבר על המהפכות שהעולם הטכנולוגי חווה - מיינפריים, PC, מובייל וענן - אך הוא טען שבמהפכות הללו לא באמת היה שינוי עמוק בדרך שבה עסקים פועלים. מהפכת הבינה המלאכותית, לדבריו, תהיה זו שתשנה את הכל.

נדלה הדגיש כי חזונו למיקרוסופט הוא להפוך אותה לחברה שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית, תוך שהיא מפתחת כלים וטכנולוגיות המעצימות אנשים וארגונים. הוא שם דגש על שילוב AI וענן בכל תחומי העשייה ואכן, החברה משלבת AI במוצרים רבים שלה כמו Dynamics 365, Azure AI, ו-Microsoft 365. תוצאות אלה מעידות על כך שמיקרוסופט הפכה לכוח מוביל ומהפכני בתחום הבינה המלאכותית, כפי שסאטיה נדלה חזה והוביל.

הבינה המלאכותית הופכת את נתוני הארגון לדלק שמטיס ארגונים קדימה

היום, בעידן הבינה המלאכותית, הנתונים הם הכוח שמניע את כל המערכות הארגוניות. אם בעבר המחשב האישי, המובייל והענן הביאו לשינויים משמעותיים אך לא שינו את ה-DNA הארגוני, הבינה המלאכותית יודעת לקחת את כל התהליכים עליהם אמונות מערכות ה-ERP וה-CRM, ולהפיק מהם ידע משמעותי ששווה הרבה מאוד כסף לארגונים.

הכוונה שלי כאן היא לא רק להתייחס לדברים שקרו עד כה בארגון ומהם להסיק מסקנות אלא כפי שנראה בהמשך, גם לנסות לנבא מה עלול לקרות ולהיערך בהתאם.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

כבר היום ניתן לבחון את החברות העסקיות לפי פריזמת השימוש ב-AI

החברות הראשונות הן אלה שדבקות בפתרונות הקיימים שלהן ולא משתמשות בבינה המלאכותית בכלל. לדעתי, תוך שנתיים-שלוש, חברות אלה לא יהיו רלוונטיות בשוק.

הסוג השני הוא זה שהחל באימוץ ברמה כזו או אחרת של AI. זה יכול להיות באמצעות תוכנות קיימות בשוק או שדרוג המערכות הקיימות והוספת פיצ'רים של בינה מלאכותית לממשקים השונים.

הסוג השלישי, בעיני, הוא הגביע הקדוש - אלה החברות שמבינות את היתרון בשימוש בבינה מלאכותית והן משליכות אותה על כל מחלקות הארגון, כולל אפילו פיתוחים ייעודיים לשימוש החברה.

דוגמא מצויינת לחברה כזו היא אמזון, שמשתמשת ב-AI כדי לנתח את התנהגות הלקוחות ולהציע להם מוצרים מותאמים אישית. בזכות יכולת זו, אמזון מצליחה לזהות ולתעדף לקוחות בעלי סבירות גבוהה לרכישה ולהמליץ להם על מוצרים נוספים. אלה דברים שהמערכות הישנות פשוט לא יודעות לתת להם מענה, בטח שלא בזמן אמת.

בזכות כלים AI, אמזון מצליחה להגדיל את שיעור ההמרות ולהשיג שביעות רצון גבוהה יותר מהלקוחות. בנוסף, ניתוח דאטה ובחירת קהלי מטרה מתבצעים באמצעות כלים מתקדמים של AI. תהליכי A/B טסטינג הופכים מהירים ומדויקים יותר, מה שמאפשר להפיק תובנות מעמיקות ולייעל את הקמפיינים השיווקיים.

עוד חברה שמשתמשת בבינה מלאכותית כדי לקבל תובנות עתידיות ולא בדיעבד היא ג'נרל אלקטריק, שמשתמשת בבינה מלאכותית לניבוי תקלות במכונות וביצוע תחזוקה מונעת. בזכות השימוש ב-AI, החברה הצליחה להפחית את זמני ההשבתה ולשפר את היעילות הכוללת של המפעל.

האם זה סופן של מערכות הניהול? ממש לא...

אז האם הבינה המלאכותית מאיימת על אותן מערכות? ממש לא. אין תחליף כיום למערכת ERP טובה שיודעת לטפל בכל משאבי הארגון ולהפיק את שלל הנתונים מכל המחלקות הרלוונטיות. יחד עם זאת, הבינה המלאכותית היא זו שיודעת לקחת את כל אלפי הנתונים והפרמטרים שהמערכות מפיקות עבורנו ולהפיק מהן תובנות שיסייעו לנו לעבוד ולהתנהל טוב יותר.

בנוסף, כפי שציינתי קודם, הבינה המלאכותית יודעת גם ללמוד ממה שקרה עד עכשיו כדי לחזות את העתיד. כך, נוכל להיערך מראש לשחיקת עובדים ואפילו לצפות מי מהם יעזוב, לחזות את פגיעת הבלאי במכונות ועוד ועוד. הבינה המלאכותית אמנם עוצמתית מאוד, אך היא לא תוכל לעשות זאת בלי אותן מערכות שימשיכו להפיק עבורנו את הנתונים החשובים כל כך, שהם הדלק של כל ארגון וארגון.


יוסי חיימוב, סמנכ"ל בחברת abra

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully