וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים חוששים מ-AI? כך תסירו התנגדויות לטכנולוגיה

איתן אסידו

עודכן לאחרונה: 22.7.2024 / 12:53

מעסיקים רבים מבקשים לאמץ את הבינה המלאכותית, אבל כשעובדים חוששים לעתידם המקצועי, רתימתם למשימה הופכת מורכבת ורגישה. אז איך נסיר את חששות העובדים ונקדם את הארגון לעידן ה-AI?

יותר זולים, פחות מנוסים - הג'וניורים בהייטק.. Unsplash
איך רותמים את העובדים לאמץ AI מבלי לחשוש על מקומם בחברה?/Unsplash

הסופר והפילוסוף הבריטי אלן וואטס אמר פעם כי הדרך היחידה להתמודד עם שינוי היא לצלול לתוכו, לנוע איתו ולהצטרף לריקוד.

בינה מלאכותית (AI) היא צו השעה העדכני ביותר בעולם העסקי. היא סוחפת אותו, וארגונים רבים מבקשים לפתח מדיניות שתעזור לנצל את היתרונות של ה-AI בתוך הארגון. אולם למרות הזמן שעבר מאז נכנסה לשוק, רבים מהעובדים עדיין חוששים כי כניסתה של הבינה המלאכותית לעולם העסקי תבוא על חשבון מקומות העבודה שלהם והם יהפכו ללא רלוונטים. מסיבה זו, עובדים רבים מתעכבים באימוץ הטכנולוגיה.

למעשה ההפך הוא הנכון. הטמעה נכונה של כלי AI יכולה לעזור ליצור סביבת למידה עדכנית ולפתח בצוותים יכולת לקבל החלטות טובות ומהירות יותר. היא יוצרת אוטומציה של משימות ותהליכים שגרתיים ולכן מפנה זמן לחשיבה אסטרטגית יותר.

ארגונים שישלבו בינה מלאכותית בפעילות היומיומית שלהם, יהפכו לאפקטיביים יותר, לא על חשבון האלמנט האנושי שהופך כל ארגון לייחודי, אלא בזכותו.

אז איך מטמיעים את הבינה המלאכותית בלי לגרום לחשש בקרב העובדים? הנה כמה אסטרטגיות יעילות להפחתת התנגדויות וטיפוח מעורבות עובדים מול התקדמות בינה מלאכותית.

תפקידו של ניהול שינויים

ניהול שינויים הוא דרך לבנות שינוי מובנה עבור אירוע ממוקד בארגון. כשמנהלים את השינוי נכון, ניתן להנחות מנהלים איך ליצור מרחבים בטוחים מבחינה פסיכולוגית אצל העובדים, כדי שיוכלו להתמודד ולהסתגל לשינוי כזה.

בעת יצירת תוכנית לניהול שינויים, המנהלים צריכים לשים דגש על פיתוח מיומנויות, שינויי חשיבה ולמידה מתמשכת. מתווי השינוי צריכים להסתכל על מגמות כוח אדם ולזהות אילו מיומנויות נדרשות כדי להכין את העובדים לתפקידים חדשים ולהזדמנויות שנוצרו על ידי ה-AI.

השינוי צריך להגיע מלמטה למעלה. כל עובד צריך לשאול את עצמו מה הוא יכול להפיק מהבינה המלאכותית, ומה מאיים עליו? כל צוות צריך לבחון איך העמיתים מתמודדים עם השינויים, וכל זה מתפתח לאופן שבו ארגונים מטפלים בשינויים הללו.

התנגדויות יכולות להתבטא בשלושה מישורים עיקריים:

  • טכנולוגי: עובדים שהתרגלו לעבוד עם מערכות ישנות עשויים להתקשות באימוץ טכנולוגיה חדשה. במקרה כזה המנהל נדרש לחזק את המיומנות הטכנית של העובדים, אם באמצעות סדנאות או מינוי עובד שיוביל את תחום ה-AI וינחה את שאר העובדים על השימוש במערכות החדשות.
  • פסיכוסוציאלי: עובדים שמרנים יותר שמפחדים משינויים יעדיפו להיצמד למוכר. במקרה זה, חשוב להגדיר את התרבות הארגונית ככזו שמקדמת חדשנות וצמיחה ומעודדת למידה מתמדת.
  • ארגוני: שילוב של AI צריך לעבוד עבור הארגון ומטרותיו. התנגדויות יכולות לבוא על רקע חוסר במדיניות ונהלים ארגוניים לאימוץ בינה מלאכותית באופן שמותאם לקשר שלו עם הממשל ומוסדות הציבור, והאתיקה המקצועית בארגון.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

איך עושים את זה בפועל?

שקיפות: הסבירו לעובדים על החשיבות של אימוץ הטכנולוגיה ועל האימפקט החיובי שעשוי להיות לה על הארגון כולו, במידה ותיושם נכון. שיתוף העובדים בתהליך, הצגת היתרונות והחסרונות ורתימתם לקבלת ההחלטות יגביר את המעורבות שלהם.
מדיניות: ארגונים צריכים לקבוע מדיניות ונהלים המעגנים את אימוץ הבינה המלאכותית באסטרטגיה שלהם. למשל, הדרישה לשמר את כל הידע הנצבר בתוך הארגון תאפשר למידה מהדאטה באופן שישרת את כלל העובדים ויקל עליהם בעבודתם.
הדרגתיות: חשוב מאוד להדגיש שכלי ה-AI נועדו לסייע לעובדים ולא להחליף אותם. אימוץ הטכנולוגיה צריך להיעשות באופן הדרגתי, בקצב ובהיקף שמתאימים לארגון, למחלקות ולצוותים שבתוכו.

העצמת עובדים

עובדים רבים חוששים כי הבינה המלאכותית תחליף אותם בתפקידם. הם רואים איך הבינה המלאכותית מבצעת מטלות רוטיניות במהירות ויעילות וחוששים לגורל התעסוקתי שלהם. חשש זה לא יורד כשהמדיה מציפה מדי פעם את העתיד השחור של משרות תכנות ואחרות נוכח הטמעת בינה מלאכותית בארגון.

באותו הזמן, מחקר עדכני שעורכת מיקרוסופט מדי שנה בקרב עשרות אלפי אנשים בעשרות מדינות ברחבי העולם מצא, כי רוב מוחלט של העובדים שמתנסים בכלי הבינה מלאכותית של החברה לעבודתם (77%) לא מעוניין לחזור לעבוד בלעדיהם. הסיבה היא ככל הנראה, החיסכון הגדול בזמן.

על פי הממצאים, 22% מהמשתמשים בכלים חוסכים יותר מ-30 דקות ביום והזמן הזה מושקע על ידי רוב העובדים (53%) בעבודה מרוכזת. אחוז גבוה מהנשאלים אף ציין שכלי GenAI משפרים את איכות העבודה שלהם (68%) ועוזרים להם לייצר רעיונות חדשים (72%).

מכאן ניתן ללמוד שבמקום לחשוש מהכלים החדשים, ניתן להשתמש בהם בצורה יעילה כדי להעצים עובדים. לכן, חשוב להבהיר לעובדים שהבינה מלאכותית אמורה להקל עליהם ולא להחליף אותם.
תפקידה הוא לשפר ולקצר את החלקים הסיזיפיים בעבודה ולפנות את העובדים להתעסק בצדדים הקריאטיביים והאסטרטגיים של העבודה. בנוסף, עובדים שיתמקצעו בתחום ה-AI יהפכו למבוקשים במיוחד, כי הבינה המלאכותית תוסיף למשק הרבה יותר משרות ממה שהיא תעלים.

כך, על ידי בניית תרבות של למידה ושיפור מתמיד, קידום חשיבה צומחת והעצמת עובדים בודדים שתורמים לקידום הטמעת ה-AI בארגון, ניתן להביא את הארגון לשילוב מוצלח של כלי בינה מלאכותית. ארגון שלא ישכיל לשלב כלי AI ולהצטרף למהפכה הכי חשובה כיום, פשוט לא יהיה רלוונטי.

לסיכום, עובדים שלא יאמצו AI ישארו בחוץ

עובדים שלא יאמצו AI עשויים להיתקל במספר אתגרים כמו ירידה בפרודוקטיביות וביכולת התחרות ביחס לעובדים אחרים. הם עלולים לפספס הזדמנויות לשיפור תהליכים ולייעול העבודה, מה שעשוי להשפיע על הערכתם מצד המעסיקים. בנוסף, ייתכן כי הם ימצאו עצמם במצב בו כישוריהם פחות רלוונטיים לשוק העבודה המשתנה, ולכן סיכוייהם להתקדמות מקצועית יפגעו. כדי שזה לא יקרה, עובדים ומנהלים צריכים לעשות תהליך משותף שלא מתעלם מהקשיים אבל אבל גם לא מתמסר אליהם. בסופו של דבר, מוטב לפטר עובדים מאשר להיגרר יחד איתם לבינוניות.


איתן אסידו הוא מנהל מחלקת AI וסביבת עבודה מודרנית בחטיבת הדיגיטל אלעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully