וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

170 עסקים נסגרים כל יום בישראל: האם יש תקווה לעסקים חדשים?

עודכן לאחרונה: 29.8.2024 / 11:41

המציאות הקשה בישראל בשנה החולפת לא פסחה על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שרבים מהם כבר ויתרו והיתר ממשיכים להיאבק על חייהם. אז איך מנצחים את הסטטיסטיקה והופכים את המשבר להזדמנות?

עסקים סגורים בשדרות בעקבות מלחמת חרבות ברזל, דצמבר 2023. ראובן קסטרו
עסקים סגורים בשדרות בעקבות מלחמת חרבות ברזל, דצמבר 2023/ראובן קסטרו

לאחרונה פרסמה חברת המידע העסקי Bdi Coface כי מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר נסגרו כ-46 אלף עסקים בישראל, כאשר מרביתם הם עסקים קטנים המעסיקים עד חמישה עובדים. חשבון פשוט מראה כי כ-170 עסקים נסגרים מדי יום, והעובדה כי מגזר העסקים מהווה גם את מנוע הצמיחה שלה, מעמידה את שוק הכלכלה והתעסוקה במציאות של אי ודאות, כאשר גם האופטימיים ביותר אינם מבשרי טובות.

הדבר תואם לתחזית של דן אנד ברדסטריט מתחילת השנה על פיה בשנת 2024 צפויים להיסגר 54 אלף עסקים, ויוקמו רק 52 אלף, כאשר תרחיש של מלחמה נוספת בצפון יחמיר את המצב עוד יותר.

מה צריך להיות הפוקוס של עסקים כרגע?

אתי רז, מנכ"ל מועדון העסקים All Club המונה כ-200 אלף עמיתים שהם בעלי ובעלות עסקים ועצמאים, אומרת לוואלה כי בתקופה זו, בתי עסק חייבים לעשות שינויים תפיסתיים ולהוביל מהלכים המותאמים למציאות החדשה. "גמישות היא שם המשחק במציאות של אי וודאות עסקית" אומרת רז. "דווקא תקופות כאלה יכולות להוות הזדמנות עבור בתי עסק קטנים, שיכולים לזנוח את ההרגלים עליהם נבנה העסק, ולבצע התאמות המוכוונות לאקלים העסקי החדש.

למשל, תחום המסעדנות חטף אולי את המכה הגדולה ביותר. מאז תחילת המלחמה, המון מסעדות נסגרו, בהן גם מסעדות שהיו קיימות עשרות שנים ושרדו אינספור מלחמות. ועם זאת, מאז ה-7 לאוקטובר מסעדות רבות, כולל מוסדות קולינריים נחשבים ויוקרתיים, החלו לשלב בתפריט שלהן מנות במחירים הרבה יותר נגישים לקהל.

מבחינת המסעדות, נוצרה תדמית של מקום שמבין את המציאות החדשה ומוזיל מחירים לטובת לקוחותיו. הן גייסו לקוחות חדשים ובאופן מפתיע או שלא, ההכנסות שלהן לעיתים גדלו והכפילו את עצמן. מבחינת הצרכן, הוא נהנה מבילוי במסעדה טובה מבלי לקרוע את הכיס.

בנוסף, מסעדות רבות, בעיקר בתחום המזון המהיר, אימצו בשנה האחרונה מערכות להזמנה בשירות עצמי שמייתרות את עבודתם של מלצרים וקופאים וחוסכות בעלויות תפעול.

יש שיאמרו שהתאמות בשוק המסעדנות קלות יותר מתחומים אחרים. האם כל עסק יכול לבצע שינויים?

"בוודאי שכל עסק יכול לבצע שינויים והתאמות לאקלים החדש, אבל זה מצריך מידה רבה של גמישות מחשבתית" אומרת אתי ומביאה דוגמא: "נחשפתי למתפרה קטנה בצפון, שעם תחילת המלחמה יצאה בהטבה מיוחדת לחיילים ומשרתי מילואים, לתפור להם פגמים במדי הצבא בחינם. המהלך לווה בקמפיין בדיגיטל, המקום התמלא בחיילים ומשרתי מילואים שהגיעו לתפור את המדים, ובמקביל, הגביר את המודעות לעסק בכל האזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מה חשיבות הדיגיטל בקידום עסק בתקופה הנוכחית?

"אין ספק שלזירת הדיגיטל יש כוח רב והשפעה על קהלים רבים, במיוחד בתקופת מלחמה בה מרבית האנשים מצויים המון שעות מול מסך הטלפון והמחשב. מגזר העסקים מודע לחשיבות הרבה שיש לזירת הדיגיטל בקידום העסק, וגם בתחום זה בוצעו התאמות מתחילת המלחמה, כאשר עסקים רבים הכפילו ושילשו את ההשקעה הכספית שלהם בקמפיינים וקידום תכנים."

כיצד גופים עסקיים חזקים יכולים לסייע לעסקים קטנים ובינוניים?

בדומה ליוזמות הספונטניות שעמותות וגופים פרטיים הקימו עם תחילת המלחמה לטובת יישובי העוטף, חיילי הסדיר ומשרתי המילואים, לדברי רז קיימים היום בשוק גופים חזקים, המגלים אחווה עסקית בתקופה זו של אי וודאות, ומובילים מהלכים לטובת העסקים הקטנים והבינוניים, כמו המהלך שמוביל הליסינג הפרטי של קבוצת שלמה.

"ההירתמות לטובת בעלי עסקים מצויה בליבת הפעילות של קבוצת שלמה לאורך השנים", מסביר מוטי ברטון מנכ"ל, הליסינג הפרטי של קבוצת שלמה. "היינו הראשונים בישראל להציע ליסינג פרטי תפעולי המאפשר לבעלי עסק לחסוך את העלויות היקרות של רכישת רכב מסוכנות, וכמובן לקבל חשבונית בכל חודש המוכרת כהוצאה לעסק. הדבר נכון גם עסקית וכלכלית עבור העסק, אך נכון גם מבחינת האנרגיה והזמן הניהולי.

בנוסף, אנו מקיימים המון שיתופי פעולה עם גופים הפועלים לטובת עסקים, דוגמת הפעילות עם מועדון העסקים All Club, בו לקוחות עסקיים שלנו ייהנו ממעטפת שירותים לקידום העסק, בשווי של כ-5000 ש"ח. מדובר במהלך שמביא ללקוחותינו גם רכב חדש, גם הטבות שחוסכות להם כסף וגם שירותים המסייעים להצלחתם העסקית".

לדברי אתי רז, שיתופי פעולה עסקיים מייצרים אפקטיביות לשני הצדדים, גם לגוף הגדול וגם לבית העסק הקטן והיא ממליצה לכל הסקטור העסקי בישראל, "שתפו פעולה, סייעו אחד לשני, כי רק ביחד אנחנו כוח".

מה לדעתך החסם העיקרי של עסקים קטנים ובינוניים כיום?

"אנו מגלים שוב ושוב שגם עסק עם רעיון מצוין לא יכול להתקיים ללא מעטפת של כלים מקצועיים" אומרת אתי רז. "עסקים רבים מתחילים את דרכם עם המון אנרגיה ושאיפות לצמיחה, העניין הוא שעד שההצלחה מגיעה העסק צריך כל הזמן תזרים ושם הרבה עסקים מפספסים. גילינו גם שעסקים רבים נסגרים בשל היעדר מעטפת תמיכה ולמעשה מתמודדים עם מרבית הקשיים לגמרי לבד."

במציאות הנוכחית האם את ממליצה להקים עסק חדש?

"אם מציאות ביטחונית מאתגרת מהווה פרמטר להקמת או אי הקמת עסק, הרי שלא היו נפתחים כאן עסקים מאז קום המדינה. היתרון הכי גדול שלנו הישראלים הוא המוחות המבריקים, היצירתיות וההתמדה, ואני בהחלט בעד שאנשים יגשימו את החלום העסקי שלהם, כשבמקביל עליהם לקחת בחשבון שיש לבצע התאמות אסטרטגיות ייעודיות לכל תרחיש שאינו בשליטתם כמו מלחמות, תופעות טבע, שיפוצים באזור בית העסק וכו'. זאת, לצד ניהול, תכנון ובקרה, שחייבים להיות מלווים ע"י אנשי מקצוע."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully