וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מהלכי שיווק לעזרה לזולת - המלחמה משנה את כללי המשחק

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 12:28

כמו כל המשק, גם עולם השיווק הישראלי חווה טלטלה שטרם נראתה כמותה ונדמה שמרבית תקציבי השיווק מופנים היום לטובת סיוע ותמיכה בנפגעים. על הערך העצום שתמיכה זו מביאה אין כל עוררין, אבל שאלה אחת שבה ועולה שאי אפשר להתחמק ממנה: מה הקשר לשיווק ומה התועלת המסחרית?

משאית הביגוד של רנואר במחווה לחיילים ולמפונים./RENUAR

מאז פרוץ המלחמה, חברות מובילות במשק מתמודדות עם אתגרים שטרם נראו כמותם ונאלצות להתאים במהירות את כל תכניות השיווק בצורה רגישה ונכונה למצב. שוחחנו עם מנהלי ומנהלות שיווק על המהלכים השיווקיים והחברתיים שלהם בתקופת המלחמה, כיצד השניים הולכים יחד, ומהו בעצם תפקיד השיווק בזמנים כאלה?

רוני קרני, מנהלת השיווק של אמריקן אקספרס ישראל מספרת על תובנה צרכנית עמוקה שבלטה בשבועות הראשונים למלחמה - רוח הנתינה וההתנדבות של החברה הישראלית. בתגובה, הרימו בחברה את קמפיין 'לנקודות שלכם יש כוח', במסגרתו לקוחות החברה יכולים לתרום את הנקודות שצברו בכרטיס שלהם לטובת סיוע לתושבי הדרום.

לדברי קרני, "זיהינו אפשרות לתת ערך אמיתי שגם מחובר למותג ולמוצר. הצענו ללקוחות החברה דרך נוספת להיכנס למעגל הנתינה ולתרום באמצעות הנקודות של אמריקן אקספרס. על כל 100 נקודות שלקוח העביר אנחנו העברנו 100 ₪ באמצעות עמותת עיגול לטובה. ראינו התגייסות מרשימה של אלפי לקוחות שהביעו נכונות לתרום, והצלחנו לגייס סכום כסף משמעותי."

קמפיין נוסף של החברה, Keep November Local, התקיים בחודש נובמבר, המוכר גם כחודש הקניות הבינלאומי בו ניתן למצוא דילים משתלמים ולרכוש מוצרים בהנחות משמעותיות. "בתקופה בה עסקים ישראלים רבים נפגעו כתוצאה מהמלחמה, הרגשנו צורך לתמוך במשק הישראלי ולקדם ללקוחותינו הצעות ערך ייחודיות שיעזרו להניע את הכלכלה והעסקים הישראלים", מספרת קרני.

לדבריה, בחודש נובמבר לקוחות אמריקן אקספרס צברו יותר נקודות בהזמנות מאתרים ישראליים, ועל כל רכישה ב-100 שקלים קיבלו 100 נקודות אקסטרה. את הנקודות שנצברו הם יכולים להפוך להנחות במגוון רחב של רשתות ובתי עסק או כמובן לתרום אותן לשיקום העוטף. "בסוף החודש בדקנו וראינו גידול בקניות אונליין מעסקים מקומיים לעומת נובמבר בשנה שעברה", אומרת קרני.

לבסוף, קמפיין שלישי של החברה בשם Comfort Zone התמקד דווקא במסעדות שהיו שם בשביל החיילים והמפונים כשהפכו את המטבחים שלהן לחמ"ל המכין עשרות אלפי מנות ומוביל אותן לבסיסים בדרום ובצפון כדי להאכיל אזרחים וחיילים מדי יום. על כך מספרת קרני: "רצינו ליזום פרויקט שגם יתמוך בעסקים וגם ייצר הצעת ערך רלוונטית לצרכנים, שהיו צמאים לקצת אוורור, התכנסות יחד ונחמה. יצרנו סדרה של ערבים מיוחדים במסעדות שף עם תפריט שהוכן במיוחד לאירוע, ושיחה עם השפים המדהימים שלנו שפתחו את הלב ואת המטבח ועבדו בהתנדבות תקופה ארוכה. המקומות לשלושת המסעדות הראשונות שנבחרו אזלו תוך שעות בודדות מרגע פתיחת המכירה. לאור ההצלחה המשכנו לסבב נוסף ב-4 מסעדות וגם שם המקומות אזלו תוך יומיים."

Comfort Zone - מהלך שיווקי לתמיכה במסעדות שהאכילו חיילים ומפונים.. Amex,
Comfort Zone - מהלך שיווקי לתמיכה במסעדות שהאכילו חיילים ומפונים./Amex

"מאז תחילת המלחמה כל הפעילות השיווקית של אל על הותאמה למצב", מספר אופיר גולדמן, ראש אגף שיווק ודיגיטל באל-על. "בתחילת המלחמה הפסקנו את קידומי המכר שלנו, ואנו מחזירים אותם באופן מדורג ומותאם לרוח התקופה עם המסרים הנכונים. כעת אנחנו מקדמים נושאים שמחברים את אל על באופן טבעי למצב. יצרנו פעילויות בשני תחומים מרכזיים, הראשון - סיוע למאמץ הלאומי בפן התעופתי, שכלל הטסת אלפי משרתי סדיר ומילואים חזרה לארץ בחינם, תוך שמירה על ישראל פתוחה לעולם. השני - בניית מהלכים שמייצרים סולידריות, כמו הצבת תמונות החטופים על כסאות המטוס וסיירת הפלאפל שביקרה בבסיסי צה"ל השונים ובאיזורי כינוס המשפחות המפונות. "

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סיירת הפלאפל של אל על.. אל על,
סיירת הפלאפל של אל על./אל על

יפעת פסטרנק, סמנכ"לית שיווק קבוצת רנואר מספרת על חשיבה מעמיקה שעשו בחברה לאור הצרכים החדשים שהתעוררו בציבור, בעקבותיה הוחלט לרתום את כלל עובדי המחסנים ולהכין אלפי חבילות של בגדים למפונים, שיצאו מהבית חסרי כל. היא מספרת כי בהמשך עלה הצורך של ציבור המילואים והחיילים ללבנים, ציוד מחמם ועוד.

"הפכנו משאית לחנות, נסענו לשטחי כינוס ובסיסים בעוטף וחילקנו ציוד ייעודי שלא נמכר בחנויות רנואר שרכשנו במיוחד למטרה זו, כמו גרביים, חם צוואר ומגבות. נסענו עם פרזנטורים ומובילי דעה שהחברה עובדת אתם וככה חרשנו את הארץ והבסיסים. באנו לחזק ויצאנו מחוזקים בתוך התקופה הקשה הזו. כשאתה פוגש את הכוחות בשטח, ורואה את ההיענות המאוד גדולה מצידם, זה מחמם את הלב", מספרת פסטרנק.

היא מציינת גם ש"הרגשנו שיש צורך מאוד גדול לחזק את המורל. בסופו של דבר אנחנו חברת אופנה והיינו חייבים להתייחס למצב גם ברמה האופנתית, אז הוצאנו את קולקציית "אין לנו מקום אחר ללכת אליו", שכללה סווצ'רים עם הדפסים של יחידות צה"ל השונות, כדי להרים לצבא ולחזק את העם והרוח. ידענו שהקהל ירצה ללכת עם קולקצייה כזו בגאון ויגיב טוב למהלך כזה ואכן כך היה".

"אחרי תקופה שלא פרסמנו, הרגשתי שצריך "לשבור את הקרח" ולחזור לדבר עם הקהל בעדינות יתרה", מספרת מורן עירוני, סמנכ"לית שיווק מקס סטוק. "הרגיש לי מאוד מוזר לחזור להעלות פתאום תוכן רגיל. לכן בנינו סלוגן מתאים ("כל מה שבית ישראלי צריך") ויצרנו סרטון קצר, שגם הוא הופק בצורה סופר רגישה ומותאמת לימים הקשים שעוברים על כולנו. לאחר מכן חזרנו להעלות תוכן במינונים נמוכים והתאמנו כל סרט ותמונה למצב. במקביל, לאורך כל התקופה מקס סטוק נרתמת ותורמת המון, בין אם בהתנדבות העובדים בקהילה, תרומות לאגודה למען החייל שריכזה חוסרים עבור חיילים ואנחנו סיפקנו וכמובן, גדוד 53 שאנחנו מאמצים בשלוש השנים האחרונות ובתקופה זו אנו מנסים לתת להם כל שביכולתנו על מנת להקל עליהם ולו במעט. כמו כן ייצרנו תכשיט מגן דוד בלעדי לרשת, שייכנס בימים הקרובים לסניפים והכנסותיו יהיו תרומה לחיילים בודדים."

"כל מה שבית ישראלי צריך". קמפיין החזרה לשגרה של מקס סטוק./מקס סטוק

גם קבוצת עזריאלי תומכת בנחישות כדי לסייע בהנעת גלגלי המסחר ולתרום לשיקום הכלכלה המקומית, כך מספרת עינת מצליח, סמנכ"לית שיווק קניוני עזריאלי, ומפרטת 5 מהלכים בולטים שהובילה הקבוצה מאז תחילת המלחמה:

  • כדי להניע את גלגלי המסחר, בתחילת נובמבר הקבוצה חילקה לכלל לקוחותיה שוברי מתנה של 50 שקלים למימוש בעשרות רשתות מובילות בקניוני הקבוצה ברחבי הארץ. כל לקוח יכל לממש עד שלושה שוברים בשווי כולל של 150 ₪, ללא התניית קניה דרך אפליקציית עזריאלי.
  • העיר אילת קלטה לשטחה אלפי משפחות של מפונים. הקבוצה העניקה להם סיוע מידי באמצעות גיפטקארד של 500 ₪ למשפחה למימוש בקניון "עזריאלי מול הים", שגם תמך בעסקים באילת שסובלים מתקופה קשה ביותר.
  • מאז פרוץ המלחמה חברה הקבוצה לג'וינט ומקצה שטחים נרחבים בקניונים בכל הארץ עבור עסקים מאזור העוטף והצפון שפעילותם נפגעה. בתוך כך, סייענו גם בשיווק עסקים אלה ובהעלאת מודעות לפעילותם. העסקים הם ממגוון תחומים בהם: מזון ואפיה, אופנה, מוצרי ילדים, עיצוב הבית ועוד.
  • שיתוף פעולה עם עמותת ער"ן שמספקת סיוע נפשי. מפרוץ המלחמה ער"ן סייעו למעלה מ-85,000 פניות מצוקה של חיילים ואזרחי ישראל מכל רחבי הארץ. כחלק מהפעילות המשותפת מפורסמים משפטי "נרמול שגרה" ברחבי הקניונים ובנכסים הדיגיטליים שלנו.
  • כדי לחבר את כל עם ישראל, אנו מאירים את המגדלים שלנו עם דגל ישראל וכיתוב "יחד ננצח". גילינו שפעולות מהסוג הזה מעוררות המון תקווה בקהל - תחושה עוצמתית בלוקיישן הכי מרכזי במדינה.
הכי אותנטי שיש - חקלאי הדרום מספרים על הסיוע שקיבלו./קבוצת עזריאלי.

"בתחילת המלחמה התרכזנו פחות בשיווק ויותר במתן מענה לאלפי פניות למוצרי מי עדן שקיבלנו מכוחות הביטחון ועמותות שמסייעות למאמץ המלחמתי או למפונים", מספרת שירן קשקש, מנהלת שיווק מי עדן. "תרמנו מאות אלפי בקבוקים לגופים שונים ובעיקר למגוון רחב של פלוגות ויחידות, ונתנו עדיפות לאספקה לכוחות הביטחון עוד לפני ההתחייבויות השוטפות שלנו, גם במחיר של הפסד מכירות. מי שנלחם ושומר על המדינה שלנו הוא בראש סדר העדיפויות מבחינתנו. תרמנו אפילו למתנדבים ששוזרים פרחים להלוויות".

היא מוסיפה כי "בשלב ראשון הורדנו את כל פעילויות השיווק, ובשלב שני ביצענו התאמה של הקריאטיב לרוח התקופה. המהלך המשמעותי ביותר שעשינו, בהובלת יונתן צדוק, מנהל שיווק הקמעונאות, הוא שיתוף פעולה שיצרנו ביחד עם סופר פארם כדי להשאיר נושא החטופים על סדר היום הציבורי ולגייס כספים למטה משפחות החטופים. כחלק מפעילות זו, הפקנו מהדורה מיוחדת של 50,000 בקבוקי מי עדן יחד עם המותג LIFE של סופר-פארם עם הסלוגן #BRINGTHEMHOMENOW. על תווית הבקבוק יש את לוגו הקשת המוכר של מי עדן אך ללא צבעיו, לצד המסרים: "בלעדיהם החיים הם כמו קשת בלי צבעים" ו-"Life is not the same without them". הבקבוקים נמכרים בסניפי סופר-פארם וסופר-פארם אונליין במחיר של 5 ₪, וכל ההכנסות ממכירתם מועברות במלואן למטה משפחות החטופים. פעלנו בידיעה שלא תהיה לנו שום הכנסה או מקור רווח אלא רק מהמקום של העלאת המודעות וקבלת תשומת לב ציבורית".

בקבוקי מי עדן במהדורת מלחמה עם כיתוב חדש למען החטופים.. מי עדן,
בקבוקי מי עדן במהדורת מלחמה עם כיתוב חדש למען החטופים./מי עדן

איך המלחמה שינתה את אסטרטגיית השיווק שלכם?

"באל על כמעט הכל השתנה, כל תוכנית השיווק קיבלה טוויסט", מספר גולדמן. "היו לנו מהלכים מתוכננים לסוף השנה ולתחילת השנה וכמו הרבה חברות במשק, נאלצנו לשנות את התוכנית תוך כדי תנועה. יצאנו בקמפיין עולמי לתמיכה בכלכלה הישראלית שכולל קניית שוברים לטיסות עתידיות באל על, כאשר 10% מהסכום הולך לתרומה. זה פרויקט שהרמנו בשבועיים, כחלק מתוכנית שיווקית חדשה לגמרי שצריכה לשים את ישראל במרכז, ולעודד תרומות לתושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם".

"אני חושבת שהמון דברים השתנו", אומרת פסטרנק. "אם לא הייתה מלחמה היינו עסוקים עכשיו במסיבות סוף שנה וטיסות לחו"ל לכריסמס. כולנו הרבה יותר מכונסים, יותר זהירים, הצרכנות הישראלית בפרונט, הסנטימנט הוא מאוד פטריוטי והעיניים נשואות לצה"ל ולמי ששומר עלינו. כמעט כל אזרח ואזרחית במדינה נתנו את חלקם, בין אם זה לבשל, לתרום או לארח. יחד עם זאת, החיים חזקים ואנחנו רוצים לנהל שגרה שהיא שגרת מלחמה אבל עדיין מקדשת את החיים ושואפת לחזור אליהם."

איך מוצאים את האיזון בין שיווק שמביא מכירות לעומת מהלכים שהם לטובת החברה או המדינה?

קרני אומרת ש"חשוב לייצר את האיזון המדויק בין השניים. מצד אחד להעניק ערך מותאם ורלוונטי ללקוחות ומצד שני שיהיה גם אקטואלי ורלוונטי לתקופה". היא מדגישה את הצורך במהלכים יצירתיים וחדשניים שישרתו גם את האידיאולוגיה של החברה וגם את המצב המדיני הרגיש. "הצעות הערך והמיזמים שהוצאנו לפועל התמקדו בתמיכה בסקטורים שנפגעו, העלאת מצב הרוח של הלקוחות והנעה של הכלכלה הישראלית, והשתדלנו להביא ערך חברתי גבוה בכל פעילות."

"התפקיד השיווקי והמסחרי של חברת אופנה כחול לבן היא לנסות להחזיר את השגרה ואנחנו יודעים שכרגע יש סנטימנט לחזק את הכלכלה והמסחר פה", אומרת פסטרנק וממשיכה: "הגבנו בהתאם לצורך ולביקוש. ראינו איך הקהל הגיב למסרים של אופנה וככל שעבר הזמן הקהל ממש דרש את זה. התפקיד השיווקי במאקרו הוא להחזיר לאט לאט את השגרה. אנשים ויתרו על המון דברים ואנחנו מנסים להחזיר את הנחמות הקטנות לשגרה. היינו מאוד קשובים למצב ולציבור. אם בהתחלה אנשים קנו יותר בגדי בית ודברים נוחים, לאט לאט ראינו את הצורך להתלבש בסטייל גובר והתאמנו לשם כך קולקציות חדשות ויותר אופנתיות."

"בתקופה כזאת החשיבה משתנה ומתאימה את עצמה למצב תוך הפגנת רגישות, אמפתיה ומיקוד בעמידות והסולידריות של העם", אומרת מצליח. אנו עובדים בכל העת על גמישות ואדפטציות למצב, ומנסים ככל האפשר לתמוך ולסייע עם הטבות ומבצעים אטרקטיביים לציבור הרחב, הנפגעים והמפונים, עסקים מקווי העימות וכמובן הנעת גלגלי המסחר במדינה."

מתי מהלכים של סולידריות עוזרים לשיווק ומתי הם מזיקים לו?

קרני משתפת שכאשר הם יצרו מיזמים, הטבות ופעילויות שיווק עם מטרות חיוביות שמקדמות גם את הקהילה ואת המשק בישראל מצד אחד, וגם מביאות הצעות ערך מותאמות ללקוחות מצד שני, הם הצליחו להשיג את תשומת הלב ושיתוף פעולה של הלקוחות, מתוך הרצון לתמוך ולשקם יחד את המצב. ויש לה גם דוגמא: "בחודש נובמבר תגמלנו לקוחות על הזמנות אונליין מעסקים מקומיים. חיבור בין הצעת ערך רלוונטית ללקוחות לבין מהלך שמניע את הכלכלה ותומך בעסקים המקומיים. אני חושבת שיש לשים דגש על פעולות שיווקיות שרותמות את אהדת הצרכנים והלקוחות למותג, מחוברות לתובנות אמיתיות מהשטח ומייצרות רלוונטיות מדויקת לזמן הזה."

פסטרנק חושבת ש"הדבר שצריך להוביל חברות כרגע זה להימנע מציניות ולהיות מאוד רגישים. מצד אחד, זה בסדר שנצא בסיילים ושנקדם בגדים ונוציא קולקציות. אנחנו רואים איך הקהל מגיב לזה והולכים צעד צעד יחד איתו. מצד שני, בתור חברה ישראלית אי אפשר שלא להגיב למצב. לצורך העניין, נובמבר היה אמור להיות חודש של חגיגת קניות. היו לנו הרבה תוכניות שנערכנו איתן מראש, אבל הבנו שאנחנו חייבים לייצר התאמות למצב. שמנו הכל בצד וחישבנו מסלול מחדש, כאשר מה שמנחה אותנו הוא איך אנחנו יכולים להביא ערך ותועלת. יש לנו אלפי עובדים, חלקם מפונים, חלקם גרים בדרום. נדרשנו לטפל ברגישות במצב ולחשוב תמיד איך אפשר לתרום אך גם לקיים שגרה ולהתאים את עצמנו ללקוחות ולעובדים".

"בימים הראשונים הייתה תחושה של קיפאון בו הזמן עצר מלכת", אומרת מצליח. "כאשר הימים עברו עשינו התאמות למצב ושינינו בהתאם את הגאנט השיווקי שלנו, השתמשנו בכוח שלנו כדי לעשות טוב, להשתמש במילות נחמה, שיתופי פעולה תומכים, הטבות ומבצעים שיסייעו לציבור הרחב להשתחרר ולהתאוורר ומצד שני לסייע לשוכרים שלנו".

"בשבועיים הראשונים של המלחמה הסרנו באופן גורף את כל הקמפיינים, אבל הודעה אחת מפיקוד העורף גרמה לכך שמה שכל הישראלים חיפשו בשבועות הראשונים של המלחמה זה מים", מספרת קשקש. "מים זה לא מוצר מותרות וכל בית רוצה וצריך אותו ולכן חייבים לייצר שגרה בצל מלחמה. החזרנו קמפיינים עם קריאייטיב ממלכתי שמדבר על חברה כחול לבן. מפעל מי עדן בקצרין עבד סביב השעון וייצר מים ללא הפסקה - 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע. עובדי המפעל מתנהלים גם שם תחת אזעקות, במציאות של פינוי תושבים וגיוסי עובדים בצו 8, כולל חלק ניכר מהשדרה הניהולית של המפעל. אנחנו חברה עם ייצור מקומי שמספקת מקור עבודה ל- 700 עובדים ומניעים את המשק לכן השיווק הוא מנוע חיוני להנעת החברה ויצירת עבודה."

איך הציבור מגיב היום למהלכים שיווקיים?

גולדמן מספר כי "מתגובות ומחקרים שעשינו, אנחנו רואים אהדה גבוהה למהלכים שלנו, שנבחרו בקפידה כדי להעביר מסר אמיתי וטבעי שמתחבר לאל על. כשהציבור רואה עשרות צעירים שקטעו את הטיול הגדול ושאל על עושה הכל כדי להעלות אותם על טיסות חזרה לארץ, באופן טבעי מתחבר המסר שהחברה נרתמה למאמץ הלאומי והקהל מגיב בהתאם".

פסטרנק מחזקת את האמירה: "כשאתה מביא ערך אמיתי, לא מתוך תקשור המהלך אלא ערך אמיתי ואתה נמנע מציניות ועושה את הכל ברגישות, זה מאוד מוערך. "

"כשחזרנו לפרסם עשינו זאת בעדינות והתאמנו את כל החומרים למצב, אם בפרסום מוצרים חיוניים בשלב ראשון, שהקהל פשוט חיפש, ואם בהמשך בפרסום שמחזיר לאט לאט לשגרה מסוימת. שמנו לב שהקהל ממש היה צמא לסוג של שגרה כזו, ולכן הוא קיבל את זה בצורה טובה", אומרת עירוני.

"קיבלנו תגובות מאוד מרגשות למהלך של הורדת צבעי הקשת מהלוגו על תוויות הבקבוקים. נושא החטופים נוגע בכולנו ולכן זה יצר שיח חיובי, אותנטי ורצון לרכוש בקבוקים כדי להיות חלק מהתרומה למען המשפחות", אומרת קשקש.

מתי מהלכים חברתיים מחממים את לב הצרכנים ומתי הם מעוררים ציניות?

גולדמן מציין ש"כאשר המסרים של המותג הם אמיתיים זה מחמם את הלב וכאשר הצרכנים מרגישים שמשהו אינו אמיתי או מסחרי מידי זה עלול לעורר ציניות. "

"אני חייבת לציין שאני לא רואה בשום פעילות שיווקית ניצול ציני של המצב" מציינת עירוני. "למי שלא מגיע מהתחום, סרטוני פרסומת ומהלכים שהם שיווקיים נטו עלולים להיראות מנותקים מהתקופה, אבל חייבים להבין שיש עלינו מטלה לא פשוטה בימים כאלה. אף אחד לא באמת יודע להתכונן למצב כזה ועדיין מישהו צריך לגרום לעסק להמשיך לעבוד. אם לא יהיו מכירות, יפטרו עובדים, יקנו פחות מספקים שיפטרו גם הם עובדים והמעגלים הללו רק יתרחבו."

מצליח מסכמת ש"כשהמסרים מגובים בעשייה אמיתית, כשהם אותנטיים, רגישים לסיטואציה ונעשים עם אפס ציניות, הם זוכים להכרה חיובית".

האם בימים אלו הציבור בכלל קשוב לפרסומות?

גולדמן סבור כי "במידה מסוימת אפילו יותר מאי פעם. הרייטינג בערוצי הטלוויזיה סביב החדשות עולה והגלישה באתרי החדשות מוגברת, ולכן יש יותר עיניים שנחשפות לפרסומות. מצד שני, אנשים מחפשים גם את השגרה שלהם ולכן מסננים את הפרסומות שלא נוגעות להם".

פסטרנק מסכימה ומוסיפה: "הרייטינג מוכיח שאנשים כן צורכים מדיה ויושבים מול המסך, כולם רוצים לדעת מה קורה, בין אם זה בסושיאל או בטלוויזיה. הקהל כמה לשגרה וגם בפרסומות, אם יש לך ערך אמיתי, הקהל מתייחס אליו. מהלכים כמו מלגת הקטיף של לאומי, שזה מהלך שמאוד אהבתי, נותנים ערך ועושים בדיוק את ההפך מציניות". היא מציינת ש"זה בסדר לפרסם אופנה אבל אם אתה כבר מחבר את זה למצב, תיתן ערך אמיתי".

קרני אומרת ש"למותגים יש כוח לתת תקווה כי הם מייצגים שגרה ונורמליות. לכן חשוב שאנו כאנשי שיווק נייצר מהלכים שמרימים את המורל של הצרכנים ומביאים מסרים של תקווה, אם זה באמצעות הירתמות חברתית או תמיכה בכלכלה המקומית יחד עם רגישות והתאמה למצב."

עירוני טוענת שהקשב גבוה מתמיד: "הלוואי וכל השנה היה קשב כזה. הציבור נמצא כל היום מול המסכים. אני בטוחה שלפרסומות יש השפעה מאוד חזקה בימים אלו, אולם כאמור, צריך לדעת מה ואיך לפרסם".

"בחודשים האחרונים הציבור צורך חדשות סביב השעון ובגלל שאין כמעט תכניות בידור או תוכן שאינו עוסק במלחמה, להערכתי הציבור כן מחפש קצת אסקפיזם, והוא מקבל אותו בהפסקת הפרסומות", טוענת קשקש.

מצליח מרגישה ש"דווקא הריכוז סביב 'מדורת השבט' השתנה ב-7/10. הקהל יושב צמוד לחדשות בתחילה כל היום ועכשיו כל ערב. פרסומות רלוונטיות, עם ערך אמיתי, עם חיבור אותנטי ולא מתאמץ, זוכות להכרה והערכה מהקהל. זו לפחות החוויה שלנו."

מה השתנה מתחילת המלחמה ועד היום?

"מפרוץ המלחמה, הסנטימנט של הצרכנים כלפי ישראל והמשק הישראלי בפרט עלה", אומרת קרני ומוסיפה: "הרצון של כולנו בחודשיים האחרונים היה לחבק ולחזק את העסקים בישראל, ויכולנו לראות זאת גם בהוצאות האשראי של לקוחותינו, שבחרו לרכוש יותר בעסקים ישראלים באונליין, מאשר לרכוש באתרים מחו"ל."

קשקש מספרת כי "בעולם המים הרבה השתנה. בחודש הראשון, בין היתר עקב הודעת פיקוד העורף, הייתה התנפלות על הבקבוקים ובמשך תקופה קצרה היה אפילו קשה להשיג מים בסופרים. מאז השוק התיישר, ולמעשה על המכר העודף של חודש אוקטובר התקזז כנגד המכירות של נובמבר מכיוון שאנשים כבר הצטיידו במים. באופן כללי, אנחנו מרגישים קיטון מסוים בשוק אך קשה להעריך האם מדובר באירוע נקודתי או מגמה ארוכת טווח שנגרמת בגלל המלחמה."

איך ממשיכים מכאן?

פסטרנק: "בזמנים כאלה קשה מאוד לתכנן קדימה, אבל אנחנו קשובים ללקוחות ולמצב ומשתדלים להגיב במהירות לצרכים העולים מהשטח. יותר מכל, אנחנו נדרשים לגלות גמישות. מצד אחד להביא ערך ומצד שני לפרנס את החברה והעובדים כדי שנוכל לשמור על מקומנו כחברה מובילה בתחומה."

גם עירוני מדברת על הקושי לתכנן קדימה: "פעם היינו מעלים סטורי בכל יום בכל שעה לפי טראפיק של הקהל ברשתות. היום אנחנו מונעים בעיקר מאקטואליה וחדשות".

גם בעזריאלי הדברים נראים דומים. מצליח: "עברנו מההלם הראשוני וחשיבה לטווח המיידי, למצב של תכנון לטווח הבינוני בסוג של "שגרת מלחמה" עם שמירה על מקסימום גמישות. משהו שנראה לנו נכון היום, לא בטוח שיהיה מתאים עם חדשות אחרות. עם זאת, אנחנו מחזיקים מהיום הראשון את התפקיד שלנו בהחזרת השגרה הישראלית וההשפעה הגדולה שלנו על עולם המסחר והכלכלה הישראלית."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully