וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינסטגרם משיקה חשבונות נוער ומעבירה את האחריות להורים

עו"ד שני מזרחי

עודכן לאחרונה: 22.9.2024 / 10:50

אחרי שורה ארוכה של הליכי חקיקה ותביעות ייצוגיות, מטא מציגה את חשבונות הנוער החדשים שלדבריה "יתנו שקט נפשי להורים". האם מדובר בכפרה אמיתית של ענקית המדיה או ניסיון להעביר את האחריות להורים?

חשבונות הנוער החדשים של אינסטגרם./Meta

בשבוע שעבר הציגה מטא את חשבונות הנוער של אינסטגרם, חוויית משתמש חדשה לבני נוער, הכוללת הגנות מובנות המגבילות את האנשים שיכולים ליצור איתם קשר ואת התוכן שהם רואים, וגם מספקות דרכים חדשות לבני נוער לחקור את תחומי העניין שלהם. בני נוער יוכנסו אוטומטית לחשבונות נוער, וקטינים מתחת לגיל 16 יזדקקו לאישור הורים כדי לשנות כל אחת מהגדרות אלה כך שיהיו פחות קפדניות, כך נמסר בהודעת מטא לתקשורת.

מטא מוצמדת לקיר

ההודעה כאמור, מגיעה לאחר שורה ארוכה של חקיקות ותביעות שכל מטרתן להגביל את הקלות הבלתי נסבלת שבה ילדים ובני נוער נחשפים לתכנים ולאנשים שאינם הולמים ומתמכרים לחוויית הגלילה האינסופית באינסטגרם.

כבר בספטמבר 2022 הוטל קנס עצום של 405 מיליון אירו על מטא (חברת האם של אינסטגרם), לאחר שרגולטור הפרטיות של האיחוד האירופי קבע שהיא הפרה את תקנת המידע הכללית של האיחוד האירופי (GDPR), בכך שאפשרה לילדים מתחת לגיל 13 להפעיל חשבונות עסקיים באינסטגרם.

שנה וקצת לאחר מכן, הוגשה נגד מטא תביעה פדרלית על ידי התובע הכללי של קליפורניה. במסגרת התביעה, קליפורניה, קולורדו ו-31 מדינות נוספות האשימו את מטא במשיכת ילדים קטינים לרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, תוך שהיא מסתירה מחקרים פנימיים המצביעים על הנזקים אשר נגרמים למשתמשים בכלל ולילדים ובני נוער בפרט.

במסגרת התביעה נחשפו מסמכים לפיהם מטא ידעה שקטינים משקרים לגבי גילם במטרה לפתוח חשבונות ברשתות החברתיות שלה, ובמקום להסיר, למחוק ומלכתחילה לא לאפשר את פתיחתם של חשבונות אלה, היא המשיכה לאסוף מידע אישי של ילדים, לרבות מיקומם וכתובת המייל שלהם. כל זאת ללא אישור של הורי הקטינים ותוך הפרה של חוק פרטיות ילדים הפדרלי.

במקביל, גם בישראל הוגשה בקשה לתובענה ייצוגית נגד מטא, בטענה כי הרשתות נוקטות בפרקטיקות של פיתוח טכנולוגי, שיווק והפעלת הפלטפורמות שבבעלותן, תוך ניצול רגישותם הפסיכולוגית של קטינים, ומבצעות עליהם מניפולציות שנועדו לגרום להם להשתמש יותר ויותר בפייסבוק ואינסטגרם עד כדי "התמכרות" אליהן, שהיא בעלת השפעות הרסניות על בריאותם הנפשית והפיזית של קטינים, ילדים ובני נוער כאחד.

פועלים אבל לא מספיק

מטא, מבחינתה, טוענת לכל אורך הדרך כי היא מבצעת שינויים ומכניסה הגנות. כך לדוגמה, היא טוענת כי כבר בספטמבר 2019, פרטי ההתקשרות של חשבונות עסקיים לא הוצגו באופן אוטומטי לכולם, ומטא אף שלחה הודעות יזומות לבני נוער עם חשבונות עסקיים כדי ליידע אותם שהצגת פרטי הקשר שלהם היא אופציונלית וניתן להסירה. "כעת, בני נוער שירצו להציג את פרטי הקשר בפומבי יצטרכו לבצע פעולה יזומה באופן שמוסיף חיכוך (Friction) לתהליך", הסבירו במטא.

ביולי 2021 השיקה מטא מספר תכונות חדשות שמטרתן לעזור לשמור על בטיחות בני נוער והמידע הפרטי שלהם. לדוגמא, חשבונות של קטינים שמצטרפים לאינסטגרם הוגדרו באופן אוטומטי כחשבונות פרטיים, שאחריהם ניתן לעקוב רק באישור המשתמש, ועוקב שלא אושר לא יכול לשלוח הודעות פרטיות לאותו קטין או קטינה. מאז עברו יותר משלוש שנים ולא נראה שהרבה השתנה. בני נוער שצמאים ומכורים ללייקים ממשיכים לאשר עוקבים ללא הבחנה ולהיחשף לאותן תופעות שנחשפו אליהן לפני השינוי הזה, ולהורים יש מעט מאוד לעשות בנדון.

בנוסף, באינסטגרם טוענים כי פיתחו טכנולוגיה המאפשרת לזהות "חשבונות מבוגרים חשודים" ולמנוע מהם למצוא או ליצור אינטראקציה עם חשבונות ילדים, ושהם שולחים אזהרות לבני נוער שכבר עוקבים אחר חשבונות של מבוגרים חשודים לגבי שיחות עם חשבונות אלו. למרות השינויים הללו, מטא כאמור, המשיכה להיות 'שיחת היום' בפיהם של הרגולטורים וגורמי האכיפה בארה"ב ובאירופה, שראו בה אחראית ישירה להתמכרות ולפגיעה בילדים ובני נוער.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

אז מה בתפריט?

  • חשבונות פרטיים: עם חשבונות פרטיים המוגדרים כברירת מחדל, אנשים שלא עוקבים אחרי בני הנוער או שלא אושר להם לעקוב לא יוכלו לראות את התוכן שלהם או לקיים איתם אינטראקציה. זה חל על כל בני הנוער מתחת לגיל 16, כולל אלה שכבר נמצאים באינסטגרם וכמובן נרשמים חדשים.
  • הגבלות על שליחת הודעות: בני נוער ימוקמו בהגדרות העברת ההודעות המחמירות ביותר, כך שרק אנשים שהם עוקבים אחריהם או שכבר מחוברים אליהם יוכלו לשלוח להם הודעות.
  • הגבלות על תוכן רגיש: בני נוער יועברו באופן אוטומטי להגדרה המגבילה ביותר של בקרת התוכן הרגיש, המגבילה את סוג התוכן הרגיש (למשל כזה שמקדם הליכים קוסמטיים או מעודד פגיעה עצמית) שבני נוער רואים במקומות כמו Explore ו-Reels.
  • אינטראקציות מוגבלות: בני נוער יכולים להיות מתויגים או מוזכרים רק על ידי אנשים שהם עוקבים אחריהם. בנוסף, מטא תפעיל את הגרסה המגבילה ביותר של התכונה שלה נגד בריונות, כך שמילים וביטויים פוגעניים יסוננו מתוך הערות ובקשות פרטיות (DM) של בני נוער.
  • תזכורות למגבלת זמן: בני נוער יקבלו התראות שיאמרו להם לעזוב את האפליקציה לאחר 60 דקות בכל יום.
  • מצב שינה מופעל: מצב שינה יופעל בין השעות 22:00 ל-7:00, אשר ישתיק התראות במהלך הלילה וישלח תשובות אוטומטיות להודעות פרטיות (DM).

כל אלה יוגדרו בחשבונות הנוער כברירת מחדל, ושינויים יצריכו אישור ישיר מההורים. בכוכבית נציין שתי עובדות מעניינות. הראשונה היא שכדי לאשר שינוי כזה או אחר בברירת המחדל, הורים שטרם עשו זאת יצטרכו לפתוח חשבון אינסטגרם משלהם, מה שלמעשה פותח פתח להצטרפותם של מיליוני משתמשים נוספים לפלטפורמה כבדרך אגב. העובדה השניה היא שאותן הגדרות ברירת מחדל אינן חקוקות בסלע ועם קצת לחץ על ההורים, בני נוער יוכלו להחזיר את החשבונות למצבם הקודם והבלתי מבוקר.

לקיחת אחריות או התנערות מאחריות?

המגבלות החדשות כוללות איסור על שליחת הודעות ישירות למשתמשים צעירים מחשבונות שאינם עוקבים אחריהם, אך גם מציבות את השאלה האם חברות הטכנולוגיה באמת נושאות באחריות מלאה, או שמא מדובר בפתרון שמטרתו להגן עליהן מפני תביעות עתידיות?
כאשר התאגיד לכאורה מספק את הכלים הנחוצים להורים, האחריות לפקח על ילדיהם ולוודא שהשימוש ברשתות החברתיות נעשה בצורה בטוחה חוזרת אליהם.

לדוגמא, בתביעות עתידיות תוכל אינסטגרם לטעון כי יישמה את הכלים שנועדו להגן על הצעירים, ושהפיקוח הסופי מוטל על ההורים. בכך, החברה למעשה מעבירה חלק מהאחריות המשפטית אל המשתמשים עצמם. כעת נשאלת השאלה, מה מקומם של הורים, והאם יש להם את היכולת והידע לנהל פיקוח שכזה?

ההחלטה של אינסטגרם מציבה את ההורים בחזית המאבק נגד התופעות השליליות ברשת, אך לא בטוח שלכולם יש את הכלים או הזמן הנדרש כדי לוודא שהצעדים הללו מתקיימים במלואם. במובן הזה, החברה יכולה להשתמש בשינויים אלה כהגנה משפטית, גם אם הורים רבים מתקשים להפיק מהם תועלת.

לסיכום: החלטת אינסטגרם מראה שבפועל, חברות טכנולוגיה מוכנות לבצע שינויים כאשר מופעל עליהן לחץ משמעותי. עם זאת, השינויים הללו מכוונים בעיקר לשיפור המוניטין וההגנה מפני תביעות, ופחות מתוך מחויבות עמוקה להגנה על המשתמשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully