וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על יוצרי התוכן עולה שלב והרשתות החברתיות יעשו הכל כדי לנצח

עודכן לאחרונה: 18.8.2022 / 8:45

בעוד שהעולם נפרד בהדרגה מעוגיות צד ג' והזכות לפרטיות מקבלת את קדמת הבמה, הרשתות החברתיות, שעד היום נשענו על המידע שמשתמשים ויוצרי תוכן סיפקו להן בשפע, מצאו את עצמן בפלונטר. מאז הן לא נחות לרגע, ומשיקות פיצ'רים חדשים שעשויים לשנות את פניהן לתמיד

קהילת השיווק של ישראל.. ירון אחר, Unsplash
קהילת השיווק של ישראל./Unsplash, ירון אחר

זה התחיל ברגולציות לשמירת הפרטיות כמו GDPR באירופה ו-CCPA בארה"ב, שהטילו מגבלות על מפרסמים העושים שימוש בנתוני משתמשים לצרכי פרסונליזציה של מודעות פרסומיות. זה המשיך בהכרזה על פיוד עוגיות צד ג' מדפדפנים כמו גוגל כרום ופיירפוקס, והגיע לשיא עם הוספת תכונת האנטי-מעקב של אפל למערכת ההפעלה שלה, שמקשה על רשתות חברתיות לאסוף מידע על משתמשי אפל ולהציג להם מודעות של צד ג'.

רק בצעד האחרון שהזכרתי, נעלמו בבת אחת 1.8 מיליארד משתמשי אפל ממאגר המידע, המהווים כ-18% מסך משתמשי הסמארטפון בעולם. בארה"ב, מדובר ב-50% מנתח השוק, שנחשבים לבעלי כוח הקניה החזק ביותר, וככל הנראה, זאת רק ההתחלה.

התוצאות לא איחרו לבוא, וברבעון שעבר, מטא ראתה ירידה ראשונה אי פעם בהכנסותיה. גם טוויטר איבדה הכנסות, אבל יתכן שאצלה הדבר קשור יותר לתמרונים האינסופיים שנאלצה לבצע מול אילון מאסק, רגע לפני ביטול העסקה לרכישת החברה.

כאשר המודל העסקי כולו נשען על הכנסות מפרסום, שמבוסס על נתוני משתמשים, אין פלא שהרשתות החברתיות עושות שמיניות באוויר כדי להמציא את עצמן מחדש. השאלה היחידה שנותרה היא מה יוצא לנו מזה? ובכן, תתכוננו להיות מופתעים, כי לחלק מהדברים פה באמת לא ציפיתם.

משלוחי אוכל בפייסבוק ובוואצאפ

במקביל לפיתוח המטאוורס, שכנראה עוד יקח כמה שנים כדי להיכנס לפול-פאוור, מטא הודיעה השבוע על שיתוף פעולה עם ענקית המשלוחים האמריקאית DoorDash במטרה לאפשר לסוחרי המרקטפלייס שלה להציע משלוחי מזון באמצעות הפייסבוק.

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי בשלב ניסיוני זה, DoorDash תספק משלוחים חינם לטווח של עד 24 ק"מ. למי שהתבלבל, נדגיש שמדובר רק בהזמנות שיכולות להיכנס לתא מטען של רכב, ושלאחר שלב הבדיקות יוצמדו תעריפים לשירות זה.

במקביל, מטא הודיעה אתמול על רכישת הסטארטאפ הסינגפורי TAKE במטרה לאפשר לבעלי עסקים קטנים לנהל הזמנות ומשלוחי מזון באמצעות כלים שפיתחה החברה כתוספים לווצאפ.
היופי במהלכים האלה, אם הם יצליחו, זה שהם עשויים לחסוך למשתמשים את הצורך להוריד אפליקציות נוספות, ולהמשיך להשתמש בפלטפורמות שהם כבר מכירים ואוהבים, ווצאפ ופייסבוק, גם כשהם מזמינים אוכל.

במאמר מוסגר, זוכרים שכאשר פייסבוק השיקה את המרקטפלייס, הבטיחו לנו שהוא יעשה מהפכה בשוק האיקומרס? שמתם לב שזה לא ממש קרה, שהוא אוטוטו יורד מהפרק, ושחלקים נרחבים ממנו כבר התפיידו בהדרגה מהפלטפורמה בלי שהרגשנו? כמה מכם אשכרה הצליחו לקנות משהו במרקטפלייס, ואיך היתה חוויית הקניה?

בואו נקווה ששיתוף הפעולה עם DoorDash יצליח להניע את מה שהמרקטפלייס לבדו לא יכול היה לעשות. אצלנו בישראל, לכל הפחות, כששליחי וולט נאבקים על זכויותיהם כעובדים ותן ביס ממשיכה להתרחב לעולם הקורפורייט, נדמה שהדרך פנויה למהפכה צרכנית מהסוג שמטא מכוונת אליו.

טרנדים, NFT ומונטיזציה באינסטגרם

בינתיים, מי שלא מפסיקה להפתיע זו אינסטגרם, שמציגה ערימה של תכונות חדשות שבאות לשפר את הנראות של מודעות, לתזמן פוסטים, ולייצר רווחים מפוסטים.

מדבקת 'Add yours', למשל, תאפשר ליוצרי REELS להזמין את העוקבים שלהם להמשיך את הסטורי עם פרשנות משלהם. בדרך זו מקווה אינסטגרם להתחקות אחר טרנדים קיימים ואף לתת קרדיט למשתמשים שמתחילים אותם על ידי הוספת תווית מיוחדת שמגדילה את החשיפה.

למרות שנראה שתכונות אלו מכוונות להגדלת החשיפה של יוצרי תוכן ומותגים יותר מאשר למשתמש הפשוט, מדובר בתוספת מרשימה ומכובדת שמתכתבת יפה מאוד עם הנרטיב המותגי של הפלטפורמה. וכמו כל דבר טוב שמתחיל באינסטוש, חלק גדול מהתכונות החדשות הללו יהיה זמין גם בפייסבוק.

אבל החלק הכי מעניין בעדכונים החדשים של אינסטגרם כבר הרבה יותר קרוב למהפכת ה- Web3 שמטא כל כך להוטה לקדם. לאחר שהכריזה בתחילת השנה כי יוצרי NFT יוכלו להציע פריטי אמנות ואספנות דיגיטליים בפלטפורמה, היום אינסטגרם מרחיבה את התכונה הזו ל-100 מדינות נוספות, כולל אצלנו במזרח התיכון.

כדי להציע פריטי אספנות דיגיטליים, על המשתמשים לחבר ארנק דיגיטלי של צד שלישי, מה שמכניס שחקנים בינלאומיים כמו Rainbow, MetaMask, Trust Wallet, Coinbase Wallet ו-Dapper לתוך המשחק. מטבעות הבלוקצ'יין הנתמכים בשלב זה כוללים את Ethereum, Polygon ו-Flow.

מסך ירוק וכתוביות במגוון שפות בטיקטוק

טיקטוק השיקה לאחרונה כלי חדש בשם AI greenscreen, או בעברית, מסך ירוק מבוסס בינה מלאכותית. הפיצ'ר החדש, אשר זמין בחינם לכלל המשתמשים, מאפשר ליצור אימג'ים ייחודיים על בסיס חיפוש מילולי, ולהשתמש בהם כרקעים לסרטונים. ראוי לציין שהגרפיקה שמייצר מחולל ה-AI של טיקטוק הן די בסיסיות בהשוואה למודלים הקיימים, אשר מסוגלים ליצור תמונות ריאליסטיות. הסברה היא כי ייתכן שטיקטוק הגבילה בכוונה את המודל שלה על מנת להבטיח שהתוכן שהוא מייצר יהיה תואם להנחיות הקהילה של האפליקציה הנוגעות לעירום ואלימות.

חידוש משמעותי נוסף שהשיקה טיקטוק בחודש שעבר מאפשר למשתמשים ליצור כתוביות אוטומטיות במגוון שפות, ומסמל צעד נוסף לעבר מציאות גלובלית אינקלוסיבית וצמצום פערים תרבותיים ברשת. מהיום, גם לצופים, בנוסף ליוצרים, יש אפשרות להפעיל כתוביות לסרטונים, כמו גם לכיתובים, תיאורי סרטונים, ומדבקות טקסט, וליהנות מסרטונים בשפות זרות, מה שעשוי להגדיל את מספר העוקבים הממוצע בקרב משתמשי הפלטפורמה.

שורטס בקליק וכלים חדשים ליוצרי תוכן ביוטיוב

גם יוטיוב לא נחה לרגע, וממשיכה להשיק מגוון כלים ליוצרי התוכן שלה, שמאז השקת שורטס כמעט הכפילו את מספרם. בין היתר נוספה תכונת זום-אין חדשה ליוצרים, חיתוך קל יותר של סרטונים, שידור ישיר מגוגל מיט, כלי מעקב וניתוח קהלים, אפשרויות להשתמש במוסיקה המוגנת בזכויות יוצרים ועוד.

אבל הפיצ'ר הכי מעניין נכון להיום הוא כלי העונה לשם המאוד לא יצירתי "Edit into a Short", שהושק בחודש שעבר לאפליקציות של החברה ב-iOS ואנדרואיד. עם העדכון החדש הזה, כמו שהשם מרמז, יוכלו המשתמשים להמיר עד 60 שניות מסרטוני היוטיוב הארוכים שלהם ולהפוך אותם ל-Shorts.
המשמעות היא שיוצרי תוכן שכבר יש להם ותק וצברו תוכן רב יוכלו ליצור כמות גדולה של טיזרים קצרים כמעט באפס מאמץ, ולהגדיל את התנועה לערוצים שלהם, גם אם עד היום הם לא עשו סרטוני SHORTS.

מאמרי עומק וסטטוסים בטוויטר

טוויטר ממשיכה להתחרות על משבצת הפלטפורמה ה"עסקית" אל מול היריבה לינקדאין, ומוסיפה מספר פיצ'רים שאולי לא נשמעים כאלה מרגשים, אבל צפויים לשנות באופן מהותי את האופן שבו עובדת הפלטפורמה.
הפיצ'ר הראשון הוא היכולת לפרסם מאמרי עומק. אם עד היום הוגבלו משתמשי טוויטר לטקסט של 140 תווים, היום טוויטר מבינה שיש דברים שאי אפשר להגיד במשפט אחד. רבים מהמשתמשים נוהגים להוסיף קישורים לתוכן חיצוני, שמוציאים את הקוראים החוצה מהפלטפורמה, ונראה שבטוויטר התחילו להפנים שהדבר אינו פועל טובתם.

שני פיצ'רים נוספים ששחררה טוויטר בחודש האחרון מאפשרים למשתמשים להוסיף סטטוס לפרופיל שלהם ולהגביל את תפוצתם של פוסטים מסוימים לעד 150 חברים. גם כאן הם לא המציאו את הגלגל, כי שתי התכונות הללו כבר מוכרות לנו מזמן מהמפייסבוק.

לבסוף, פיצ'ר חדש נוסף לאפשר למשתמשי טוויטר להסיר את שמם מציוצים שמזכירים אותם. אם באופן מסורתי הורגלנו לחשוב שאזכורים על ידי משתמשים אחרים בטוויטר זה דבר טוב, היום טוויטר מכירה בכך שלכל משתמש, בין אם הוא מותג או אדם פרטי, יש נרטיב מסוים שהוא רוצה לשדר. פיצ'ר ה- unmention יאפשר לאנשים ומותגים שליטה טובה יותר על המסרים הנקשרים עם שמם.

לסיכום

מנקודת המבט שלי נראה כי בעוד שפייסבוק מתפזרת לאלף כיוונים, יוטיוב מתחקה אחר טיקטוק, וטוויטר מחיה מחדש את הפיצ'רים הישנים של פייסבוק, הפלטפורמות היחידות שבאמת מציגות חדשנות מוצרית הן אינסטגרם וטיקטוק. יחד עם זאת, כששחרור פיצ'רים חדשים וכל כך משמעותיים הופך לעניין שבשגרה, הכל יכול להשתנות בכל רגע. כל שנותר לנו המשתמשים זה להתרווח על הספה ולהנות מהשלל.


דיצה קרן היא כתבת טכנולוגית ועורכת תוכן בערוץ וואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully