וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים עם טרנדים, מגמות, והמרדף המתמיד אחר "הדבר הבא"

טל פלורנטין

עודכן לאחרונה: 19.1.2023 / 14:12

טרנדים, רותחים יותר או פחות, תמיד יקבלו את קדמת הבמה, אבל כמה מהם באמת שווים שנאמץ אותם, ואיך מבדילים בין הייפ חולף לשינוי פרדיגמה?

לא כל הנוצץ זהב: הטרנדים והמגמות של היום עלולים להישכח מחר.. Deposit Photos, עיבוד תמונה
לא כל הנוצץ זהב: הטרנדים והמגמות של היום עלולים להישכח מחר./עיבוד תמונה, Deposit Photos

בתקופה האחרונה מדד ההתרגשות מיישומי ה-AI שתוקפים את כולנו מגיע לסף רתיחה. אם אתם שייכים לסצינת הדיגיטל, כנראה שגם לכם אין בשבועות האחרונים שום הזדמנות לסייר בפיד מבלי לפגוש כמה פוסטים עם תמונות שנוצרו במנועי התמונות השונים וכמה פוסטים שמדברים על Chat GPT. ברור שמשהו מרגש קורה כאן. יחד עם ההתרגשות, מציפות אותנו גם חששות מההשפעה של הטכנולוגיה על העתיד הקרוב שלנו ועל שוק התעסוקה.

כמי שחי את המציאות הזו כבר שני עשורים ובוחן אותה, רציתי להציע לכם נקודת מבט אובייקטיבית, שתאפשר לכם להרכיב משקפיים נכונים לבחון את המגמה הזו או כל מגמה אחרת

על נקודת המבט שלי

מזה כ-15 שנה אני עוסק בהכשרה של אנשי מקצוע בעולמות חוויית המשתמש. כמי שמוביל סטודנטים אל התעשייה יש לי אחריות מקצועית להכשיר אותם לא רק לדעת את מה שצריך היום, אלא להכין אותם למה שהשוק ידרוש מהם כשנתיים מיום סיום ההכשרה שלהם.

מנקודת המבט הזו, אני נדרש לבדוק באופן קבוע כל מגמה, התעוררות טכנולוגית ובאזוורד שעולה על פני השטח, ולהחליט האם להוסיף אותו לחומרי הלימוד או לדלג עליו.

אני יודע שלחלק מההתפתחויות הטכנולוגיות הללו תהיה השפעה משמעותית על היום-יום של כולנו, בעוד שחלקו הגדול יותר ייעלמו עם הזמן, במוקדם או במאוחר. כדי להתמודד עם האתגר הזה, אני מאפיין את הטרנד ובוחן את טיבו באמצעות המודל של גרטנר ואחרים.

גרף ההייפ ע״פ גרטנר.. טל פלורנטין, עיבוד תמונה
גרף ההייפ ע״פ גרטנר./עיבוד תמונה, טל פלורנטין

המודל הקבוע של ההייפ

מסתבר שלכל הייפ יש גרף התנהגות קבועה, כפי שמציג בצורה מעולה המודל של Gartner:

הוא מתחיל בטריגר טכנולוגי - זיהוי של יכולת חדשה שנחקרת.
בשלב הזה אף אחד מכם לא יודע שום דבר על אותה יכולת. למשל - האם ידעתם שאלגוריתמים של Machine learning (למידת מכונה, שהיא הבסיס ל-AI) נולדו ב-1943? מתי שמעתם את המונח הזה בפעם הראשונה?

השלב הבא הוא ההתעוררות והרעש המוגזם.
זה הרגע בו ההייפ מגיע לשיאו. השיא משתנה ממוצר למוצר, אבל מאחר שאנחנו תמיד מחפשים את הדבר הבא לדבר עליו, יש כאלו שתופסים אותנו ממש חזק (בלי לשפוט אם בצדק או לא בצדק). חשוב לציין שאין מתאם קבוע בין כמה גבוה מגיע ההייפ לבין התוצאה שבהמשך ציר הזמן.

השלב השלישי הוא ההתפכחות.
זה השלב שבו היכולת הטכנולוגית פוגשת את המציאות של כולנו לאורך זמן. זה הרגע שבו מתגלה פער בין ההבטחה, החלום וההייפ לבין היישום שלו במציאות וההשתלבות שלו באופן מעשי בחיינו.

השלב הרביעי הוא כשמיישמי הטכנולוגיה מבצעים לה התאמות, כדי לדייק אותה למציאות.
כשהתהליך הזה מסתיים - מגיעים לשלב החמישי והחשוב מכולם:

השלב האחרון הוא התבססות הטכנולוגיה במציאות של כולנו.
ההתבססות של הטכנולוגיה במציאות נמוכה תמיד באופן משמעותי מתחושת הבשורה שתקפה אותנו בשלב השני. כמה משמעותית ההשתלבות של היכולת בחיינו? זה משתנה. לפעמים היא זניחה לחלוטין, לפעמים המוצר פשוט מת ולפעמים השילוב הופך לחלק משמעותי בחיינו. היישום הטכנולוגי בסוף הגרף הוא גם הבסיס להתפתחות עתידית אחרת, שתביא הייפ משל עצמה.

כל הפרמטרים משתנים בין הייפ אחד למשנהו - כמה זמן לוקח להייפ להתעורר, כמה רחוק הוא באמת יגיע והאם הוא ישרוד או לא, אבל צורת הגרף הכללית תמיד נראית דומה.

באחת הסצינות המופלאות בסרטון התדמית של Corning, שניסה להציג איך יראו חיינו בטווח של עשור, ג'ניפר מתקשרת עם המסך הדיגיטלי על הויטרינה של החנות בקניון, שמציע לה פריטים מותאמים אישית. הסרטון יצא לאור ב-2011 וצפה את חיינו ב-2021, אבל שנתיים מאוחר יותר, אין כל רמז להופעתם של מסכים דיגיטליים על הויטרינה בעתיד הקרוב.

ניקח לדוגמא את Google Glass

המשקפיים המבטיחות שהשיקה Google ב-2013, איימו לשנות את החיים של כולנו.
הטכנולוגיה - יכולת להציג נתונים על גבי המשקף ולאפשר לנו לעבד מידע תוך כדי תנועה.
שיא ההייפ - דיון ער על עתיד היחסים הבינאישיים - איך ייראה דייט, אם בזמן הדייט אחד מבני הזוג חוקר את ההיסטוריה של הצד השני במשקף.

מה קרה בהמשך?
ב-2015 גוגל הרגה את הפרויקט. ב-2017 גוגל חזרה לפרויקט במהדורת Enterprise - כלומר ליישומים מקצועיים בלבד (מנתחי מוח או משהו...).

יחד עם סגירת הפרויקט - הוא היווה השראה לחברות אחרות ליצור משקפיים ייעודיות לרוכבי אופניים ועוד, וב-2022 גוגל השקיעה מיליארד דולר בפיתוח משקפי AR.

שורה תחתונה? עולם הדייטים לא הושפע אף לא במילימטר אחד, ועברו עשר שנים. לרוב, סוף הסיפור הנראה לעין דרמטי הרבה פחות מהחשש וההבטחה בתחילת הדרך.

רוצים דוגמה מהתקופה האחרונה?

לפני ממש כמה שבועות, יצרה Myheritage קמפיין שמאפשר ליצור תמונות שלנו לפי תקופות שונות בהיסטוריה. תוך ימים בודדים הרשת התמלאה בפרצופים של כולם מתקופת מצרים העתיקה, האימפריה הרומית או מלחמת העולם השניה. מה קרה מאז? התקדמנו הלאה לשוחח על ChatGPT.

הטרנדים שנשכחו מאחור

כדי לבסס את נקודת המבט שלי, אני רוצה לשתף אתכם ברשימת מילות המפתח שפגשתי לאורך העשור פלוס האחרונים. כל אחד מהנושאים האלה היה שיחת היום בתקופה כזו או אחרת, או הנושא העיקרי בכנסי הדיגיטל וה-UX של אותה תקופה, ועל רובם לא שמעתם כבר תקופה מאוד ארוכה. לא דייקתי בסדר הכרונולוגי. תוכלו למצוא אותם בטבלה בתמונה המצורפת.

טבלת ה"רעשים" שפגשתי בשני העשורים האחרונים. אני בטוח שפספסתי המון נוספים בדרך.. טל פלורנטין, צילום מסך
טבלת ה"רעשים" שפגשתי בשני העשורים האחרונים. אני בטוח שפספסתי המון נוספים בדרך./צילום מסך, טל פלורנטין

השורה התחתונה

למובילי דעת הקהל, אני קורא בהזדמנות זו לנהוג באחריות עם מסרים כמו "עוד 4 שנים שוק העבודה יראה אחרת", "כבר לא יצטרכו מפתחים", "כבר לא יצטרכו מעצבים" וכו'. לרוב האנשים שסביבכם לא יודעים להתמודד עם האמירות האלה והם עלולים לקבל החלטות שיזיקו להם ולכולנו.
ולכל השאר - אני מציע לנשום, לקחת דברים בפרופורציות הנכונות ולתת לזמן לעשות את שלו. הסירו את מד הלחץ והאיום שמלווה אותו ותיהנו מהאבולוציה הטכנולוגית שכולנו חווים. העתיד פותח תמיד יותר הזדמנויות ואף פעם לא מצמצם אותן, פשוט לוקח לו יותר זמן להגיע ממה שזה מרגיש.


טל פלורנטין הוא מנכ"ל Summurai, מומחה חוויית משתמש ומחבר הספר "חוויית המשתמש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully