וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ChatGPT זאת רק ההתחלה: הדברים שעסקים יכולים לעשות עם AI

מפילוח קהלים ובניית אסטרטגיה ועד ניהול מלאי ועובדים, ה-AI הביא איתו יכולות מדהימות שטרם נראו כמותן, אז למה רוב בתי העסק עדיין לא עושים בו שימוש יעיל, ולאן עוד זה יכול להגיע?

מה עוד אפשר לעשות עם AI שטרם ניסינו? מסתבר שהרבה. Pixabay.com
מה עוד אפשר לעשות עם AI שטרם ניסינו? מסתבר שהרבה/Pixabay.com

CHATGPT הוא תוצר של לימוד מכונה (LM), במהלכו המכונה לומדת על האופן שבו עליה להגיב לסוג נתונים מסוים. לכאורה מדובר בתהליך פשוט, אך כאשר מוסיפים עוד ועוד פרמטרים, מקרי שימוש ומידע נוסף, התהליך הופך למורכב.

בעידן של הצפת מידע, עשרות רשתות מדיה ואינסוף נתונים אשר עשויים להשפיע על הפעילות העסקית, ישנן השפעות פנימיות וכן כוחות חיצוניים שמעצבים את פעילותנו העסקית. למרבה הצער, המוח האנושי לא מסוגל לסווג ולנתח היקף כה נרחב של נתונים ואת אופן השפעתם על הפעילות העסקית ומכאן שהתגובה בהכרח תהיה חלקית ומאוחרת.

איך בתי עסק משתמשים ב-AI היום

אסתר זלצמן, סמנכ"לית השיווק בחברת השולחן העסקי CNWD ERpl אומרת כי השימוש בצ'אט בכלל וב- AI בפרט הוא שלב מתבקש באבולוציה העסקית. לדבריה, "כיום, מרבית העסקים משתמשים במערכות ה-AI הבסיסיות ביותר ומכאן שיתרונן מצומצם. למרבית המערכות הלומדות יש פעולות קבועות שמתרחשות בארגון ומתזכרות את הארגון בפעולה זהה שעתידה להתרחש".

לדוגמה, חברה מזמינה מדי חודש 10,000 משטחי פחיות. המערכת לומדת את הפעולה ולאחר פרק זמן מסוים היא תתזכר את העסק מדי חודש כי יש להזמין 10,000 משטחים. אין חולק כי יש בכך לייעל את העסק, אך לשם כך לא נדרש AI.

אלגוריתם מורכב יותר יידע לבחון בכל רגע נתון האם 10,000 הפחיות שנרכשו גם נמכרו, כך שלא מדובר בתזכורת 'טיפשה' שתכפיל את המלאי. זאת ועוד, המערכת יודעת לבחון האם קצב מכירת הפחיות זהה לתקופות שחלפו או שמא יש התנהגות חריגה? התנהגות חריגה תנותח באמצעות AI ותמליץ על רכש מוקדם מהרגיל או לחלופין דחייה של הזמנת הרכש הקבועה.

מערכת AI מכילה אינספור נתונים ומשתנים, כך שבסופו של יום היא יודעת להצביע על תמונה מדויקת עבור העסק הרלוונטי, מציאות שהיא לעיתים נשגבת מהבינה האנושית. לדוגמא, כאשר מזג האוויר חמים ונעים יש דרישה יותר גבוהה לפחיות. יחד עם זאת, במזג אוויר חמים נשים צורכות יותר פחיות, לעומתן במזג אוויר סגרירי גברים רוכשים יותר. לפיכך, יש להשקיע בפרסום מסיבי במזג אוויר חמים בכלל ולמקד את אוכלוסיית הנשים כאוכלוסיית היעד וכן הלאה."

זלצמן מוסיפה כי "AI מצליב כל כך הרבה נתונים, שהוא יודע לייצר עבור העסק קבוצות לקוחות שונים ולחזות את התנהגותם או לחלופין לתחום סיטואציות ולחזות את התהליך שיתרחש, כך שבסופו של דבר ניתן יהיה לדעת כי אותה קבוצת נשים שמעדיפה לרכוש פחיות במזג אוויר חמים, תעדיף לרכוש מזון כזה או אחר וכן הלאה".

שימוש ב-AI לבירור המצב בשוק

"אבל AI הוא לא כלי שמוגבל רק לשיפור הפרודוקטיביות של הארגון. נוכל להסתייע בו כדי להצביע על יעדי חדירה חדשים, לחזות את המגמות הצרכניות, ללמוד על הלקוחות שלנו, ללמוד על התנהגות המלאי שלנו, לבחון האם העובדים שלנו מאושרים, איזה קמפיין יניב את הכי הרבה תוצאות והיכן, מהן המגמות הגלובליות שעשויות להשפיע עלינו, איך התחממות כדור הארץ נוגעת לעסק הספציפי שלנו ועוד", אומרת זלצמן.

עידו סבג, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת הייעוץ WeCcelerate מחזק: "ChatGPT ו-AI בכלל יכולים להיות גיים צ'יינגר לכל עסק, בכל רמה. מעסק קטן ועד חברות ענק. ראשית, עוד לפני שאנחנו בוחרים בתחום כזה או אחר, נוכל לברר האם אותו שוק הוא אטרקטיבי? מה צופן עבורו העתיד ועוד. כמובן שיש להתייחס בזהירות לדברי הצ'אט אך הוא בהחלט מעניק ידע חדש שיכול להיות חסר ליזמים רבים בתחילת הדרך."

סבג ממשיך: "אם עד היום, כל בעל עסק היה נעזר באינטרנט כדי לקבל מידע על השוק והמתחרים, כשעסקים גדולים יותר יכולים להרשות לעצמם לשכור אנליסטים מקצועיים, הרי דומה שכעת הידע הופך להיות מבוזר בצורה דמוקרטית יותר. בשלב זה, הידע שיש לאנליסט מקצועי יחד עם הגישה שלו למאגרי נתונים ומידע עסקי עולים על פני אלה של הצ'אט. אבל היכולות שהצ'אט מספק הן די והותר כדי לספק לעסקים קטנים ובינוניים כיוון ראשוני לפני שהם מגיעים לחברות ייעוץ שזו מומחיותם."

סבג אומר כי "עסק קטן יכול להיעזר בצ'אט על מנת לזהות את קהלי היעד שלו, לחשוב על האסטרטגיה השיווקית שלו להגיע אליהם, לדעת איך לשווק את עצמו נכון, לתמחר, לבנות מודל עסקי ועוד. בנוסף, אם ירצו לצאת לשוק הבינלאומי, לצ'אט יכול להיות מידע על האופי העסקי של אותה מדינה שיעזור להבין איך כדאי להתנהל מול קהל היעד? האם עדיף במיילים, בשיחות טלפון או אולי דווקא בווצאפ? זה מידע שלא בטוח שיהיה זמין לולא הצ'אט ולכן חשיבותו הרבה."

המגבלה של ה-AI

ועדיין, אי אפשר להסתמך עליו במאת האחוזים. יש לו טעויות ואי דיוקים ולכן עדיף להיעזר בו ולא להסתמך רק עליו. סבג אומר כי "אין תחליף לבדיקות של כל בעל עסק. על כל אחד מוטלת האחריות לבצע בדיקות מקדימות בטרם הוא ניגש לצ'אט. לדוגמא, כשפותחים סניף מזון מהיר באזור מסוים, אותו יזם צריך להגיע פיזית לשטח ולראות מי קהל היעד: האם מדובר באזור משרדים, תעשיה או מגורים? מהן שעות הפעילות של העסק? מידע זה יעניק לנו נתונים ראשוניים לגבי העסק העתידי שלנו שהצ'אט לא יוכל לתת ובנוסף, כשנגיע אליו ונרצה להיעזר בו, נדע טוב יותר מה מעניין אותנו לדעת ומה נשאל אותו."

אז איך זה שאין לנו את זה בכל בית עסק? ואיך זה שמערכות ה-AI בשוק לא נותנות לנו כאלה פתרונות?

בדומה ל-ChatGPT, גם מערכות ה-AI שיש בשוק הן מערכות שבית העסק נדרש ללמד ולהזין בהן נתונים. ChatGPT איננו בעל קיום עצמאי, הוא לא מחובר לנתונים אונליין, הוא אומן על ידי מפתחיו עד שנת 2021 ומכאן שכל נתון שנולד בשנת 2023 איננו ידוע לו.

בדומה לכך, מערכות AI אשר שואבות נתונים ממערכות קיימות, למעשה מוגבלות במידע שאספו עבורן המערכות בעסק. הן לא ניזונות מאינפורמציה ומידע כלליים ובינלאומיים אשר עשויים להשפיע על חיזוי נתונים וניטור פעילויות חריגות, והמידע שהן מקבלות מהמערכות בשטח הוא פונקציונלי. זאת משום שהמערכות בשטח פותחו מלכתחילה לצורך פונקציונלי, והמידע שהן יכולות לספק הוא מדויק לביצוע הפעולה. אין שום נתון שהן יכולות לשמור או ללמוד מעבר לכך.

לדעתו של סבג, בעתיד הקרוב, השימוש הגובר בצ'אטים בכלל ו-AI בפרט בקרב עסקי B2B יביא איתו ידע רב ויגרום לכך ששחקנים נוספים ייכנסו לשוק, וכתוצאה מכך התחרות תגבר, היכולות ישתכללו והמחיר ירד.

כך, למשל, חברת CNWD פיתחה שולחן עבודה עסקי שמבין שלכל פעילות המתבצעת בפלטפורמה יש משמעויות נוספות מלבד הצורך הפונקציונלי של אותה משימה. כך, לדוגמא, ליד שהגיע ממקור מסוים והפך ללקוח הוא עובדה פונקציונלית.

לצורך AI איכותי יש לבחון מגוון נתונים שיסייעו לנו בארגון כל המידע: למשל, באיזה שעות טופל הליד? מי הסוכן/איש המכירות שטיפל בו? כמה זמן לוקח בממוצע לארגון לטפל בליד, וכמה בענף? מהי העונה בשנה? מאיזה מקור הגיע ועוד ועוד. כל אלה מאפשרים לשולחן העבודה לנטר, לסווג ולנתח עשרות ומאות סיטואציות, ללמוד את העסק, והפעילות ולהציג תובנות מבוססות AI לבעל העסק.

כשמבינים את המשמעויות העסקיות, נראה כי אין אפשרות לנהל עסק ללא AI. בפועל, אף על פי שעסקים טוענים כי יש להם מערכות AI, יש להם במקרה הטוב 'מזכיר אוטומטי' ותוך זמן קצר הם ישתרכו מאחור. AI איכותי יידע ללמוד את הארגון, את הסיטואציות, את הפרמטרים והנתונים ומתוכם להקיש ולהסיק מסקנות אופרטיביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully