וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת תרומה: מעלת הנתינה - הרוח שכל מנהל צריך לסגל

זיו אלול

26.1.2023 / 16:20

מנהל שאינו נותן וחולק ידע עם עובדיו, אינו ראוי להיקרא "מנהל". היכולת האמיתית של מנהל היא להעניק את הידע, ניסיון החיים והמיומנויות המקצועיות והעסקיות שלו

תרומה כאקט של נתינה שיש בו גם קבלה.. Unsplash
תרומה כאקט של נתינה שיש בו גם קבלה./Unsplash

לפרשות הקודמות

בחנו את עצמכם: איזה סוג של מנהלים אתם? האם מנהלים שדוגלים במדיניות "הדלת הפתוחה", במסגרתה מאפשרים לעובדים לצפות בכם כשאתם מנהלים משא ומתן וסוגרים עסקה, או שמא דוגלים בשיטה בה הידע נשאר חסוי.

המנהל נדרש לתת מעצמו

היתרונות של שיתוף ידע הם רוויים ורלוונטיים לכל חברה. כשנתקלים לפתע בדילמה חדשה, כזו שטרם נתקלנו בה בעבר (בעיה מקצועית או בעיה עסקית, מו"מ תקוע או כל דבר אחר), המנהלים נדרשים לגלות מיומנויות חדשות, שהעובדים לרוב לא הביאו עמם מהבית. ובדיוק בנקודה הזו - הם יכולים לתרום ו"לשחרר" את הידע ולהעניק. מן הצד השני, ניתן גם להניח ואולי בצדק, שהרי מחר בבוקר יתכן שהעובד הזה יעבוד בחברה המתחרה, וכאן נשאלת השאלה - למה לחלוק איתו מידע ששווה זהב?

כדי לפצח את השאלה הזו שווה להתבונן במסר של פרשת השבוע, תרומה, בניתוחו המעמיק של רבי יצחק עראמה, מגדולי הוגי הדעות ופרשני התנ"ך טרם גירוש ספרד.

בפרשה, העוסקת בבניית המשכן, מבקש אלוהים מעם ישראל לבנות לו מקום בו הוא יוכל להיות עימו. אולם מה שמרתק ומעורר מחשבה היא דווקא צורת הפנייה. אלוהים אינו מבקש "תנו לי תרומה", אלא להפך "ויקחו לי תרומה". בצורת פנייה זו מרומז על הרעיון העמוק של המשכן - הוא מהווה משכן המייצג את ערכי האומה וחיבור לקודשי הרוח של העם. ככל שהאדם מתבונן בתבניתו הפנימית ומתחבר אליו הוא נתרם יותר מאשר תורם.

אין ספק, האדם נדרש לתת למשכן, לתת מעצמו. אך הראשון להיתרם מכך זה הוא בעצמו. הוא רוכש המון ניסיון, נחשף לחכמה וידע. המשכן, מגלים חז"ל, נוסד בתבניתו של האדם, באיזונים הנכונים בין כוחותיו החיצוניים לפנימיים. אדם המשכיל ללמוד את חוקיותו הפנימית ירכוש לעצמו נכס אדיר לחיים.

"דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי. זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת. וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים. שֶׁמֶן לַמָּאֹר בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. אַבְנֵי-שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים לָאֵפֹד וְלַחֹשֶׁן"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מנהל חזק הוא כזה שלא מפחד ללמוד מאחרים

את הידע והכוח הזה האל לא משאיר לעצמו, הוא חולק אותם איתנו. הוא אינו "מאוים" שניקח את זה ממנו, ואולי זה הדבר הכי חשוב שהוא מבקש ללמד אותנו: קיבלתם מתנה? תחלקו אותם עם אחרים. שום דבר לא תפסידו מזה, ואולי גם להפך.

מנהל חזק הוא מנהל שלא מפחד ללמוד מאחרים, להעניק מהידע שלו לתת מעצמו לאחרים, כי הוא יודע שכשהוא נותן, הוא גם מקבל.

זיו אלול הוא יזם, משקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully