וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבדות לחירות: הנווד הדיגיטלי יוצא לחופשי

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 13:49

חג הפסח מתקרב בצעדי ענק. גם השנה נחגוג שוב את יציאתנו מעבדות לחירות, אבל כשיוקר המחיה בארץ המובטחת נושף בעורפנו, הכמיהה לחופש אישי וכלכלי מקבלת משמעויות חדשות

נוודות דיגיטלית: כבר לא חלום רחוק.. Unsplash
נוודות דיגיטלית: כבר לא חלום רחוק./Unsplash

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר שכירים ש'יוצאים לחופשי'. זה מתבטא באורך חיים היברידי, איזון טוב יותר בין החיים האישיים לעבודה, ומעבר למודלים חדשניים של כלכלה מעגלית ומודרנית שמשנים את האופן בו אנחנו עובדים ומתפרנסים.

דוגמאות למודלים כאלה נמצאים בכל מקום, בין אם זה AIRBNB שמאפשר לכל אדם לפתוח את ביתו לאירוח, אובר, שפועלת על אותו רעיון בדיוק, רק עם רכבים, פייבר, שמאפשרת לעצמאים למצוא לקוחות ברשת, או וולט, שמאפשרת לנהגים לספק שירות משלוחים עצמאי.

כל אלה מאפשרים לגורמים הרלוונטים למצוא זה את זה בקלות, לתקשר ישירות באמצעים דיגיטליים, ולהוציא גורמי תיווך כמו סוכני נסיעות וחברות השמה אל מחוץ למשוואה.

השחרור הזה הוא לא רק כלכלי. לרוב אותן פלטפורמות זולות לאין שיעור מהמקבילות המסורתיות שלהן, והן מעניקות ללקוח חוויה יוצאת דופן של נוחות ושליטה.

שינויים אלה ועוד רבים אחרים הולידו את מה שמכונה היום 'נוודות דיגיטלית'. כשכל מה שנחוץ לעבודה זה מחשב וגישה לאינטרנט, כבר לא ממש משנה אם אתם עובדים מת"א, לונדון או ניו דלהי.

לשלוח ולאשר הצעות מחיר מעבר לאוקיינוס

כל בעל עסק, בין אם הוא עובד מהארץ או מחו"ל, נאלץ להתעסק בניירת לצורותיה, החל מחוזים והצעות מחיר ועד אישורים מוניציפלים ותעודות בקרת איכות. מסמכים אלה חייבים להיות מזוהים על ידי הגורם המקבל וכששני הצדדים יושבים במדינות שונות, זו עשויה להיות בעיה.

יאיר אייזנשטיין, מנכ"ל חברת קומסיין, המתמחה בחתימות דיגיטליות אומר כי: "היום, לא משנה במה תעבוד, אתה תצטרך להתעסק במסמכים. יש חוזים, הסכמים ועוד שלל ניירת שצריך לחתום עליה בצורה מאובטחת ומזוהה. באמצעות חתימות דיגיטליות וכרטיסי הזדהות חכמים, אנשים וגופים שעובדים מול מוסדות המדינה, כמו רואי חשבון ועורכי דין, יכולים להזדהות בקלות ולבצע עסקאות מאובטחות ברמה הגבוהה ביותר שיש, גם מהחוף בתאילנד."

להעסיק עובדים מכל מקום בעולם

אברהם הינוך, סמנכ"ל השיווק בחברת וויסלרייט אומר כי: "העולם היום מחובר מאי פעם. אני יכול לבחון מועמדים לעבודה באמצעות חשבונות המדיה שלהם, ואז להיפגש איתם בזום או בכל אמצעי אחר, לעבוד יחד איתם מרחוק באמצעות שלל תוכנות לניהול פרוייקטים, ואז גם להעביר להם כסף בלי להשתמש אפילו בבנק אלא רק דרך פלטפורמות הפינטק.

למעשה, אני יכול להתרחב מבחינה עסקית, להעסיק אנשים מכל העולם ולנהל את האופרציה הזו מישראל או מכל מקום אחר. אנחנו רואים היום יותר ויותר סטארטאפים שפונים החוצה מהיום הראשון. הם כבר לא מחכים לכבוש את השוק הישראלי ורק אז לצאת. היום, כשאפשר להגיע כמעט לכל אחד ולשלוח לו חומרים, ניתן, לפחות בתיאוריה, לכבוש את ארה"ב עוד לפני ששמעו עלייך בתל אביב.

התחושה היום היא שזה אפשרי, ולשם העולם צועד. עם זאת, אני חייב לסייג ולומר שזה שהעולם פתוח, לא אומר שהסגנון הזה מתאים לכולם. זו אופציה שקיימת על השולחן ויש יזמים שעבורם זה יכול להיות מלחיץ ומאיים."

נוודות דיגיטלית? חכו קצת עם ההתלהבות

מי שמבקש לצנן את ההתלהבות מהנוודות הדיגיטלית הוא נימרוד צביק, יועץ אסטרטגי גלובלי ומנכ"ל חברת ארגמן. צביק טוען ש"הנוודות הדיגיטלית נכשלה. אנחנו רואים היום שיותר ויותר חברות מבקשות מהעובדים שלהם לחזור ולעבוד במשרדים או לכל היותר במודל היברידי. בנוסף, כמה אנשים יכולים להיות נוודים דיגיטליים ברגע שהם הופכים להיות בעלי משפחה?"

צביק טוען שאחד הדברים שלא נפתרו עדיין ביחסי עובד-מעביד היא שאלת העבודה מרחוק, בין אם בחו"ל או מהבית. "למעסיקים אין שליטה על העובדים" אומר צביק "ובנוסף, עבודה מהבית דורשת משמעת. המשמעות היא לעבוד, לא ללכת אחרי הסחות הדעת השונות וכן, גם לצאת מהפיג'מה. בנוסף, לא לכולם יש חדר עבודה שבו ניתן לשבת בשקט ולעבוד ולכן "הבית" וכל מה שקורה בו יכולים להשפיע על העובד."

למרות העלייה בשימוש בתוכנות שיח מרחוק, צביק טוען שאין תחליף למפגש פנים מול פנים, בטח כשמדובר בעסקים. "כשצריך לעבוד על פרויקט טכני קצר טווח, אז זום יכול להתאים כי המעורבות הבין-אישית מינימלית. אבל כשצריך לעבוד עם מישהו תקופה ארוכה, או כאשר נדרשת עבודה של משא ומתן, זה כבר סיפור אחר".

אם יש משהו שכל מי שעובד עם לקוחות גלובליים מכיר הוא השעות המוזרות שלפעמים נערכות בהן פגישות. השעון הישראלי והאמריקאי, למשל, הפוכים ולא מעט הייטקיסטים נאלצים לערוך ישיבות שעלולות להימשך אל תוך הלילה בעוד שבארה"ב - צהריים. בהקשר זה צביק ממליץ להיות אמינים ולהודות במצבכם: "אם קבעו איתי שיחה ל-6 בבוקר ואני מרגיש חצי כוח, אני אגיד את זה כבר בפתיחה כדי שהצד השני יבין מה מצבי. אני מעדיף להגיד את זה ולא שאני כבר ער שעתיים או משהו כזה ואז להיראות עייף לאורך כל הפגישה. זה לא מקצועי ומעבר לחשיבות האמינות זה מייצר מערכת יחסים אנושית יותר".

טיפים לניהול עסק מחו"ל

למרות דבריו של צביק, יש לא מעט ישראלים שמצליחים לג'נגל בין ניהול עסק לבין טיולים בחו"ל. כזה הוא אבי צדקה, הבעלים של "דוקטור לינקדאין". צדקה נוהג לטוס לחו"ל אחת ל-3 חודשים לתקופות שנעות, לדבריו, בין סופ"ש לחודש שלם. כדי לאפשר לעצמו לנהל עסק ובמקביל להמשיך לטייל בחו"ל לתקופות שונות, צדקה היה חייב לעשות מספר דברים מאוד ספציפיים.

ראשית, הוא בנה גרעין לקוחות מרוצים שרצים איתו יחד ושהוא בקשר איתם מרחוק. היום, הכל בעסק מתנהל בצורה דיגיטלית, החל מהפלטפורמה שמספקת את השירות ללקוח, דרך הוצאת חשבוניות הצעות מחיר, ואפילו רוב הפגישות, שמתרחשות, איך לא, בזום. כשצדקה יוצא לטייל, כל מה שהוא צריך כדי להמשיך לנהל את העסק שלו זה את המחשב ואת הסמארטפון שלו.

ומה קורה בעסק גדול יותר? האם הבעלים עדיין יכול לעשות זאת? קובי ברוך, מייסד ובעלים של חברת הקוסמטיקה KB PURE אומר כי "בראש ובראשונה חשוב שיהיו בעסק אנשי מקצוע שיוכלו לתת את מענה לכל שאלה או בעיה שיכולה לעלות בזמן ההיעדרות שלי. זאת כמובן בידיעה שיש מצבים בהם החלטתי נדרשת, גם אם אני נמצא בצד השני של העולם ובשעות הפוכות, ולכן אני חייב להישאר זמין כל הזמן.

בהמשך, חייבים ללמוד לשחרר ולהאציל סמכויות על מנת לאפשר לעצמך להנות ולקבל את האוויר שאתה כל כך זקוק לו. לכן, הכלל החשוב מבחינתי בעסק הוא להקיף את עצמי באנשים שיש לי בהם אמון מלא. הגורם מספר אחד לחוסר הצלחה של עסקים רבים בעלי פוטנציאל גבוה מאוד הוא פחד. לרוב, אנשים לא נוקטים בצעדים משמעותיים שיכולים לקדם את העסק שלהם, בגלל פחד מכישלון."

לסיכום אומר ברוך כי: "עם כל המותרות והפריבילגיות שיש לי היום בחברה, אני עדיין בעל מגבלות מאוד ברורות לגבי זמנים מסוימים שאני לא יכול להרשות לעצמי לקום ולעזוב, מאחר ובין תפקידיי הבלעדיים הוא פיתוח תכשירי החברה ושיטות הטיפול השונות וכן ביצוע הקורסים השונים. על כן, יש תקופות שלקום ולנסוע זה משהו שלא בא בחשבון. זה המקום שלי לדעת שיש מחיר להצלחה, וגם אם אני מאוד רוצה בתקופה מסוימת את החופש, לא תמיד זה מתאפשר."

החשש של ברוך משותף למנהלים בכירים רבים שחוששים לצאת לחופשה שמא לא יהיו מעורים בהתנהלות או בקבלת החלטה כזו או אחרת בזמן אמת. בפועל, אם זה החשש, מן הראוי שלא יצאו אפילו מגבולות הארגון. מדוע? כבר כיום, מנהלים, מקבלי החלטות וכל בר סמכא בארגון לא מעורים און ליין אפילו כשהם נמצאים בתוך הארגון עצמו. הם כבולים לשלל מערכות שמנסות לתקשר (לפעמים) זו עם זו. הם מאבדים אינסוף ידע ומידע. ההחלטות שהם או אחרים לא בהכרח מושכלות. כשהם עוזבים את הארגון, קל וחומר יוצאים לחופשה, אז הפתרונות החלקיים הקיימים במשרדם יוצאים לחופש יחד איתם.

האם זה אומר שנהיה משועבדים למשרד לנצח?

ממש לא! עם פתרונות שולחן עבודה עסקי כמו CNWD erPL ואחרים, עובדים בכל הדרגים יכולים לנהל, לתפעל, לייצר, ולמכור סחורות באופן יעיל, פרודוקטיבי ומושכל, כשלאורך כל הדרך מתקבלות תובנות AI על סמך למידת מכונה עמוקה ואיכותית, וכל היכולות הופכות זמינות בכל אמצעי באופן נוח וברור מבלי שפונקציה כזו או אחרת תיחסם.

תם עידן התוכנות המותקנות על המחשב ומחייבות נוכחות פזית. תם גם העידן בו ניתן לבצע רק פעולות מסוימות מרחוק. אבל בעיקר, תם העידן בו מקבלים החלטות על סמך כללי אצבע, אינטואיציה או ערמות של אקסלים שהופקו משלל מערכות, וזה שאחראי לנתח אותן גורס אותן ערב פסח כי הלחץ לא אפשר לו להגיע לזה.

לסיכום,

אם עד לפני כמה שנים נוודות דיגיטלית היתה חלום רחוק שרק מעטים זכו להגשים, הרי שהיום מדובר במטרה ברת השגה והיא זמינה יותר מאי פעם. זה לא אומר שהדרך תהיה קלה, כי הפנטזיה תמיד יפה יותר מהמציאות, אבל כמו בכל עסק, מי שיתמיד וישקיע יזכה לקצור את פירות העשייה, בין אם זה מהסטודיו בפתח תקווה, הפנטהאוז בניו יורק, או הערסל בתאילנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully