וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים בגאווה: חברות ההייטק חוגגות את חג הלהט"בים

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 11:47

ההייטק ידוע כמרחב מכיל, מאפשר ופרוגרסיבי שבו היכולות המקצועיות גוברות על נתונים כמו מוצא, מין ומגדר. לרגל חודש הגאווה שבפתח, שוחחנו עם חברי הקהילה כדי לשמוע עד כמה זה באמת נכון ואיך זה להיות הייטקיסט/ית מחוץ לארון

בווידאו: עשרות אלפים במצעד הגאווה בתל אביב/צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

תעשיית ההייטק העולמית ידועה כאקוסיסטם שבו כישורים ומיומנויות גוברים על צבע עור, דת ומגדר. בעוד שבמדינות רבות מדובר כבר בסטנדרט מוגמר, במדינת ישראל של 2023 רבים מקהילת הלהט"ב עדיין מתקשים למצוא עבודה בה הם יכולים להיות עצמם מבלי לחשוש להטרדות ודעות קדומות.

כחלק מתרבות הפוליטיקלי קורקט הנהוגה בעולמות ההייטק והשאיפה לתת הזדמנות שווה לכל האוכלוסיות והמגזרים, גיוון והכללה הפכו לא-ב במיתוג מעסיק. במסגרת המאמץ הבלתי נגמר לשווק משרות ולגייס טאלנטים שיישארו נאמנים לחברה ולמותג לאורך זמן, חברות רבות זיהו את הפוטנציאל של חברי וחברות הקהילה הגאה כגורם שלא רק תורם למגוון האנושי בחברה אלא גם להבנה של פלח שוק זה כחלק ממערך השיווק והמיתוג.

סקר של אוניברסיטת לוס אנג'לס מ-2022 מצא כי חברי קהילת הלהט"ב נוטים להיות אנשים בעלי השכלה גבוהה ומיומנים. 53% מהעובדים הלהט"בים בארה"ב מחזיקים בתואר ראשון ומעלה, בהשוואה ל-38% מהעובדים שאינם להט"בים.

לפי פורבס, כוח הקנייה של קהילת הלהט"ב בארה"ב נאמד בטריליון דולר בשנה. העסקת חברי קהילה זו, במיוחד במקצועות השיווק, יסייעו לקבל הבנה טובה יותר של הצרכים וההעדפות הספציפיות שלהם, וליצור קמפיינים שהמהדהדים עם הדמוגרפיה הזו.

ואולם, נראה שבישראל הדרך לשוויון עוד ארוכה. בסקר להט"ב בתעסוקה שנערך על ידי ארגון LGBTech בשנה שעברה, כ-18% מהמשתתפים דיווחו על אפליה, הטרדה או התנכלות במקום העבודה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית. עוד עלה מהסקר כי מקום עבודה להט"ב פרנדלי מהווה שיקול מרכזי בבחירת מקום העבודה עבור רוב חברי קהילת הלהט"ב (92% מהמשיבים והמשיבות). 34% אמרו כי הם נמצאים בארון מול הקולגות והמעסיקים באופן חלקי או מלא.

סיון קניאל, מנכ"לית ארגון LGBTech שפועל מזה 11 שנה לגיוון והכללת להט"ב בשוק התעסוקה בישראל, אומרת לוואלה כי "בשנה האחרונה ראינו עלייה מדאיגה במספר הדיווחים על תוקפנות, אלימות והדרה של להט"ב מהמרחב הציבורי בפרט וגם בשוק התעסוקה. במקביל, אנחנו מדברות מדי יום עם מעסיקים שרוצים לנקוט צעדים של גיוון והכללה אך חוששים שבימים אלו זוהי נקיטת עמדה פוליטית". היא מדגישה כי "הכללת להט"ב וכל אוכלוסייה מגוונת בשוק התעסוקה היא לצערנו לא בחירה מובנת מאליה בימים אלו וחשוב להזכיר למעסיקים שהשנה היא 2023, עובדות ועובדים לא יסתפקו יותר בקאפקייקס או בהחלפת לוגו בלינקדין לצבעי גאווה, כל אלו חשובים וכיפיים, אבל הכללה אמיתית שמעצימה ומשמרת עובדות ועובדים נמדדת לאורך כל השנה, במדיניות, שפה ארגונית וצעדים פרואקטיביים".

לקראת חודש הגאווה, חברות ההייטק בישראל נערכות לציון האירוע במגוון פעילויות כמו הרצאות, פעילויות התנדבות והעלאת מודעות לערכים של שוויון וסובלנות. שוחחנו עם עשרה עובדים ועובדות להט"בים שסיפרו לנו מהי גאווה עבורם, על החשיבות של החודש הזה וכיצד החברות שלהם פועלות למען גיוון והכללה.

"השנה חשוב במיוחד לציין את הגאווה"

"לרוב אני לא הולך עם דגלים, אני לא מרגיש את הצורך הזה, במיוחד בהייטק," מספר דן רווח, Global Head of Presale בחברת Shopic. "אבל עם האווירה הציבורית הנוכחית כיום, אני חושב שהשנה ללכת למצעד זו אמירה חשובה. פתאום יש יותר מקרים ואמירות להט"בופוביות. ללהט"בים אין עדיין את אותן זכויות כמו לסטרייטים, למשל בנושא של אימוץ.

ישראל במצב טוב היום מבחינת הקבלה וההכלה של להט"בים, אבל אני לא רוצה שנחזור אחורה, כמו שקורה עכשיו בהונגריה. אני במקור מצרפת, אבל ישראל זה הבית שלי ואני מקווה שככה זה יישאר, וזה משהו שצריך להילחם עבורו".

בהייטק אני לא מרגיש בכלל שונה. אפילו בראיון ב-Shopic עם המנכ"ל, ישר אמרתי שאני נשוי לגבר וזה עבר לגמרי רגיל. בחברה אני מרגיש שאנחנו די מגוונים — יש דתיים, חילונים. כל אחד עושה מה שטוב לו, והייתי מאוד רוצה שאחרים גם ירגישו ככה כלפי".

"כ-50% נשים בחברה"

"גאווה בעיניי היא היכולת לאהוב, לקבל ולטפח משהו שבמידה רבה מרכיב את הזהות שלי, מבלי לפחד להחצין אותו כחלק ממי שאני כאדם. יש בתוך זה שני מרכיבים - גם הבחירה לחשוף חלקים בעצמי שאינם קונצנזוס באותה חברה או סיטואציה, וגם הכמיהה התמידית לקבלה שאיננה שיפוטית, שלא לומר מפרגנת", אומרת מיכל פלד, QA Engineer בחברת HoneyBook.

"כל תהליך הגיוס שלנו בהאניבוק מאוד מוכוון גיוון. אחוז הנשים המועסקות בחברה הוא סביב ה-50% בכל תחומי העיסוק ובכל שכבות הניהול. יש לנו עובדים ועובדות מרקעים דמוגרפיים וגיאוגרפיים שונים, גילאים מגוונים ורקע מקצועי מגוון.

מעבר לשיחות, פעילויות והרצאות בחודש הגאווה, הלוגו של החברה נצבע בצבעי הגאווה לאורך כל החודש גם ברשתות החברתיות וגם בתוך המוצר עצמו. בשאר השנה יש לנו אווירה שמאפשרת שיח מאוד מכיל ושוויוני שבו יש מקום להביא נטייה, נראות, זוגיות וכל אספקט מחיי היומיום לתוך המשרד, בין אם בשיחות חולין, חתונות גאות והליכה משותפת להופעות דראג שבהן מופיע אחד המתכנתים שלנו".

לדבריה, "מקומות העבודה בהייטק ידועים בפתיחות ובהכלה שלהם ביחס למגזרים השונים, אבל גם ביחס לקבוצות בקהילה יש הבדלים; אני, למשל, מייצגת מגזר שהוא יחסית קל לעיכול. אני אישה בנראות נשית, בזוגיות שנחשבת נורמטיבית. הקשיים העיקריים היום הם דווקא של מי שלא זכו עדיין לקונצנזוס הזה, כמו טרנסים וטרנסיות, קווירים וא-בינאריים, ולכולנו יש עוד הרבה מה ללמוד שם, בתהליך הגיוס ובעבודה היומיומית ביחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דן רווח. Shopic,
דן רווח/Shopic
מיכל פלד. Honeybook,
מיכל פלד/Honeybook

"לא להתבייש לצעוק את זה"

"באופן אישי, לקח לי הרבה שנים לקבל את הזהות המינית שלי ולחיות איתה בשלום ובפתיחות, לכן עבורי גאווה משמעותה להתגאות במי שאני ובהיותי לסבית, לא להתבייש לצעוק את זה ולחיות עם עצמי באהבה", אומרת טל נוימן, חשבת ב-CHEQ.

"אחד הדברים שאני אוהבת בחברה בה אני עובדת זו העובדה שאני לא מרגישה שונה מאף עובד אחר. יש אצלנו תרבות ארגונית ששמה את העובדים במרכז, ומקבלת אותם כמו שהם. בזכות הגיוון הזה נוצר מרקם אנושי מאוד מיוחד בחברה. החברה דואגת לייצר תחושת שייכות והכלה לאורך כל השנה כך שאף אחד לא ירגיש זר, וכמובן שאנחנו חוגגים את אירועי הגאווה מקיימים פעילויות תוכן והעשרה בישראל ובשאר המשרדים בעולם".

מה ניתן לשפר ביחס של ההייטק ללהט"בים? "תמיד יש מה לשפר. אין ספק שהתעשייה פועלות לקידום גיוון. יחד עם זאת, קהילת הלהט"ב היא לא מקשה אחת, יש קבוצות שמתמודדות עם קשיים גדולים, כמו הקהילה הטרנסג'נדרית, החווים/חוות אתגרים שונים מאלה שחוויתי בחיי, ולכן תמיד יש מקום לייצר עוד הזדמנויות, שיתופי פעולה ועידוד של שיח מקבל".

"חודש הגאווה יכול להציל חיים"

"אני מאוד שמחה שיש לנו חודש שלם של גאווה, כי פעם היה לנו רק את המצעד", אומרת שרון וירצר, QA, בחברת Laguna Health. "עבורי מדובר בחודש של העלאת מודעות והיטמעות הקהילה הלהט"בית בחברה הישראלית. אני לא יודעת מה זה לא להיות מי שאני. עברתי דרך ארוכה עד שהגעתי לנקודה הזו, והמצעד היווה עבורי אבן דרך במסלול ההגשמה העצמית שלי. חודש שלם של מודעות לאלו שעדיין לא מקבלים אותם ולא מקבלים את עצמם הוא מדהים בעיני ויותר מזה, הוא מציל חיים".

לדבריה, "שילוב של עובדים עם רקע ומאפיינים שונים מקדם יעילות ויצירתיות. אני זוכרת את היום הראשון שהגעתי ללגונה לראיון עבודה וראיתי דגלי גאווה פזורים במשרד, מעבר לכך שזה הרגיש לי נכון, זה הרגיש לי בית שבו אני אהובה ומקובלת, וזה מתורגם לנכונות שלי לתת עבור מקום העבודה שלי. יש בחברה התבוננות רחבה על העובדים - על היכולות שלהם ועל מי שהם כבני אדם, ללא קשר להעדפותיהם המיניות או למוצא שלהם".

"בעולם אידיאלי לא היה צריך חודש גאווה"

"חודש הגאווה הוא צעד נוסף בדרך לשוויון אמיתי בחברה, בה כל אדם מקבל את אותן הזדמנויות ולקול שלו יש ערך זהה ללא קשר למגדר שלו, זהותו המינית, צבע עורו או אמונתו. לצערי, גם כיום, יש שיח גזעני, הומופובי ומיזוגני בחברה הישראלית, גם בקרב חלק ממנהיגי הציבור בממשלה. לכן ישנה חשיבות לחגוג את חודש הגאווה, למרות שבעולם אידיאלי הוא לא היה מתקיים, כי השוויון היה ברור מאליו", אומר ג'קי דָמַקֵה, דירקטור בכיר, שימור ושירות לקוחות בחברת CHEQ.

לדבריו, "אחת הסיבות שתעשיית ההייטק מובילה ומצליחה לייצר טכנולוגיות מהפכניות, היא העובדת שהיא מורכבת ממגוון אנושי רחב. צריך לפעול לגיוון אנושי גם בתעשיות אחרות, מסורתיות יותר. אצלנו בחברה, מלבד התרבות הארגונית המכילה והמאפשרת, ישנם שיתופי פעולה לאורך כל השנה עם ארגונים בעלי אג'נדה חברתית של גיוון, מקיימים פעילויות וסדנאות ליצירת שיח ושיתוף בין חברי הצוות".

טל נוימן.. CHEQ,
טל נוימן./CHEQ
ג'קי דמקה. ​​CHEQ,
ג'קי דמקה/​​CHEQ

"לצאת מהארון זה תהליך שנמשך יום יום לאורך השנה"

"כמי שגדל והתחנך בדרום בבתי ספר דתיים ובישיבת הסדר בגוש קטיף, היציאה מהארון היתה תהליך ארוך שנמשך יום יום לאורך כל השנה. כל צעד הוא חגיגה שאינה מובנת מאליה. אני גאה בעצמי על הבחירה שלי ללכת עם הלב ולאפשר לעצמי להיות מי שאני, עם כל המורכבויות המשתמעות מכך", מספר נועם פרץ, Customer Success Manager בחברת Au10tix.

"בזמנו למדתי בישיבה שמקור המילה 'גאווה' מגיע מסיפור 'קריעת ים סוף' — המים 'גאו' משמע התרוממו מעלה והים נבקע לשניים. כשאני חושב על המסע הפרטי שלי אני יודע בדיוק איך ים מרגיש כשהוא נקרע ונחצה לשניים. אני בטוח שהרבה אנשים מרגישים ככה אחרי שישבו בארון כל כך הרבה זמן.

מהיום הראשון שלי בחברה קיבלתי הרגשה של חום ובית. אותנטיקס, כשמה כן היא, מאפשרת אותנטיות ונותנת מקום לכולם/ן. זה עובר הן בתקשורת הפנים-ארגונית והן כלפי חוץ. לרגל חודש הגאווה, החברה 'צובעת' את הרשתות בצבעי הקשת, מכנסת את כולם להאפי האוור חגיגי, מעודדת את כלל העובדים לקחת חלק במצעדי הגאווה, ובמשרדי החברה מתנוסס דגל גאווה גדול.

אנחנו חיים במדינה מדהימה שמורכבת ממנעד רחב של תרבויות ודעות פוליטיות וחברתיות. לצערי הממשלה רחוקה מקידום הנושא, ולכן תעשיית ההייטק צריכה להיות חוד החנית להובלת הגיוון והסובלנות לאחר".

"הדרך לשוויון עוד ארוכה מאוד"

"בסוף, כדי להצליח במסע לשוויון אמיתי ולהיות בקונצנזוס חשוב להישאר בתודעה של כמה שיותר אנשים. לשמחתי זה עובד מצוין בתל אביב, שמציינת את חודש הגאווה ובפרט את המצעד בחגיגה מדהימה שמושכת קהל רחב, שבזכותו הקהילה הגאה השיגה יותר מכל מיעוט אחר בעשורים האחרונים" אומר יניב גולטשיאן, דירקטור פיתוח תוכנה בחברת Redis.

"לצערי זה עובד פחות בשאר הארץ, יש אוכלוסיות שלמות שלא חשופות כלל למהות החודש ולערכים שלו. ככל שהאוכלוסיות הללו יחשפו לתכנים גאים ויכירו את קהילת הלהט"ב הם יבינו שאנחנו אנשים נורמטיביים, נמצאים בכל מקום, וככל הנראה גם במשפחה שלהם. חודש יוני הוא סיבה למסיבה, זו ההזדמנות ליהנות ממה שהשגנו ולהשמיע את קולנו, כי הדרך לשוויון במדינת ישראל עוד ארוכה מאוד".

לדבריו, "אימוץ של אוכלוסיות מגוונות בהייטק יכול לעשות אימפקט חברתי על המדינה שלנו ולהוסיף יותר פתיחות ואפשרויות להסתכלות על האחר דרך מחשבה יותר רחבה. ההון האנושי שלנו ב-Redis הוא מגוון מאוד, ועצם היותי חלק מקהילת הלהטב"ק הוא נון-אישיו. זו תחושת קבלה ללא שיפוטיות — ולא רק לקהילה, אלא גם לכל קבוצה אחרת. הצוות שאותו אני מוביל מורכב מנשים, גברים, דתיים, אתאיסטים, יהודים, מוסלמים ונוצרים. אני מאמין גדול בגיוון, אך השיקולים החשובים בתהליך הגיוס צריכים להיות שיקולים מקצועיים".

"לחגוג את החופש שלנו"

"אני לא יודעת אם אנשים מודעים לזה, אבל הקהילה הגאה סובלת במשך כל השנה משנאה, הומופוביה וחוסר שוויון. עדיין לא קל להיות אדם גאה בישראל בה הקללה הכי נפוצה היא 'הומו'. לכן, אנחנו חייבים למחות ולדרוש שוויון ובו זמנית, לחגוג את עצמנו. לחגוג את החופש שלנו, להיות עצמנו ולהישאר חזקים", אומרת מיכל באר, Content Creator בחברת לייטריקס.

לדעתה, "גיוון והכלה מתחילים מהפריבילגיה לדבר על חיי עם הקולגות שלי בצורה חופשיה, ממשיך מלא לפחד להיות אני ולא להסתיר חלק משמעותי בי, ונגמר בלא לפסול אותי מלהתמודד על משרה. אני לא מופלה, ושווה לכל אדם אחר. וזה בדיוק מה שאני מרגישה במקום עבודה שאני עובדת בו".

רוח גבית מתנועות המחאה נגד ההפיכה המשטרית

"חודש הגאווה הוא חודש שבו קודם כל אני מרגיש חופשי. במקום העבודה שלי, ובכלל, אני מרגיש שווה בין שווים. גם המצעד משמעותי עבורי מאוד, ובתקופה האחרונה אף מקבל משנה תוקף לצד המחאה נגד ההפיכה המשטרית", מספר בן שוקרון, מפתח פול סטאק בחברת AI21 Labs. "השבוע ב-AI21 נקיים האפי האוור מיוחד לחודש הגאווה. בחברה הקודמת בה עבדתי העברתי לעובדים ולעובדות חידון Kahoot! להיכרות עם הקהילה הלהט"בית - פעילות שזכתה להתעניינות ושיתוף פעולה, והראתה כמה חשוב לעודד שיח מכיל ומקרב."

מיכל באר. ריקי רחמן,
מיכל באר/ריקי רחמן
בן שוקרון.. רועי שור,
בן שוקרון./רועי שור

"גיוון והכללה זה לחשוב מחוץ לקופסה"

"חודש הגאווה בשבילי זה החודש שבו אני חוגג את הקבלה האישית שלי, כלומר, שאני לא מפחד להביע את עצמי. זה חודש של אהבה ללא תנאים והגבלות, חודש של חופש", אומר מיכאל אוצ'ניק, Global Trainer בחברת Shopic.

"חשוב לייצר תרבות ארגונית מגוונת וצבעונית - חברות טכנולוגיות שמקפידות על גיוון והכללה מושכות אליהן אנשים בעלי קו מחשבה פתוח שחושבים מחוץ לקופסה; יש ריבוי דעות בחברה ומגוון רעיונות, מה שבסופו של דבר גורם להצלחה. כבר מהיום הראשון שלי ב-Shopic הרגשתי שאני יכול להביע את עצמי ללא שום חשש, בין אם בלבוש הקווירי שלי ובין אם בהרצאה שהעברתי לעובדים ולעובדות על להטב"ק. המנהלים שלי תמיד נתנו לי יד חופשית ותמיד הרגשתי אהוב ומקובל".

עם הפנים קדימה

משמח לגלות שגם ב-2023, עובדים להט"בים זוכים ליחס שווה והוגן בקהילת ההייטק. עם זאת, לא כל החברות נולדו שוות ועובדים רבים עדיין חיים בתוך הארון ומסתירים את זהותם מחשש להתנכלות והטרדות. אגב, מצב דומה קיים גם במגזר החרדי ובמגזר הערבי, ואולם ההיסטוריה מראה שצוותים מגוונים תרבותית הם כוח מניע משמעותי ואף מהווים יתרון יחסי מול משקיעים. גיוס עובדים מכל המגזרים לשורות הארגון שלכם הוא מסר חשוב לחברה, לעובדים, ולקהל הלקוחות, שישרת את טובת המותג בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully