וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מייצרים תהליך רילוקיישן נכון ועד כמה הוא קריטי למיתוג המעסיק?

27.6.2023 / 17:09

ב-2023, רילוקיישן מהווה שיקול משמעותי בבחירות הקריירה של עובדי דור ה-Y וה-Z. לכבוד יום העצמאות האמריקאי, שוחחנו עם ישראלים שעשו רילוקיישן לארה"ב כדי להבין מה הסוד לתהליך רילוקיישן מוצלח, ועד כמה זה קריטי למיתוג המעסיק?

רילוקיישן. ShutterStock
רילוקיישן/ShutterStock

עובדים ועובדות מחפשים היום הזדמנויות מקצועיות מגוונות, שיאתגרו אותם ויאפשרו להם לצמוח ולהתפתח במסלולי קריירה משמעותיים. כך קבע סקר של לינקדין, שבחן את רצונות המועמדים והקריטריונים העיקריים כיום בבחירת מקום עבודה, בקרב עובדים ועובדות בני דור ה-Y וה- Z. מהסקר עולה כי האפשרות לרילוקיישן היא משמעותית ותהווה שיקול בהחלטה. חצי מהנשאלים שוקלים אפשרות לרילוקיישן ורואים במקום העבודה הזדמנות טובה לצבור ניסיון משמעותי, לרכוש יכולות מקצועיות חדשות ולפתח קשרים מעבר לים.

לימור פרחי, CFO (סמנכ"לית כספים) ב- BeeHero, מובילה עולמית בהאבקה חכמה, נמצאת ברילוקיישן עם משפחתה בקליפורניה כשנה ומספרת מניסיונה: "כדי לתמוך במגמת הצמיחה של ביהירו ביצעתי רילוקיישן לקליפורניה יחד עם משפחתי. בעצם עשינו רילוקיישן כפול: גם אני וגם בעלי קיבלנו הזדמנות לעבור לקליפורניה. לא רק זה, גם החברה של בעלי וגם ביהירו קיבלו השקעה מאותה קרן הון סיכון - וכך יצא שלא רק שתזמון הרילוקיישן היה מושלם, אנחנו עובדים מאותו משרד בפאלו אלטו. כבר מהשלבים המוקדמים היה ברור שהתפקיד עתיד לפעול בקליפורניה ותהליך הרילוקיישן היה מהרגע הראשון על השולחן, כך שהיווה שיקול והייתה לו השפעה על הבחירה שלי בתפקיד."

הארגון מנהל את המעבר

הסיוע של הארגון בתהליך הרילוקיישן הוא קריטי להתאקלמות מהירה במקום החדש ולפיכך גם למיתוג המעסיק. תהליך המעבר יכול להיות תובעני ודורש הרבה הכנות, בירוקרטיות ו'דברים שיש לסגור'. בסופו של דבר זה גם האינטרס של החברה, שהעובד/ת ומשפחתו יתאקלמו במהירות, כדי שהעובדת תוכל לממש את מטרת הרילוקיישן ולבצע את תפקידה המקצועי על הצד הטוב ביותר, בלי לדאוג לסידורים ולבירוקרטיות מיותרות". מוסיפה לימור.

"ביהירו דאגה להכל, החל מההכנות המוקדמות ותכנון המעבר פה בארץ, ובזמן המעבר ליצירת 'נחיתה הרכה ביותר' שאפשר לדמיין, וכמובן בליווי והתמיכה במציאות החדשה. החברה יצרה שיתוף פעולה עם ארגון ישראלי- אמריקאי "עוגן רילוקיישן" שדואג לתכנן תכנית מעבר והתאקלמות מלאה; מסיוע במציאת בית מתאים ומסגרות מותאמות לילדים, ועד המלצה איזו תוכנית סלולרית לרכוש ובאיזו מכולת בוואלי אפשר למצוא שוקולד השחר לילדים. אפילו המטפלת של הילדים שלי הגיעה דרכם - ומי שלא מכיר את הקושי האדיר למצוא מטפלת בארצות הברית, נסביר שמציאת נאני זה כמו למצוא שידוך, רק יותר קשה - על גבול הבלתי-אפשרי".

דניאל אביטל, Chief Strategy Officer ביוניקורן הסייבר צ'ק, שבצע רילוקיישן לניו יורק למשך כשנתיים וחצי, סבור כי לארגון יש חלק משמעותי בביצוע ובהצלחה של המעבר: "כאשר החברה יוזמת את הרילוקיישן, האחריות שלה רחבה מאוד, החל מהנפקת ויזת עבודה (תהליך שיכול להימשך חצי שנה עד שנה, בעלות גבוהה), סיוע כלכלי כדי לתמוך בעלות המעבר ועד לייעוץ מס, במיוחד לעובדים שמחזיקים באופציות או מניות ועשויים להיות מושפעים מתקנות מס משתנות.

ברמה האישית, בעניינים כמו השכרת דירה או בחירת בית ספר לילדים, ארגונים חכמים יודעים לתמוך גם בתהליכים כאלו, לספק המלצות ולקשר לאנשים שכבר עברו את התהליך ויכולים לספק עצה טובה. כמובן באותו האופן ישנה אחריות מלאה של הארגון על החזרה לארץ, בדיוק כמו על היציאה, כולל תמיכה בהוצאות המעבר, ייעוץ מס וכל הסיוע הנדרש".

לימור פרחי ובעלה אופיר Beehero / דניאל אביטל CHEQ. באדיבות המצולמים
לימור פרחי ובעלה אופיר Beehero / דניאל אביטל CHEQ/באדיבות המצולמים

"חשוב להבין שהמעבר הוא משפחתי ולכן מערך התמיכה הוא לא רק לעובד עצמו. יש לוודא שלכל המשפחה יש ביטוח בריאות ומענה לצרכיהם. צריך להסתכל על עלויות המחיה במדינה שאליה עוברים ולוודא שהשכר המוצע מתאים ומאפשר לעובד לחיות בכבוד ולהישאר באותה רמת חיים כמו בארץ" טוענת עדי שטרן, Chief People Officer מחברת Redis שחזרה לאחרונה לארץ, לאחר שנתיים וחצי ברילוקיישן בסיליקון ואלי, קליפורניה, לאחר תהליך רילוקיישן ייחודי.

"המקרה שלי הוא מיוחד, כי אני סמנכ"לית משאבי אנוש, כך שמטבע תפקידי אני אמונה על חווית העובד, ולמעשה אני טיפלתי ברילוקיישן של עצמי. לשמחתי זו לא הייתה הפעם הראשונה ש-Redis ביצעה רילוקיישן לעובדים, כך שהתשתיות היו מוכנות. החברה יצרה מערך תמיכה שלם לכל המשפחה לפני המעבר וסייעה בהוצאת ויזות לכל המשפחה, בפגישות מסודרות עם יועץ מס שליווה אותנו לאורך כל תקופת ההכנה. אפשרו לנו לנסוע לסיור מקדים לצורך מציאת בית ותיאום מסגרות חינוכיות לילדים ולאורך כל התקופה החברה אפשרה גמישות וזמן, מתוך הבנה שהמעבר הוא תובעני ויש הרבה פינות לסגור לפני ותוך כדי המעבר. כמובן שהמעבר עצמו התבצע בתמיכה מלאה של החברה, בשינוע כל תכולת הבית הלוך וחזור במכולה ונתנו לנו מענקי מעבר והתאקלמות, שיבטיחו שהמעבר יעבור 'חלק' ושיהיו לנו את כל התנאים שיאפשרו לי להגשים את מטרת הרילוקיישן - ולהוביל את מגמת הצמיחה של הארגון".

לחשוב על הכל מראש

"הבסיס לתהליך מעבר מוצלח, הוא איתור המועמד/ת המתאים ביותר ובדיקת הצורך לרילוקיישן לטווח הארוך: "הכי חשוב, לפני הכל, זה לבחון מראש האם הרילוקיישן נחוץ. הדבר האחרון שארגון רוצה זה להחזיר עובד מרילוקיישן בטרם עת. בן אדם עוזב הכל ומעביר את החיים והמשפחה למדינה אחרת, עם כל האתגרים והעלויות, ואז עוקרים אותו ושולחים אותו חזרה. זה תרחיש שאף אחד לא רוצה ולכן מראש צריך לוודא שרילוקיישן הוא המהלך הנכון" לדברי דניאל.

"כשעושים רילוקיישן אנשים לרוב מדמיינים את החיים כעולם מלא אפשרויות לעומת הפרובינציה הישראלית ונוטים להניח ששיפור מצבם הכלכלי (ברוב המקרים יתקיים שיפור כזה) יהפוך את כל המאמץ לשווה ושאר הדברים יהיו פחות משמעותיים. בפועל, מרבית האנשים שיגיעו לרילוקיישן מצטיינים בתחומם בארץ, מוערכים במקום עבודתם ומשתכרים היטב. במקום חדש הם יידרשו לעבור חווית הגירה ולהגיע בעמדת נחיתות - התרבות זרה, פערי השפה, אין עוגני תמיכה כפי שיש בארץ. לכן לארגון יש אחריות ליצירת תהליך רילוקיישן מוצלח גם בהכנות המקדימות לפני המעבר" מוסיפה ריקי הראל, Director of HR & Talent Acquisition ביוניקורן ביטוחי הסייבר At-Bay. שבעברה ביצעה רילוקיישן משפחתי לניו-יורק לתקופה של 6 שנים.

ריקי הראל At-Bay / עדי שטרן Redis. יפעת ראבד,
ריקי הראל At-Bay / עדי שטרן Redis/יפעת ראבד

גם באמריקה, הקהילה מעל הכל

"השנתיים האחרונות שינו את שוק הרילוקיישן והוסיפו רילוקיישנים מסוגים שונים - נוודים דיגיטליים, קבוצות אנשים שעוברים לתקופה לצורך חוויה אך לא בהכרח במטרה להתאקלם בשוק המקומי ועוד. אלו קצת מקשים על סטטיסטיקות ברורות. מנסיוני האישי, ככל שיש לעובד שעושה רילוקיישן יותר מעגלי תמיכה- משפחה שעוברת אתו, קרוב משפחה ביעד או קהילה ישראלית חזקה, כך הסיכויים שלו לשמור את תחושת הביטחון, המסוגלות והמוטיבציה להצליח גבוהים יותר. ובהתאם גם הרילוקיישן יצליח וימשך תקופה משמעותית", מוסיפה ריקי.

לימור מחזקת את הטענה שיצירת קהילה היא גורם משמעותי ביותר בהצלחת הרילוקיישן לטווח הארוך, מניסיונה האישי: "הנושא המרכזי שיבטיח תהליך רילוקיישן מוצלח, הוא יצירת 'קהילה', מעגלי תמיכה קהילתיים לעובדים ומשפחותיהם, באזורי מגורים של עובדים נוספים בארגון או שכונות עם ריכוז של משפחות ישראליות. לפני המשכורת, האופציות, הקידום והזוהר - תדאגו שיהיה מי שיזמין את העובדים לארוחות שבת וחג ושיתנו להם בסיס תמיכה. לשמחתי מייסדי ביהירו שעברו לכאן לפניי- עומר דוידי ואשתו המקסימה אלה, ואיתי כנות ואשתו המקסימה בת-שבע, מתגוררים בסמיכות אלינו והפכו למשפחה האלטרנטיבית שלנו, יחד עם השותף של בעלי ועוד כמה זוגות חברים שהכרנו לפני המעבר. זה הדבר הכי חשוב שמחזיק אותנו לאורך כל השנה האחרונה- תחושות הביחד, המשפחתיות והאינטימיות שכל-כך מובנות מאליהן בישראל, ובארה"ב חסרה".

לסיכום,

כאמור, מחצית מהעובדים כיום יבחרו מקום עבודה בו קיימת האפשרות לרילוקיישן עתידי, לצבירת ניסיון תעסוקתי משמעותי ונטוורקינג בחו"ל, אך כנראה שהאפשרות לבדה אינה מספיקה. על מנת לשמר עובד לטווח הארוך, להעלות את שביעות רצונו ולייצר מיתוג מעסיק חזק, יש צורך לייצר מסלול רילוקיישן מלא הכולל הכנה וליווי בכל שלבי התהליך, מההכנות המקדימות למעבר בארץ ועד להתאקלמות חזרה, לאחר ביצוע המשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully