וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת פנחס - טיימינג זה הכל

אסתר זלצמן

6.7.2023 / 10:06

פעולות שבעבר היו נוחלות כישלון מוחץ עשויות לנחול הצלחה בהווה או בעתיד. למה זה קורה, ואיך יודעים מהו 'הזמן הנכון' לפעול בעסק? פרשת פנחס שופכת אור

שעון חכם. ינון בן שושן, מערכת וואלה!
שעון חכם/מערכת וואלה!, ינון בן שושן

הצלחתן של מהפכות היא פונקציה של עיתוי; התפשטות של טכנולוגיה חדשה מותנית בטיימינג; העיתוי הנבחר לחדור ליעדים חדשים חשוב; יש חשיבות רבה לעיתוי בו מגייסים משקיעים וכוח אדם, והעיתוי לפיטורים, גם הוא נבחר בקפידה. הצלחה או כישלון הם במידה רבה תוצאה של עיתוי - נקודת זמן בה תהליכים, נסיבות וסיטואציות מתיישרים זה עם זה ומגיעים לבשלות.

פרשת פנחס חובקת מקבץ של אירועים אשר מדגימים את חשיבותו של העיתוי. מסופר כי באותה תקופה, נשות מואב נהגו לפתות את בני ישראל לעבודת אלילים. אלוהים זועם ומורה על משה להוקיע את החוטאים. משה מתמהמה ובנתיים, כעונש, מגפה אכזרית פושטת על מחנה ישראל.

כשאמות המידה המוסריות משתנות

על הרקע הזה נמצא זמרי בן סלוא, נשיא שבט שמעון, מתהולל עם כזבי בת צור המדיינית, ופנחס, שרואה את השניים, לוקח רומח ודוקר אותם. מרגע זה ואילך, פנחס מתואר כגיבור. המגיפה פוסקת ומשה מכריז בשם אלוהים על גמול לפנחס - כהונת עולם.

המעשה הדרמטי שביצע פנחס מעמת אותנו עם שאלות מורכבות. פנחס פעל על דעת עצמו ללא ערכאה שיפוטית, בניגוד לנורמות המשפטיות. מלבד זאת, המקורות השונים מלמדים בגנותה של הקנאות ושוללים אלימות בשם הקנאות. אם כך, מדוע פנחס נתפס כגיבור ויצא נשכר?!

פנחס זכה להכרה אלוהית בשל העיתוי! תקופת המגיפה, שהגיעה כעונש על חטאיו של עם ישראל, היתה תקופה של משבר והתדרדרות רוחנית. אלמלא המצב העגום אליו התדרדר עם ישראל והעונשים שקיבל, אין חולק כי מעשה פנחס היה מוטל בספק. אולם, בעיתוי הספציפי הזה, היה צורך למגר את הרעה מהשורש והמעשה קצר שבחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ארגונים ואנשי עסקים גם נדרשים לעיתוי הנכון כחלק מכללי המשחק

גם בעולם העסקי, "תזמון" או "עיתוי נכון" הם קריטיים. העיתוי הנכון הוא אותה נקודת זמן או פרק זמן המאפשרים במקרים רבים מימוש עסקה, החדרה של מוצר חדש, חדירה ליעדים חדשים, איתור ומימוש הזדמנויות, גיבוש שיתופי פעולה ועוד. כאשר אלה מתרחשים בעיתוי הלא הנכון יתכן שלא יתממשו, ייכשלו ולעיתים אף יגרמו למפלה.

קברניטי הארגון נדרשים לקבל החלטות בכל רגע נתון כחלק מתהליך הניהול. קבלת החלטות וניתוח מניב ופרודוקטיבי של הפעילות העסקית חייבים להיעשות כל הזמן תוך שימת לב לעיתוי. ככל שקיים נתק מהעיתוי הרלוונטי, הארגון עלול לנחול כישלונות. זוהי מתת אל לדעת להצביע על "תזמון מתאים" לכל המעורבים בעניין כזה או אחר.

ובכל זאת, בעידן של הצפת מידע, דינאמיות וחוסר וודאות, קשה יותר ויותר למצוא את "העיתוי הנכון" בהקשר כזה או אחר. כאן תרומתן של מערכות ה-AI היא עצומה. בעוד מערכות המידע בארגון, בעבר, התמקדו בניהול פונקציונלי תוך ניתוק מוחלט מהעיתוי, כיום מערכות ה-AI החולשות על ניהול העסק מסוגלות לזהות עבור הארגון את העיתוי הנכון להבשלת תהליכים.

פרשת השבוע מצביעה על חשיבות העיתוי, אבל אם בתקופת פנחס, האינדיקציה לעיתוי הנכון היתה רוח אלוהית אשר מנחה את האדם, היום, כשהרוח האלוהית נסתרת מעיננו, הפתרון הטוב ביותר העומד לרשותנו זה לקבל את ההכוונה באמצעות מערכות AI וכלי חיזוי שונים, ואלה, למרבה המזל, זמינים לנו בשפע.

אסתר זלצמן היא סמנכ"ל אסטרטגיה ומו"פ בחברת CNWD erPL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully