וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחרות על מקומה של טוויטר מחריפה והצייצנים נוהרים ל-THREADS

דנה גלבוע

9.7.2023 / 10:55

קרב ענקיות המדיה החברתית בעיצומו, והפעם: אילון מאסק מגלה סימני חולשה, ג'ק דורסי מביא את בשורת הביזוריות והמשתמשים פוקדים את THREADS בהמוניהם

Threads של אינסטגרם. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
Threads של אינסטגרם/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

בחמישי האחרון מטא השיקה באופן רשמי את Threads, אפליקציית שנועדה להתחרות ישירות בטוויטר, וכך קיבלנו פרק חדש במאבק בין ענקיות הטכנולוגיה, שמחזיקות בידיהן כוח עצום ברמה של מעצמה עולמית, יש הטוענים.

"שמענו מיוצרים ואישי ציבור שהם מעוניינים בפלטפורמה שמנוהלת בצורה שפויה, וזאת התגובה שלנו לטוויטר", במילים הפשוטות האלה הסביר כריס קוקס, מנהל המוצר הראשי של מטא, את הסיבה להשקת האפליקציה החדשה. הוא הוסיף: "המטרה של האפליקציה היא "בטיחות, קלות שימוש, אמינות" ולוודא שליוצרים יש "מקום יציב לבנות ולהגדיל את הקהלים שלהם".

הסאגה הזו מעלה מחדש לכותרות את היריבות בין מארק צוקרברג ואילון מאסק. בסדרה של ציוצים וסטוריז, כל אחד באפליקציה שבבעלותו, קבעו השניים להיאבק פיזית בתוך כלוב. ספק אם הקרב הגדול באמת יתרחש, אבל מה שבטוח זה שאחרי ההודעה האחרונה של מטא, זירת הקרבות האמיתית תישאר בעולמות העסקים, המדיה החברתית והטכנולוגיה, במהלך שיהפוך את השניים ליריבים קשים הרבה יותר.

המיליארדר הגאון שהלך רחוק מדי מתקשה לשחזר את ההצלחה בטוויטר

מאז שמאסק רכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר בסוף 2022, במה שחלק מכנים "השתלטות עוינת", הבלאגן חוגג. שורה של החלטות מעוררות מחלוקת הצליחו להרחיק את המפרסמים ולהביא את המשתמשים הכבדים לחפש לעצמם בית חדש. בין אותן החלטות: פיטורי מחצית מעובדי החברה, כולל כמה דמויות בכירות; הגבלת מספר הציוצים הניתנים לצפייה ללא הודעה מראש, סאגת ה-וי הכחול שהפך זמין רק למנויים בתשלום; הסרת ההגבלות שנקבעו על חשבונות קיצוניים ומתריסים, ועוד.

דומה שהמיליארדר הגאון, שהביא לפריצת דרך אדירה בתחום הרכב החשמלי ותעשיית החלל, עבר תהליך הקצנה בשנים האחרונות, וכרגע לא מצליח להעתיק את נוסחת ההצלחה לעולמות המדיה החברתית. את סימני החולשה שמגלה מאסק, מטא וצוקרברג מריחים מקילומטרים. בתגובה הם מחליטים להקים לתחייה במהירות פלטפורמה חברתית, המשלבת בין אינסטגרם לטוויטר. תזמון זה הרי הכל בחיים.

Threads: כמו טוויטר, אבל למשתמשי האינסטגרם

Threads הושקה בכלל ב-2019, בניסיון להתחרות בסנאפצ'אט, ונגנזה די מהר. הסיבה: אינסטגרם הצליחה "לחסל" את סנאפ מכיוון אחר, היא השאילה ממנו את הסטוריז, במהלך שהזניק אותה משמעותית והפך לאחד הפיצ'רים שהכי מזוהים איתה. על הדרך, מטא גם לקחה לטיקטוק את הסרטונים הקצרים וקראה להם רילס, במהלך ששוב הוגדר כהצלחה גדולה. ואז היא שאלה את עצמה, למה לא לעלות לשלב הבא ופשוט להשיק אפליקציה שלמה שתחליף את טוויטר?

"THREADS הוא המקום שבו קהילות מתכנסות כדי לדון בכל הנושאים שאכפת לכם מהם היום ולגלות מה יהיו הטרנדים של מחר. לא משנה במה אתם מעוניינים, אתם יכולים לעקוב ולהתחבר ישירות ליוצרים האהובים עליכם ואחרים שאוהבים את אותם הדברים - או לבנות קהל עוקבים נאמן משלכם כדי לחלוק את הרעיונות, הדעות והיצירתיות שלכם עם העולם". כך מסבירה החברה את המהות והחזון של האפליקציה החדשה.

הממשק של Threads דומה מאוד לאפליקציה של מאסק, והיא בונה על מאגר המשתמשים הקיים שלה, שיאפשר לה לרשום זינוק מהיר ולא ללכת לאזור הדמדומים של רשתות חברתיות רבות, שנמצאות היום "בבית הקברות של האפליקציות".

בעצם, מטא מאפשרת למשתמשים חדשים להיכנס עם שמות המשתמש הקיימים שלהם באינסטגרם, ולעקוב בקלות אחר חשבונות שהם כבר עוקבים אחריהם באינסטגרם. ענקית הטכנולוגיה מנסה לזרז את הלידה, והשאלה היא האם חוסר היציבות שמגלה טוויטר תספיק כדי להניע את בסיס המשתמשים שלה לעבור ל-THREADS?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

היתרון המוחץ של השחקנים החדשים

הדיון על טוויטר ו-THREADS לא יהיה שלם בלי להזכיר גם את השחקניות החדשות שמתחרות על הכניסה לנעליה של טוויטר. ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר לשעבר והמייסד המשותף שלה, שנזרק מדירקטוריון החברה בעקבות ההשתלטות של מאסק, ומחזיק היום רק 2.4% ממניותיה, מתחיל לצבור תאוצה עם הפלטפורמה החדשה שלו, Bluesky, שאמורה גם היא להיות אלטרנטיבה לטוויטר, אבל בנויה על מודל ביזורי, כלומר אין לה בעלים והיא לא תלויה או מחויבת לאינטרסים מסחריים או פיננסים. זה נשמע כמו חזון אוטופי למדי, אבל הקונספט לא חדש ומוכר היטב למפתחים מעולמות ה- Open source.

Bluesky פועלת על פי פרוטוקול AT, המאפשר למשתמשים לשמור על זהותם על פני פלטפורמות חברתיות שונות, ולהעביר את הכוח מענקיות הטכנולוגיה אל המשתמש. דורסי אף צייץ צילום מסך של תנאי הפרטיות של Threads, המאפשרים למטא לאסוף מידע על המשתמשים, תוך שהוא מוסיף טקסט עוקצני בו הוא כותב "כל השרשורים שלך שייכים לנו".

נכון להיום, האפליקציה עדיין בשלבייה הראשונים וכדי להיכנס אליה צריך לעבור ברשימת המתנה ולחכות שבקשתכם להרשמה תאושר. יש מי שאומרים שמודל הזה שמסמל את עתיד הרשתות החברתיות, ויהיה מעניין לראות לאן החזון החברתי הזה יוביל את BlueSky.

בינתיים, הגזירות האחרונות בטוויטר והשקת האפליקציה למכשירי אנדרואיד הצליחו להביא לזינוק מטאורי במשתמשי Bluesky, עם 628,000 הורדות לנייד באפריל, עלייה של 606% לעומת מרץ. טוויטר באותו זמן רשמה גידול ל 2% בלבד, מ-14.4 מיליון משתמשים ל-14.6 מיליון. לפי CNBC.

אפליקציה נוספת שקוראת תיגר על טוויטר ורוצה להביא לעולם את בשורת הביזור והקוד הפתוח היא Mastodon. האפליקציה דומה בעיצוב ובסגנון לטוויטר רק עם כמה הבדלים מהותיים. לדברי מייסדיה, אין לה אלגוריתם שמתעדף ומקדם פוסטים והיא לא מוכרת מידע על משתמשים. מדובר על חזון חברתי שנועד להחזיר את הכוח לידי המשתמשים. הרשת עצמה מחולקת לקהילות שעוסקות בנושאים שונים ומגוונים כמו מוזיקה או אמנות למשל, כשלמשתמשים יש אוטונומיה מוחלטת על הקהילות שיצרו בה, והם לא כפופים לגחמות של ענקיות הטכנולוגיה.

למרות תלונות על תקלות טכניות ותפעוליות, האפליקציה חווה בחודשים האחרונים התפוצצות, בין היתר בגלל ההתפתחויות האחרונות בגזרת טוויטר. כאשר תוך 10 ימים מאז השתלטות מאסק על טוויטר בסוף אוקטובר, היא הוסיפה כ-500 אלף משתמשים. נכון למרץ האחרון האפליקציה מונה קצת יותר מ-10 מיליון משתמשים, עלייה של כ-300 אחוז מאז נובמבר.

לסיכום,

מטא היא שחקנית ותיקה, שהצליחה פעם אחר פעם להמציא את עצמה מחדש ולהוכיח שהשמועות על מותו של חזון המדיה החברתית של צוקרברג היו מוקדמות. הפעם היא מרימה את הכפפה ומנסה לבנות אפליקציה חדשה לחלוטין, בשוק צפוף ומלא יצרים, סכסוכים, אינטריגות ושינויים תכופים.

עם זאת, כל הנושא של ביזוריות מידע והשארת השליטה על החשבונות בידיים של המשתמשים אמור לשחק תפקיד מרכזי יותר ויותר בשנים הקרובות, וזה, בלשון המעטה, לא המומחיות של מטא. המאבק בין כל האפליקציות שנכנסו לנתח השוק של טוויטר יוכיח בסופו של דבר האם ועד כמה באמת אכפת למשתמשים לקבל שליטה על המידע שלהם.

בימים האחרונים, פלטפורמת הימורי ספורט Oddspedia, איגדה ביחד נתונים מכמה חברות הימורים והגיעה למסקנה שבקרב הפיזי בין מאסק לצוקרברג, למייסד מטא יש סיכויים של 83% לנצח. האם גם בעולם הוירטואלי של הרשתות החברתיות, יחסי ההימור יתממשו? נחכה ונראה. מה שבטוח, הקרב בין מאסק לצוקרברג רק החל, והוא צפוי להיות מעניין ואישי מתמיד.


דנה גלבוע היא מומחית לשיווק ברשתות חברתיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully